Hardnekkige ABS storing

VAG-man

Forumguru
Wow dit is heel fijn @Tees. Heel bedankt!
Ik was zelf ook op onderzoek en had pin 36 (+), 37 (signaal) in gedachte.
Wat gebeurt in zo'n forum.

PS. Waar heb je de info vandaan?

Tees

Donateur
Ik heb ooit een keer een (volledig legaal gedownloade ;)) versie van ElsaWin op m'n computer geïnstalleerd. Is al wat oudere versie, loopt tot 2017 oid. Je kan het ook online vinden bij ErWin, maar dan moet je een account aanmaken en betalen voor toegang.

VAG-man

Forumguru
Toch twijfel ik of het plaatje van @Tees de goede is. In post 5 zie je de stekker van de sensor linksachter. Deze draden hebben een andere kleur.
Het is lastig te zien op de foto, maar de + pool is zwart. De andere is zalmroze. In jouw afbeelding zeggen ze zwart en bruin.

Tees

Donateur
Óf ik heb de verkeerde versie opgezocht, óf de foto die je liet zien klopt niet. ElsaWin klopt iig, want dat is de officiële onderhoudscatalogus van VAG.

Er waren 2 versies van t remsysteem, met of zonder een aantal hulpsystemen (ESP en nog 2 andere), en na mei 2009 was een ander stroomdiagram dan ervoor. En de foto die jij liet zien lijkt van een Golf afkomstig? Is weer een andere auto lldan een Sup natuurlijk, en mogelijk andere uitvoering en bouwjaar. Dus ik zou me er niet blind op staren.

Handigste is te kijken welke kleur de (originele, als die ooit vervangen zijn) draden bij de sensor zijn en met een beetje geluk zijn pin 36/37 ook die kleuren. Los van de kleuren acht ik de kans heel groot dat de pinout bij de ABS module sowieso klopt.

VAG-man

Forumguru
De foto van de stekker in post 5 komt exact overeen met die van mijn S2 uit 2010. Dezelfde kleuren.

• Leuk
Waarderingen: Tees

VAG-man

Forumguru
In het weekend bezig geweest, maar helaas voordat ik echt kon beginnen deed mijn multimeter het niet meer. Inmiddels nieuwe besteld.

Wel wat foto's kunnen maken van stekker en ingang ABS-module. Ook wat metingen gedaan zonder en mèt het contact aan.
Wat mij opvalt is dat op pinnen 1, 8 en 32 spanning staat, waarbij punt 8 alleen met contact aan. De draden die vermoedelijk naar de ABS- sensoren gaan hebben geen enkele spanning, dus ook pinnen 36 en 37 niet. Hoe worden die sensoren dan gevoed?

Op de foto staat een rode + op de pinnen die spanning hebben.

PXL_20250927_122502910_copy_1701x3024.jpg Screenshot_20250928-194359_copy_540x1200.png PXL_20250927_130458233~2.jpg

VAG-man

Forumguru
Ik heb een signaal op pin 36 op de zwarte draad bij de wielsensor en op pin 37 een signaal op de bruine (lijkt zalmroze) op de wielsensor.
Op de stekker op de ABS-unit is de draad op pin 37 wel duidelijk bruin.

Conclusie is dan toch dat het niet aan de bedrading ligt?

Heb nog gekeken onder de paravaan @Eltjo maar daar zit niks. De kabel van de ABS-unit gaat ook echt naar beneden toe.

De oude en nieuwe wielsensor de weerstand gemeten. Helemaal geen weerstand te meten.

Eindconclusie zowel oude als nieuwe wielsensor kapot, waardoor ik de foutmelding krijg?

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Heb je spanning gemeten over de sensor(en) bij het wiel terwijl je het wiel ronddraait?
Als je dan geen pulsen meet, probeer het dan eens door de niet 12V kant van sensor te verbinden met aarde en rond te draaien.

En check een werkende sensor eens hoe die meet om zeker te zijn dat de methode klopt/werkt.

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Nee dat heb ik zo nog niet gedaan.
Heb de weerstand tussen + en signaalzijde op de sensor gemeten. Zowel de nieuwe als de oude geen weerstand.
Zal binnenkort de spanning op de sensor meten terwijl ik aan het wiel draai.

Jouw 2e tip had ik gisteren al bedacht. Ik wou daarvoor de sensor van de andere kant gebruiken. Helaas is deze bij het demonteren gesneuveld.

Ik zal 2 nieuwe sensoren bestellen van een gerenommeerd merk. De nieuwe die ik nu had besteld was een B-merk.

Bovenaan Onderaan