Gierende aircopomp

Hakar

Donateur
En weer zitten lezen en zoeken.
Geeft niet het regende toch, en nu is het bijna donker, dus sleutelen op de oprit wordt niet meer vandaag.

Wat heb ik inmiddels kunnen constateren en of uitsluiten.
- het zingende of zoemende geluid doet zich voor bij zowel ingeschakelde als uitgeschakelde handmatig bediende airco.
- het zingende of zoemende geluid doet zich voor bij zowel rijden als stilstaan. Excuus aan @Canon-Eye, dit kwam uit een vorige post niet duidelijk naar voren.
- De spanrol is vervangen door gebruik te maken van het gat achter de spanrol in de dynamosteun. Hiervoor dop 13 gebruikt en diverse verloopstukjes van de doppenset.
- de nieuwe spanrol trilt niet, dendert niet en is nu dus uitgesloten.
- multiriem was al kort geleden vervangen en is dus nieuw en daarmee uitgesloten.
- airco is afgevuld en werkt perfect met de huidige weersomstandigheden, dus drooggelopen airco kan het niet meer zijn.

Wat nu nog zou kunnen na wat lezen op dit en het Duitse forum is dat of de vrijloop poelie of de aircopomp of diens poelie een geluid produceert welke door resonantie te horen is als een zingend zoemend en het er inmiddels aan fluiten of gieren grenzend geluid.

Ga morgen de boel weer loshalen, wel iets minder ver dan vandaag, en eens proberen of ik de vrijloop van de poelie kan testen zoals elders op dit forum al eens is gemeld door @Monteurtje.
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar, misschien een apart topic openen, omdat dit niet aan de airco gekoppeld lijkt te zijn. Ik weet niet wat er bij jouw blok allemaal door de multiriem wordt aangedreven, maar het kan natuurlijk een andere component zijn, denk bijv. aan de dynamo of de waterpomp die bijvoorbeeld een slecht lager kan hebben. (voor de waterpomp kun je kijken of het verschil maakt als je de kachel maximaal open zet).
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik spring er zomaar even middenin. Ik heb een 1.4 MPI 8 klepper. Ik kreeg ook ineens een zoemend geluid te horen wat steeds erger werd. Had niks met airco te maken, wat ik eerst dacht. Na lang en geduldig zoeken waarbij ik de multiriem eerst heb verwijderd en daarna flink aan de diverse poelies heb gerukt en gerammeld kwam de schuldige tevoorschijn: de waterpomp!
Daar zat redelijk wat speling op maar verder geen enkele lekkage. Na vervanging van de pomp was het probleem verdwenen.

Betreft airco: die schijnt variabele slag te hebben om brandstofverbruik te drukken. Maakt bij mij ook herrie. Alleen bij koudste stand is het bijna weg. In Duits forum gelezen dat het inherent is aan de constructie van die variable pomp.Buiten op straat met draaiende motor is het eigenlijk niet te horen. Zeg maar schoonheidsfoutje. Ik weet het nu, ik doe er verder niks mee.
 
Bovenaan Onderaan