Gewetensvraag

erik2907

Actief lid
Er is op dit forum zoveel discussie omtrent het onderhoud, afleveren, bandenspanning, enz., enz. van waaruit ik deze topic opstart met een gewetensvraag:

1. heeft u de verkoop- en eventueel inruil voorwaarden gelezen toen u uw handtekening heeft gezet onder het contract, u weet wel, de kleine lettertjes achterop?;

2. heeft u bij levering van de auto de dealer alles gevraagd wat u zou willen weten over de auto?;

3. heeft u het instructieboekje van de auto gelezen van A t/m Z?;

4. heeft u het instructieboekje van de radio gelezen van A t/m Z?;

5. heeft u het instructieboekje van het navigatiesysteem gelezen van A t/m Z?;

6. heeft u de garantievoorwaarden op de website van Skoda.nl geraadpleegd en gelezen?;

7. heeft u de voorwaarden van de mobiliteitsgarantie gelezen?;

8. heeft u gecontroleerd of alle accessoires gemonteerd zijn toen u de auto in ontvangst heeft genomen?;

9. waren alle zaken uitgevoerd die onder de afleveringskosten vallen zoals b.v. een volle brandstof tank;

10. bent u in de eerste 1.000 km problemen tegen gekomen en bent u hiermee terug gegaan naar de dealer om aanspraak te maken op uw garantie rechten?

Graag uw reactie als volgt (voorbeeld):

1. Ja / Nee
2. Ja / Nee
3. Ja / Nee
4. Ja / Nee
5. Ja / Nee
6. Ja / Nee
7. Ja / Nee
8. Ja / Nee
9. Ja / Nee
10. Ja / Nee

Hiermee wil ik graag een statistiek op den duur maken om eens te kijken hoe u en ik met bovenstaande omgaan.
 

FredV

Banned
Vraag 1 t/m 7 ja
vraag 8 nvt
Nog extra toegevoegd,
Ik heb het allemaal gelezen, maar wat is waarheid in deze?
Als er een terugroepactie is geweest en je moet iets anders voortaan met je auto doen, dan staat dit niet in het instructieboekje, dus wat geldt dan?
Dus wat telt? de dealer die ik vraag over zaken in t boekje en mij info verstrekt.
moet ik dan vragen of hij dat onder ede bevestigt?
 

Hetzer

Forumguru
1. Ja
2. Ja
3. Nee
4. Nee
5. Nee
6. Ja
7. Ja
8. Nee

[size=-10](Denk overigens niet dat dit in het fabia-2 topic thuis hoort)[/size]
 
Ben het met Corsaar eens lijkt mij meer iets voor een poll.
Dan ziet ook iedereen de uitkomst ervan.

Bern nu nog op werk zal straks of morgen even antwoorden.
 

GJS

Senior Member
Erik, jij hebt zeker ook gewoon de volle mep betaald voor je auto, de dealer wilde je wel korting geven maar ja PON zegt dat de auto zoveel kost, dus dat wilde je perse betalen.
 

EdK

Forumguru
Tsja hier sla je een spijker mee op zijn kop !

Maar een hollander en een manual lezen ???
Hij begint hem pas te lezen vanaf het moment er echt problemen zijn of hij het niet meer begrijpt.
Als hij deze dan heeft gelezen dan gaat hij er standaard vanuit dat de leverancier geen gelijk heeft en gaat dan over op zijn eigen manual (we doen het zoals wij denken dat het goed is)

En als we de manual al niet lezen ... dan lezen we de kleine letters al helemaal niet.

Niet mee eens met deze opsomming ?? wel denk dat er genoeg voorbeelden alleen hier op het forum al hieromtrent zijn zonder in details te treden !
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ben bang dat je op deze manier heel veel nee's krijgt. Je moet n.l. wel hetzij een enorme kommaneuker zijn, hetzij je heel erg vervelen, wil je alles helemaal van A tot Z lezen, inclusief kleine lettertjes. Anderzijds is het wel zo dat ik ook nogal eens iets tegenkom waarvan ik denk, dat had je zo hier of daar kunnen opzoeken. De eerlijkheid gebied zelfs te zeggen dat ik me hier zelf ook wel eens aan schuldig maak.
In elk geval, je krijgt dus of geen informatie (bv allemaal nee's als je eea zo stelt als hier), of je krijgt info die al bekend is (mensen vragen soms naar de bekende weg, cq kunnen beter eerst eens iets opzoeken).
 

erik2907

Actief lid
Erik, jij hebt zeker ook gewoon de volle mep betaald voor je auto, de dealer wilde je wel korting geven maar ja PON zegt dat de auto zoveel kost, dus dat wilde je perse betalen.

Trap ik op je ziel doordat je zo reageert? Zeker ook niet gelezen of wel? En ja, ik heb de volle mep betaald maar dat weer gecompenseerd gekregen in mijn inruil prijs :)! Hebben ze een leuke aftrekpost voor de belasting als de inruil auto op 010111 niet verkocht is. Zullen ze de verkoop prijs moeten bijstellen en dan mogen ze het verlies verrekenen!
 

EdK

Forumguru
Denk dat je in de poll als die er gaat komen misschien het onderscheid moet maken tussen lease en privé eigendom.
Eens kijken of er dan ook nog verschillen in uitslag tevoorschijn komen !?
 
Vooruit dan maar:

1. Ja (Leasecontract)
2. Ja
3. Nee (Alleen hetgeen van toepassing)
4. Nee (Alleen hetgeen van toepassing)
5. NVT (Geen navi)
6. NVT (Leasebak)
7. NVT (Leasebak)
8. Ja
9. Ja
10. Nee
 

GJS

Senior Member
Trap ik op je ziel doordat je zo reageert? Zeker ook niet gelezen of wel? En ja, ik heb de volle mep betaald maar dat weer gecompenseerd gekregen in mijn inruil prijs :)! Hebben ze een leuke aftrekpost voor de belasting als de inruil auto op 010111 niet verkocht is. Zullen ze de verkoop prijs moeten bijstellen en dan mogen ze het verlies verrekenen!

Nee dat sloeg op de onzin die je loopt te verkondigen over dat je de dealer vooral niet moet geloven, daarom start je dit draadje toch.
Volgens die gedachte kan je dus ook zeggen dat het weinig zin heeft om de dingen die je bij punt 1 noemt te lezen, dit komt immers van de dealer dus daar kan je verder geen waarde aan hechten.
 

erik2907

Actief lid
Nee dat sloeg op de onzin die je loopt te verkondigen over dat je de dealer vooral niet moet geloven, daarom start je dit draadje toch.
Volgens die gedachte kan je dus ook zeggen dat het weinig zin heeft om de dingen die je bij punt 1 noemt te lezen, dit komt immers van de dealer dus daar kan je verder geen waarde aan hechten.

Hm, jammer dat je zo oordeelt over mij! Ik heb nooit gezegd dat je de dealer niet moet geloven. De boodschap is altijd geweest dat als je op enig moment iets hoort of leest dat niet overeenkomt met een uitspraak van de dealer dat je dan ook een stukje eigen verantwoording kunt nemen en op onderzoek kunt uitgaan wat nu waarheid is.
Een voorbeeld is dat ik las dat de Greenline pas bij 30.000 km een beurt nodig heeft volgens een dealer in Zwolle. Mijn dealer zei dat het elke 15.000 km is. Voor mij het moment om actie te nemen richting PON waarbij PON mij SCHRIFTELIJK berichte wat waarheid is en tevens verwees naar de onderhoudsinterval in het onderhusboekje!
Kortom, hiermee kun je de dealer in Zwolle laten zien dat het niet juist is wat
hij zegt. En Gert Jan, wat is de waarheid, iedereen zijn eigen perceptie! Ook wat ik schrijf hoef niet waar te zijn :), zo ook uitspraken van anderen!
 

FredV

Banned
Voor mij het moment om actie te nemen richting PON waarbij PON mij SCHRIFTELIJK berichtte wat waarheid is en tevens verwees naar de onderhoudsinterval in het onderhusboekje!
Kortom, hiermee kun je de dealer in Zwolle laten zien dat het niet juist is wat hij zegt.
Wat is waarheid, die waarhied van Pon is blijkbaar een andere dan die van de fabriek.
En zo gaan we door....

Overigens heeft die bewuste dealer uit Zwolle WEL tegen mij gezegd toen ik ernaar vroeg, dat het 15.000 is (omdat hij er nogmaals bij Pon naar heeft gevraagd)
Dus in dit geval was min dealer dus zeer correct.
 

namleop

Actief lid
Je moet n.l. wel hetzij een enorme kommaneuker zijn, hetzij je heel erg vervelen, wil je alles helemaal van A tot Z lezen, inclusief kleine lettertjes.

Hmm dan ben ik er zoeen denk ik...
Als ik een auto koop (tot nu toe altijd tweedehands) vraag ik altijd het instructieboekje alvast mee, en die lees ik dan van a tot z.
Bij mij nieuwe Fabia heb ik het gedownload (ook die van de Swing) en ook geheel gelezen.

Tip voor de verkopers onder ons: Het instructieboekje meegeven na aankoop is een prima middel om de zogenaamde cognitieve dissonantie te voorkomen.

O ja, de enquete:
1. Ja (eien auto, via internet besteld ipv de dealer)
2. Ja
3. Ja
4. Ja
5. nvt
6. Ja
7. Nee
8. Ja
9. Ja (ging na 10km rijden 2,5 liter bij dus hij was wat mij betreft vol)
10. Nee (geen problemen)
 
Bovenaan Onderaan