HarrieSkoda - Neefje van de vRS: Seat Ibiza FR

HarrieSkoda

Forumguru
Zoals sommige van jullie wellicht al hadden begrepen, waren we voor de vrouw des huizes op zoek naar een waardige opvolger.
Enkele criteria waar de nieuwe bolide aan moest voldoen:
- Automaat
- Onder de magische grens van 100.000 km
- Zuinig
- Voldoende bagageruimte

Eigenlijk niet lang hoeven rondkijken voor wat echt bij haar zou passen; een Seat Ibiza FR Business Intense 1.0 - DSG7.
Een heel mooi exemplaar gevonden, welke volgens het nieuwe concept van auto's kopen wegens de Corona crisis in het leven is geroepen.
Hierover is ook het andere topic gestart. In het begin een beetje sceptisch over dit concept, maar achteraf toch best leuk gegaan zo!

De Ibiza is voorzien van de prachtige kleur Mystery Blue. Misschien vind ik die nog wel mooier dan de Raceblue van de vRS!

Werkelijk alle toeters en bellen zitten erop. Had voor de vrouw niet allemaal gehoeven, maar is toch altijd een leuke bijkomstigheid.

Ik denk dat ze een hele mooie overstap maakt van een Koreaanse auto, naar de VAG toe. Nu flink uitproberen in die 14 dagen bedenktijd!

1k0.jpg



1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Wat een prachtige lijnen heeft die Ibiza!
Voor de meeste zal hij 'schoon' ogen, maar voor mij is het een doorn in het oog. Ik zou mezelf niet zijn als ik dit niet grondig aan zou pakken, dus dit staat ook nog op het to-do lijstje. En ja, ook onder de motorkap @EdK :jaja:.

Gisteren het eerste ritje ermee gereden, en daar kwam het puntje zuinigheid in positieve zin al gauw tevoorschijn in de maxidot.... Verbruik sinds start: 1:21!!!!

Een nieuwe auto brengt natuurlijk ook vragen met zich mee, die stel ik jullie graag hieronder.
- Ik probeerde de Seat Connect app te downloaden en te verbinden, alleen zegt hij voor auto's ouder dan 2020 dat ik een andere app moet gebruiken. Iemand enig idee hoe en wat?
- Door de vorige eigenaar is er een Flitsmeister One gemonteerd. Geen idee wat het doet, hoe je het kunt gebruiken, en of het iets is, tell me?

Nu gauw de navigatie updaten, flitspalen inladen, etc. etc.

Stiekem heb ik heel wat leuke plannen in m'n hoofd voor de Ibiza, waar m'n vrouw nog niets van weet. Even kijken of ik dit er door krijg, haha!
Ik heb met deze Ibiza meer 'zin' om er aan te knutselen, dan dat ik dat gevoel bij de Kia had. Geen idee waarom? Sportiever? Sluit beter aan bij wat ik zelf rijd?
 

Tees

Donateur
Heel mooie wagen in een heel mooie kleur. Midden-donkerblauw is sowieso een topkleur, idd wat mij betreft ook beter dan racing blue, en zeker dan echt donkerblauw (goh, wat voor kleur heb ik nou voor de deur staan ;)).
Combi met chroom vind ik ook mooi, maar ik weet dat dat een afwijkende mening hier is. En die rode subtiele accenten doen t er ook goed bij!

Die scherpe Seat lijnen zijn niet perse mijn persoonlijke smaak, maar tis wel een heel mooi ontworpen wagen, het overall plaatje klopt zeker wel.
 

Kanerr

Forumguru
Gefeliciteerd! Flitspalen updaten zou ik achterwege laten en vooral gebruik maken van Apple carplay/Android auto :) . FM one kan je gebruiken als (mobiele) flitser meldingen (met geluid) en ook gebruiken als melder voor nieuwe flitsers. https://www.flitsmeister.nl/one/ hier meer info
 

Sharky

Actief lid
Wat een mooie auto en vooral de kleur is SUPER!
Goeie aankoop ;)
@Kanerr: Die flitspalen POI, werkt ook als je effe geen Carplay gebruikt, wordt geïntegreerd in de standaard (in dit geval Seat) navigatie.
Als je FM gebruikt via Carplay zit 't spul elkaar niet in de weg, dus waarom niet.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thnx voor de complimenten, we zijn er erg blij mee!

@EdK Nee ik vatte het juist goed op, als een compliment!

FM one inmiddels aan de praat gekregen, lachen joh! Vooral wat dat apparaat doet zodra hij merkt dat er hulpdiensten aankomen :deuk:.

Wie-o-wie kan me wat meer vertellen over de vragen onder de Seat rijders? @ertromp misschien?
Hoe dient die navigatie update uitgevoerd te worden? Net geprobeerd, maar hij blijft erg lang staan op het 'laadscherm'.
En iemand enig idee hoe het met die Seat Connect zit?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Gefeliciteerd, mooi karretje hoor. Kreeg gisten toevallig nog zo'n ambu sirene door op mijn telefoon en daar ging hij even later.
 

Cordoba

Forumguru
Een hele gave kleur @HarrieSkoda als het dezelfde lak is als op de Leon wel extreem krasgevoelig.

Voor specifieke Seatvragen kun je jezelf ook aanmelden op Seat-online. De Seat-app is volgens mij gewoon vergelijkbaar met de Skoda-app.
 

hemi24

Forumguru
Mooie wagen!

Navigatie update gaat toch net als een Amundsen MIB2? Bestand downloaden en op de SD kaart zetten?
 

Okki

Donateur
Ik denk dat ze een hele mooie overstap maakt van een Koreaanse auto, naar de VAG toe.

Haha, en dat terwijl er nu zelfs enkele forumleden precies het omgekeerde denken.

Maar, fraaie bak hoor. Ik vind SEAT aan de buitenkant altijd mooier dan VW en Skoda. Alleen het interieur vind ik dan weer wat minder mooi. Wel en hele gave kleur hoor!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Cordoba Dank! Je had me inmiddels ook al op het Seat-Online forum gevonden, zag ik ;).

@hemi24 Dank! Nou het was echt een ellende, maar uiteindelijk hebben we die van een VW Polo erop gebutst.
Versie 1910 ECE DL1 2023 is een feit!

De vrouw wordt gek van de FM1 geluidjes, dus die komt misschien in de vRS, die het misschien soms meer nodig heeft :D.

@Okki Ja echt zo! Gelukkig dat we allemaal een andere mening hierover hebben, anders zouden we allemaal dezelfde auto rijden, dat moeten we ook niet hebben :nono:.

Dank! Ja ik vind de blauwe Seat kleur ook fantastisch! Heb je ook al de nieuwe Seat blauw gezien? Die sluit veel meer aan op de Skoda Raceblue. Alleen die typeaanduiding aan elkaar geschreven vind ik dan weer verschrikkelijk. De nieuwe FR batch ziet er dan wel weer fraai uit!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

We beginnen het beestje steeds beter te leren kennen. Inmiddels heel wat ritjes gehad; snelweg, N-weg, stadsverkeer, boodschappen hier, boodschappen daar, en tot nu toe bevalt hij ons prima! Met een verbruik van 1:20 tov. 1:12 met de 1.4 automaat Kia Rio, zit mijn vrouw met een glimlach van oor tot oor in de auto.

Enige wat een beetje tegenviel was een piepend/schurend geluid bij het uitklappen van de elektrische linker buitenspiegel. Nu het zoveel geregend heeft is er niets meer te horen. Ik heb gelezen dat best veel VAG auto's hier last van hebben. Zou dit door de warmte = uitzetten komen?

Nog even kijken hoe ik de flitspalen in de navigatie kan laden, want het (micro) SD kaartje en USB-stick die ik geprobeerd heb, slikt hij niet.

Nu verder met de volgende veranderingen als wens:
- Fatsoenlijke kofferbakmat
- RVS voetsteun ipv. tapijt
- Bumper bescherm strip (het liefst eentje die over de rand valt)
- Een dashcam (twijfelend over OEM look of een front+rear cam)
- Ruitjes blinderen
- Twijfel over chrome delen zwart maken, want het chrome misstaat de auto absoluut niet
- Tweede set wielen scoren voor de winter
- Seat connect (Seat mind mobility) aan de praat krijgen
- VCDS mogelijkheden doornemen om te kijken welke ze aan wil laten zetten
- Alles wat niet LED is qua verlichting, vervangen voor LED

Zoals het er nu uitziet is het een blijvertje. Nog even de puntjes op de i zetten, want as. woensdag is de laatste 'probeer' dag.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Even vooruitdenkend voor de (zachte) winter en het behoud van de mooie 18 inch wielen.

Zou de volgende set wielen op de Ibiza passen?

Specs origineel Ibiza: 5x100, ET38 57,1 diameter.
Huidige wielenset: 215/40/R18

Specs onderstaande wielen (VW Polo): 5x100, ET40, 5,5J, DOT2117, 5,5-6mm, 185/65/R15 88T M&S, Continental wintercontact TS860

60ADB145-DC0E-4907-BDE2-FD9D279734BD.jpeg

Qua rolomtrek heb ik al gezien dat het zeer weinig verschilt, maar zit meer met de J- en ET-waardes, en of de schijven/klauwen niet te groot zijn voor 15 inch wieltjes...
 

hemi24

Forumguru
Het is een 1.0 hé, dus met die schijven zal wel los lopen…
5,5J is ook niet echt breedt te noemen
 

EdK

Forumguru
Zelfde steekmaat als de Fabia.
En die worden met schijf ook met 15 inch staal geleverd
Dus denk dat t wel zal meevallen, oke zal geen porum zijn tov die 18 inch , maar je kunt wel weer makkelijk bij de wiekasten om ze te reinigen van al dat pekelvuil voor de aankomende strenge winter.......:koffie:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Maakt geen verschil @EdK want de wielomtrek blijft nagenoeg hetzelfde. Alleen krijg je nu een veel dikkere wang van de band.

@hemi24 true, maar geen idee..

Denk dat we ze nemen!
 
Bovenaan Onderaan