HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, nog even wat foto's van wat ik afgelopen weekend nog gedaan had.

Ik snap niet waarom Skoda een (gedeeltelijk) LED achterlicht ontwerpt, om er vervolgens gloeilampjes als richtingaanwijzer en achteruitrijverlichting bij te zetten.... Dus dit werd ook weer veranderd.

Much, much better! Ohja, en omdat het toch open ligt, waarom niet gelijk een doekje er langs af halen?

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En dan hadden jullie ook nog een foto tegoed van de enginebay die gereinigd en nu ook gevoed is.

1k0.jpg


@Janno Kan niks over de grip zeggen. Ik heb nog geen uiterste opgezocht, en dit zal ook niet snel gebeuren.
In regenachtige omstandigheden heeft hij zich gewoon goed gedragen, of beter gezegd, heb ik me goed gedragen.
Ik moet zeggen dat ik geen fan ben van deze bandjes, en dat er spoedig weer Michelin Pilot Sports zullen verschijnen.
 

Rallye

Forumguru
Bridgestones. Had ik ook oorspronkelijk. Als ik het mij goed herinner vergrootten ze het grip-probleem van de RS……
 

Janno

Forumguru
Man, wat ben jij netjes, ik geef bijna elke rit weleens volgas (met bijbehorende wielspin), kan me niet inhouden :D Wel pas als ie goed warm is uiteraard (90+c).

Hier hetzelfde plan qua banden, maar ik rij deze eerst goed op, vind het anders wat zonde.

Zie ik daar trouwens een Action schroevendraaier liggen? :tongue:
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Off-topic, maar wat is er mis met een Action schroevendraaier? Die zijn echt perfect en kosten geen drol.
De foto zegt alles, wat de kruiskop betreft heb ik er eentje voor het buitenwerk en voor binnen. En de onderste (voor de audio reparatie hobby) zit al echt op honderden schroefjes los en weer vast. Het is precies de goede kop. Mijn duurdere kruiskop past niet lekker.....
9f01098853f0a43be5e61012166632d9.jpg
 

Janno

Forumguru
@RichTrip haha helemaal niets, gebruik ze zelf ook, vandaar dat ik ze herkende :D Wilde er laatst een paar extra halen, maar helaas hebben ze die niet meer hier...
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Rallye Wat een verschrikkelijke banden zeg...

@Janno Haha, nog een setje Gemini's nodig om met de Bridgestones op te roken?
Die schroevendraaiers zijn inderdaad geweldig. Heb alle formaten er zowat van.
Als de een niet lekker pakt, is er altijd wel een andere die goed grip heeft.

Even een hele andere vraag. Iemand bekend hoe de dopjes in de vloer, die ervoor zorgen dat de matten op z'n plek blijven liggen, zitten gemonteerd?
Het lijken 2 losse delen te zijn; een soort rondje die achter het tapijt blijft haken met daarop een soort tuutje. En op dat tuutje hoort het tweede deel, ook een soort rondje met een tuutje, en daarop klik je als het ware je mat vast.

Alleen die 2 delen zijn bij mij van elkaar af. Iemand enig idee hoe dit zit? Artikelnummer wat ik terug kan vinden op de onderzijde van het 'tuutje' is 8E0 864 229 (PA6).
 

JPs_OC2

Donateur
Dat losgaan wil nog wel eens gebeuren als de matten er hardhandig uit getrokken worden. Bij beide lease Skoda's van m'n vrouw ervaring mee nadat ze voor onderhoud weg waren geweest.

Anyhoe, de 8E0 864 229 is het bovenste deel van het geheel > de 8E0 864 227 is het onderste gedeelte. Beide delen klikken dus in elkaar.

Kijk maar ff op Skoda-Parts > de afbeeldingen verduidelijken de constructie.

Boven > https://www.skoda-parts.com/spare-part/8e08642299b9-rug-knob-upper-part-skoda-30482.html
Onder > https://www.skoda-parts.com/spare-part/8e0864227-rug-knob-bottom-part-skoda-30481.html
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mhh ja die vond ik inderdaad ook, maar ik snap niet hoe ze op elkaar ‘vergrendelen’. Als ik ze op elkaar probeer te drukken voel ik geen vergrendeling helaas. Is het soort klik systeem?

En hoe zou je de onderste (die in het tapijt zit) in hemelsnaam kunnen vervangen?
 

JPs_OC2

Donateur
5915bdb17cf23.jpg

Bij het onderste deel loopt het tuitje naar boven toe wat wijder uit. Hierdoor klemt het in de bovenste deel. Het is wat lastig te zien maar het bovenste paar millimeter van het tuitje is groter van omtrek dan de onderste, zeg maar 5 a 6 mm.

Volgens mij heb ik nog een set matten liggen met wat onderdelen. Ik ga ff koekeloeren of ik daar wat wijzer uit wordt.
I'll be back ;)
 

JeSko

Forumguru
Komt bij mij ook altijd los, rete irritant tijdens het rijden, trekt die mat helemaal scheef.
 

JPs_OC2

Donateur
Helaas niet veel wijzer geworden...alleen maar onderdelen van de losse vloermatten ... sorry @HarrieSkoda :pardon:

En hoe zou je de onderste (die in het tapijt zit) in hemelsnaam kunnen vervangen?

Ik denk dat dat alleen maar gaat door de dorpelbekleding los te halen, de vloerbekleding op te tillen om er zo aan de onderkant bij te kunnen (?) Iets anders kan ik me zo gauw voor de manier waarop het in elkaar zit niet voorstellen. :pieker:

Ik zou wat dit betreft graag ongelijk hebben dus als iemand exact weet hoe het in elkaar zit...
 

Michelv.

Forumguru
Zit degene die in het tapijt vast zit er niet gewoon ingedraaid, zo zat het vroeger in ieder geval. Even proberen "los" te draaien dus.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@JeSko Daar zou ik ook helemaal schijtziek van worden.. Dat is bij mij gelukkig niet het geval.

Jammer @JPs_OC2 ! Ik denk dat je gelijk hebt en dat de enige reden is om erbij te komen, alhoewel ik hoop dat je ongelijk hebt ;).

@Michelv. Nee, zo was het vroeger inderdaad. Maar nu lijkt het alsof er een rondje (dus groter als het gaatje in het tapijt) onder het tapijt zit, en het tuutje door het gaatje in het tapijt omhoog steekt.

Zit er haast aan te denken om het te gaan lijmen dan. Tapijt heel goed afplakken, en dan maar lijmen met een wat dikkere (montage) lijm...?

Even iets heel anders, in het kader 'ik heb weer wat gezien'... Ik 'stoor' me best wel eraan de de klauwen aan de voorzijde van de vRS niet geheel gesloten zijn net zoals bij een Golf R of een Audi S/RS bijvoorbeeld.

1k0.jpg


1197f.jpg


Na wat research kom ik erachter dat dit enkel om kapjes gaat. Dat zou natuurlijk perfect zijn.
Aangezien er dezelfde soort remmerij op een R zit als de vRS, vraag ik me dus af of onderstaande kapjes 1 op 1 uit te wisselen zijn. Want dan ga ik er natuurlijk iets moois van maken :D.

Artikelnummer wat ik kon vinden: 1K0615269B.

41HJAY6gR+L._AC_SL1109_.jpg


Na wat verder gekeken te hebben zie ik ze ook voorbij komen bij onze Russische vrienden van Drive2; https://www.drive2.ru/market/offers/837251

KX41oKuY_8UuE09DHBlWiWNaYuo-960.jpg


Ik vraag me alleen af of dit passend is, aangezien er telkens wordt gesproken over 345mm en een vRS heeft 340 mm.

PS. Onder in de Drive2 advertentie link staan tags dat het zou passen op een MK3 vRS :pieker:.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mhhh, zonde dat het van de remklauwen niet gaat lukken. Toch een gemiste kans van Skoda dat ze de klauwen zo 'open' hebben gelaten. Hebben ze bij buurman Volkswagen toch beter voor elkaar.

@Tuner111 Heel leuk die (nog) grote(re) remmen van bijv. een Porsche, maar dat vindt de portemonnee echt niet oké.

Ik heb weer wat leuke dingen binnen mogen krijgen, dus dat betekent foto's!

Setje spacers van m'n vertrouwde merk H&R, met verlengde wielbouten + slotbout en adapter.
Gekozen voor 15mm aan de voorzijde en 10mm aan de achterzijde, ben erg benieuwd hoe dit gaat staan!

1k0.jpg


Op Ali ook weer allerlei leuke dingen gezien en dus maar besteld. Wat zien we;
- Matchende (blauwe) sleutelcovers
- Tooltje om draad connectors uit een stekker(tje) te krijgen
- Tooltje om haren makkelijker uit de bekleding te krijgen
- Tooltje om de lamellen van de luchtroosters goed schoon te kunnen maken
- 2 x vRS badge groot voor op de achterzijde van de auto
- 2 x vRS sleutelhanger
- Borstel set om het interieur icm. de Numatic George goed te kunnen (diep) reinigen

1k0.jpg


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder even iets heel anders. De Carlinkit werkt perfect, heel erg blij mee dat ik nu draadloze Apple Carplay heb.
Waar ik me wel ontzettend aan stoor is dat de WLAN niet automatisch verbindt voor bijv. real-time verkeersinformatie oid. En dan hoor ik denken; maar dat kun je toch allemaal via je Apple Carplay doen...? Ja, dat klopt, maar ik vind dat dit ook gewoon moet werken.

Nu zat ik te denken, ik heb een Columbus business systeem met een HDD in het dashboardkastje. Hierin zijn 2 SD slots verwerkt, en daar tussenin zit een SIM slot. Zou de WLAN automatisch verbonden worden als ik hier een SIM met 4G verbinding in zou stoppen? Het liefst zou ik dan kiezen voor een dual-sim van het abonnement wat ik met mijn telefoon heb. Nu is mijn vraag daarbij of dit met elkaar in conflict zou komen --> 1 SIM in het SIM-slot van de auto, en 1 SIM in mijn iPhone die automatisch (draadloos) connect via de Carlinkit.

41fa2HiYUnL._AC_SX450_.jpg


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wederom een heel ander verhaal. In de planning zit wel om de vRS ooit nog een te gaan chiptunen. Twijfel daarbij is dan nog wel of het enkel een stage 1 afgesteld op de dyno zal zijn, of dat er motorisch ook nog iets aangepast zal gaan worden.

Ik lees veel over een VWR R600 intake, turbo inlet en intake slang die voor wat vermogenswinst zou kunnen zorgen.
Natuurlijk is het slim om al zulke aanpassingen vóór de tuning te installeren.

Wat ook door mijn hoofd spookt is een ander uitlaat systeem. Alleen wanneer weet je nou wat een goed uitlaat systeem is. Dat vind ik zo verschrikkelijk lastig! Ik wil in ieder geval absoluut geen blikkerig geluid of enorm veel back-fires vanwege onze kleine meid.

Zo vind ik de klappen die een Golf R of een BMW 135/140 bij sportief rijden bij het overschakelen geeft echt enorm mooi. Dit zou ik zelf ook wel zo willen met de vRS. Wat is er aan de Golf R zo anders dan aan de vRS, om ditzelfde effect te krijgen?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verlanglijstje voor Kopacek en Skoda-parts is weer behoorlijk gegroeid. Aangezien het eindbedrag zou het best rendabel zijn om te wachten tot een black-friday actie, maar dat is nog zo ver weg.... Zou ik me kunnen beheersen?
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Betreft chiptunen en andere updates: is maar wat je zelf wilt hé. Als puur stage 1 wilt blijven lijkt mij de rest niet echt nodig. Ga je verder dan stage 1 zijn de andere aanpassingen wel nodig. Ik zou het zowiezo bij stage 1 laten. Na stage 1 heeft een RS meer dan genoeg vermogen om het leuk te houden en al zeker mbt de grip zou ik niet verder gaan.

qua uitlaat: veel filmpjes bekijken. Op basis daarvan in real life gaan horen en beslissen. Mijn broer heeft een paar keer een Miltek uitlaatsystemen gehad. Klinken altijd best wel goed.

weet wel dat heel veel mensen een lekker uitlaatsysteem met wat plofjes niet altijd appreciëren. nu rij je lekker anoniem rond, met een ander uitlaatsysteem zal je regelmatig opvallen (zowel positief als negatief). Vandaag beetje aan cruizen geweest met de M waarbij de kleppen open stonden. Van die fietser die aanmanen van trager te rijden of aangaven dat ik gek was terwijl ik op dat moment niet harder dan 50-60 aan het rijden was.
 
Bovenaan Onderaan