HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
Ik kan het niet langer voor me houden..... Daar is de jongensdroom dan toch eindelijk.
De Skoda Octavia Combi 3 FL vRS '19 in de kleur raceblue, met (nog) 245 trappelende paardjes die worden aangedreven door de soepele DQ380/381 DSG bak.

De opvolger moest aan een riant aantal punten/opties voldoen. Soms moet je concessies doen met enkele daarvan, anders moet je een nieuwe kopen met exact alles wat je erop wilt.....

De kenners weten en zien zo wel wat er allemaal wél en eventueel niet op zit ;).

Maar gelijk even wat 'sneak peaks' om jullie nieuwsgierigheid voor te blijven.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Natuurlijk zou het geen auto van me zijn, als er al niet wat plannen zijn gesmeed, zo is het wensenlijstje als volgt:

- Verlaging: In eerste instantie baalde ik een beetje dat de optie DCC er niet op zit. Na nog eens goed erover nagedacht te hebben vind ik het helemaal niet erg omdat ik het onderstel liever zelf goed aanpak en op die manier ook geen peperdure DCC verlagingsset hoef aan te schaffen.
Gaat hoogstwaarschijnlijk wederom een Eibach Pro Kit worden.
Zijn hier vRS FL rijders (Buiten @Tuner111 om) die alleen verlaagd hebben middels (Eibach) veren?

- Blindering: Ook de ruiten zullen er weer aan moeten geloven. Ik denk dat ik vanaf de B-stijl weer in de donkerste tint ga, en op de voorste portieren voor het max. wettelijke toegestane ga.

- Uitlaattips: Deze gaan gespoten worden in glanzend zwart of mat zwart, twijfel hierover.

- Diffuser: Ook over een diffuser twijfel ik. Ik zie zowel van Rieger, Milotec, als Maxton leuke diffusers. De Maxton vind ik vrij brutaal/grof ogen. De Rieger is in dat opzicht weer wat liever, maar had een extra vinnetje aan mogen zitten. En de Milotec díe ik dan mooi vindt, is niet voor de vRS..... Keuzestress.

- Front bumper add-on: Mooie 'agressive look' optie. Ik zit er zelf aan te denken om dit gedeelte te wrappen in hoogglans zwart, in plaats van de kap over de bumper heen te plaatsen. Wordt het niks, dan komt er alsnog een 'echte' add-on.

- Bumper edge protection: Van Milotec heb ik een hele mooie bumper edge protector gezien in piano black, welke mooi zou matchen bij de piano black diffuser. Een van de weinige protectors die ook daadwerkelijk het randje beschermd!

- Chiptuning: Gezien de lopende fabrieksgarantie wacht ik hier liever nog even mee. Wellicht gaat het me toch teveel kriebelen, en dan kunnen we altijd nog zien. Voorlopig volstaan die 245 paardjes prima!
Mocht het zover zijn, vertrouw ik VAG-Techniek deze tuning en DSG optimalisatie toe. Ook voor het onderhoud zal VAG-Techniek gekozen worden.

- VCDS: Omdat alles weer vernieuwd, luxer en uitgebreider is, zullen de verschillende VCDS sites geraadpleegd worden voor wat leuke features die aan te zetten zijn. Ben nog even aan het stoeien met de VC, want ook daar zijn tal van opties mogelijk.

- Apple Carplay: Hartstikke mooi en fijn werkend, alleen irriteer ik me er nu al aan dat de telefoon continu met een kabeltje verbonden moet worden. Nu op zoek naar een draadloze mogelijkheid. Op Ali al een soort van converter gevonden, echter ben ik benieuwd naar de gebruikerservaringen. Nadeel is wel dat dan gelijk de enige USB poort bezet is.......

- Start-Stop: Als ik dan toch aan het bestellen ben, komt er ook een kabeltje waarmee ik het start-stop systeem zelf kan regelen. Wil ik het gebruiken prima, wil ik het bij starten uit hebben staan, gebeurt dat.

- Motorkap gasveren: Snap niet dat Skoda dit niet standaard op hun wagens levert...

- Logo's: Uiteraard zullen de Skoda logo's weer vervangen worden voor de (in dit geval) black/raceblue versie van Kopacek!

- Banden & velgen: Ben ik nog niet helemaal over uit! Ik vind de Gemini's eigenlijk best mooi staan.

- Grondige poetsbeurt interieur & exterieur: Omdat ik niet tegen viezigheid, nare geurtjes, kruimeltjes, noem het op kan, gaat zowel de buitenkant als de binnenkant volledig ondersteboven. Zoals je op de foto misschien al kunt zien, vond de vorige eigenaar het schijnbaar nodig om zijn sleutel bij de DSG pook te leggen, waardoor hier wat oppervlakkige krassen in zijn ontstaan. Voor mij een no-go!

- Remmerij: Aangezien de schijven geen heel lang leven meer hebben, ben ik rustig aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn. Een BBK van Porsche vind ik bijvoorbeeld echt ontzettend mooi, maar het prijskaartje wat daar aan hangt vind ik dan weer wat minder... Anderzijds vind ik een mooie geperforeerde Zimmerman schijf ook hartstikke mooi. Even kijken wat voor blokken daar nog bij besteld gaan worden.
Tips van/voor de vRS rijders zijn van harte welkom!

Verder is het nu vooral ontdekken wat er allemaal op en aan zit, en stukje bij beetje de wensen van hierboven te realiseren!
 

brepus13

Forumguru
Mooi dat het toch gelukt is om je droomwagen te vinden! Van harte met de aanschaf. Is het nog gelukt je oude wagen te verkopen of toch ingeruild?

Heel veel plezier met alle wensen realiseren, dat is uiteindelijk toch een groot deel van de hobby nietwaar :-)
 

leon-cupra

Forumguru
Dikke proficiat @HarrieSkoda !!!
Eindelijk die dikke vRS :thumbsup:

Ik zou daar wel een andere velg onder zetten. Een vRS verdient wel een maatje (of meerdere) meer. JR wheels (zoals Jefrey zijn velgen) hebben hele dikke sets tegen aanvaardbare prijs.
de gemini dan houden voor winterband op te leggen want dat is wel aan te raden tijdens de winter wil je de paardjes nog deftig gebruiken.

achterbumper-protector: ik zou niet zo een hoogglans lat monteren maar een beschermende folie. Bij een wrapper kan je dit op maat laten maken zodat het ook volledig beschermd is.

Veel plezier nog met de vRS. :jaja:
 

dimi74

Banned
Gefeliciteerd met de aankoop.
Had hem stiekem al even gezien maar deze foto's doen de auto nog meer tot zijn recht komen.
Ga je updates volgen.
Geniet ervan.
 

Duijzer

Donateur
Mooie auto, gefeliciteerd! Mooie zwarte Gemini’s eronder maakt het helemaal af. Qua remmerij: ik heb er EBC met red stuff blokken onder zitten. Prima tevreden over. Remt goed en een stuk minder remstof.
 

MaxN

Donateur
Gefeliciteerd met de auto. Een blauwe RS zie je niet veel meer. Mooie keuze.
Qua velgen snap ik je twijfel, maatje meer is denk ik wel een optie. Miss setje Xtremes bemachtigen, blijft het wat origineel.
 

Rallye

Forumguru
Mooie wagen!

Gefeliciteerd met de auto. Een blauwe RS zie je niet veel meer. Mooie keuze.

Ik wel. Op mijn eigen oprit.;)

Qua velgen snap ik je twijfel, maatje meer is denk ik wel een optie. Miss setje Xtremes bemachtigen, blijft het wat origineel.

Ik zou de velgen ook origineel Skoda houden. Met Extremes heb je wel altijd het blanke deel, wat mooi past bij de uitlaatdelen - die ik dan ook niet zou laten spuiten. Mat zwart zie je nergens op de auto. Er zijn meer mogelijkheden trouwens, zie http://www.kopacek.com/Skoda/OCTAVIA-III/Exhausts/

Ik heb goede ervaringen met zo’n wifi-dongle voor CarPlay, zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/show-je-aankoop.23893/page-182#post-940237. Zeker voor kortere ritten zorgt het ding ervoor dat je CarPlay ook gebruikt. Het gebruik ervan trekt wel veel stroom, dus voor langere ritten gebruik ik toch de kabel. Nog een klein nadeel: de Skoda Connect-app werkt niet via de dongle, zo merkte ik. Waarschijnlijk omdat de app geen verbinding maakt met een Skoda, maar met de dongle.
Ik heb de dongle met klittenband vastzitten (als je hem loshaalt even met beleid anders trek je de bodem van de dongle). Zo ziet het er bij mij uit:

0B16C81D-5EB4-4417-890D-61E4E0BC1382.jpeg

Ik zou wel de “Ladekantenschutz” nemen die over de rand valt; https://milotec.de/Milotec-Ladekant...I-RS-Combi-ABS-schwarz-Klavierlack::3349.html Anders heb je er nog niets aan. Heb je ook de verhoogde laadvloer?

Start/stop lijkt me bij een automaat ook erg vervelend, dus zo’n schakeling is dan logisch.

Nog drie mods: de metalen voetsteun, LED puddle lights en LED in de kofferruimte. Alle, net als de gasveren, verkrijgbaar bij Kopacek. Ik heb overigens de voetsteun via Ali.

Kun je je telefoon al draadloos laden? Zie https://www.inbay.systems/product/ladefach-fuer-skoda-octavia/ Meteen een oplossing voor het probleem dat ik hierboven schets…..
 
Laatst bewerkt:

Mozza

Actief lid
gefeliciteerd Harrie!! Hele stoere bak! Toevallig gister zelf mijn auto ingeruild voor een witte octavia combi 3fl 1.5 TSI DSG
 

Tuner111

Forumguru
congratz met de mooie race blue rs :)

voor het onderstel zou ik gewoon een KW Street comfort nemen of een V1 ga je vele blijer met zijn dan een veer..

Voor de uitlaat delen zou ik gewoon nieuwe zwarte bestellen ;)
 
Bovenaan Onderaan