Gewijzigde uitrusting

JeSko

Forumguru
Oei wat schorde eraan @EvoII ? en je kan altijd pech hebben met een auto, doorgaans staat Mazda bekend als betrouwbaar, maar als ik die bronnen post worden ze wellicht weer afgedaan als "niet relevant".
 

EvoII

Nieuw lid
@JeSko,

Rammelend hud display, dashboard 2x compleet eruit geweest. Onverklaarbaar gekraak her en der in het onderstel. 2x remschijven vervangen. Deurrubbers verschillende malen vervangen. Begonnen met warm weer te klemmen en dat trok je ze stuk. 5 terugroepacties gehad. Niet goed functionerende climate control, tankklep 2x vervangen. Trok krom. Trillende auto door niet goed werkende cilinder deactivatie. Kunstof stoelbekleding elke keer los. Haperende buitenspiegels, kapot klepje van dashboardkastje. Dat schiet me zomaar even te binnen. Verder hoef je maar naar de materialen te kijken en ze zijn al bekrast. Plexiglas van de cockpit bijvoorbeeld, net als alle pianolak. Leer op het stuur gaat er na een jaar al vanaf bladderen. Motorisch op wat olie bijvullen niets aan gehad in de zin van dat ie me heeft laten staan. Wel enorm veel storingen in alle veiligheidssystemen ook. Heb inmiddels een golf 8 die hier ook berucht om is. Daar heb ik heel soms een melding, maar niets in vergelijking met de Mazda. Het is een mooi model, de 3 bp, maar hij heeft ervoor gezorgd dat Mazda in mijn ogen een onbetrouwbaar merk is. Zag trouwens foto's van een 3 van eind 2019 die gewoon al begon de roesten. Bizar. Net 2 jaar oud. Nee, ik ben nergens fanboy van en wil alles proberen, maar geen Mazda meer hier.
 

JeSko

Forumguru
Das een beste waslijst inderdaad, hier voorlopig geen problemen, wel een ouder model en we hebben hem nog maar net, enkel dat van die deurrubbers is me bekend, je ziet aan onze binnenkant ook dat de rubbers er een zwarte aftekening op achter laten, dit hebben we gereinigd en nu houd ik het in de gaten. Dat van de materialen is ook bizar, onze auto is 7 jaar oud en de pianolak is nog in nieuwstaat, daar staat werkelijk geen kras op. Ons stuur is ook lichtjes verweerd, maar loslaten zeker niet, verweerd stuur heeft m'n Superb ook last van. Begrijpelijk dat je dan geen Mazda meer koopt, zo zijn wij sinds kort met Citroën/PSA.

Mijn collega zijn vriendin rijd met een Mazda 3 van 2020/21, tot nu toe is de auto foutloos en de kwaliteit isuess herkennen zij ook niet , jij had neem ik aan de eerste editie? Daar zitten vaak veel kinderziektes in, al is jouw lijst wel buitensporig natuurlijk!
 

EvoII

Nieuw lid
Het model ervoor is ook veel beter. Ik heb gewoon pech gehad. Stikte van de kinderziektes. Begon al na een paar weken. Nooit zoveel spijt gehad van een aankoop als toen. Was in staat om hem in de gracht te rijden. Heb eigenlijk maar weinig momenten gehad dat er echt niets aan mankeerde. Heb er in totaal 75k km mee gereden. Inmiddels zal hij wel veel verder doorontwikkeld zijn en dus beter. Maar de Ibiza die ik ervoor had was ook compleet nieuw toen ik hem kreeg. Net als de 1.5 tsi die erin lag. Heb aan die auto echt helemaal niets gehad. Alleen een krakend panodak. Maar dat was na smeren opgelost. Een groter contrast kon je eigenlijk niet hebben. Van een probleemloze Ibiza naar een Mazda vol problemen. Zat destijds te twijfelen tussen een scala en de Mazda, dus had toen een poll op het autoweek forum gemaakt. 95% adviseerde de Mazda. Had ik maar naar die 5% geluisterd.

Het is heus niet alleen vag wat problemen heeft bedoel ik maar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
@Evoll Heb je ook een idee of je nu echt een slecht exemplaar had, of dat meer Mazda 3 exemplaren uit die periode dezelfde problemen hadden? Grappig dat je de Ibiza noemt als (bijna) foutloze auto, mijn allereerste echt nieuwe auto was een Ibiza. Tijdens mijn rit van de dealer naar huis viel ie al stil... Later bleek dit een exemplaar uit een kleine serie te zijn met haperend relais voor de brandstofpomp en toen snel en netjes opgelost. Later nog wat issue's gehad, waarbij ik het op een gegeven moment voor elkaar kreeg dat de after sales manager van Pon mij op het werk belde om de boel op te lossen. Overigens absoluut dieptepunt voor mij is Opel: binnen de garantietermijn zo'n 100 keer terug voor de meest bijzondere mankementen, zo is bijvoorbeeld de km-teller/snelheidsmeter twee maal vervangen binnen de garantie, en verspringende distributie ondanks terugroepactie was ook standaard (inclusief bijbehorende kromme kleppen).

Evoll enig idee waar jouw Mazda destijds is geproduceerd? Bij een nieuwe productielijn, heb je zomaar kans dat de kwaliteitscontrole ondermaats is, net als de routinevaardigheden van het personeel, maar dat dit na enkele jaren enorm verbetert.
 

EvoII

Nieuw lid
Ja, ik had een slecht exemplaar, maar de hele serie van mijn bouwjaar had ongeveer dezelfde mankementen. Het geluk was dat wel alles gewoon opgelost werd onder garantie. De remschijven voor zijn 2x vervangen, de 2e keer inclusief blokken, gewoon onder garantie ook. Kwam ook vaker voor. Opel heb ik ook slechte ervaringen mee. Hoef ik ook niet meer.

Mijn Mazda was in Japan geproduceerd. Ze worden ook in Mexico gebouwd. Volgens mij komt de cx 30 altijd uit Mexico. Ik zat regelmatig op Mazda3revolution.com Daar regende het ook klachten over de Mazda 3 BP.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
@Evoll als het veelvoorkomende problemen waren, zit het dus niet in het exemplaar, maar is blijkbaar de hele serie of de hele productielijn van twijfelachtige kwaliteit.
 

EvoII

Nieuw lid
Klopt, maar trillende remmen bijvoorbeeld kwam maar sporadisch voor eigenlijk. Net als brandstofpomp die vreemde geluiden maakt. En geluiden uit het onderstel heb ik ook niet veel over gelezen verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jeroen K

Actief lid
Uiteindelijk na veel heen en weer schrijven en bellen met dealer en importeur nu een redelijke deal overeengekomen. Ik accepteer de (qua uitrusting gewijzigde) auto maar krijg 500 euro korting en enkele accessoires cadeau. Helaas wel te horen gekregen dat de Scala nu weer is uitgesteld, van week 21 naar week 26. We gaan het zien.
 

jesse_s93

Donateur
@Jeroen K, misschien voorstellen om het nog iets langer uit te stellen? In de prijslijst per 1 juli 2022 lijken elektrische ramen achter weer standaard voor de Scala. Ik heb al een mail gestuurd dat dit er wel dubbel in staat, maar als ik de prijslijst van de kamiq vergelijk met die van 1 april dan was het toen niet standaard en nu wel weer voor de Sport Business. Ze hebben dus weer wat chips gevonden :)
 

jesse_s93

Donateur
Bericht van Skoda omtrent de onduidelijkheid in de prijslijst. Vanaf MJ23 is dit weer standaard voor de Sport Business. Modeljaar wisselingen vinden plaats in/rond de zomer.

1654931931447.png
 

Jeroen K

Actief lid
Dank voor jouw bericht. Ik heb de dealer inmiddels 2 maal een bericht gestuurd en ze geven aan dat het bij de importeur ligt en ze mij zo snel mogelijk duidelijkheid gaan geven. Loopt inmiddels sinds vorige week vrijdag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Khil

Lid
Feli, achterraampjes iets naar beneden bij aanvang rit is heel fijn als je de auto snel koud/condensvrij wil krijgen. Was een tip van mede-forumlid:laugh:
 
Bovenaan Onderaan