Handbediend raam linker achterdeur gaat niet meer naar beneden.

Hakar

Donateur
De binnenplaat (nog) niet opnieuw gekit.
De plaat was al eens gekit, alleen het bovenste deel was nog voorzien van het oude schuimrubber afdichtingsmateriaal.
Nog niet gedaan om 2 redenen.
Ten eerste omdat ik de kit zaterdag had doorgesneden, en ik deze zondag zonder dat de plaat geklemd was geweest door nagels of bouten al weer los moest snijden.
Ten tweede omdat ik nog niet weet of het busje van de raambediening blijft zitten.

Denk je dat dit verband kan houden met het spontaan niet meer open willen van het slot?
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar Als je de operatie helemaal hebt afgerond en beoordeeld, kun je hier een mooie how-to van maken.
Wat die plastic pennen en zwarte plastic plaat betreft: mogelijk dat dit wat speling van het slot beperkt, en zorgt dat het slot ook niet iets kan kantelen (en daardoor plaatwerk ietsje buigen). Mogelijk dat dit ook het probleem was bij niet openen, maar ik kan het niet helemaal goed beoordelen op basis van de foto's.
 

Hakar

Donateur
@Cordoba bedankt voor dit meedenken.
De plaat is nog niet weg, maar hangt nog los in de ruimte.
Ik neem jouw argument mee, en ga eens bedenken hoe die zwarte plaat weer vast te zetten.

Uiteraard speelt een How To al in mijn achterhoofd.
 

Duijzer

Donateur
Denk je dat dit verband kan houden met het spontaan niet meer open willen van het slot?

Ik kan me voorstellen dat als er een klein beetje speling zit op de binnenplaat, die net voor iets spanning op het slot kan zorgen waardoor het slot niet meer opent of sluit. Het is onwaarschijnlijk, hoor, maar je weet nooit.
Even aankijken of het vaker voorkomt.....
 

Hakar

Donateur
@Cordoba en @Duijzer
Ondanks dat er in het joeptoep filmpje bij de Passat de zwarte kunststof plaat (hierna te noemen bracket) wordt weggehaald met de vermelding dat dat gerust kan en geen gevolgen heeft, kan jullie gedachte best eens waar zijn.
Want mogelijk hebben de Passat eigenaren er ofwel nooit gevolgen van ondervonden, ofwel hebben ze wel gevolgen ondervonden maar dit nooit gelinkt aan het niet meer aanwezig zijn van de bracket.

Ik heb mijn gedachten er nog eens over laten gaan en kwam achter het volgende.
Alle keren dat de deur geopend werd stond deze redelijk recht op de weg of in een parkeervak.
De keer dat de deur niet open wilde waren we kort daarvoor over ongeveer drie kilometer oude klinkerweg en zand weg gereden.
Bij het parkeren stond de auto niet recht, maar de bestuurderszijde een flink stuk lager dan de passagierszijde.
Thuis stond de auto weer mooi recht op de oprit, en ging de deur wel open.

Combinatie van dit alles zou dus een soort van onbalans in het slot kunnen geven met de genoemde symptomen.
Meten is weten.
Hoe meet je dit?
De constructie nog even laten voor wat het is, en afwachten of het zich weer voordoet.
Doet het zich wel weer voor, de bracket proberen vast te zetten, en afwachten of het zich weer voordoet.
 

Hakar

Donateur
gratis opgelost
Niet helemaal.
Was wel een Euro kwijt voor de blindklinnagels ofwel popnagels, slijtage van de fietsbanden om de blindklinknagels ofwel popnagels op te halen, de boterham met beleg om de energie te leveren voor het fietsen, een stukje duct tape, een paar blindspreidmoeren boutjes en ringen uit eigen voorraad, en een druppeltje verf uit een potje welke in voorraad stond. :D

Totale kosten geschat op € 1,50 :maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Haha als ik talloze ritjes naar de ijzerwaren handel, dealer en last-minute / instant gereedschap aanschaf (dus dúúr!) en alle vrije tijd ga mee rekenen, kom ik misschien wel uit op een totaal bedrag waar een gemiddelde garage het misschien 2x voor zou kunnen doen :cry:
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Dat laatste ècht niet.
Die stagelopende MTS voertuigtechnieker die op fiets dezelfde spulletjes op moet halen bij de lokale ijzerwinkel zoals jij hebt gedaan wordt wel voor een volledig uurloon in rekening gebracht. ;)
 

Duijzer

Donateur
Meten is weten.
Hoe meet je dit?
De constructie nog even laten voor wat het is, en afwachten of het zich weer voordoet.
Doet het zich wel weer voor, de bracket proberen vast te zetten, en afwachten of het zich weer voordoet.
Of even een keer goed schuin parkeren en kijken of je het kunt reproduceren. Als je hem daarna rechtzet en hij gaat weer open, dan weet je iets.
 

Cordoba

Forumguru
Ik wilde al voorstellen om de auto te parkeren met bestuurderszijde lager dan passagierszijde, als ie dan niet open wil de auto andersom parkeren, en kijken wat ie dan doet.
Andere optie is om een krik onder de auto te zetten aan de passagierszijde: opent die als de auto vlak staat (voor je gaat krikken) en niet meer als ie omhoog staat, en opent de deur weer wel als je de krik laat zakken.
 

Hakar

Donateur
Ik ga als ik er aan toekom dit morgen eens proberen.
Vandaag lukte niet meer.
Was vanmiddag even onderweg om een nieuw zijspanwiel voor de hondenkar te halen, kan onze viervoetige vriend straks ook weer mee.

Heb nog wel 2 van de 3 pennetjes kunnen redden uit de afvalemmer in de garage.
Deze waren eigenlijk nog in tact.
De andere was volledig aan gort gemept, dus die doet definitief niet meer mee.

Morgen dus even stoeprandje knallen :nailbiting:
 

Hakar

Donateur
Vanochtend een aantal keren de trottoirs en dan met name de randen opgezocht om de auto scheef te parkeren in allerlei verschillende posities.
Deur bleef maar open gaan.
Gelukkig alleen maar wanneer ik dat wilde, anders was er een probleempje geweest.
Komt nu toch het moment van wachten of het zich weer voordoet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor ik die hele zooi in een formaat had geperst waarmee ik het als bijlage kon posten
"Opslaan als" en dan kiezen voor pdf werkt over het algemeen redelijk vanuit Word, op voorwaarde dat je document alleen algemeen gangbare lettertypen bevat zoals Times New Roman en Arial.
Met minder gangbare fonts lijkt het goed te werken, maar kan het toch raar uitpakken op een ontvangende computer waarop toevallig die specifieke fonts niet geïnstalleerd zijn.
 

Hakar

Donateur
@Canon-Eye
Klopt, alleen was ik dat even kwijt.
Was door de jaren heen zo gewend geraakt aan het printen via een PDF printer module verbonden aan mijn laptop, dat die optie via word direct in pdf printen me was ontschoten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik gebruik dat eigenlijk zelden omdat ik een complete Acrobat op de laptop heb staan. Heb ik als secretaris van een vereniging erg veel gemak van bij het in één archief gedigitaliseerd opslaan van alle inkomende post (per mail of fysiek).
 

Hakar

Donateur
Dat kan misschien net het verschil maken.
Hier alleen de Acrobat Reader.
Voor het printen naar Pdf gebruik(te) ik altijd DoPdf, freeware.

Had het dus ontdekt om vanuit Word naar Pdf te printen, ga dit zeker in de toekomst vaker gebruiken.

Super dat je af en toe met dit soort kleine tips komt :thumbsup:, je vorige tip ook op de VAGCOM lijst toegepast, en die staat er naar mijn idee nu ook wat netter bij.
 

Hakar

Donateur
Vanochtend met de Faab en de hond het bos bezocht, daar waar de zandwegen en bermen behoorlijk onregelmatig zijn, en de auto tijdens het rijden behoorlijk alle kanten op beweegt.
Meerdere keren de deur open en dicht gedaan, zonder problemen.
 

Hakar

Donateur
Het euvel van het niet open willen van de deur deed zich na een aantal reproduceer pogingen niet meer voor.
Vanochtend de bekleding en de binnenplaat even gelost.
Pennetje die het raam vasthoud in de geleider volgens voorschrift gelost.
Viel overigens op dat wanneer beide delen van het pennetje in de geleider en in het raam zitten, er geen beweging in zit.
Puur pech en toeval waarschijnlijk dat deze er uit is gekieperd.
De zwarte plaat die verbonden is met binnenplaat en slot kunnen borgen met 1 pennetje, de 2 overige gaten zo strak als mogelijk vastgezet met tie wraps..
Die plaat is schijnbaar alleen maar goed te bevestigen wanneer ook het slot uit de deur wordt gebouwd.

Ik snap nu waarom in Elsa wordt aangegeven dat de binnenplaat en slot als één geheel moeten worden uitgebouwd.
Halff uurtje na aanvang van de klus gereedschap opgeruimd, en handjes gewassen.

Kit was alweer over de hele lengte aan elkaar gekleefd, dus daar niks aan gedaan.
Klaar :D
 
Bovenaan Onderaan