H7 halogeen vervangen voor LED

Slider

Forumguru
Voor zover ik kon vinden MOET dat niet, maar MAG het wel.
Weet jij volgens welke bepaling dit verplicht is?
Geen idee, ik meen dat geleerd te hebben vroeger.
Het idee was, dat als er een koplamp stuk zou gaan, je in het donker nog in ieder geval zichtbaar qua breedte van het voertuig voor tegemoetkomend verkeer door het stadlichtje (bij de uitgevallen koplamp). Anders kan je als motor worden ingeschat bv door de enkele koplamp.
Dat hing me bij, dus nam aan dat het een verplichting was.

Dit is het beste wat ik kan vinden:
"Is het donker of is er slecht zicht? Dan zegt de wet dat je naast het stadslicht ook je dimlicht of je mistlicht moet gebruiken."

Dus stadslichten zijn verplicht, naast dimlichten. Zo lees ik dat althans.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik was benieuwd en ook even gaan zoeken, en ik vind op verschillende websites hetzelfde, nml dat je 'naast het stadslicht ook dimlicht moet voeren'. Maar ik heb nog geen wetgeving kunnen vinden daarover.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb op wetten.nl de Regeling Voertuigen en het RVV1990 op dit punt doorgenomen en kom geen voorschrift tegen dat de stadslichten tegelijk met de dimlichten mee moeten branden.
Wel dat tegelijk met dim- of mistlichten mogen branden: bocht-, hoek-, manoevreer-, markerings- of staaklichten (RVV1990 art. 41 lid 2), met de kanttekening dat manoevreerlichten alleen mogen branden bij snelheden tot 10 km/u, wat voor de rest dan kennelijk weer niet geldt. Stadslichten worden hier dus niet genoemd, maar gelet op de functie ervan volgens de definitie en de gebruiksvoorschriften (bv. bij parkeren onder bepaalde omstandigheden) zou je ze gelijk kunnen stellen met markeringslichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Www0

Lid
Bij mij is vandaag een van de halogeen H7 bulbs overleden, begrijp ik nu goed dat ik voor een O3 PFL alleen de osram led units nodig heb? Voor de kappen zie ik dat deze alleen nodig zijn voor de FL versie, maar hoe zit het nu met de canbus smart dingen? heb ik deze nu nodig of niet?
 
Bij mij is vandaag een van de halogeen H7 bulbs overleden, begrijp ik nu goed dat ik voor een O3 PFL alleen de osram led units nodig heb? Voor de kappen zie ik dat deze alleen nodig zijn voor de FL versie, maar hoe zit het nu met de canbus smart dingen? heb ik deze nu nodig of niet?
Correct, plug & play.
 
  • Leuk
Waarderingen: Www0

Www0

Lid
Zo, die zitten erin. Nu gebruik ik mijn mistlampen bijna nooit, maar toch twijfel ik of ik ze ook naar dezelfde kleurtint wil hebben of dat ik het zo laat. De DRL blijven immers gelig..
 

Bijlagen

  • IMG_7885.jpeg
    IMG_7885.jpeg
    115,3 KB · Weergaven: 21

1983jeroen

Forumguru
@Www0 Ik heb de mistlampen ook vervangen omdat ze in bochten en met achteruitrijden aan gaan wanneer de gewone lampen ook branden. Dan is het wel mooier.
Weet niet of dat bij een pre facelift ook zo werkt...
 

Www0

Lid
nu heb ik al een paar uur zitten zoeken naar vervanging van de mistlichten zodat deze dezelfde kleur hebben als de osram leds van de dimlichten. Echter zijn alle h8/h11/h16 leds die ik tegenkom niet road legal. Hier heb ik geen zin in.

Ik neig dan ook naar halogeen lampen met 6000k zoals bijvoorbeeld https://hidxenonverlichting.nl/h16-xenon-look-lampen-set (willekeurig zoekresultaat)

Zie ik nu iets over het hoofd?
 

Tees

Donateur
Volgens mij zijn die ook niet ECE gekeurd te vinden. Het is niet voor niets dat er maar 2 producenten zijn en daarvan ook alleen H4 en H7 lampen goedgekeurd zijn. Tis namelijk best een prijzige excercitie, die voor elk type koplamp gedaan moet worden.
 

Www0

Lid
Maar is het dan niet raar dat je wel elke willekeurige halogeen lamp erin mag proppen als vervanging zonder iets van type keur? Waarom zou een led dan niet mogen?
 

Captain Hook

Forumguru
@Www0 Zo gek is dat niet.
De aloude halogeenlampjes zijn wereldwijd eigenlijk gestandaardiseerd. Een gloeidraad in het midden van de behuizing en die straalt rondom licht uit. (en heel veel warmte)

Terwijl iedere LED-lampjes-bakker z'n eigen DIY-soepje kookt. Kijk maar naar de diverse modellen die je her en der op b.v. AE ziet. Ieder model ziet er weer anders uit, gebruikt meer of minder LED-chips, al dan niet (a)symmetrisch geplaatst in het voetje. En allemaal net weer anders ---> ander lichtbeeld, ander uitstraalpatroon.
 

1983jeroen

Forumguru
Die halogeenlampen met zo'n filter geeft echt niet hetzelfde licht. Je ziet altijd dat er toch een gele gloed doorheen komt.

Zelf heb ik wel LEDs er in gezet. Ten eerste gebruik ik de mistlampen eigenlijk nooit. Ten tweede schijnen die zo laag bij de grond dat ik me niet voor kan stellen dat ze echt verblindend zullen zijn.
In bochten en met achteruit parkeren gaan de mijne wel aan en dimmen ook als ze uit gaan.

Het grootlicht laat ik halogeen. Die staan nog minder aan. Zeker wanneer je LED H7 er al in hebt voor dimlicht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Terugkomend op de kwestie met de niet passende kappen heb ik eindelijk reactie van Osram.

Please check the approval number of your headlamp and compare if it is E1 4337?

Dat nummer heb ik. Heb ook een foto daarvan meegestuurd.
Ben benieuwd hoe ze dit verder gaan oppakken.
 
Goedenavond,

Op advies van @Tees Heb ik dit topic ff doorgespit. N hoop termen...vaktechnisch
Maar, dit gaat steeds over de O3. Ik heb n O2, is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over het vervangen van h7 door h7led? Canbus, dat volg ik wel, maar heb ik voor de o2 ook nieuwe kappen nodig?
En verder nog advies, in den ruimsten zin des woords? ;)
 

Slider

Forumguru
Dat komt omdat van de Octavia's alleen de Octaiva 3 pre-FL en FL modellen officieel zijn goed gekeurd en gecertificeerd door Osram. De O3 heeft geen projector lampen voor halogeen, alleen reflector, waar Osrams markt op richt.

Wil niet zeggen dat het niet kan passen. Meeste mensen halen gewoon setjes van Ali, heb ik zelf ook gedaan toen in een Focus mk3 had met projectoren.
Je weet alleen niet of Osrams LEDs in de O2 units passen, qua diepte van het koelblok enzo.

Met de O2's projectoren heb je altijd goed lichtbeeld, welke led je er ook in doet. En niemand die het ziet, tenzij ze de unit open maken. Technisch gezien ben je illegaal bezig, maar met projectoren ben je niemand tot last en zal niemand lopen klagen. Wat veel auto's met led in reflectoren wel als problemen hebben, door slecht lichtbeeld.
 
Ter info.

Ik heb een set Osram Night Breaker Led H7 voor mijn Octavia gekocht en geplaatst.
Deze lampen zijn plug and play. Zijn goedgekeurd voor Europa en worden geleverd met goedkeuringsstickers voor op de koplamp.
En er wordt een certificaat geleverd.
Lichtbeeld is perfect. Net zo strak als originele ledlampen. Gisteren Apk keuring gehad. Mochten zelfs nog hoger gezet worden.

En met 110 euro voor een set vind ik het niet te veel geld.

 
Bovenaan Onderaan