Het grote AliExpress forum

Captain Hook

Forumguru
1 juli 2021 nadert! M.a.w. let op als je de komende tijd nog spullen wilt bestellen via AE. (en niet alleen AE)

https://www.iculture.nl/gids/bestellen-uit-china/

Nieuwe regels vanaf 2021
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels voor de invoer van producten van buiten de EU. De belangrijkste wijziging voor particulieren is dat vanaf 2021 altijd BTW moet worden betaald bij de invoer van producten, ook als de waarde onder de 22 euro ligt. Er geldt dus geen vrijstelling meer. Aanvankelijk zou dit op 1 januari 2021 al worden ingevoerd, maar het is uitgesteld naar 1 juli 2021.
 

Tees

Donateur
Oh, da's wel goed om te weten! Het lullige is niet zozeer de BTW, maar de kosten die de postverwerker in rekening brengt...ik had ee laatst weer eentje die via TNT het land ingekomen is, 7 euro BTW, 15 euro administratiekosten...:banghead:
 

VAG-man

Forumguru
Dit heb ik in al die jaren nog nooit gehad bij zulke kleine inkopen. Wel één keer bij iets van 4 tientjes.
 

Tees

Donateur
Nee, onder de 22 euro betaal je (nu) ook geen BTW, maar dit schoot er net bovenuit, de gedeclareerde waarde was 30 dollar (in werkelijkheid had ik trouwens een stukje meer betaald, dus echt klagen heb ik ook weer niet).
Ik vind trouwens die BTW geen enkel probleem, dat is wel zo eerlijk om belasting daarover te betalen, maar dat je dan voor een paar euro BTW zoveel kosten moet betalen voelt wat raar. En vanaf 1 juli gaat dat dus gelden voor alles dat uit het niet-EU-buitenland komt...
 

Captain Hook

Forumguru
Alsjeblieft, die discussie over de administratiekosten is al tig keer gevoerd. Niet nog een keer. :koffie:

En is:
  • PostNL: €13
  • UPS: €13
  • DHL: €14
veel? Het is natuurlijk een standaardhandeling, onafhankelijk van het totale bedrag waarover het gaat. M.a.w. de administratieve moeite voor een pakje van 3 tientjes is vrijwel net zo veel als een pakje van 3k.
En ja, dat is relatief veel t.o.v. het originele bedrag. Maar al dit soort zaken zijn al jaren bekend en keurig gedocumenteerd. Dus niks nieuws onder de zon. Dat weet je als van buiten de EU gaat bestellen.

DIY:
http://www.invoercalculator.nl/
 
Laatst bewerkt:

BigCheese

Forumguru
Ik denk dat het vrij snel over is met de bestellingen. Een paar keer een dikke administratieve heffing er op en dan ben ik wel genezen denk ik.

Hier zijn de autobandventieldopjes binnen. 11 november besteld.

IMG_20210103_121142.jpg
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Niemand weet nog precies wat de praktische gevolgen zullen zijn:

https://www.emerce.nl/best-practice...lling-vraagt-om-standaardisatie-pakketvervoer

https://www.pwc.nl/nl/actueel-en-pu...tdatum-btw-pakket-e-commerce-1-juli-2021.html

Over dit uitstel van zes maanden wordt door de groep Oostenrijk, Bulgarije, Frankrijk en Malta als verklaring expliciet toegevoegd dat verder uitstel voor dit deel van het btw-pakket voor hen onacceptabel is. Dit in verband met de noodzaak om de btw-inkomsten van de lidstaten te beschermen, te komen tot gelijke concurrentievoorwaarden voor de betrokken bedrijven en om de administratieve lasten voor hen tot een minimum te beperken.

Nederland en Duitsland zijn akkoord gegaan, maar hebben als verklaring toegevoegd toch voorstander te blijven van verder uitstel tot 1 januari 2022. Zij merken op dat het goed zou zijn dat de Europese Commissie op een nieuw moment, bijvoorbeeld begin 2021, de stand van zaken van deze btw-regelgeving evalueert.



Het zou me niet verbazen als de concrete invoering nog wel ff op zich laat wachten.
En vanaf nu een run op alsnog bestellen in China? :D

En het feit dat de Chinese regering achter Jack Ma aanzit:
https://www.businessinsider.com/ali...d-missing-2021-1?international=true&r=US&IR=T
maakt het ook niet allemaal transparanter... :nono:
 

Tees

Donateur
@Captain Hook Ik zat er ook al over na te denken dat zeker AliExpress hier wel een mouw aan zal willen passen. Ik denk dat ze wel een knauw krijgen als er vanuit de EU straks 90% minder bestellingen komen. Als ik hen was, zou ik een soort warehousing-systeem opzetten dat er verstuurd wordt naar dat warehouse in de EU, BTW-afdracht geregeld wordt, en dan doorsturen naar de klant. Of dat dat zelfs niet eens fysiek gebeurt, maar dat AliExpress al de BTW-afdracht van tevoren voor je regelt. Vermoed dat dat vele malen goedkoper gaat zijn dan het huidige systeem met declaratie door de postverwerker. Beetje wat er in die emerce link die je plaatste IOSS wordt genoemd (Import-One-Stop-Shop).
 

fanSkoda-VW

Donateur
Vraagje:
Kunnen we hier niet één bedrijf afspreken dat voor ons de inklaring gaat doen?
Tegen een wat normaal tarief, dat wel.
Vloegel -als inkoper- liet ik ook alles wat uit het buitenland kwam via één bedrijf inklaren.

Heeft iemand hier verstand van, zicht op?
 

Captain Hook

Forumguru
Dat #gatindemarkt is al lang gevuld hoor...

Ali, BG, eBay en vooral Amazon en whatever [handelsplatform] hebben al lang dit soort diensten/services. Alleen zolang ze het niet hoeven te gebruiken, zullen ze die stap natuurlijk overslaan.

Nu heb je soms ook al de keuze om het vanuit een EU warehouse te laten versturen. Of dat dan al dan niet al wel een extra/intra communautair warehouse is, dat hangt natuurlijk van de afspraken tussen het handelsplatform en de EU af.

Amazon heeft met dit soort zaken al jarenlang wereldwijde ervaring:

https://www.bigcommerce.com/blog/amazon-fba/#how-amazon-fba-works

Maar nu BREXIT een feit is, zal er ongetwijfeld nog veel 'gedoe' op iedereen afkomen. Zowel aan de leveranciers/warehousing kant, alsmede de logistieke puzzels en het uiteindelijke gevolg voor de EU consument. :koffie:

https://sellercentral.amazon.nl/gp/help/external/G53921?language=nl_NL
https://www.hellotax.com/blog/amazon/warehouse/locations/
https://sell.amazon.com/fulfillment-by-amazon/fba-international.html

Het ziet er uit als een ongelofelijk complex geheel. Daar zul je echt specialist in moeten zijn, om die wirwar van regeltjes en voorwaarden te ontwarren.

Ik weet nog van tig jaar geleden:
Tropisch hardhout wat in de Haven van Vlissingen Europa binnen kwam, was, zo lang het nog op het haventerrein opgeslagen lag, administratief nog steeds niet binnen de EU. Pas als duidelijk werd waar welke partij hout heenging, werd het, op papier geïmporteerd (of niet).
M.a.w. de importeur had al een hele scheepslading hardhout fysiek aanwezig in Nederland. Maar douane technisch bevond het zich nog in verweggistan.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Captain Hook , je bedoelt een entrepot. Dit is een economische douaneregeling. Het woord entrepot is afkomstig uit het Frans en betekent een verzegelde opslagplaats waar aangevoerde goederen uit het buitenland onder douanetoezicht opgeslagen worden en waarvan de bestemming (binnen- of buitenland) mogelijk nog niet vaststaat. De lading is entre of "tussen" herkomst en bestemming.

Zolang de goederen in het entrepot zijn opgeslagen (en de uiteindelijke bestemming niet vaststaat), zijn er over deze goederen (voorlopig) geen invoerrechten verschuldigd. Bij het verlaten van het entrepot moeten alleen dan invoerrechten betaald worden indien de goederen in het vrije verkeer van de EU worden gebracht (https://nl.wikipedia.org/wiki/Douane-entrepot#:~:text=Het woord entrepot is afkomstig,binnen- of buitenland, mogelijk nog).

In Amsterdam werd ter stimulering van de transitohandel in 1827 het Algemeen Rijksentrepot ingericht.
Tot 1895 konden in dit entrepot goederen tijdelijk worden opgeslagen, zonder dat daarover invoerrechten hoefden te worden betaald. De pakhuizen zijn nu omgebouwd tot woningen.
 

Rallye

Forumguru
Mocht je pakketje er nu uitgepikt worden en boven de €22,- zijn, dan betaal je inderdaad kosten aan de vervoerder. Straks betaalt Ali de BTW (die jij dus aan Ali betaalt). Je gaat dus niet standaard die kosten betalen aan de vervoerder.

Het gekke is dat er voor invoerrechten niet zo’n regeling gaat werken.
 

Captain Hook

Forumguru
Ondanks de dreigende verhoging van de prijzen.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-aliexpress-forum.30098/page-60#post-920597

is er nog steeds een goede reden om bepaalde elektronica knutselspullen rechtstreeks in China te bestellen via b.v. AE.
Vaak is uiteraard precies datzelfde onderdeel ook bij Nederlandse/EU webwinkels te koop. Alleen betaal je dan hun opslag/marge/afhandelingskosten en garantie-/retourmogelijkheden.

Zelf knutsel ik graag met allerlei Arduino spul en soms sloop je dan wel eens iets omdat je wat fout doet.
Dan is het toch wat fijner als de financiële schade te overzien is. ;)

Voor de grap eens wat recente bestellingen vergeleken tussen wat ik bij AE betaalde en wat ik hier in NL zou moeten betalen.

Artikel
_____________via AE____via Amazon__NL webshop
HX711 + sensor_______1,45______8 a 13_______8 a 10
Arduino Nano_________1,36______3 a 4________15 a 30 (origineel)
Nano shield___________0,60_______4___________4 a 8
I2C 16x2 display_______2,50_______6__________6 a 8

Eigenlijk verbazingwekkend dat ze een complete mini-computer, zoals de Arduino Nano, voor minder dan 2 euro (!) kunnen leveren.

En dan heb ik het nog niet over klein grut zoals weerstandsassortimenten, drukknopjes, assortimentsdozen vol met LEDjes, e.d.
Uiteraard duurt het via AE vaak 2-8 weken voordat het binnen is. Bij Amazon zijn de meeste artikelen, als Prime klant, binnen enkele dagen leverbaar. En bij NL webshops zijn zaken vaak op voorraad, maar ook lang niet altijd.

M.a.w. nog steeds lonend.
En geduld opbrengen, bespaart hobby geld. :jaja:
 
Laatst bewerkt:
@Captain Hook

Het desbetreffende onderdeel kan dan nog steeds wel goedkoper zijn, het gaat er meer om dat er in de toekomst voor elke bestelling administratieve handelingen verricht moeten worden door de bezorger (inklaring etc). Dit gaat per bestelling tussen de 10 en 20 euro kosten (afhankelijk van welke bezorger het is)

Dan worden in ieder geval kleine bestellingen al snel niet meer interessant
 

iRob1984

Senior Member
Even kort samengevat: Dus als ik iets bij Ali bestel, wat dan ook, krijg ik straks standaard €13 administratiekosten bij gerekend?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Gisteren nieuwe douchedeur wieltjes besteld. In Nederland nergens te vinden, bij AE €7,- voor 4 stuks!

Hoe kunnen ze het ervoor doen. Als dit in Nederland leverbaar zou zijn, zouden ze waarschijnlijk €20,- kosten.
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb afgelopen week bij Lepin een bouwset besteld, is wel geen Ali maar komt ook uit China.
We gaan zien wat de douane zegt straks...
 
Even kort samengevat: Dus als ik iets bij Ali bestel, wat dan ook, krijg ik straks standaard €13 administratiekosten bij gerekend?

Ja.

De vrijstelling voor bestellingen onder de 22 euro vervalt. En dat betekent dat je dus BTW moet gaan betalen (en bij hogere bedragen invoerrechten).
De btw (en de invoerrechten) verreken je met de bezorger van je pakket. De koerier rekent bovendien inklaringskosten, omdat hij je de aangifte bij de douane uit handen neemt. En die kosten zijn dus ordergrootte 10 tot 20 euro.

Misschien dat Ali dit ook gaat doen voor veel minder, maar dat weet ik niet
 

Captain Hook

Forumguru
Even kort samengevat: Dus als ik iets bij Ali bestel, wat dan ook, krijg ik straks standaard €13 administratiekosten bij gerekend?
Nee.

Dat gaat 'm niet worden.
Simpelweg omdat de logistieke bedrijven, zoals PostNL, DHL, e.d. daar gewoonweg de capaciteit niet voor hebben om die enorme hoeveelheid van kleine zendingen op die administratieve wijze af te handelen.
En ook Alibaba zal dit zoveel mogelijk willen zien te voorkomen. Want dan bestelt er vrijwel niemand meer van dat kleine goedkope spul.

Lees de eerdere gelinkte artikelen nog maar eens terug...
 
Bovenaan Onderaan