Het grote AliExpress forum

Sk_Hans

Forumguru
Lang geleden (10-15 jaar) heb ik ooit eens een probleem gehad met een zending uit China en onze eigen Post NL. Ik had in China een statief besteld. De leverancier had op de vrachtbrief gezet: "spare parts, value 20 EUR". Het pakket werd netjes bezorgd en niks aan de hand. Ik blij.

Maar zo'n vier weken later krijg ik plotseling een brief van Post NL dat ik iets van 50-60 euro aan belastingen en handelingskosten verschuldigd ben. Of ik die binnen 10 dagen wilde betalen, anders zou de vordering naar een incassobureau gaan.

Ik was totaal verbaasd. Dus gaan bellen. En met heel veel moeite kwam ik erachter dat het niet de douane was die moeilijk deed maar Post NL. Zij gaven aan dat zij als inklaarder daar het recht toe hadden. Maar als ik niet direct betaalde kwamen er (veel) kosten bij. Op mijn vraag hoe zij een idee hadden van de waarde van de inhoud (pakket was niet geopend) kreeg ik te horen dat zij het gewogen hadden en een schatting maakten op basis van het gewicht. :thumbsdown:

Om een heleboel gedoe en juridische kosten te voorkomen, heb ik uiteindelijk maar betaald.
 

Mill88

Forumguru
@dimi74 totaal is er 17,70 bij gekomen. Echter had ik 2 sets besteld dus vallen de extra kosten per set mee. (op de bon staat: 2x car light, total value 25USD)
 
Ok lichten vandaag aangekomen en......

Heb een set gekregen met 20 lampen ipv de 22 lampen

Alle lampen werkten direct.
De nummeplaat lampen heb ik moeten he gebruiken boven de passagier deuren want dat waren totaal andere lampen... dus waarschijnlijk verkeerd gelabeld.

De lampen die ik voor de nummerplaat moest gebruiken (type w5w) gaven een canbus fout....
En doordat ik een panodak heb blijf ik met een 5 tal leds over.

De leds voor de deuren heb ik moeten inkorten want kreeg het covertje er niet over.....

Dus al bij al nu wel redelijk blij met het licht maar heb de verkoper een bericht gestuurd ivm de canbus fout en foute labeling en de 2 lampen (ik vermoed boven passagier deuren achter) die ik tekort heb gekregen.
 

anoppe

Actief lid
dbf08fa60ebc025c134d7fb6d6f5aa42.jpg
Tijd om m’n dashcam te hardwire’en!
 

anoppe

Actief lid
@Roffel ik heb de normale grootte. Ik heb ook de mini, maar kon niet de juiste vinden (Kodiaq). Ik stond daarom met een auto van een week oud bij de dealer met een airbag-storing
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Hakar

Donateur
Voor het eerst een zending welke volgens Postnl bij de douane is vastgehouden.
Volgens medewerker Postnl ontbraken er gegevens.
En waar moesten de gegevens worden ingevuld?
Jawel op een formulier wat geopend wordt op de site van Postnl.
Hele mikmak ingevuld, en wat blijkt op het eind?
Voor een dingetje van nog geen € 5,50 worden €13,-- in rekening gebracht.
Door wie?
Door Postnl, en niet door de douane.
 

Hakar

Donateur
Ik hou me nog even van de domme, want de informatie van Postnl over wat je mag gaan betalen krijg je pas wanneer je alles hebt ingevuld.
Staat meneer of mevrouw pakket binnenkort voor de deur en wil die € 13,-- vangen, doe ik gewoon niet.
Nemen ze maar mooi weer mee.
 

Hakar

Donateur
Schijnbaar.
Werd pas getoond na invullen van de gevraagde gegevens.

Edit.
Zou misschien kunnen dat vakantieperiode meespeelt, en net ingewerkte "postbeambten"
Bij een ander pakje (service item) werd het eerst vier keer teruggestuurd naar Bejing Post, voordat het uiteindelijk aankwam.
Kon dit allemaal zien via T&T
Of, PNL is gewoon vet aan het klooien.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ach je weet dat je het ééns in de zoveel keer eens kan overkomen, dus gewoon accepteren en weer verder gaan met bestellen
Want Ali blijft toch goedkoop en prima met zijn garantie afwikkelingen...
 

Captain Hook

Forumguru
Voor een dingetje van nog geen € 5,50 worden €13,-- in rekening gebracht.
Door wie?
Door Postnl, en niet door de douane.
Ja, en?
Is toch niks bijzonders? Je weet (of behoort te weten) dat bij zendingen >22 euro er mogelijk extra kosten in rekening gebracht worden. :koffie:
https://www.belastingdienst.nl/wps/...rijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen

En ja, PostNL handelt dat af voor de belastingdienst.
En ja, dat is een standaard bedrag voor de administratieve handeling, ongeacht het bedrag waarover het gaat.
Ook die info is gewoon bekend en opvraagbaar:
https://www.postnl.nl/klantenservice/buitenland/inklaringskosten/wanneer-betalen
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/pakket-uit-het-buitenland/

Beetje kinderachtig om dan maar te roepen "ik doe het lekker niet" of "ik accepteer het niet". :shutup:

Onze samenleving draait nu eenmaal op belastinggelden.
 
Bovenaan Onderaan