Goede service Skoda NL

robvv

Senior Member
Het verbaast mij, dat de rode SOS-knop - binnenkort verplicht in iedere nieuwe auto - niet wordt genoemd door hen die privacy aanstippen...
 

vleier

Forumguru
wel meer merken doen het. Mijn ouders hebben het ook bij hun mb.

Er was een storing binnen de oplader voor de accu (plug in he) en op afstand hebben ze dit uitgeschakeld omdat de lader en de accu te heet werden. Later is het allemaal verholpen.

Soms zitten er ook wel eens voordelen aan.
 

robvv

Senior Member
Van die "rode knop" weet je zelf wanneer je 'm indrukt, dan is privacy geen punt meer.

ook als je de knop niet indrukt, is je auto altijd te volgen. Daarom is het verboden dit systeem uit te zetten.
Tevens is eavesdrop mogelijk.

deze sites lijken me geen hoax:
https://en.wikipedia.org/wiki/ECall
http://www.alphr.com/cars/1007648/w...hat-that-sos-button-in-your-car-actually-does
http://www.dailymail.co.uk/sciencet...and-makers-install-emergency-black-boxes.html
 

B.Stuurder

Forumguru
"Vroeger" meer dan tegenwoordig door de komst van de Thomassentunnel, sta je bij sluis of bij de politiepost?


Nee sorry, alleen droge bulk.

*sorry, erg off-topic* :troost:
Wel gezellig in het Botlek/Europoort gebied. Dat ik jullie nooit ben tegengekomen is bijna onwaarschijnlijk. Tegenwoordig is de kans kleiner aangezien ik ook elders in Nederland te vinden ben.
 

B.Stuurder

Forumguru
Volgens mij is er wel een verschil tussen connect en de app. De app kan Skoda niet op zien dat je band leegloopt. Het (nieuwere) connectivity systeem kan dat wel.
Op de app kunnen ze hoogstens zien hoeveel km op de teller staat, waar je bent geweest en indien ingesteld of je te hard hebt gereden. (is al heel wat), maar volgens mij kan/mag Skoda dat niet uitlezen vanaf de app.
 

Spector

Forumguru
Wel gezellig in het Botlek/Europoort gebied. Dat ik jullie nooit ben tegengekomen is bijna onwaarschijnlijk. Tegenwoordig is de kans kleiner aangezien ik ook elders in Nederland te vinden ben.
Ik ben sowieso dagelijks te vinden op en rond de Laurenshaven, verder een werkgebied van de Maasvlakte tot en met Moerdijk, alleen niet op gezette tijden. 's Morgens wel vaak tussen half negen en negen, 's avonds hangt het geheel af van de werkzaamheden.
 

Spector

Forumguru
Volgens mij is er wel een verschil tussen connect en de app. De app kan Skoda niet op zien dat je band leegloopt. Het (nieuwere) connectivity systeem kan dat wel.
Op de app kunnen ze hoogstens zien hoeveel km op de teller staat, waar je bent geweest en indien ingesteld of je te hard hebt gereden. (is al heel wat), maar volgens mij kan/mag Skoda dat niet uitlezen vanaf de app.

In de Skoda Connect app kan ik geen informatie vinden over storingen e.d., ik heb geen Skoda Care en volgens mij is dit ook niet mogelijk maar hierover loopt nog een discussie met Skoda NL. In de mijn Skoda App kan dit wel en tot het bewuste telefoontje was ik mij niet bewust dat dit ook "live" staat bij PON / Skoda NL. Degene die belde deed zich voor als iemand van Skoda Nederland en niet als iemand van PON (voor zover hier verschil in zit).
 

Canon-Eye

Forumguru
Degene die belde deed zich voor als iemand van Skoda Nederland en niet als iemand van PON (voor zover hier verschil in zit).
Als ze het een beetje slim organiseren, is er één alarmcentrale voor alle (Pon-, en misschien ook nog andere?) merken die deze gadget aan boord hebben. De dienstdoende centralist ziet op zijn scherm wel wat voor auto een probleem heeft en meldt zich dienovereenkomstig...
 

Horkje

Forumguru
Volgens mij is er wel een verschil tussen connect en de app. De app kan Skoda niet op zien dat je band leegloopt. Het (nieuwere) connectivity systeem kan dat wel.
Op de app kunnen ze hoogstens zien hoeveel km op de teller staat, waar je bent geweest en indien ingesteld of je te hard hebt gereden. (is al heel wat), maar volgens mij kan/mag Skoda dat niet uitlezen vanaf de app.

Ik heb twee Apps te weten de “Mijn Skoda” en de “Skoda Connect” App.

Volgens mij kun je deze apps alleen gebruiken door PON (=Mijn Skoda App?) en/of Skoda AG (=Skoda Connect App?) toestemming te geven om de data op te slaan, te gebruiken enz. Eind mei Europese wetgeving actief voor het gebruik en opslaan van dat soort data.

Zoals gezegd, mij boeit het niet dat PON en/of Skoda AG kan inzien hoe, waar en wanneer ik rij. Echt niet. Totaal niet.

Sommige zaken die ik via de Apps kan zien vind ik vooralsnog wel handig. Net als eventuele eerder aangegeven waarschuwingen.

Waar zijn “tegenstanders” eigenlijk “bang” voor. Hoe “naïef” ben ik dan? Ik vraag het maar even heel zwart wit.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik ben niet zozeer tegenstander, maar zie te weinig toegevoegde waarde. Aangezien ik er na een jaar ook nog voor moet gaan betalen, laat ik het voor wat het is.
 

Hakar

Donateur
Ik heb er weinig moeite mee.
Tijdje terug vergeten de auto op slot te doen en kreeg daarvan een melding via de App. Vond dat wel prettig.

Mocht ik inderdaad binnenkort in een Fabia rijden, en dit voor mij ook mogelijk zou zijn, en door mij wordt geactiveert, dan gaat zo'n centralist het druk krijgen.
Hier staan de auto's nooit op slot
 

robvv

Senior Member
@robvv Ik ga die links van jou straks eens lezen, maar als in een auto van mij tzt zo'n "volgsysteem" zit ga ik het "saboteren" of liever: uitzetten.

Okee. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

Het uitzetten is verboden. In de eerste jaren zal wellicht nog niet worden gecontroleerd (het wagenpark met ecall is toch nog beperkt), maar in de 2020's kan men dat bijvoorbeeld combineren met traject- en flitscontroles.
Overigens verwacht ik dat zelfrijdende auto's tegen die tijd opkomen; en die zijn per definitie te tracken.
Blijft onverlet dat de mogelijkheid tot eavesdrop op z'n minst twijfelachtig is.
Verder is het effect van function creep niet te onderschatten.
 

B.Stuurder

Forumguru
Waar zijn “tegenstanders” eigenlijk “bang” voor. Hoe “naïef” ben ik dan? Ik vraag het maar even heel zwart wit.
Bang is een groot woord, maar er zijn natuurlijk potentieel hele vervelende zaken mogelijk als je overal gecontroleerd kan worden. Bedankt bijvoorbeeld bij een aanrijding, als je dan te hard hebt gereden of te lang achtereen bijvoorbeeld, dat dan garantie wordt geschorst op zaken of zelfs je dekking. Dat wordt het leven heel benauwd hoor, als er altijd iemand kijkt of je wel alles volgens de regels doet.
1948 van G. Orwell?
 
Bovenaan Onderaan