Halogeen achterlichten vervangen door LED achterlichten mogelijk?

Antera

Donateur
Geen Octavia maar Superb. Ik heb mijn S2 voor facelift ook omgebouwd naar LED facelift achter lampen. Passen plug and play, maar functioneerden niet correct.

Heb ze toen aan laten passen in Duitsland met (ik dacht) vcp (vcds kan dit niet). Zoals @Antera hierboven aangeeft zijn problemen die ik had voor omcoderen:

- de intensiteit van de LED's klopte niet
- mistlampen functioneerde niet
- maar een deel van de lamp functioneerden
- lampcontrolle gaf defecten aan

Weet natuurlijk niet hoe dit zit bij een Octavia.


Heb btw wel gevonden hoe hij dit gedaan heeft vermoedelijk. Stukje software heb ik van de week de LED achterlichten van een scrirocco aangemeld :-)
 

Highway

Forumguru
@Antera Dashcam stond aan bij coderen, dus kan de conversatie nog terug luisteren. Weet dat hij aantal hex warden had aangepast. Mogelijk dat het door jou genoemde software paket hetzelfde doen.

Hardwarematig kan het ieder geval wel (zonder weerstanden / andere modules te installeren).
 

Captain Hook

Forumguru
...
LED is helemaal in opkomst, alleen heb ik hier geen ervaringen mee. Plus het feit; passen de koelribben van een LED lamp binnen de afdekkap van de koplamp?
Er zijn idd de nodige mitsen en maren wanneer je bestaande Hx halogeen lampen wilt vervangen door passende LED units.

E.e.a. is ook afhankelijk van het feit of je kiest voor actieve c.q. passieve koeling van je LED units. Zelf heb ik b.v. gewoon iets diepere rubberen afdekdoppen besteld, i.p.v. de standaard platte doppen die in mijn Skoda zaten. Daardoor heb je meer inbouwruimte beschikbaar en is de boel toch tegen vocht en vuil beschermd:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/#post-736173
 

HarrieSkoda

Forumguru
Heb btw wel gevonden hoe hij dit gedaan heeft vermoedelijk. Stukje software heb ik van de week de LED achterlichten van een scrirocco aangemeld :-)

Dus nu ook met VCDS te doen ipv. de genoemde VCP begrijp ik hieruit? Volgens mij is het inderdaad een 'kunstje' wat je qua software moet aanpassen.

@Antera Dashcam stond aan bij coderen, dus kan de conversatie nog terug luisteren. Weet dat hij aantal hex warden had aangepast. Mogelijk dat het door jou genoemde software paket hetzelfde doen.

Hardwarematig kan het ieder geval wel (zonder weerstanden / andere modules te installeren).

Makkelijk zo'n dashcam :D.

Er zijn idd de nodige mitsen en maren wanneer je bestaande Hx halogeen lampen wilt vervangen door passende LED units.

E.e.a. is ook afhankelijk van het feit of je kiest voor actieve c.q. passieve koeling van je LED units. Zelf heb ik b.v. gewoon iets diepere rubberen afdekdoppen besteld, i.p.v. de standaard platte doppen die in mijn Skoda zaten. Daardoor heb je meer inbouwruimte beschikbaar en is de boel toch tegen vocht en vuil beschermd:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/hb4-led-mistlicht-ombouw.34644/#post-736173

Zit vol verbazing naar je topic te kijken. Is me helemaal ontgaan, maar ziet er goed uit zeg.

Is het wel een vereiste dat je projectorlampen hebt voor het monteren van LED?
Anders wordt hem dat ook niet. Koplampen blijven mooi zoals ze zijn.
 

Captain Hook

Forumguru
Zit vol verbazing naar je topic te kijken. Is me helemaal ontgaan, maar ziet er goed uit zeg.
Dank u. Ik heb geprobeerd e.e.a. zo volledig mogelijk te omschrijven. Maar in de tussentijd heb ik nog veel meer ervaring opgedaan en het nodige uitgezocht.

Mocht daar belangstelling voor zijn, dan wil ook wel een artikel maken over de vervanging van mijn H7 halogeen dimlichten door H7 LED units.
(ik zit alleen nog te wachten op een paar metalen klemmetjes van amper een euro)
Maar ik had eigenlijk veel meer reacties/vragen verwachten op het uitgebreide verhaal. :pieker:

Is het wel een vereiste dat je projectorlampen hebt voor het monteren van LED?
Anders wordt hem dat ook niet. Koplampen blijven mooi zoals ze zijn.
Eh, nee, niet per se. Hoezo?
De HB4 mistlampen in mijn Skoda Roomster zijn gewone reflectorbehuizingen, zonder projectielens.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Ik moet me toch eens wat verder in LED gaan verdiepen.

Het ziet er super uit. Beter als dat (gele) halogeen!

Achterzijde is (als ik de achterlichten op kan halen) gefixt. De achterlichten zullen goed bij de LED kentekenverlichting staan.

Daarbij heb ik ook de LED interieurverlichting van SuperSkoda, welke ik nog moet monteren.
Alsmede de LED spiegel verlichting van SuperSkoda heb ik nog liggen.

Komt in het nieuwe jaar wel!

Dan kan de voorkant (zowat het belangrijkste) natuurlijk niet achterblijven.

Alleen LED in H15? Dat ben ik nog niet tegengekomen.

De H15 is mijn stadslicht, DRL én groot licht.
Daarnaast H7 dimlicht en 4 maal H11 mistlampen (vRS mistlampen, 2 per armatuur).

De opmerking over projectorlampen plaatste ik vanwege het feit dat LED anders strooilicht veroorzaakt?

Ik ben jaloers op de lichtopbrengst die je in je topic als afbeelding geplaatst hebt. Dat wil ik ook wel! En dan ook nog eens mooi wit licht ipv. dat vieze gele (snap écht niet dat sommige dat mooi vinden?!).

Er zal inderdaad gewerkt moeten worden met diepere afdekdoppen van de lichtarmaturen, anders gaat het met de koelribben van de LED lampen niet passen. Alhoewel ik bij de H15 meer plek heb als bij de H7, qua diepte/inbouw.

Moet je bij elk lichtarmatuur werken met van die klemmetjes die ik in je topic zag? En hoe monteer je deze in de armaturen?
 

Captain Hook

Forumguru
...de klemmetjes...

Omdat in mijn auto de oorspronkelijke metalen klem vastzit aan de lampvoet/vrouwelijke steker.

Dat heb ik ook al gemerkt met de NightEye H7's, ze passen er wel in, maar zitten nergens aan vast c.q. je kunt ze helemaal niet vastzetten. Dat losse metalen klemmetje heb je nodig om de H7 lamp, d.m.v. een kwartslag draai, vast te zetten in de koplampbehuizing.

In sommige auto's zit er een beugelconstructie, die de lamp vastzet. M.a.w. beugeltje openklappen, lamp eruit, connector los, connector op de nieuwe lamp steken, nieuwe lamp erin, beugel weer dicht.

Bij weer andere auto's (zoals de mijne), moet je de lamp een kwart slag draaien en komt 'ie los uit de koplamp behuizing. Vervolgens haal je de steker/lampvoet los van de lamp zelf, prikt de nieuwe lamp in het lampvoet/stekerblokje, geheel in de koplampbehuizing, kwart slag draaien en hij zit weer vast.
cb675c5407b6979fb4786b4fbb83d380fbfc334e


of een auto met klembeugeltje:
0bf8188f721aaba5adf76e9b52654f069c9e125d


en dan heb je ook nog verschillende soorten beugeltjes, afhankelijk van de gebruikte koplampconstructie. Het ene merk gebruikt iets andere beugeltjes (met opstaande bobbel in de rand):
H7-LED-Metal-clip-retainer-adapter-bulb.jpg


versus b.v. VAG die platte randen gebruikt:
s-l1600.jpg


Maar bij mijn auto (Skoda Roomster) is de voet voor de lamp één geheel met het klembeugeltje. En bij de LED units steken niet rechtstreeks aan de achterzijde, die twee platte connector pinnen naar buiten. Maar komt eerst het koelgedeelte, een stuk kabel, de driver unit en daarna pas de originele H7 stekerpinnen. M.a.w. je zult een los metalen beugeltje (zoals op de foto's hierboven) moeten gebruiken om de LED unit vast te zitten in de koplampbehuizing. En de oorspronkelijke lampvoet/klembeugel gebruik je alleen nog maar om de steker, die komt vanuit de driver unit, in te steken. De klembeugel op de lampvoet blijft dan ongebruikt.

Misschien zou je die zelfs nog wel kunnen demonteren van de lampvoet, maar dat wil ik niet doen, mocht je ooit nog de boel in oorspronkelijke toestand willen herstellen!
Dus als je, een iets diepere rubberen afdekkap gebruikt:
s-l1600.jpg

tezamen met zo'n extra beugeltje, kun je altijd nog terug naar de originele situatie. Zonder dat je iets hoeft af te vijlen, open te snijden of anderszins destructief moet wijzigen.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Goede uitleg inderdaad.

Dus het is een fabeltje dat projectorlampen vereist zijn voor het plaatsen van xenon/LED lampen?

Zijn die doppen er ook in een draaibare variant? Dat die doppen echt stevig zitten (zoals ik momenteel ook heb).

Je hebt namelijk ook van die rubberen doppen die je er zo los op drukt.

Ik heb overigens een setje LED achterlichten gevonden en ga deze op korte termijn ophalen.
 

andrehj

Forumguru
Dus het is een fabeltje dat projectorlampen vereist zijn voor het plaatsen van xenon/LED lampen?
Technisch zijn die projectorlampen wel degelijk vereist, want waarom zijn anders alle af-fabriek Xenonlampen met projectors uitgerust?
Deze projectoren (lenzen) zijn nodig om met Xenon een goed lichtbeeld zonder teveel strooilicht te krijgen. Met een reflectorbehuizing krijg je veel te veel strooilicht. Helaas wordt daar bij de APK onvoldoende op gecontroleerd, waardoor er veel te veel prutsers met verblindende strooilichtlampen rondrijden. Gelukkig is mijn grootlicht altijd feller... :D.
Hoe het bij LED zit weet ik niet. Ik weet wel dat Philips een LED H7-vervanger heeft gemaakt die recent in een test van AMS ook een goed lichtbeeld produceerde. Helaas is deze lamp in Europa niet toegestaan en wordt alleen in Azië verkocht:
https://www.philips.com.au/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led-car-headlight-bulb
Levert met 1700 Lumen ook maar een beetje meer licht dan standaard H7 (1500 lumen), en is dus niet te vergelijken met Xenon (3200 lumen).
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Zijn die doppen er ook in een draaibare variant? Dat die doppen echt stevig zitten (zoals ik momenteel ook heb).
Die extra diepe doppen (heb ik via eBay besteld; 2 euro/stuk) passen precies. Kwestie van de huidige maat opmeten en dezelfde maat bestellen.
Zitten zelfs nog iets strakker (door een keurig nette dubbele rand) dan de originele Skoda doppen.

Maar wat bedoel je met draaibaar? Ze klemmen gewoon, net als de originele doppen.
 

Captain Hook

Forumguru
Als je dan per se die (te ?)dure Philips Ultinon wilt aanschaffen, ook via amazon.de te leveren.
Rechtstreeks, gratis levering binnen een paar dagen uit Duitsland.
Bovendien is dan je garantie geregeld.

Maar voor dat bedrag... wow...:nono:

Besef dat deze ook een ingebouwde ventilator heeft en de driver unit moet je ook ergens kwijt:
Philips-X-treme-Ultinon-LED-H7-12985BWX2-3_750_750.jpg


 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Tja dat bedrag is natuurlijk persoonlijk. Ik prefereer een set van 140 euro over één van 40 als die gewoon beter is op het gebied van lumen, kleurtemperatuur (niet zo sjonnie-blauw) strooilicht en levensduur.

En niet te vergeten de betrouwbaarheid vwb andere elektrische componenten in je auto waar die lampen een weerslag op kunnen hebben (dus goede spanning/stroomopname (hoe noem je dat?) geen gesmolten onderdelen of draden, etc)

Vwb die fan kan je geloof ik een aangepaste grotere/diepere afdekdop kopen, eentje die water en vuil buiten houd maar wel warme lucht kan afvoeren, had ik eens ergens voorbij zien komen....
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ben ik weer!

LED achterlichten zijn van de poetser terug en zijn echt als nieuw.

Omdat ik volgende week een afspraak heb staan om de achterlichten om te laten coderen, heb ik ze vandaag even geprobeerd.

Stekker van het halogeen achterlicht en het LED achterlicht is hetzelfde, dus dat is een heel groot voordeel!

Ik wacht even tot vanavond om een mooie foto te maken waarop het verschil goed zichtbaar is.

Nu vroeg ik me nog wel af of iemand met LED achterlichten wat voor me kan betekenen, en wel voor het volgende;

Omdat ik niet weet of de auto, de functies van het LED achterlicht goed overneemt, vraag ik me af of iemand een foto kan maken van elke functie die het LED achterlicht heeft.

Zoals;
- DRL (als je dat hebt ingeschakeld)
- Dimlicht
- Remlicht
- Richtingaanwijzer
- Achteruitrijlicht
- Mistlicht

Heb het idee, zoals de lamp er nu in zit, dat de functies nog niet 'optimaal' werken. Dit wordt ook gezegd in het onderstaande filmpje benoemd!

 

Rallye

Forumguru
Hier wat foto’s. Ik heb geen DRL achter, maar dat is gewoon je achterlicht toch?

Achterlicht (leaving home):
34BDFE06-5EC9-4831-925C-37EBF49259DF.jpeg

Mistachterlicht en achteruitrijlicht:
2BC4F310-B69F-4002-89EB-D795193DCA5F.jpeg


Remlicht en achteruitrijlicht:
EBCCF628-B0EF-4D96-8B35-1D89D54C8D5D.jpeg
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Thnx voor de genomen moeite.
Ik wacht de foto even af (die zie ik nu nog niet).

Misschien had ik mijn vraag beter moeten formuleren.

Ik zou graag van alle functies, afzonderlijk een foto willen, zodat ik weet wanneer wat aan gaat/is.

In het donker is dit natuurlijk ideaal te zien.
 

Canon-Eye

Forumguru
DRL achter heb ik niet, maar is dat niet gewoon het achterlicht?
Brandende achterlichten zijn identiek wanneer ze tegelijk branden met DRL, of stadslicht, of mistlicht voor, of grootlicht.
Anders gezegd: wát er ook aan de voorkant brandt, maakt voor de achterlichten nul komma nul uit.

Alleen de remlichten kunnen het beeld veranderen, ik weet niet of in jouw geval de achterlichten feller gaan branden of dat er afzonderlijke lampjes of ledjes aangaan. Mistachterlicht weet ik ook niet zeker maar zou eigenlijk apart moeten zitten en achteruitrijlicht is vrijwel zeker afzonderlijk.
 
Bovenaan Onderaan