Gierende aircopomp

0ri0n88

Forumguru
Geef het topic weer een slinger. Dat jank geluid hoor ik ook sinds kort en ben er net achter dat het idd met de climatronic te maken heeft daar het geluid er niet is als je de climatronic uitzet.
Hoe is dit op te lossen?
De auto verwarmt en koelt prima maar het zeurende geluid met name bij koudere motor is erg primitief en zou ik graag anders zien.
Dank alvast
 

Roeland80

Forumguru
aircosysteem heeft te weinig koelmiddel ik ben vorige week zelf ook voor naar de garage geweest ivm schurende geluid aircosysteem is nagekeken en systeem is weer afgevuld gaan nu 2 maanden afwachten of het geluid terug komt is nu in ieder geval weg gebleven.
 

turboturbo

Forumguru
@0ri0n88 wanneer heeft de airco voor het laatst een service beurt gehad (geen check)?

Idd goed idee om dat eerst te doen als dat langer dan een jaar geleden is geweest.

De airco boer waar ik was geweest (Marx airco service in het Gooi) heeft het niet op kunnen lossen, wist ook niet wat het zijn kon, maar heeft daar volgens airco goeroe Theo Stek ook niet z'n best op gedaan: verschillende zaken en onderdelen kunnen apart gediagnosticeerd worden, zoals de werking van het expansieventiel (wat de verdachte is als ik goed heb) etc. Die diagnose heeft hij verder niet gedaan.

Ik ben daar ook geen klant meer.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Als de airco buiten werking is werkt de compressor op 2% van zijn maximaal vermogen (100%).

Er kan alleen gesproken worden of de installatie goed koelt wanneer de oververhitting en nakoeling is berekend...! en geen enkele airco boer of fastfit bedrijf doet dat zelfs de dealer niet..
Bij een te lage vulgraad daalt de druk en temperatuur! de lucht temperatuur is hier ook van toepassing want de druk en luchttemperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.

Bij een te lage druk onstaat er gelijk ook lagere koeling afhankelijk van de luchttemperatuur..koudemiddel kan alleen expanderen mits er genoeg warmte door de verdamper stroomt.
Bijvoorbeeld: een effectieve druk van 1.7 bar is de verdampingstemperatuur van het koudemiddel -2 graden celsius..
1.7 bar is te laag.
Als er rijp (ijs) op de leiding of verdamper ontstaat is de zuigdruk telaag en te oververhitting te groot.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Bij mijn F1C 2004 (achteraan op de foto :jaja: ) is bij ca 90K de aircopomp vervangen. Ik meen te herinneren dat de beide lagers of in ieder geval er één lager er uit lag.
daarom was dat ding lawaaiig geworden.
Dat overigens geen goedkope reparatie geweest.
grtz
 

0ri0n88

Forumguru
Zoals beloofd terugkoppeling naar @turboturbo en @Roeland80 met dank voor jullie input.
Vandaag aircoservice uit laten voeren inclusief reinigen en opnieuw vullen.
Reed al een tijdje zonder AC vanwege het irritante geluid, maar nu op heenweg aangezet en het schurende geluid was duidelijk hoorbaar na de service en het afvullen is het schurende geluid foetsie en koelt weer prima op de ingestelde temperatuur. Hopen dat het zo blijft.
Gezien het mooie weer geen overbodige luxe.
Bij deze.
Gr
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Dank je @turboturbo ben vooral blij dat die werkt zonder bijgeluiden en bovenal voor niet al teveel centjes klaar.
Was sws van plan bij de vakantiecheck in juli de airco te laten doen maar dit is nu iets vervroegd.
Nogmaals dank voor jullie bijdrages en het meedenken :thumbsup:
 

Hakar

Donateur
Met interesse dit topic doorgelezen.

Alles lezend maak ik hieruit op dat een ieder van jullie de bijgeluiden herkent met ingeschakelde airco, wel of niet automatisch bediend.

Ik kwam hier terecht omdat ik zocht op zingen, fluiten, gieren en zoemen.
Waarom?

Vrouwlief gaf gisteren aan dat ze tijdens het rijden een zoemend of zingend geluid hoorde wanneer ze gas geeft op lage snelheden, maakt niet uit in welke versnelling.
Bij wat hogere snelheden nam ze het niet meer waar.

Zeker is dat ze de airco op die momenten niet gebruikte.
Waarschijnlijk gebruikt ze hem nooit, ze is meer van het type ARKO.

Het kan zijn dat alles wat hiervoor is geschreven totaal niets van doen heeft men het zingen of zoemen wat zij waarneemt, vandaar dat ik eerst maar eens informeer of dit alles te maken heeft met een ingeschakelde airco.
 

0ri0n88

Forumguru
Wat ik ervan begrijp in de nieuwere modellen draait de airco ongeacht of die uit staat toch mee.

Bij mijn oude o2 was het druktesten en opnieuw vullen de oplossing en het in mijn geval schurende geluid meteen weg.
Airco deed het voor die tijd ook nog gewoon prima in zijn koeling maar wellicht was er toch teveel gas en olie ontsnapt waardoor je de pomp serieus begon te horen.
 

turboturbo

Forumguru
Zou ook van een wiellager kunnen komen.

Als het zagend/gierend geluid ook in stilstand is te horen wanneer je het toerental verhoogd (versnelling in neutraal) dan kan je dat uitsluiten...

Vrouwlief gaf gisteren aan dat ze tijdens het rijden een zoemend of zingend geluid hoorde wanneer ze gas geeft op lage snelheden, maakt niet uit in welke versnelling.
Bij wat hogere snelheden nam ze het niet meer waar.
Klonk het zoiets?
https://www.dropbox.com/s/uuijh9xzni0gfj3/Airco-1.m4a?dl=0
en
https://www.dropbox.com/s/1c388ndva02wpk9/Airco-2.m4a?dl=0
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Heb er zelf vanmiddag eventjes aandacht aan kunnen geven, auto is inmiddels weer on tour.
Zij noemde het zoemend of zingend.
Ik ga daar in mee, en noem het geen gieren.
Maar sluit niets uit.
 

0ri0n88

Forumguru
@Hakar weet ik niet zeker heeft volgens mij met de multiriem te maken. Als deze ook de airco aandraait dan draait die dus altijd iets mee als de motor aan staat ongeacht of je airco aan staat. Doet de airco het goed wanneer ingeschakeld?

Zingend, gierend of zoemend geluid kan van alles zijn. Heb zelf een keer gehad dat een wielkuip aanliep (was 1 schroefje los/kwijt) en dat maakte ook een zingend/zoemend geluid wat overigens wel steeds luider werd op hogere snelheden....
 
Bovenaan Onderaan