Gewijzigde uitrusting

Jeroen K

Actief lid
Goedemorgen,
In de meet&greet werd ik er door Jesse_93 op gewezen dat de uitrusting van de voor ons bestelde Scala Sport Business is gewijzigd. Navraag bij de dealer heeft dit helaas bevestigd, zijruiten achter niet meer elektrisch bedienbaar en ook niet tegen meerprijs meer leverbaar. Omdat dat wel standaard was bij bestellen, krijg ik nu 300 euro compensatie. Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil elektrische ramen achter. Ik vind het zo 'goedkoop' om achter raamslingers te hebben. Voor de Business edition nog wel standaard. Help!
 

Captain Hook

Forumguru
krijg ik nu 300 euro compensatie. Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil elektrische ramen achter. Ik vind het zo 'goedkoop' om achter raamslingers te hebben. Voor de Business edition nog wel standaard. Help!
't Is toch ook 'goedkoop'? Je krijgt immers 300 euro korting... :D

Tja, de wereldwijde (al dan niet gecreëerde) schaarste aan allerlei onderdelen, zorgt voor merkwaardige consequenties bij een eindproduct.
En commerciële bedrijven blijven commercieel; m.a.w. kijken hoe en wat we kunnen doen om toch nog genoeg pecunia binnen te slepen en waar de klant, al dan niet morrend, mee accoord gaat. :koffie:
 

Tees

Donateur
Tis inderdaad een globaal probleem dat veel onderdelen slecht leverbaar zijn. Ik ben bang dat je 2 opties hebt: slikken of stikken. Dus of het morrend accepteren (je kan evt nog wat dooronderhandelen), of de order annuleren en je heil elders zoeken.
 

Jeroen K

Actief lid
@Captain Hook kreeg ik 1000 euro....Maar uiteraard heb je gelijk met de rare consequenties.
@Tees wellicht maar kijken of ik andere optie als alternatief kan kiezen. Hoewel dat het rotgevoel van de raamslingers niet weg kan nemen. Wordt toch maar slakken, daar rekenen zij ook op omdat er geen alternatief is.
 

jesse_s93

Donateur
@Jeroen K , ik ben altijd benieuwd naar de wijzigingen in de prijslijsten en standaarduitrusting, dus ik houd dat een beetje in de gaten voor de Scala. Toen ik zag dat ze geen elektrische ramen meer achter in de standaarduitrusting hadden en ook niet als optie aanboden voelde dat toch wat vreemd. Koop je een auto van minimaal 26k en moet je achter nog slingeren. Belangrijker nog, de kids achterin zijn in control. Je kunt de bediening achter vanuit voor niet uitschakelen zoals dat wel kan met elektrische ramen. Maar zoals hierboven ook aangegeven, het wereldwijde chiptekort helpt niet mee..

Je zou nog eens kunnen kijken naar een voorraadmodel. Of een recent demo model met weinig kilometers. De voorraadmodellen (nieuw) lijken allemaal 2022 te zijn of nog binnen te moeten komen en zullen derhalve geen elektrische ramen meer hebben. Wellicht is dit demo model een optie: in december geregistreerd en in januari toegelaten: https://www.vanmosselvoorraad.nl/voorraad/škoda/scala/1-0-tsi-sport-business-609981311/?soort=occasion&leasetype=&aanschafsoort=

Een andere optie zou de Business edition kunnen zijn. Als je tegenwoordig het emotion pakket besteld, krijg je wel de mooie zwarte dakhemel. Dat was eerst niet. Je krijgt dat niet de sportstoelen, maar met het business upgrade pakket krijg je dan wel de mooie half lederen stoelen. Budgettechnisch zal dit echter ook wel iets duurder zijn.

Lastige keuze..
 

Jeroen K

Actief lid
@jesse_s93 bedankt voor jouw uitgebreide reactie! Inderdaad belangrijker nog dan het idee van 'goedkope' slingers, is het verlies aan controle bij onze 2 kinderen achterin. Ik ben van plan begin volgende week bij de dealer langs te gaan. Ik heb er veel moeite met deze wijziging en het gebrek aan communicatie al sinds het moment van bestellen...
 

Jeroen K

Actief lid
Annuleren was ook het eerste waar ik aan dacht, maar dan begint de levertijd opnieuw, is mijn inruil minder gunstig en daarnaast zijn de Scala's duurder geworden. Ik ga wel langs bij de dealer, maar ook daar gaan ze gewoon zeggen accepteren of annuleren. Ik ben echt boos/ teleurgesteld.

Na doornemen van de opties, zijn er parkeersensoren voor bijgekomen. Dit was alleen achter ten tijde van bestellen.
 

EdK

Forumguru
Jeetje dat je je zo druk kunt maken als mens over wel of niet elektrische ramen achter ....
Al mijn vorige wagens hadden een slinger achter en nu toevallig dan elektrisch.
Of ik het een toegevoegde waarde vind ??? Nee de jonge dame die achterin zit is nu van een leeftijd dat ze ook nu heel goed met een slinger om kan gaan.

En in al die jaren dat ze nog een leeftijd had dat het gevaar zou kunnen opleveren heeft ze er nooit mee gespeeld.
Had ze dit wel gedaan dan had ze dit wel te horen gekregen, was het niet van mij dan zeker wel van der moeder....
En was ze echt stront eigenwijs geweest dan had ik de slingers er gewoon tijdelijk vanaf gehaald.

In al die jaren dat ze nog in een stoeltje zat is er één ding voorgevallen, madammeke deed met 120KM/u de deur open.
Ehhh ik schrok hier best van en was ook zo op vluchtstrook, had al een schreeuw gegeven waar ze van geschrokken was.
En JA was mijn schuld, was vergeten de kinderbeveiliging in deur terug te zetten.....
 

CharlesTucker

Forumguru
Het zou voor mij meer een principekwestie zijn, je bestelt iets, daar heb je over nagedacht, daar verheug je je op, en je wilt het gewoon hebben zoals besteld. Het geeft geen pas om eenzijdig te besluiten toch maar iets anders te gaan maken en leveren.

Specifiek die ramen, electrisch of met de hand, het zou me jeuken. Die dingen gaan sinds de uitvinding van de airco bij mij zowiezo nooit open, alleen linksvoor bij een parkeergarage, tolpoortje of zo, verder blijft het altijd dicht. Dus in die zin zou het me puur praktisch gezien niets kunnen schelen. Maar het principe blijft, je behoort gewoon te leveren wat er besteld is. Als dat echt echt echt niet kan ga je fatsoenlijk in overleg en zet je je klanten niet voor het blok. En als het op andere uitvoerigen nog wel leverbaar is zijn er dus gewoon mogelijkheden.

Ik hoop dat dealers beseffen dat dit soort gedrag ze op termijn gewoon klanten gaat kosten, en dat ze dat ook luid en duidelijk bij importeur en fabrikant laten weten.
 

JeSko

Forumguru
Groot gelijk @CharlesTucker , van de doorsnee VAG dealer moet je echter nog steeds niet veel verwachten, en nu beginnen hun producten ook nog eens te slabakken, VAG is gewoon een dikke no go geworden.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mooi woord, "slabakken", moest wel even opzoeken wat het betekende. En verder is VAG voor mij geen dikke no go nog, maar het is zeker ook geen gelopen koers. Ze blijven wel auto's maken (vooral Skoda, en in iets mindere mate VW) die toch beter dan andere merken aansluiten bij onze specifieke wensen (Mazda is zeker ook gaaf, maar de 3 is te klein, de 6 is te duur, om het simpel te houden). Maar gelukkig zijn we nog niet aan een nieuwe toe, en tegen de tijd dat we dat wel zijn is de kans erg groot dat we met minder eisen gaan stellen aan de ruimte op de achterbank en aan de bagageruimte. En dan zijn er ineens wel veel mogelijkheden bij andere merken.

Op grond van de ervaringen van @Jeroen K in dit topic, maar ook de vele ervaringen in andere topics waar van alles weggelaten wordt (Canton bijvoorbeeld), de aanhoudende problemen met de electronica en software die her en der beschreven wordt prijs ik mezelf wel gelukkig dat onze O3 nog zeker 3 tot 4 jaar mee kan. Ik zou nu gewoon geen zin hebben om naar een dealer te gaan en daar een handtekening te zetten voor iets wat veel geld kost en waarvan je maar moet afwachten wanneer en in welke staat het komt.
 

Jeroen K

Actief lid
Het is inderdaad geen leuke tijd nu om een auto uit te zoeken/ te bestellen, de meeste automerken passen van alles en nog wat aan om over levertijden maar niet te spreken. Uiteindelijk leveren ze dan alleen dat waar de meeste marge op zit. Voor klanten is het slikken of stikken. Frustrerend, ik kan daar slecht tegen dat ze dat zo maar (kunnen/ mogen) doen.
 

JeSko

Forumguru
@CharlesTucker

Onze Superb is zo groot dat alles in vergelijking klein uitvalt, maar de Mazda3 is toch niet klein te noemen, laatst zaten er twee volwassenen, twee kinderen, vijf bananendozen en een opvouwbare tafel in. Het is wat passen maar eigenlijk hebben wij niet meer nodig. Natuurlijk scheelt het dat wij maar 1.75-1.78 zijn, de gemiddelde Nederlander is groter en zeker hier op het forum, wat logisch is, Skoda blijven ruimtewonders en als je dan 1.85 en groter bent is de keuze Skoda logisch.

Een Mazda 6 is inderdaad duur, was ik best van geschrokken.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat bij andere merken het gras echt niet heel veel groener is hoor. Hier hoor je natuurlijk vooral de negatievere verhalen.
Bij premium merken is er wat meer marge, dus die kunnen misschien sneller aan een leverancier wat meer betalen om de schaarse productie te krijgen. En dat er een fabriek van VAG in Oekraïne staat helpt natuurlijk ook niet.
Maar ook bij bijv BMW zijn sommige opties simpelweg niet leverbaar.

De kwaliteit van hedendaagse VAG auto's en vooral van de software lijkt wel een dingetje te zijn. Al is dat bij bijv Tesla ook lang een punt geweest.
 

Jeroen K

Actief lid
@Tees, uiteraard je hebt gelijk dat veel andere merken er ook last van hebben. Inderdaad BMW ook, hoor ik regelmatig van mijn buurman die daar werkt. De situatie met chips/ electronica snap ik en vind ik vervelend.
Maar hoe er mee om te gaan als automerk in communicatie richting klant en eventuele alternatieven aanbieden is wel iets wat ze in eigen hand hebben. Skoda kiest er nu bewust voor om een business wel met elektrische ramen achter te leveren omdat ze daar meer aan verdienen, en een sport business niet meer. Dus de onderdelen zijn er wel. Prima, die wijziging mogen ze doorvoeren. Voor nieuwe bestellingen. Niet voor lopende bestellingen. Vind ik.
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Ik spreek ook niet van "premium" merken, ik kan enkel zeggen dat wat ik van Japanse/Koreaanse merken hoor lees en zie doorgaans goed is, veel collega's van me rijden Toyota, Hyundai, Kia en dergelijke, en ookal hebben die ook wel eens wat aan de hand, het leid nooit tot stranden, dure onkosten of onoplosbare software issues, en heel vaak kunnen ze rekenen op de dealer die hen bijstaat. Wat ook opvalt is dat mensen die Japans rijden vaak Japans blijven rijden, en uiteindelijk uitwijken niet omdat het slechter geworden is, maar puur omdat ze wat anders willen.

Verder was VAG buiten de olie en ketting problemen gewoon heel goed, het is pas heel recent dat de (software)problemen zich opstapelen, ik ga als volgende auto niet weer een 2010-2017 generatie Skoda kopen, dan wil ik wat anders en ga ik logischerwijs ook niet kunnen kijken naar hun latere modellen, vanwege budget en onbetrouwbaarheid. VAG schuift graag alles van zich af en laat klanten na de garantietermijn compleet in de koude staan, net zoals Citroën, bij Toyota en dergelijke worden er veel vaker oplossingen gezocht die redelijk zijn zonder hun klanten te schofferen.

Voorbeeld, collega van mijn vrouw rijd al 10 jaar Toyota, haar vader 30 jaar, ze gaan op vakantie met haar Yaris van 10 jaar oud, de auto krijgt ginder problemen en strand. De Toyota dealer word gecontacteerd en doordat ze goede klanten zijn word de auto op hun kosten getakeld en naar België gehaald, vanwege het ongemak van het niet kunnen verplaatsen op haar vakantie worden haar hotelkosten compleet vergoed door Toyota! De auto word in België ondertussen onderzocht en het blijkt om redelijk wat kosten te gaan, kosten die ze uiteindelijk niet wilt maken aan haar auto en daarop beslist ze hem in te ruilen voor een nieuwe Toyota, daar krijgt ze maar liefst 4500 euro korting op en nu rijd ze een nieuwe Toyota onder de 20K . Die dealer heeft er alles aan gedaan om hun klant diverse opties te geven en tevreden te houden, zowel aangeboden om een donorauto te gebruiken om de kosten te drukken, als serieuze korting te geven op een nieuwe stockwagen. Dat noem ik service op een ongelukkig moment, Toyota's zijn niet bulletproof, maar ze zijn doorgaans betrouwbaar en de service is top.

Japanese en Koreaanse auto's staan niet voor niets wereldwijd aan de top qua betrouwbaarheidsonderzoeken. Dat niveau benaderd VAG in de verste verte niet.
 

Tees

Donateur
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in @Jeroen K. Pon is ook niet bepaald de beste importeur van Nederland ;).

@JeSko jij bent nu gewoon even verliefd op Mazda, gaat wel weer over :deuk:. Maar je hebt gelijk dat de Japanners en Koreanen t altijd goed doen qua betrouwbaarheid. Al heb ik wat betreft m'n Skodas tot nu toe ook weinig te klagen.
Ik heb ook wel even naar Toyota gekeken toen de Fabia weg ging. Maar die waren 3-4k duurder dan de Octavia, dan kan er wel wat kapot gaan hoor. En ik vond de Toyota ook beduidend minder mooi van binnen en buiten, én ze verbruikten meer (tenzij ik een hybride nam, maar die was nóg duurder).

Maar we dwalen een beetje af, het ging over leveringsproblemen :jaja:
 
Bovenaan Onderaan