Help 1.0 of toch 1.2 of 1.4 of moet ik toch de 1.5?

Canon-Eye

Forumguru
Hoe vind jij de spiegels van de Leon? Zijn die niet wat klein?
Is me niet opgevallen eigenlijk, dus dat zal wel meevallen.

Waar ik wel erg aan moest wennen is het richtingaanwijzerlampje voor fietsers, dat verwerkt zit in de naar me toe gekeerde rand van de spiegel. Trekt me eigenlijk iets te veel van mijn aandacht, althans in het donker...
 

CharlesTucker

Forumguru
Je vroeg op de vorige pagina nog ergens naar de Octavia met 1.0, 1,2 of 1,4 en ACT. Met de 1.0, 1.2 en 1.4 heb ik geen ervaring, maar wel met een Octavia, met de 1.5, en dat bevalt prima. ACT merk je erg weinig van, als je heel erg oplet voel je soms bij het weer inschakelen van cylinders een heel erg lichte schok, maar dat is eigenlijk alleen te merken als bijvoorbeeld de weg lichtjes omhoog begint te lopen waardoor iets meer vermogen nodig is om op de cruisecontrol de snelheid vast te houden. Als je zelf gas bijgeeft valt het niet meer op, het "schokje" is lichter dan de accelaratie zelf. Of ACT nu zoveel helpt bij het verbruik betwijfel ik wel, maar harde cijfers heb ik niet.

Verbruik is prima, maar wel erg afhankelijk van je rijstijl. Gemiddeld over 40.000 km zit ik nu op zo'n 1:18, maar ik ben wel een vrij rustige rijder. Per rit varieert het wel, soms blijf ik wel eens lang op de rechterbaan hangen, dan is 1:23/1:24 wel te halen. Als ik wat meer op de linkerbaan blijf hangen wordt het ook wel eens op 1:15. Ik heb er gelukkig weinig ervaring mee, maar korte stadsritjes zijn wel funest voor het verbruik, die enkele keer dat ik dat doe zit ik zomaar op de 1:12.

Qua ruimte is een Octavia geweldig, bagageruimte is groot en efficient, en ook op de achterbank hoor ik m'n tienerdochters nooit klagen. Zelfs m'n m'n schoonzus nog wel eens meegenomen op lange vakantieritten, dus wat extra bagage en met z'n drieen op de achterbank, ging allemaal prima.
 
Je vroeg op de vorige pagina nog ergens naar de Octavia met 1.0, 1,2 of 1,4 en ACT. Met de 1.0, 1.2 en 1.4 heb ik geen ervaring, maar wel met een Octavia, met de 1.5, en dat bevalt prima. ACT merk je erg weinig van, als je heel erg oplet voel je soms bij het weer inschakelen van cylinders een heel erg lichte schok, maar dat is eigenlijk alleen te merken als bijvoorbeeld de weg lichtjes omhoog begint te lopen waardoor iets meer vermogen nodig is om op de cruisecontrol de snelheid vast te houden. Als je zelf gas bijgeeft valt het niet meer op, het "schokje" is lichter dan de accelaratie zelf. Of ACT nu zoveel helpt bij het verbruik betwijfel ik wel, maar harde cijfers heb ik niet.

Verbruik is prima, maar wel erg afhankelijk van je rijstijl. Gemiddeld over 40.000 km zit ik nu op zo'n 1:18, maar ik ben wel een vrij rustige rijder. Per rit varieert het wel, soms blijf ik wel eens lang op de rechterbaan hangen, dan is 1:23/1:24 wel te halen. Als ik wat meer op de linkerbaan blijf hangen wordt het ook wel eens op 1:15. Ik heb er gelukkig weinig ervaring mee, maar korte stadsritjes zijn wel funest voor het verbruik, die enkele keer dat ik dat doe zit ik zomaar op de 1:12.

Qua ruimte is een Octavia geweldig, bagageruimte is groot en efficient, en ook op de achterbank hoor ik m'n tienerdochters nooit klagen. Zelfs m'n m'n schoonzus nog wel eens meegenomen op lange vakantieritten, dus wat extra bagage en met z'n drieen op de achterbank, ging allemaal prima.

de 1.5 met ACT zijn de nieuwe motoren toch? dat is een niet onaardig verbruik. 1 op 17/18 vind ik een leuk verbruik
 

CharlesTucker

Forumguru
Klopt, het is een doorontwikkeling van de 1.4 geloof ik, maar dat weten anderen vast beter. Ik heb de auto nu bijna een jaar, en was geloof ik de eerste hier op het forum. Ze werden al wel iets langer geleverd in de VW Golf dacht ik. Tweedehands zullen ze nog wel niet of nauwelijks te vinden zijn, dus ik denk niet dat mijn verhaal heel erg relevant is voor je keuze. Maar je had nog weinig reacties gekregen op je vraag naar ervaringen met de Octavia en ACT, dus ik had toch maar gereageerd. Verbruik is erg netjes vind ik zelf, maar mijn dagelijke ritjes zijn ook wel vrij ideaal, vooral 's morgens. Alleen snelweg, en druk, maar niet zo druk dat er echt file ontstaat. Rechterbaan vol met vrachtverkeer, en de linkerbaan komt meestal ook niet boven de 110 uit, relaxed en saai rijden dus, maar wel zuinig. Ter vergelijk, met m'n vorige Octavia, een O2 met een 1.6TDI erin, reed ik gemiddeld 1:22 (over 275.000 kilometer in 7 jaar).
 

Hakar

Donateur
@Roos83
Nu misschien nog wel, maar als die bips warm moet blijven, dan vrees ik dat je daar op termijn niet genoeg aan hebt, en een switch naar Fabia of Leon je ook niet helpt.
 

laagvlieger

Forumguru
Ja maar klopt niet..... in de video hebben ze alleen onderstel van de kinderwagen :laugh::maakmegek:

Tegenwoordig past een Maxi-Cosi (of zelfs 2) ook op zo'n onderstel, dus waarom een volledige kinderwagen meesleuren?

ACT heeft ook niet mijn voorkeur maar je hoort er niet veel over. Minder dan downsizing.
Een 1.5 met ACT voelt anders dan een 1.0 3cilinder. maar zoals het zegt meer een gevoel.

Klopt, een 1.5 met ACT is dan feitelijk een 2 cilinder.
 

Tegenwoordig past een Maxi-Cosi (of zelfs 2) ook op zo'n onderstel, dus waarom een volledige kinderwagen meesleuren?

Wij hebben geen maxi cosi. Wij hebben draaibare kinderstoelen(recaro) in de auto zodat we niet in een bocht hoeven om de kinderen in de stoel te krijgen. Hierdoor wel alles nodig want het past niet op de duo buggaboo. Was het 1 of het ander.
 

leon-cupra

Forumguru
Wij hebben een O3 1.2 105pk gehad. Nieuw gekocht, jaar of 4 mee gereden, 50.000km, nooit problemen mee gehad. Vlotte wagen, zou deze direct terug kopen. Denk dat het verbruik iets van een 8L/100km was maar 90% van de ritjes waren korte tot zeer korte ritjes. Op autostrade en wat langere afstanden krijg je het verbruik gemakkelijk naar beneden.
 
Wij hebben een O3 1.2 105pk gehad. Nieuw gekocht, jaar of 4 mee gereden, 50.000km, nooit problemen mee gehad. Vlotte wagen, zou deze direct terug kopen. Denk dat het verbruik iets van een 8L/100km was maar 90% van de ritjes waren korte tot zeer korte ritjes. Op autostrade en wat langere afstanden krijg je het verbruik gemakkelijk naar beneden.

Das niet echt zuinig.

Voor combinatie snelweg/platteland en ritjes 10km tot 30km per week i.c.m. ritten van 200km+ 1-2 keer per maand is een 1.5(de nieuwe 150 eerst dan 130pk) volgens mij het zuinigst dan de 1.4 (eerst de 140 dan de 122) en dan de 1.0 (115pk)?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is idd een enorm belangrijke factor. Ik kwam met de 1.0 tegen de 1 op 18. Vnl lange snelweg ritten met rond de max snelheid
 

Okki

Donateur
Vandaag getankt met de 1.2: 988 km gemiddeld 1 op 20,58 (stadwerks, snelweg, airco soms aan)
 
Bovenaan Onderaan