Handbediend raam linker achterdeur gaat niet meer naar beneden.

Hakar

Donateur
Gisteren was het zover.
Voor het eerst sinds wij de Fabia hebben zal ik haar met de boormachine te lijf moeten.
Gisterochtend bij het dichtdoen van de linker achterdeur hoorde ik iets vallen.
Ai, shit, potverdikke, zal toch niet iets van het slot zijn?
Deur gaat van binnen en van buiten gewoon open, dus een gelukje.
Maar ja wat dan?
Maar even aan de slinger van het handbediende raam gedraaid.
Draaide heel leuk, maar er bewoog niets.
Raam zat dicht en bleef dicht.
Zoeken :koffie: op dit volprezen forum leerde mij in de loop van de dag dat er wel eens iets kapot kan gaan aan een Fabia :bloos: zo ook een raammechanisme.
Wat vervelender is, is dat ik tijdens dit zoeken geen enkel probleempje heb zien voorbij komen wat gelijk is aan de andere of mijn probleempje.
Nog vervelender is dat in het meest ongunstige geval de hele ijzeren plaat moet worden vervangen inclusief het mechanisme voor het raam, domweg omdat hier geen losse delen voor te verkrijgen zijn bij de dealer.
Op E van Bee worden her en der wel losse onderdelen aangeboden, maar ja zoals VAG betaamt is er voor elke uitvoering wel weer een ander deeltje.

Wat rest is straks naar de lokale ijzerboer voor een aantal klinknagels in de afmeting 6.4 x 10 mm, daarna de plaat los te boren en te kijken welke schade er is.

Mogelijk heeft iemand tips die ik nog niet heb gelezen waar ik op moet letten bij het loshalen van de plaat.

In Elsa lees ik dat de binnenplaat samen met het slot moet worden gedemonteerd.
Ervaringsdeskundigen die dit kunnen bevestigen?
 

turboturbo

Forumguru
Geen ervaringsdeskundige maar toch alvast een reactie; ik weet uit andere ooit meegelezen topics dat de klinknagels ook vervangen konden worden met schroeven?
Ik dacht dat @Cordoba wel eens een raammechanisme heeft vervangen in zijn Fabia I.

Maar dat is nu niet je grootste zorg misschien.
Misschien eerst maar eens bekijken wat er precies stuk is. In het ergste geval is alleen de kabel losgekomen en kan je die weer opwinden en terug op zn plek krijgen. Als die geknapt is of een geleide stuk of wieltje moet je iets gaan vervangen.

Als je geen compleet mechanisme wil bestellen dan zijn er wel revisie setjes te vinden, met alleen een kabel (draad) en de tandwieltje(s) geloof ik. Vervolgens moet je dan nog de geleide stukken (in de achterdeur is dat er maar 1 geloof ik) vinden. Die kon ik destijds bij de dealer los krijgen voor mijn O1.

Het lijkt mij een ongelooflijk gepriegel om net zo’n revisie setje aan de gang te gaan. Er staat enorme spanning op die kabels en dat werkt verrekte lastig.

Tot slot is een 2e hands mechanisme van een demontage bedrijf nog een optie, vermits je tijd hebt om die af te gaan rijden...
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Klinken is het probleem niet, kan dat manueel en pneumatisch doen.
Nagels vervangen door bout en moer had ik ook gelezen.
Is mijn inziens niet nodig omdat ik kan klinken, wat voor mij makkelijker en sneller werkt.

Ik ga zo eerst maar eens kijken wat er stuk is.
 

turboturbo

Forumguru
Vermoedde ik al zoiets :)
Dan is het nog maar even extra aangegeven ook voor mede slachtoffers in de toekomst die dit topic nog eens lezen....;)
Succes met de demontage; het is mooi klusweer dit weekend.
 

Hakar

Donateur
Stapje verder.
De 8 klinknagels uitgeboord, het bovenste deel van de afdichting van het deurpaneel gewoon met spateltje kunnen loswurmen, en de nadien aangebrachte kit afdichting doorgesneden met een stanleymes.
Met een beetje bewegen de binnenplaat iets verder van de deur kunnen verwijderen zonder het slotdeel te hoeven losmaken.
Met een zaklampje het binnenste van de deurruimte verlicht, en ik zag daar buiten de restanten van de klinknagels ook een wit kunststof tonnetje liggen precies in de uitsparing van het waterafvoergaatje onder in de deur.
Met een strookje hardboard door het gaatje van buitenaf het tonnetje omhoog geduwd, en vrouwlief (Superwoman) kon het tonnetje er met haar vingertjes uitvissen.

Mijn vermoeden dat dit het onderdeel zou zijn wat er mistte klopte dus.
Het raam werd niet meegenomen naar beneden, en ik kon wel de drager van het hefmechanisme zien, en de kabel bewoog.
De drager is het blauwe stuk op onderstaande foto welke ik heb geleend van VWTeeside.
In onze Fabia is die zwart.
Raammechanisme_achter_deurpaneel.jpg


Dit is het bewuste tonnetje bestaande uit twee delen wat er uit is geschoten.

IMG_20190216_134026[1].jpg


IMG_20190216_134011[1].jpg


Vraag is nu of het slim is om dit uit twee delen bestaande tonnetje weer te monteren, omdat deze er spontaan uit is gekomen.
Mogelijk heeft iemand dit ooit bij de hand gehad?
 

Hakar

Donateur
Als je naar de eerste foto kijkt, kijk je naar de achterkant van de metalen afdekplaat.
Het blauwe ding is de drager van het raam, en beweegt omhoog en of omlaag langs de zwarte geleider door middel van de kabeltjes.
Bovenaan in die drager zit een rond gat.
In dit gat komt het grootste busje, en dat moet dan als het ware klem worden gezet door het kleinere busje, door die in het grotere busje te duwen.
 

Yeti2015

Forumguru
Je kan het makkelijkste de busjes er samen in drukken alles monteren en dan het glas om de busjes drukken.
Als het goed is dan in de uitsparing aan de onderkant open.
 

Hakar

Donateur
@Yeti2015
We hadden hier ongeveer hetzelfde idee, maar helaas.
Het glas rust in dat blauwe ding wat ik drager noem.
In het glas zit volgens mevrouw Hakar een gat waar het busje door moet.
Heb het zelf nog niet gezien, ik bewoog enkel het raam op en neer.

Hier in huize Hakar hadden we bedacht dat we morgen het busje er terug in gaan doen, en eens afwachten wat er gebeurd.
Ik neem wel van je mee om de beide busjes eerst in elkaar te steken, en dan als geheel weer terug te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ter illustratie, het is hetzelfde busje als het busje in dit filmpje op 5,06minuten.


Helaas niets over het terug plaatsen van de busjes, maar eigenlijk ligt het voor de hand hoe dat moet.
Ik was benieuwd of ze daar het originele busje ook terug geplaatst hebben, maar dat zie je dus niet.
 

Hakar

Donateur
Peter @turboturbo dat is een heel mooi filmpje.
Het pennetje kwam niet alleen voor op circa 11 seconden, maar ook nog eens op circa 13.15 minuten, waarbij het weer wordt gemonteerd.
Uitvoering van het glas is hetzelfde als bij de Fabia, dus met gat in glas.
Daarna nog eens op circa 16.57 minuten waarbij het glas naar beneden wordt geduwd, en langzaam in de houder wordt geklikt.
Dit laatste is denk ik de manier die @Yeti2015 ook bedoeld.
 

Cordoba

Forumguru
Raam achterportier zit dus behoorlijk anders dan in het voorportier. Vaak zijn trouwens een paar reserve pluggen voor de deurbekleding ook wel handig: bij auto's van deze leeftijd willen die bij werkzaamheden wel eens sneuvelen, en die dingen kosten minder dan een euro per stuk bij de dealer.

Overigens heeft schroeven in plaats van klinken ook het voordeel dat je er een volgende keer makkelijker bij kan (boren niet nodig).
 

Hakar

Donateur
Dat klopt, en zelfs Elsa is hier niet duidelijk over.
Wel over het feit dat het binnenpaneel met klinken of bouten vast kan zitten.
Echter bij het terug monteren van het raam wordt in Elsa ook gesproken over eerst busje in de drager en daarna raam er overheen duwen, terwijl dat met dit achterraam gewoon niet kan.
Verder is het terugplaatsen van het busje vaag beschreven in Elsa, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door het filmpje van @turboturbo .

En wat ik ook nog van dat filmpje heb geleerd, is dat het zwarte verbindingsstuk tussen slot en binnenplaat er vandaag ook nog uit gaat, voornamelijk omdat het ding er alleen voor de leuk schijnt te zitten, en het de zelf sleutelende hobbyist alleen maar in de weg zit.

Mocht iemand voor dit laatste zwaarwegende redenen hebben om dit niet te doen, laat dat dan s.v.p. voor 17.00 uur op 17 februari 2019 weten ;)

EDIT 20-02-2019, zwarte plaat heb ik losgemaakt maar wel aan het slot laten zitten.
Later tot de ontdekking gekomen dat dit mogelijk invloed kan hebben op de werking van het deurslot bij scheefstand van de auto.
Hierover later misschien meer.
 

Bijlagen

  • Fabia 1 Elsa raam achterdeur demonteren en monteren.pdf
    133,9 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Wat rest is straks naar de lokale ijzerboer voor een aantal klinknagels in de afmeting 6.4 x 10 mm, daarna de plaat los te boren en te kijken welke schade er is

Even een plaatje bij de naam , lees hier vaak dat men een popnagel de naam klinknagel geeft.
Maar de deurpanelen zitten toch echt met popnagels vast en dus derhalve erna weer erg makkelijk te monteren

klinknagel.jpg Popnagel.jpg

Eerste foto is een klinknagel en word door gat gestoken en daarna met een hamer plat geslagen terwijl aan andere zijde er een tegengewicht tegenaan word gehouden

2e foto is de popnagel, deze word gebruikt met de popnageltang en ook dieze word door gat gestoken en dan trekt de tang het stangetje naar binnen waardoor de achterzijde van popnagel opkrult
En bij genoeg weerstand knipt hij het stangetje dan af.
 

Hakar

Donateur
Je hebt helemaal gelijk :thumbsup:
Excuses aan diegenen die ik mogelijk op een verkeerd been heb gezet.
Ik had natuurlijk moeten schrijven blindklinknagels in de volksmond ook wel popnagels genoemd.
 

Hakar

Donateur
Job done.
Na de tips hier op het forum ter harte te hebben genomen vandaag de poging tot herstel gedaan.
Het busje gepast in zowel de drager van de gedemonteerde geleider als in het raam, en tot de conclusie gekomen dat het busje eigenlijk strak in het pak zit.
Busje in het raam laten zitten om het later zoals al aangegeven in de drager te duwen.
Raam gesloten, en vastgeplakt met tape om te voorkomen dat het naar beneden zou zakken.

Omdat het onzeker was waarom het bewuste busje spontaan uit de drager is gevallen, er rekening mee houdend dat er in de toekomst mogelijk nog eens eenzelfde operatie moet worden gedaan, en er voor gekozen de binnenplaat te bevestigen met behulp van blindspreidmoeren en boutjes voorzien van een carrosseriering.
Hiertoe de 6,6 mm gaten waar de blindklinknagels in zaten geboord met een boor van 10 mm.
De ontstane gaten voorzien van wat huis tuin en keukenverf voor metaal ter bescherming tegen roesten, en daarna een poos met de hond gewandeld.

Toen de verf enigszins droog was, de blindspreidmoeren er met een zelfgemaakte blindspreidmoer montagetang in de gaten gedreven.
Binnenplaat gemonteerd, raam voorzichtig in drager van mechanisme geduwd, en slinger bediend.
Raam gaat omlaag, en ook weer omhoog :yeah:

Binnenbekleding weer gemonteerd, en klus is klaar.

Voor de goede orde, ik heb de drie zwarte pennetjes links boven in de binnenplaat, die een stukje zwart kunststof tussen binnenplaat en deurslot op zijn plek hielden er uit getikt, en niet weer gemonteerd.
Wanneer deze drie pennen niet los zijn, kun je bijna geen kant op met de binnenplaat.

001-bekleding-verwijderd.jpg
002-Popnagels-los-en-kit-doorgesneden.jpg
003-Ruimte-om-in-de-deur-te-voelen.jpg
003-Ruimte-voor-lampje.jpg
004-Hardboard-strrokje.jpg
004-het-tweedelige-busje.jpg
005-Busje-uit-elkaar.jpg
006-Busje-deels-samengevoegd.jpg
007-verbindingsstuk-slot-los.jpg
008-Gaten-opgeboord-voor-blindspreidmoer.jpg
009-Blindspreidmoer.jpg
010-Tang-voor-indrijven-blindspreidmoer.jpg
011-Blindspreidmoeren-bevestigd.jpg
012-Busje-terug-in-glas.jpg
013-Drager-nog-goed.jpg
016-Nummer-binnenplaat.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Heb vandaag even getwijfeld of ik er goed aan heb gedaan om de zwarte kunststof plaat niet te borgen.
Afgaande op de uitleg in het joetoep filmpje in de link van @turboturbo heeft deze plaat in ieder geval in een Passat B5 geen enkel nut, en wordt daar zelfs verwijderd.
Vandaag onderweg de achterdeur meerdere keren open gehad.
Vanuit het niets ging hij ineens niet open, niet van buiten en niet van binnen.
Geen storingcodes gevonden.
Thuis nog maar eens proberen, en zowaar deur gaat weer open.
Mogelijk toeval, maar wel iets om even in het achterhoofd te houden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan