@Tees
Ik spreek ook niet van "premium" merken, ik kan enkel zeggen dat wat ik van Japanse/Koreaanse merken hoor lees en zie doorgaans goed is, veel collega's van me rijden Toyota, Hyundai, Kia en dergelijke, en ookal hebben die ook wel eens wat aan de hand, het leid nooit tot stranden, dure onkosten of onoplosbare software issues, en heel vaak kunnen ze rekenen op de dealer die hen bijstaat. Wat ook opvalt is dat mensen die Japans rijden vaak Japans blijven rijden, en uiteindelijk uitwijken niet omdat het slechter geworden is, maar puur omdat ze wat anders willen.
Verder was VAG buiten de olie en ketting problemen gewoon heel goed, het is pas heel recent dat de (software)problemen zich opstapelen, ik ga als volgende auto niet weer een 2010-2017 generatie Skoda kopen, dan wil ik wat anders en ga ik logischerwijs ook niet kunnen kijken naar hun latere modellen, vanwege budget en onbetrouwbaarheid. VAG schuift graag alles van zich af en laat klanten na de garantietermijn compleet in de koude staan, net zoals Citroën, bij Toyota en dergelijke worden er veel vaker oplossingen gezocht die redelijk zijn zonder hun klanten te schofferen.
Voorbeeld, collega van mijn vrouw rijd al 10 jaar Toyota, haar vader 30 jaar, ze gaan op vakantie met haar Yaris van 10 jaar oud, de auto krijgt ginder problemen en strand. De Toyota dealer word gecontacteerd en doordat ze goede klanten zijn word de auto op hun kosten getakeld en naar België gehaald, vanwege het ongemak van het niet kunnen verplaatsen op haar vakantie worden haar hotelkosten compleet vergoed door Toyota! De auto word in België ondertussen onderzocht en het blijkt om redelijk wat kosten te gaan, kosten die ze uiteindelijk niet wilt maken aan haar auto en daarop beslist ze hem in te ruilen voor een nieuwe Toyota, daar krijgt ze maar liefst 4500 euro korting op en nu rijd ze een nieuwe Toyota onder de 20K . Die dealer heeft er alles aan gedaan om hun klant diverse opties te geven en tevreden te houden, zowel aangeboden om een donorauto te gebruiken om de kosten te drukken, als serieuze korting te geven op een nieuwe stockwagen. Dat noem ik service op een ongelukkig moment, Toyota's zijn niet bulletproof, maar ze zijn doorgaans betrouwbaar en de service is top.
Japanese en Koreaanse auto's staan niet voor niets wereldwijd aan de top qua betrouwbaarheidsonderzoeken. Dat niveau benaderd VAG in de verste verte niet.