Gewetensvraag

namleop

Actief lid
Dat gevoel dat als je wat gekocht hebt, je bij jezelf gaat denken of je wel de juiste beslissing hebt genomen. Dus stel je hebt net een Fabia Greenline besteld en je rijdt langs de Seat dealer waar je de Ibiza ziet staan, en je gaat twijfelen omdat die misschien wel sportiever oogt. Als je dan het boekje hebt kan je alles lezen over je aankoop en wordt je hierdoor "bevestigd" dat je een goede keus hebt gemaakt.

Kijk bij "Marketing" in de volgende link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie
 

Rosinfield

† In Memoriam
Juist ja, vroeg me even af of je misschien gewoon informatie-achterstand bedoelde, omdat het nogal een weinig gangbaar begrip en meer een vakterm is, uit de sociale psychologie.
Kom je ook uit die hoek?
Om bij je voorbeeld te blijven, je zult het bij uitstek hebben als je lang hebt getwijfeld tussen die Skoda en die Seat. En als je dan die Skoda hebt gekozen, ga je zoeken naar pluspunten van de Skoda en minpunten van de Seat. Dit mechanisme dat mensen dan hanteren heet cognitieve dissonantie reductie. Heb het altijd een van de meest interessante onderwerpen in de psychologie gevonden. Zij ook heel veel heel elegant opgezette experimenten mee gedaan. Enfin, je merkt, duidelijk een stokpaardje waar ik nu op zit. Dus maar weer on topic.
 

FredV

Banned
dus t gevoel dat de topic starter hier had of hij t wel bij t rechte eind heeft, wordt bevestigd door de vragen die hij hier stelt?
 

namleop

Actief lid
Nee hoor, ik kom uit de auto-hoek. Zit nu in de financiele hoek maar heb IVA in Driebergen gedaan en daar leer je veel over verkopen.
Maar ik heb daar ook een training over transactionele analyse gedaan, puur uit interesse. Leuk vak hoor. Zit jij wel in die richting dan?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Deze heren maken er weer een geintje van. Maar even serieus, ik ben psycholoog in ruste en heb altijd vnl in de psychologische selectie gezeten bij Defensie en met name de luchtmacht. Maar leuk dat ze daar aandacht aan besteden, goede zaak, want je kunt er heel veel menselijk gedrag mee verklaren en dus beinvloeden.
 

erik2907

Actief lid
Wat is waarheid, die waarhied van Pon is blijkbaar een andere dan die van de fabriek.
En zo gaan we door....

Overigens heeft die bewuste dealer uit Zwolle WEL tegen mij gezegd toen ik ernaar vroeg, dat het 15.000 is (omdat hij er nogmaals bij Pon naar heeft gevraagd)
Dus in dit geval was min dealer dus zeer correct.

Dat is mooi, een dealer die er eerlijk voor uit komt dat hj even mis zat! Dat is helemaal niet erg en gewoon top !
 

erik2907

Actief lid
dus t gevoel dat de topic starter hier had of hij t wel bij t rechte eind heeft, wordt bevestigd door de vragen die hij hier stelt?

Je zit goed Fred, ik dacht inderdaad dat weinigen alle informatie tot zich nemen! Typisch Nederlands naar mijn idee! Auto halen en karren maar! Veel vragen die hier op het forum gesteld worden zijn namelijk gewoon terug te vinden in de documentatie die je bij de auto krijgt! En aan de antwoorden te zien van mijn 10 vragen wordt mijn vermoeden toch redelijk aardig bevestigd.
En of iemand nu wel alles van A tot Z leest is nog altijd zijn eigen keuze maar wees je wel bewust van de consequenties als je zaken laat verslonzen dat dan een garantieclaim afgewezen zou kunnen worden!
 

erik2907

Actief lid
Precies en met dit statement had je kunnen volstaan en de weinig zin hebbende poll achterwege laten.

Heerlijk deze veroordelende / oordelende zin hierboven. Prettig is als je zou zeggen dat je dit een onzinnige pol VINDT, maar BEPAAL het niet. Laat dat aan iedereen zelf over, en by the way, als je het onzinnig vind, waarom dan een reactie?
 

Rosinfield

† In Memoriam
En wat ik jammer vind is waarom men vaak zulke lange tenen heeft op een forum en direct begint met geirriteerde en verongelijkte reacties, meestal ook nog op een minder vriendelijke toon. Dat ik zo'n poll geen zin vind hebben, heb ik van begin af aan met argumenten omkleed duidelijk gemaakt, lees nog maar eens na. Ook heb ik dit op een zakelijke, niet veroordelende toon gedaan.
 
Bovenaan Onderaan