Help 1.0 of toch 1.2 of 1.4 of moet ik toch de 1.5?

Ik ga over stappen van diesel naar benzine.
Dit omdat ik kortere stukjes moet gaan rijden en minder totaal km's ga rijden.

Nu lees ik veel over de 1.0/1.2/1.4 TSI motoren. Downsizing is toch niet goed. https://www.carblogger.nl/downsizing-is-grotere-motoren/
https://www.ad.nl/auto/kleine-zuini...r-kapot-de-keerzijde-van-downsizing~a960630a/

Ik zit te kijken naar een Fabia combi / Octavia Combi of Leon ST. max 50.000/60.000 op de teller

Waar moet ik opletten? Ik heb een tweeling dus ik heb geen zin in onvoorziene kosten later die ik achteraf had kunnen weten.

* Kloppen de berichtgevingen hier en daar over de downsizing van motoren?
* Kan een kleine motor het zware werk doen met grote auto?
* Kan de fabia met gemak worden bereden in een 1.0?
* Wat is verstandiger, de 1.0 of de 1.2 of de 1.4 OF wachten op de 1.5 die over een half jaar wel als occasion op de markt zal zijn.
* moet er getuned worden en/of motormanagement bekeken worden?
* waar moet ik opletten bij het kopen van een 1.0/1.2 of 1.4.
* belangrijk is het verbruik i.c.m. betrouwbaarheid en levensduur. (als ik 1 op 20 kan rijden maar na een jaar is de motor stuk dan heb ik liiever 1 op 16 en kan ik 4 jaar rijden) Waar je ook weer zoveel verschillende verhalen over leest. Maar volgens mij is travelcard.nl met zijn verbruiksmonitor wel aardig hoewel dit voornamelijk lease auto's zijn.
* ik ben van plan om er tussen de 8 en 10 jaar in te rijden (dit ook met het oogpunt op de wetgeving en veranderingen die nu plaatsvinden)

Budget is er genoeg maar ik blijf wel graag onder de 20.000 euro.
Alvast bedankt voor alle adviezen / tips en trucs
 

Duijzer

Donateur
Tja, downsizing. Er zijn hele discussies over. Vrijwel alle motoren zijn tegenwoordig voorzien van een kleine cylinderinhoud en technische hulpmidelen om toch aan vermogen te komen. Of dat de betrouwbaarheid ten goede komt is de vraag, er beginnen er nu wat te komen die kilometers gedraaid hebben.

Het heeft er vooral mee te maken wat je van een motor verwacht. Als je uit een flinke diesel komt zal het even wennen zijn qua koppel, maar de vraag is of je dat altijd gebruikt. Met een rustige rijstijl kun je met een Fabia 1.0 prima uit de voeten. Wil je snel in kunnen halen en stevig doorrijden, dan moet je misschien aan een zwaardere motor denken. Maar dat gaat ook weer ten koste van het verbruik. En is het dan verstandig om een auto met een hoger verbruik te kopen voor die paar keer dat je dan even lekker gebruik maakt van het vermogen? (zegt degene met een RS...:D)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou zeggen upsizing, nu het nog kan!
Zonder gekheid, met zo'n 1.0 110 pk kun je prima uit de voeten hoor. Helemaal wanneer je er bij één van de gerenommeerde in VAG gespecialiseerde bedrijven, iets aan toe laat voegen. Maar ik denk dat je je over de betrouwbaarheid geen zorgen hoeft te maken, tenzij je tientallen jaren met je auto wilt gaan doen misschien
 

turboturbo

Forumguru
Als je met name korte stukjes gaat rijden zou ik zo klein mogelijke motor inhoud nemen.

Mijn 1.8 motor verbruikt zo 1:9 ~ 1:11 op korte stukjes en alleen op lange stukken kan ik 1:16 ~ 17 halen.

Met mijn vorige 1.2 motor haalde ik juist op korte stukken al snel waardes van rond de 1:14 en hoger. En juist als ik hard reed op de snelweg (130km/u) dan ging die juist zuipen waar m’n huidige 1.8 dat juist iets zuiniger lijkt te kunnen doen.

Tot slot is een kleinere motorinhoud soms/vaak ook iets minder olie en koelwater en is dan op kortere stukjes sneller opgewarmd (en dus zuiniger)
Mijn 1.2 had bijv maar 2,9 liter motorolie tegen 4,5 van m’n huidige 1.8
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn 1.0 was met bijna 1 op 18 ook uiteraard zuiniger dan de 2.0 GTI; maar met ruim 1 op 15 valt die me toch alles mee. Dat had ik nooit gedacht
 

ErikVM

Lid
Rijd zelf met een kodiaq met een 1.4tsi. Kan daar tot op heden nog niet over klagen. Rijd soepel, vlot genoeg, zelfs beladen met kindjes en alles wat erbij hoort. Verwacht alleen geen super sportief gedrag. Op de snelweg ook verrassend vlot. Zelfs als ik moet inhalen.
 
Ik rijd in een 1.0 OC en voor het Nederlandse verkeer kan deze meer dan prima meekomen. Verwacht geen verbluffende resultaten als je bij het stoplicht weg rijdt, maar met kleine kids in de auto lijkt me dat je sowieso wat 'rustiger' rijdt. Qua verbruik haal ik zo rond de 1 op 16/17.
 
D

Deleted member 26486

ik rij een F3C met 90pk 1.2 TSI; naar huidige maatstaven al bijna geen downsize-blok te noemen.

Ik ben er uiterst tevreden over na ruim 2 jaar/ 35.000km. Foutloos en geen olieverbruik, ruim voldoende vermogen voor NL en recent met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen + volle bak bagage door Duitsland ook acceptabel hoor! Blijft altijd subjectief en alle grotere jongens rijden bij je weg, maar lange tijd 160 km/u op de GPS aanhouden was geen enkel probleem. Verbruik: 6,3l/100km over 1400km. Normaal praktijkverbruik over de afgelopen 2 jaar is 5,8l/100km.

Ik ben ook van plan een jaar of 8 of zelfs langer door te rijden met deze auto en daarom hou ik me aan 3 dingen: ik gebruik de start-stop niet, laat de motor nog even minuutje lopen voordat ik ‘m stil zet en oliewissel elke 15.000km. Of de eerste 2 punten veel uitmaken weet ik niet zeker, de oliewissel elke 15.000 ben ik wel van overtuigd. (Hier zijn zat topics over).

Succes met je keuze!
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij nu een jaartje met onderstaande Leon ST, 1.0 115pk en DSG. Die combinatie schijnt overigens niet meer nieuw geleverd te worden.
Dat bevalt meer dan uitstekend. Ik doe er geen stoplichtsprintjes mee, maar als het moet dan kan hij behoorlijk vlot van zijn plek en ook met 1100 kilo caravan erachter gaat het nog steeds soepel, relaxed en toch vlot zat. En hier is (en wordt ook) niet eens aan gechipt...
Gemeten verbruik zonder de caravan komt bij gevarieerd gebruik uit rond de 6 l/100km; de boordcomputer schetst overigens een iets rooskleuriger beeld.
 
ik rij een F3C met 90pk 1.2 TSI; naar huidige maatstaven al bijna geen downsize-blok te noemen.

Ik ben er uiterst tevreden over na ruim 2 jaar/ 35.000km. Foutloos en geen olieverbruik, ruim voldoende vermogen voor NL en recent met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen + volle bak bagage door Duitsland ook acceptabel hoor! Blijft altijd subjectief en alle grotere jongens rijden bij je weg, maar lange tijd 160 km/u op de GPS aanhouden was geen enkel probleem. Verbruik: 6,3l/100km over 1400km. Normaal praktijkverbruik over de afgelopen 2 jaar is 5,8l/100km.

Ik ben ook van plan een jaar of 8 of zelfs langer door te rijden met deze auto en daarom hou ik me aan 3 dingen: ik gebruik de start-stop niet, laat de motor nog even minuutje lopen voordat ik ‘m stil zet en oliewissel elke 15.000km. Of de eerste 2 punten veel uitmaken weet ik niet zeker, de oliewissel elke 15.000 ben ik wel van overtuigd. (Hier zijn zat topics over).

Succes met je keuze!
Hoe oud zijn de kids?
 
D

Deleted member 26486

@Roos83 die zijn nu 6 en 8, dus ook als puber zitten ze ws. nog in deze Fabia Combi. Als je ziet met wat voor autootjes we thuis vroeger reden (Nissan Sunny, Honda Civic) is dit een zee van ruimte met weelderige luxe :)

Wij hebben zo goed als dagelijks de achterbak vol; oudste zat afgelopen jaren in een rolstoel, die kon zonder inklappen zo in de achterbak! Daarnaast op vakantie ook nog de MTB’s mee op het dak, geen centje pijn!

Die Fabia is voor ons de ideale mix van ruimte tegen lage kosten, redelijk modern wbt actieve en passieve veiligheid en luxer dan ik ooit gehad heb (stoelverwarming, climate control, cruise control, FA, automatische verlichting, Bluetooth audio & telefoon) voor minder dan €20k (nieuw, 2017).

Een Octavia Combi met 1.2 110pk lijkt me ook een heel prima optie trouwens.
 

philippe bakker

Forumguru
de betrouwbaarheid daar zou ik geen schrik van hebben. maar de keuze is: kies ik voor heel weinig verbruik en nul rijplezier of kies ik iets meer verbruik en nog een leuke duw in de rug.... mijn schoonpa heeft een Fabia 1.0 mpi gekocht van 60 pk of zoiets. nieuw voor 9999 euro. tja dat is een dode auto he. maar hij wil niks aan een auto uitgeven en dan is die ideaal zijn verbruik is ook maar 5,5 lit.
 
@Roos83 die zijn nu 6 en 8, dus ook als puber zitten ze ws. nog in deze Fabia Combi. Als je ziet met wat voor autootjes we thuis vroeger reden (Nissan Sunny, Honda Civic) is dit een zee van ruimte met weelderige luxe :)

Wij hebben zo goed als dagelijks de achterbak vol; oudste zat afgelopen jaren in een rolstoel, die kon zonder inklappen zo in de achterbak! Daarnaast op vakantie ook nog de MTB’s mee op het dak, geen centje pijn!

Die Fabia is voor ons de ideale mix van ruimte tegen lage kosten, redelijk modern wbt actieve en passieve veiligheid en luxer dan ik ooit gehad heb (stoelverwarming, climate control, cruise control, FA, automatische verlichting, Bluetooth audio & telefoon) voor minder dan €20k (nieuw, 2017).

Een Octavia Combi met 1.2 110pk lijkt me ook een heel prima optie trouwens.
Ja ok. Wij hebben nog de 2 reiswiegen en alles wat daar bij hoort.

Zat te denken 1.0 TSI fabia of anders de 1.0 leon/octavia of 1.4 leon/octavia (act of niet geen idee).
Qua verbruik ontloopt dat elkaar niet heb ik begrepen. 6op100 t.o. 6.2op100.

Fabia kan luxer voor zelfde geld dus daar is ook wat voor te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
de betrouwbaarheid daar zou ik geen schrik van hebben. maar de keuze is: kies ik voor heel weinig verbruik en nul rijplezier of kies ik iets meer verbruik en nog een leuke duw in de rug.... mijn schoonpa heeft een Fabia 1.0 mpi gekocht van 60 pk of zoiets. nieuw voor 9999 euro. tja dat is een dode auto he. maar hij wil niks aan een auto uitgeven en dan is die ideaal zijn verbruik is ook maar 5,5 lit.

nou een mpi wordt het zowiezo niet. ik wil nog wel binnen 1 jaar op 100km/u komen.

90 pk fabia eventueel een kietel
115 pk 1.0 en anders een 1.4 122 pk of de 150 pk (hoewel daar dus ook nog weer verschil in zit en je dan dus ook nog eens ACT hebt of niet)
 
Bovenaan Onderaan