Help 1.0 of toch 1.2 of 1.4 of moet ik toch de 1.5?

Nee die heb ik nu wel ongevraagd en ongewild
Voor wat minder uiteraard. Maar mij lijkt dat er best wat af kan.
Mijn vrouw wil een warme bips :pieker:.

Ontopic:
Nu wel fabia mensen gehoord maar nog geen echte octaviamensen.
De octavia combi 1.0 of 1.2 of 1.4 met of zonder act zou ik nog wat meer van willen weten.
Vooral de act motor. Hoe is die in handelen en verbruik..
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Mijn vrouw wil een warme bips :pieker:.

Ontopic:
Nu wel fabia mensen gehoord maar nog geen echte octaviamensen.
De octavia combi 1.0 of 1.2 of 1.4 met of zonder act zou ik nog wat meer van willen weten.
Vooral de act motor. Hoe is die in handelen en verbruik..

Als ik me niet vergis heeft @MarcoO2 een Leon ST gehad met ACT, ik dacht in een 1.4 blok. Van mensen die ik ken en ervaring hebben met ACT is dat je er tijdens het rijden niets van merkt (positief dus).

Als je twijfelt tussen Fabia en Octavia, is misschien een jonge Rapid ook een optie? Overigens heb ik een aantal dagen een Leon als leenauto gehad, toen de dealer een probleem met de Front Assist moest verhelpen, en ik heb toch echt even moeten checken of ik wel een Leon meegekregen had: ondanks dat ie een klasse groter is, voelt ie kleiner dan de Fabia.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb toch echt even moeten checken of ik wel een Leon meegekregen had: ondanks dat ie een klasse groter is, voelt ie kleiner dan de Fabia.
Ik ben van een F2 combi overgestapt in een Leon ST en deel die ervaring absoluut niet. Al meteen bij de proefrit voelde het in alle opzichten als méér auto, zowel qua handling als ruimtelijk. Hij is niet zo volumineus als een Octavia (heb eerder ook 4 jaar een O2 combi gereden).
Ook mijn vrouw heeft aardig moeten wennen aan het grotere formaat: we hadden hem pas een paar dagen toen ik een lang van tevoren gepland zeezeilreisje ging maken en zij me na aankomst in Scheveningen zou komen ophalen, midden in de drukte rond de Volvo Ocean Race. Voor haar gevoel was-ie wel anderhalf keer zo groot als de Fabia en dat maakte de stadsspits behoorlijk spannend. Is wel goed afgelopen overigens...
 

Cordoba

Forumguru
Ik had het over een F3, geen F2. Overigens ook van andere Leon rijders al gehoord dat de eerste keer instappen in de Leon toch wel 'beklemmend' was. (voor de goede orde: ik ben nog geen 1,80 lang, en gewicht onder de 80 kg is ook niet overdreven rond).
 

ertromp

Forumguru
Zal echt aan jou persoonlijk liggen Gert. Ik ben 1m86 en stap net zo soepel in mijn Leon als een O3. Portier maten zal geen moer schelen. Met alle respect ga de wielbasis van een Leon en een F3 eens met elkaar vergelijken of binnenafmetingen. Je praat toch echt over een ander segment auto
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben 1,86m en iets (teveel) boven de 80 kilo (zegt mijn vrouw :bloos:), dus daar ligt het niet aan.
De F2 was wat vierkanter dan de O2 en ook de F1, hetgeen het ruimtegevoel binnen ten goede komt ondanks de wat mindere binnenbreedte dan die O2. De afstand tussen de dakrails van O2c en F2c is ook vrijwel gelijk zodat de dakdragers (met beperkte breedteverstelling) 1 op 1 pasten - en die zouden op de Leon wederom hebben gepast als de dakrails dáárvan niet van het platliggende type waren, dus andere pootjes nodig. Van de F1 naar de O2 had ik destijds wel nieuwe, langere buizen nodig.

Zoals aangegeven ervaar ik dus niet die beklemming in de Leon die ik wél heel sterk ervaar in bv. een Volvo V40 van het huidige type. Een buurman heeft er eentje - als ik bij hem instap moet ik erg opletten om niet een flinke buil op te lopen, zoals me de eerste keer overkwam.
 
Als ik me niet vergis heeft @MarcoO2 een Leon ST gehad met ACT, ik dacht in een 1.4 blok. Van mensen die ik ken en ervaring hebben met ACT is dat je er tijdens het rijden niets van merkt (positief dus).

Als je twijfelt tussen Fabia en Octavia, is misschien een jonge Rapid ook een optie? Overigens heb ik een aantal dagen een Leon als leenauto gehad, toen de dealer een probleem met de Front Assist moest verhelpen, en ik heb toch echt even moeten checken of ik wel een Leon meegekregen had: ondanks dat ie een klasse groter is, voelt ie kleiner dan de Fabia.

Nee de rapid is te klein net als de scala. Kofferbakruimte. Vind de fabia ook groot voelen maar hij is echt kleiner. Heb mijn kinderwagen erin gezet.

Dus in principe is een act ook prima.

God wat een klote keuzes F3 O3 en Leon. Vind ze alle 3 mooi. Kan ze helaas niet alle 3 kopen.....
 

Cordoba

Forumguru
Zal echt aan jou persoonlijk liggen Gert. Ik ben 1m86 en stap net zo soepel in mijn Leon als een O3. Portier maten zal geen moer schelen. Met alle respect ga de wielbasis van een Leon en een F3 eens met elkaar vergelijken of binnenafmetingen. Je praat toch echt over een ander segment auto

Ligt aan het feit dat de voorruit van een Leon iets platter ligt, en je wat dichter bij de voorruit zit, maar vooral doordat middentunnel en alle zaken op/aan het portier dichter bij zitten en je meer het idee geven dat je de Leon 'aantrekt'. Het is niet zo, dat de Leon daadwerkelijk krapper is, of dat in- of uitstappen lastig is, het is meer het idee dat je minder lucht om je heen hebt.
 
Ligt aan het feit dat de voorruit van een Leon iets platter ligt, en je wat dichter bij de voorruit zit, maar vooral doordat middentunnel en alle zaken op/aan het portier dichter bij zitten en je meer het idee geven dat je de Leon 'aantrekt'. Het is niet zo, dat de Leon daadwerkelijk krapper is, of dat in- of uitstappen lastig is, het is meer het idee dat je minder lucht om je heen hebt.

Dat heb ik altijd bij de meganee.
 
Zal echt aan jou persoonlijk liggen Gert. Ik ben 1m86 en stap net zo soepel in mijn Leon als een O3. Portier maten zal geen moer schelen. Met alle respect ga de wielbasis van een Leon en een F3 eens met elkaar vergelijken of binnenafmetingen. Je praat toch echt over een ander segment auto

Hoeveel is jou verbruik met je Leon 1.4 ACT FR? (is het een ST?)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoe bedoel je het verbruik van de DSG? Hij reed tegen de 1 op 17,7. DSG is aangepast, schakelt iets langzamer op in D, iets sneller in S. In D was er echt niet mee te rijden met de standaardsoftware, één en al gebrom en getril. Motor getuned naar 140 pk, op 98 benzine.
Ingeleverd omdat ik voor die ene keer in mijn leven toch een echt sportieve auto wilde en me dat door mijn echtgenote werd gegund ;)
 
Hoe bedoel je het verbruik van de DSG? Hij reed tegen de 1 op 17,7. DSG is aangepast, schakelt iets langzamer op in D, iets sneller in S. In D was er echt niet mee te rijden met de standaardsoftware, één en al gebrom en getril. Motor getuned naar 140 pk, op 98 benzine.
Ingeleverd omdat ik voor die ene keer in mijn leven toch een echt sportieve auto wilde en me dat door mijn echtgenote werd gegund ;)

140pk in een Fabia niet snel genoeg?? maar dus 98 tanken. Dat is in mijn omgeving overal eraf.... Dat gaat hem niet worden dan.

en dan neem je een polo ugh :arghh:
Had wel betere geweten hehe
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan