Het grote AliExpress forum

PizzaPieter

Forumguru
Paar dingen:

We kunnen heffen op import, maar mss kunnen andersom denken dat Europese partijen ons minder hard naaien.

Heffing op CO2 uitstoot/vervuiling/uitbuiting (of korting op géén) is goeie driver.

Envelopjes worden vaak met 'overgebleven' cargospace. Kan zijn, maar ik weet zeker dat als wij zouden stoppen met kopen uit China in envelopjes (dus bij AE etc) er minder treinen/boten/vliegtuigen op en neer zouden gaan.

Wat ik bedoelde te zeggen (de kern van mijn bericht) is dat onafhankelijk van wat of waar je iets bestelt, de meeste negatieve impact zien we niet, maar vind wel plaats en wordt door 'ons' de westerse wereld gevoed en in stand gehouden (hebben hebben hebben, maar niet te duur!)

Liever een Franse wijn, dan een Australische, liever een NLse biefstuk, dan een Amerikaanse etc.

En ik snap dat we liever voor een eurootje een telefoonhoesje kopen bij AE dan voor een geeltje bij Bol..... En als dat bol.com ding met dezelfde boot komt als je AE alleen iets efficiënter verpakt......

Echter...ik denk steeds meer na over de impact die IK heb.

Heb ik 2 gsm's nodig (werk en privé): nope, DUAL SIM, dus gebruik er eentje.

Hou ik €2000 in de zak en neem ik hoog gasverbruik voor lief of laat ik mijn vloer isoleren?

Moet ik elke dag vlees eten of kan ik soms ook zonder?

AE is verleidelijk en je koopt er NOG sneller spul dat je nooit gekocht had in NL. Dat het bereikbaarder wordt, zet toe tot aankoop. Niet de wens het te hebben groeit, maar de mogelijkheid om het te kopen wel. En dat is ook verspilling.

Disclaimer: vind ik
 

brepus13

Forumguru
Mijn 'meuk' opmerking was mss niet juiste bewoording
Kwalitatief zijn ze vooruitgegaan.
Ik doelde mn op het hoge 'onnodig' gehalte, de impact van productie in dergelijke landen (milieu eisen) én het transport van daar naar hier. 100 in een doos bij de Action is i.i.g. minder belastend dan 2 stuks in een envelop.
De prijs die wij minder betalen, wordt elders op zwaar betaald.
48ef791a041dfb911281d1a2d8775319.jpg


Ik heb een elektrische auto én zonnepanelen.... compenseer ik daarmee al mijn Ali aankopen? :-)
 

Captain Hook

Forumguru
Interessant artikel over de Chinese zijderoute over het spoor m.b.t. tot onze Chinese bestellingen:

https://orf.at/stories/3197149/

Sinds dat de prijzen voor containervervoer per schip en krappe vliegtuigruimte flink gestegen zijn, is het aantal treinen tussen China en Europa fors toegenomen.
Dikke kans dat er steeds meer AE pakketjes via deze route hierheen komen.

Die stärkeren Frequenzen zeigen sich am Beispiel des wichtigen Hubs Duisburg. Die deutsche Stadt gilt als offizieller Teil der „Seidenstraße“. Von hier startete 2011 auch die erste Zugsverbindung zwischen China und Europa. 2019 fuhren auf dieser Strecke 35 Züge pro Woche. 2020 waren es bereits 50

827994_bigpicture_288757_logistik_china_europa_seidenstrasse_zug_m_o.png


Problemen zijn o.a. nog wel de capaciteitsverschillen:

Nicht mithalten kann die Bahn beim Transportvolumen. Ein Zug schafft je nach Gewicht eine Kapazität von bis zu 82 20-Fuß-Containern (TEU), so Breinbauer. Containerschiffe haben inzwischen ein Fassungsvolumen von mehr als 23.000 TEU – so viel, wie in fast 300 Güterzüge passt.

812349_bigpicture_283212_logistik_china_europa_seidenstrasse_zug_body_oe_p.jpg
 

fanSkoda-VW

Donateur
Net een voet voor een LCD scherm binnengekregen. Nee niet uit China, eh.. ja toch wel.
Bij Ali was die voet idd goedkoper, maar mede door het gewicht waarschijnlijk kwam er zoveel transportkosten bij dat ik het maar in Engeland via Amazon besteld heb. Sneller in huis & goedkoper.

grtsss
 

BigCheese

Forumguru
Ik kwam er net achter dat je ook je totaal van uitgaven bij Ali kunt opvragen, dus over de jaren heen.
Daar kan ik bijna een tweedehands Skoda voor kopen... :maakmegek:

Gelukkig rijdt mijn auto op biogas. Dat dan weer wel.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Is dat incl alle chinese maaltijden die ik bij de chinees heb gehaald ?
Dan kan ik namelijk wel een nieuwe skoda ervan aanschaffen vermoed ik zomaar.....:koffie:
 

Erik1977

Forumguru
Had via Grandado, zo'n afsplitsing van Ali, een 20 tal Gillette Fusion scheermesjes besteld.
Nou dat doe ik nooit meer. Ik kon met me zo goed met een aardappelschilmesje gaan scheren....
Niet normaal wat een slechte kwaliteit zeg. En ook niet eens zo bizar goedkoop.

Heb twee mesjes geprobeerd en toen de hele zwik zo in de vuilnisemmer gemieterd. Eens maar nooit meer.
 

EdK

Forumguru
voordeel drogist en dan een aanbieding afwachten...
Toevallig zaterdag weer een zending met wat artikelen in aanbieding binnen gekregen....
 

BigCheese

Forumguru
Zodra de grenzen weer open gaan dan slaan we weer groot in bij een drogistenketen over de Duitse grens (DM). Vrijwel alles daar is veel goedkoper dan bij de Nederlandse drogist. Bij Ali zal ik ze ook nooit bestellen.
Ik zocht bij Ali nog naar een handzame LED werklamp voor in de auto, en eentje voor in de camper. En toen ik zag dat ze per vijf leuker geprijsd waren maar gelijk vijf van die dingen aangeschaft. Hoop dat het wat is.
 

Tees

Donateur
Had via Grandado, zo'n afsplitsing van Ali, een 20 tal Gillette Fusion scheermesjes besteld.

Helaas zijn er van Gillette-mesjes nogal wat namaak in omloop, en dat is idd eersteklas troep. Ik bestel ze vrijwel altijd van een betrouwbare Nederlandse site, dat gaat meestal goed. Al heb ik ook wel eens slechte gehad...
 

Captain Hook

Forumguru
Veel (maar niet alle) drogisterij artikelen zijn prima via amazon.de te bestellen (en gek genoeg vaak weer niet via amazon.nl).

Zaken als deo, parfum, e.d. vaak voor prijzen, lager dan die van de 2-voor-1 acties van de Kruidvat of Etos.
Hoe ze het doen? Geen idee...
 
Bovenaan Onderaan