HarrieSkoda - Neefje van de vRS: Seat Ibiza FR

Cordoba

Forumguru
EdK heeft wel gelijk: de banden zijn 30 mm smaller, dus dat levert al 15 mm extra ruimte op, en 2 mm extra ET waarde levert nog 2 mm ruimte tussen spatbord en band (in de breedte richting). Ik vraag me alleen af of de velgen origineel zijn voor een Polo, volgens mij is ET40 geen gangbare waarde binnen de VAG-groep.

De smalle winterbanden zullen wel behoorlijk besparen op brandstofverbruik, maar zullen ook serieus minder grip hebben door de smallere band.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

HarrieSkoda

Forumguru
ET (hoe hoger de ET des te meer naar binnen, hoe lager de ET des te meer naar buiten) valt natuurlijk samen met de breedte (J).
Omdat de 18 inchers meen ik 7J zijn, zal de naaf ook meer 'gecentreerd' moeten worden in de velg. Daarom zal de ET dus ook hoger zijn, om een klein beetje meer naar binnen te vallen. Wellicht zie je dit niet eens met het oog.

Zo is mijn beredenering een beetje... Klopt dit?

Overigens @Cordoba over de grip; hoe smaller de band, hoe meer druk per cm2 je uitoefent op het wegdek = juist meer grip, toch?
 

Cordoba

Forumguru
Wat de ET-waarde betreft: in principe zit de bevestiging van de velg halverwege de breedte, de afwijking daarvan is de ET-waarde, een smallere velg of band verdeelt dus in principe die extra ruimte over beide zijden van het wiel, alleen een afwijkende ET-waarde corrigeert daar eventueel voor.

De druk op het wegdek per cm2, wordt bepaald door de bandendruk (evenwichtssituatie), een smallere band heeft bij dezelfde bandendruk een smaller en langer contactvlak. In de autosport worden niet voor niets bredere banden gebruikt voor betere prestaties, alleen bij omstandigheden met sneeuw en dergelijke als de ondergrond niet vlak is zijn bredere banden een nadeel. Overigens is meer druk niet per definitie meer grip, als de krachten de grip overschrijden helpt extra druk niet meer. Die hogere krachten kunnen komen doordat het rubber gewoon die afschuifkrachten niet aan kan (ontstaan van zwarte bandensporen), of aquaplaning of glad wegdek waardoor de band gewoon over het wegdek schuift.
 

Tees

Donateur
Ik dacht als eerste ook 'Oei, 5.5J en 185 mm banden, das smal!'. Maar toen ik ff verder nadacht, besefte ik me dat mn F1c ook op 185mm banden stond. En die is zwaarder en langer dan de Ibiza HB (en een grotere motor :tongue:).

De trend is de laatste jaren enorm naar bredere en grotere banden gegaan, maar mijn indruk is dat dat vooral voor de looks en beperkt tot niet voor de performance is geweest.
 

EdK

Forumguru
Ach hou in achterhoofd dat als je op een motorfiets rijd dat je contact met het wegdek bestaan uit de grote van 2 lucifer doosjes !
En zorg dus dat je een goed profiel en een goede compound hebt om je velgen wil je niet onderuit gaan op je twee wielen.
Dit kregen we altijd mee tijdens de motorrijlessen. !!
 

jesse_s93

Donateur
Mooie auto, zo'n Ibiza in het blauw. Wij hebben nagenoeg dezelfde auto, maar dan in het FR rood. Verder zie ik dat jullie wel Kessy hebben, daarentegen hebben wij leer/alcantara bekleding. De FR is standaard al zeer ruik uitgerust en ziet er met de 18" velgen ook erg leuk uit. Veel plezier ervan!

Wij hebben de volgende zaken aangepast (voor wellicht wat ideeën):
- RVS pedalen + voetsteun
- Alle binnenverlichting aangepast naar led
- Interieurverlichting voor de achterbank geplaatst
- Voetruimteverlichting doorgetrokken naar de achterpassagiers
- Gasveren voor de motorkap
- Meest recente firmware + kaarten geüpload
- Dynamische knipperlichten in de spiegels
- Led verlichting in de mistlichten
- Kofferbakmat bevestigd op houten plaat (zo'n dunne plaat die je aan de achterkant van kasten hebt zitten). Het matje werkt inderdaad niet.

Wij twijfelen zelf ook nog om de chromen grille zwart te maken + de chromen uitlaatsierstukken. Mocht je dat gedaan hebben hoor ik graag hoe je dat hebt gedaan en zie ik graag een plaatje :)
 

Rallye

Forumguru
Ook een mooie kleur!

Als je de hoeveelheid waarschuwingen van de FM One teveel vindt, kun je in de app aangeven wat je allemaal niet wilt horen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, de twee weekjes zijn inmiddels ruimschoots om, en ik begin het wagentje alleen maar meer te waarderen!

Afgelopen week nog even langs de Seat dealer geweest voor een Seat connect dataplug. Niet iedereen schijnt er zo'n fan van te zijn, maar ik vind het wel een leuke gimmick. Werkte ook vrijwel direct naar behoren, dat komt ook niet vaak voor.

Even een spreadsheetje gevonden van welke wielen er allemaal onder een Ibiza passen, thnx hiervoor @JPs_OC2 .
Met andere woorden, de winterwielen die ik op het oog had, hebben we aangekocht. Nu alleen nog even deugdelijke Seat naafkapjes zien te vinden. Althans.. heb nog niet eens gecheckt of de huidige Seat naafkapjes zullen passen, een zorg voor later.

1k0.jpg


1k0.jpg


@jesse_s93 Je hebt daar een mooi lijstje geschreven! Daar staan zeker zaken in die we graag zouden willen. Zaken die we uit je lijstje mee gaan pikken zijn:
- Pedalen blijven zo, want de vrouw houdt niet van chroom, dus even kijken of de originele zwarte voetsteun uit de vRS past, want standaard zit hier enkel een stukje tapijt.
- Zoveel mogelijk verlichting naar LED aanpassen.
- Heb je die voetenverlichting voor de passagiers op de achterbank plug&play aan kunnen sluiten, of komt er soldeerwerk aan te pas?
- Welke gasveren heb je en waar heb je ze vandaan?
- Merk je iets aan de nieuwe firmware? Inmiddels de maps van een Polo erop.
- Dynamische richtingaanwijzers in de spiegels van Ali? Bevalt dit qua lichtopbrengst? Vernam wat klachten over de lichtsterkte...
- Mistlichten; H8?
- Heb je een universele mat of eentje die speciaal geschikt is voor de Ibiza?

Over het de-chromen; even wat prijzen opvragen. Kijken of de vrouw ermee instemt.

En om af te sluiten nog een foto, gewoon omdat het kan...

1k0.jpg
 

jesse_s93

Donateur
Ik moet eerlijk bekennen dat het meeste afkomstig is van Ali. Ik bedenk me nu net dat we een ook armsteun hebben geplaatst (zat er niet in). Dat is een originele lederen versie van Seat. Onderstaand een opsomming van de aanpassingen incl linkjes:

- Voetruimteverlichting. Dit is plug & play. Je dient even degene voorin eruit te wippen en te kijken welke aansluiting het is. Ik heb het namelijk ook voor de Scala besteld en dat was juist de andere aansluiting. Het is dus https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld (smalle aansluiting) of deze https://nl.aliexpress.com/item/4000..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld (brede aansluiting). Daarnaast dien je er ook een houder bij te bestellen zodat je hem onder de stoel kunt bevestigen. Bij de ene set zit dat erbij, bij de versie met brede aansluiting kun je deze gebruiken: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld. Ik heb uiteindelijk in diezelfde winkel ook de verlichting voorin vervangen om eventueel kleurverschil of verschil in helderheid te voorkomen.

- Gasveren. Deze komen ook van oom Ali, zie deze link: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld. Kijk even goed waar je deze bevestigd op het carosserie gedeelte. De beschrijving is hier niet heel duidelijk over. Het lijkt er echter op dat zij hem op een redelijk fragiele plek hebben gemonteerd, ik heb hem op een vast deel gemonteerd. Bij de paravan loopt over de breedte een stuk schuim. Hier komt de gasveer tegenaan, dus dien je iets weg te snijden.

- Firmware. Ik merk eigenlijk niet veel van de nieuwe firmware. Het systeem werkt snel en stabiel. Wellicht dat dat in iets eerdere versies minder goed voor elkaar was, maar dat durf ik niet te zeggen. Ik heb hem op 1,5 uur rijden hier vandaan gekocht. Op de terugweg heb ik direct de SD kaart erin gestopt voor de firmware update. Die had ik thuis al voorbereid. Vervolgens thuis nog de kaarten update gedaan.

- Dynamische richtingaanwijzers. Deze bevallen erg goed. Het glas is een beetje smokey. Dat staat heel goed bij de FR kappen die in zwart zijn uitgevoerd. Je kunt exact dezelfde trouwens ook in de Leon of Arona monteren. Derhalve staan er genoeg op Ali. Wij hebben deze gekocht: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld. De dealer vraagt er echt een enorm bedrag voor.. Ik merk zelf niet zoveel aan de lichtopbrengst. Doordat het geen helder glas is zal het iets minder fel zijn. Naar mijn mening nog steeds helder genoeg. Het blokje wat normaliter aan de binnenkant van de spiegel zit waaraan je kunt zien dat de richtingaanwijzer aanstaat (vanuit binnen) brandt wel veel korter. Dat komt omdat het licht naar buiten toe 'loopt' en dus op het laatst pas bij het blokje is en vervolgens nagenoeg gelijk weer uit gaat.

- Mistlichten. Ook van Ali, de H8 inderdaad: https://nl.aliexpress.com/item/1005..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld

- De mat. Ik heb gewoon de mat gebruikt die er al in lag. Deze ging echter alle kanten op en was erg slap. Door hem op een plaat te hebben gelijmd, ligt hij nu zeer stabiel.

En daarnaast nog wat klein spul:
- Interieur verlichting achter: https://nl.aliexpress.com/item/4000...516636285180732632e5b45!10000015643371348!rec
- Kunststof onderkant van sleutel vervangen voor chroom: https://nl.aliexpress.com/item/4001..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld
- Ventieldopjes Seat: https://nl.aliexpress.com/item/1005...516636287502694093e5b45!12000030163404565!rec
- Deurslot cover: https://nl.aliexpress.com/item/1005...00030156607412!sea&curPageLogUid=IRxEYS89EgaH
- RVS pedalenset + voetsteun: https://nl.aliexpress.com/item/4000..._list.0.0.642e79d2jYbN1N&gatewayAdapt=glo2nld

Succes!
 

Canon-Eye

Forumguru
Het blokje wat normaliter aan de binnenkant van de spiegel zit waaraan je kunt zien dat de richtingaanwijzer aanstaat (vanuit binnen) brandt wel veel korter.
Dit is niet het doel van dat blokje, want daarvoor heb je de verplichte controlelampjes. Eis is dat de richtingaanwijzer ook zichtbaar is voor wie zich naast de auto bevindt, maar niet ver genoeg naar achteren om de achterkant van de auto te zien. Daarom hebben veel auto's een RAW aan de zijkant van het voorspatbord, of aan de voorkant eentje die om de hoek grijpt. Seat heeft deze oplossing bedacht die ook aan de eisen voldoet en een extra lampje uitspaart.

Persoonlijk vind ik het overigens in het donker wel storend, want een tikkie te fel als ik dan net in de buitenspiegel kijk. En als ik niet in de buitenspiegel kijk, dan trekt dat knippertje mijn aandacht alsof er ieman een lichtsignaal geeft. Inmiddels ben ik er natuurlijk wel aan gewend, maar dat heeft wel even geduurd.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@jesse_s93 Niet stil gezeten zeg, leuk hoor! Heb er nog wel wat vragen over, maar is wellicht handiger om dat via PM te doen :)!

Hoe langer we hem hebben/hoe vaker we hem gebruiken, des te meer kom je erover te weten. Maar ik vraag me toch wel af waarom het Seat Drive Profile continu naar individual gaat, terwijl ik hem bijvoorbeeld tijdens een rit op eco of normal zet. Na het uitzetten en een dag erop starten gaat hij wederom naar individual... why?

Heeft de Ibiza ook 'slimme' sleutels met ingestelde profielen per gebruiker? Als ik bij de Skoda instap, staat mijn naam namelijk in het dashboard, omdat hij die sleutel herkent

Heb je toevallig al eens de schijven + blokken moeten vervangen @jesse_s93 ? Ik zit te kijken áls de remmen er aan zitten te komen, om zo'n zelfde soort schijven als de vRS te nemen. Voordeel daarvan is, dat buiten het rem oppervlak, alle delen gecoat zijn, en dus niet meer roest. Vind het zo'n naar gezicht als je door een mooi groot open wiel kijkt, en dan zo'n krokant oranje kleur ziet...
Qua remstof zie ik het verschil nu wel met de EBC Redstuff's op de vRS tov. de standaard blokken op de Ibiza. Wat ben ik blij dat ik daarvoor gekozen heb! Nu heb je die 'low dust' ook van andere merken, maar of die net zo goed werken....?!

Verder staan in de bestelling:
- Rubberen vloermatten
- Rubberen kofferbakmat
- Carlinkit 3.0 iOS
- OEM look dashcam front + rear
- Start-stop eliminator
- Transparante bumper beschermstrip
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ondertussen stromen de eerste pakketjes langzaamaan binnen.

Wat een fijne mat met een perfecte pasvorm! Iedereen die kinderen heeft en wel eens smerige spullen of kinderwagens moet vervoeren, dit is de uitkomst...

1k0.jpg


Ook de rubberen vloermatten zijn een uitkomst. Blij dat ze binnen zijn, het weer is er naar.

1k0.jpg


1k0.jpg


Kan niet wachten tot de rest arriveert.. Met dat lijstje van @jesse_s93 raak ik niet uitgeshopt :maakmegek:.
 

hemi24

Forumguru
Ik mag hopen dat de positie van de stoel is om de matten te fotograferen?!?
Of rijdt er normaalgesproken een kabouter in de Ibiza..?

:pieker:
 

EdK

Forumguru
MAw als jij er in mag rijden moet je eerst de blokken hout van de pedalen afschroeven ?
En als je dat niet doet dan zitten je knieën achter je oren... :D
 

HarrieSkoda

Forumguru
Even afstoffen..

Inmiddels is ook de Carlinkit alweer een tijdje in gebruik. De vrouw was er nogal sceptisch over voordat ze deze dongle in bezit had, maar heeft nu al beslist om niet meer zonder te willen! Goede aankoop geweest dus. Zeker voor die korte stukjes ga je echt geen kabeltje steken om Apple Carplay te activeren.

5e0c7a83-ca9d-4e7b-a464-61b1ed4fea22.jpg


Verder aan het pielen geweest om een juiste start-stop 'eliminator' te vinden. Dit bleek nogal een opgave te zijn.
Eerst een verkeerde 6-pins stekker geleverd gekregen. Dat gaat niet passen op een 10-pins connector.
Bij een andere winkel een 10-pins stekker besteld die zeker zou moeten werken. Gemonteerd, auto gestart, gehele start-stop knop licht niet meer op, maar werkt nog wel. Oftewel werkt ook niet naar behoren.

Nu zegt de een dat het vanaf een bepaald bouwjaar softwarematig uit te zetten is, en de ander weer niet... Schiet mij maar lek?
@Rainesh @Antera Enig idee?

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ook de rear richtingaanwijzers en de achteruitrijverlichting vervangen voor LED. Wat een verbetering is dat zeg!!

1k0.jpg


1k0.jpg


Verder met het project dashcam, die inmiddels ook binnen was gekomen. Even goed gekeken hoe en wat, en het bleek vrij makkelijk te monteren te zijn. Dus zo gezegd zo gedaan, in een korte tijd puzzelen een geweldig (OEM) resultaat!

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg
 

jesse_s93

Donateur
Goed bezig geweest! Die led verlichting geeft goed veel licht en die dashcam ziet er mooi geïntergreerd uit zo. Mag ik vragen waar je die hebt besteld? En heb je die in de zekeringkast aangesloten op de achterruitenwisser?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thnx @jesse_s93 !

LED achteruit is top, zeker in combinatie met de camera. Heb je toch een wat meer licht met het manoeuvreren.
Ja heerlijk zo die dashcam. Op deze manier heb ik ze het liefste. Deze 4K dashcam komt van onze Chinese vrienden.
Als je niet weet waar je aan begint, zou ik adviseren om er niet aan te beginnen. Ik heb al vanaf 2017 ervaring met zulke camera's (in de zilvergrijze Octavia had ik er ook zo eentje).

Inderdaad aangesloten via de zekeringkast op een constante + en een geschakelde + en een massapunt.
Dit ivm. de 24h parking mode en motion detection. Werkt als een trein.

Nu nog zin en tijd zien te vinden om een mooie plek voor de rear cam te vinden.
 

jesse_s93

Donateur
Ik heb zelf enkel ervaring met een Garmin (front + rear) in de skoda die niet geïntegreerd is, wel aangesloten via de zekering kast. Ik zal via PM nog even wat meer info vragen :)

Wel benieuwd naar jouw ervaring met het feit dat hij continu stroom vraagt. Ik zou bang zijn voor een lege accu. Ooit een keer gehad met een Fiesta (nagenoeg nieuw toentertijd). Vanwege vakantie ruim 1,5 week niet gebruikt en toen was de accu leeg. Of zit er iets in de
dashcam gebouwd dat hij uitgaat onder een bepaalde accu niveau?
 
Bovenaan Onderaan