Geurtjes, ozon en accu

H@RM

Senior Member
Enige lenigheid is wel vereist. Nog een kleien tip. Leg een paar handdoeken op de mat als je met aircoschuim aan de gang gaat. schuim komt soms iets harder terug dan je lief is
 

Frup

Forumguru
Makkelijker gezegd dan gedaan. Dat zijn allemaal kleine vergroting spiegeltjes. Of kastje uit de badkamer van de muur slopen.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand wie heeft de mufste Yeti van het land?
 

TheoStek

Forumguru
Die aircospecialist is @TheoStek , maar die is al een tijd minder actief op het forum - gezondheidsproblemen, meen ik me te herinneren.
Maar misschien pikt hij deze tag toch nog op.

Ja opgepikt bedankt Canon-Eye...

Als 1 maal de verdamper begint te stinken..dan is het geld verkwisten dat gaat gepaard met opnieuw stinken..de enigste oplossing is handmatig reinigen van de verdamper..! maar wie gaat daar aan beginnen. 1 spuitbus is niet voldoende om de bewerking te verkrijgen die men nodig acht hiervoor daar heb je zeker 6 tot maximaal 8 spuitbusjes voor nodig...er mogen maar twee desinfecterende produkten gebruikt en verkocht worden...de rest zijn geur verdrijvers en verboden verkocht of te gebruiken.

Schimmels vermenigvuldigen zich zeer snel...niet alleen op de verdamper maar ook in de rest waar het broed in het nest..
De prdukten die niet gebruikt mogen worden zijn geur verdrijvers..de twwe produkten die wel mogen verkocht worden zijn bestrijders van het fenomeen..maar keert toch weer terug...

ik beschouw dit als hetzelfde van een auto die verweerde lak heeft? je kunt hem iedere week in de cleaner zetten en daarna in de shine wax...twee, drie weken later is weer hetzelfde de doffe ellende.
 

Frup

Forumguru
Bedankt voor je reactie @TheoStek !
Niet voor de weinig hoopgevende woorden :jaja:, maar ik weet nu dat ik me geen illusie moet maken dat ik het wegkrijg.
Eigenlijk is er dus geen echte (legale) oplossing voor, begrijp ik.
Intussen had ik een Ozongenerator besteld. Daarmee ga ik nog wel aan de slag. Als ik daar resultaten van kan melden, laat ik dat hier weten.
 

Frup

Forumguru
Update: het is gelukt!!
  • zondag de ozongenerator zo'n 7 uur in de auto gezet. Afwisselend airco aan- en uitgezet, recirculatie aangezet.
  • maandagochtend: de vieze geur was vrijwel weg. Nog wel een beetje muffe lucht (geur van oude auto's).
  • dinsdagavond: de ozongenerator ca. 3 uur aangezet. Daarna alles open gezet.
  • vandaag: de vieze geur is weg!! (behalve de Ambi Pur Ocean Fris dan).
Nu hopen dat het wegblijft. Ik zal de gegeven adviezen, waarvoor dank, opvolgen (op tijd airco uit, raampje in garage iets open laten).
 

H@RM

Senior Member
Goed om te horen dat jij jezelf en jouw omgeving in gevaar hebt gebracht :thumbsup:
Achja doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen
 

Frup

Forumguru
Goed om te horen dat jij jezelf en jouw omgeving in gevaar hebt gebracht :thumbsup:
Achja doel heiligt de middelen zullen we maar zeggen
Gevaar? Verklaar je nader. Uiteraard heb ik de auto uitgebreid en lang geventileerd. Daarbij ook de voorschriften van het apparaat opgevolgd.
 

CDK

Forumguru
Inademing van ozon is zeer schadelijk voor de gezondheid. Ik denk dat @H@RM daar op doelde. Wellicht dat je wel voldoende maatregelen genomen had om de veiligheid van jezelf en anderen te waarborgen??
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Captain Hook

Forumguru
Inademing van uitlaatgassen van alle auto's met verbrandingsmotoren is ook zeer schadelijk voor de gezondheid... :deuk:

Heel het autorijden is ontzettend schadelijk voor de gezondheid!
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/datasheet/wegwijzer-verkeersveiligheidscijfers
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71936NED&D1=a&D2=0&D3=a&D4=a&HDR=T&STB=G1,G2,G3&VW=T

Maar ach, peanuts wie daar op let... :pieker: paar honderd doden per jaar en enkele duizenden (zwaar)gewonden... Als direct gevolg van verkeersdeelname.
Nog afgezien van alle gerelateerde ellende. Maar een kniesoor die daar op let.
 

Frup

Forumguru
Inademing van ozon is zeer schadelijk voor de gezondheid. Ik denk dat @H@RM daar op doelde. Wellicht dat je wel voldoende maatregelen genomen had om de veiligheid van jezelf en anderen te waarborgen??
Ja dat is bekend. Waarschijnlijk (??) doelde @H@ARM daar ook op. Ik heb me vooraf dan ook behoorlijk ingelezen in de materie. Ozon kan, bij verkeerd gebruik, gevaarlijk zijn.
Bij de ozongenerator zélf zitten ook alle nodige veiligheids instructies. Ik heb ook zeker geen risico's genomen.
Ik waardeer de bezorgdheid trouwens.
 

HarrieSkoda

Forumguru
1k0.jpg


€ 2,49 bij de Action :thumbsup:.
 

H@RM

Senior Member
Gevaar? Verklaar je nader. Uiteraard heb ik de auto uitgebreid en lang geventileerd. Daarbij ook de voorschriften van het apparaat opgevolgd.

Als jij jouw ventilatie systeem laat draaien terwijl jij de het ozon apparaat aan hebt staan komt de ozon buiten de auto in een aanzienlijk hogere concentratie dan wanneer het ventilatie systeem uit staat en gesloten is. Dat betekend dat rondom de auto het zuurstof niveau rondom de auto zeer laag is. Dus met andere woorden gevaarlijk/schadelijk voor alles wat leeft wat erbij in de buurt komt
 

EdK

Forumguru
en de octavia 1 oftewel de O1 uit hoeveel moleculen bestaat die dan ??

Ja sorry nooit met scheikunde opgelet tot we explosieven gingen maken en de school werd opgeblazen...
Of was dat praktijkles met autogeen lassen en broodzakjes vullen.......:deuk: KABOEM ramen er uit
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat betekend dat rondom de auto het zuurstof niveau rondom de auto zeer laag is. Dus met andere woorden gevaarlijk/schadelijk voor alles wat leeft wat erbij in de buurt komt
Je zou hierin - heel misschien! - een béétje gelijk kunnen hebben als dit gebeurt terwijl de auto in een afgesloten (en erg slecht geventileerde) garage staat. Theoretisch dan, in de praktijk valt het wel mee (zie hieronder).
In de buitenlucht hoef je al helemaal niet voor schadelijke effecten te vrezen, zolang je de gegeven veiligheidsvoorschriften aanhoudt.

Ozon (O3 dus) is namelijk niet erg stabiel en zal dus al vrij snel weer afbreken, waarbij de derde O-atomen van twee ozonmoleculen weer gewoon zuurstof vormen. De halfwaardetijd in water is slechts ca. 30 minuten, hetgeen inhoudt dat de concentratie elke 30 minuten wordt gehalveerd. Maar omdat ozon een sterke oxidator is die ontzettend graag reageert met alles wat maar kan oxideren (geurtjes, micro-organismen etc. waarvan er heel wat in de lucht en in je airco zitten) zal bij veel toepassingen de halfwaardetijd nog korter zijn.

Meer info vind je o.a. hier.
 

H@RM

Senior Member
Goed om te horen dat ik als "zakelijke" gebruiker er dan te voorzichtig mee om ga. (ergens wel ego strelend)

Maar omdat ik graag tegen stelling van een ander aan schop;
Heeft iemand nog een hond, kat, kind of kleinkind te leen voor een experiment? Blijkbaar is het "veilig" genoeg om ze op die manier bloot te stellen aan ozon

Bedankt voor de link @Canon-Eye
 

Canon-Eye

Forumguru
op die manier bloot te stellen aan ozon
"Op die manier" is wel wat vaag gedefinieerd...
Het zal vast niet al te gezond zijn om geruime tijd vlakbij het motorcompartiment van je auto op klomphoogte extra diep te gaan liggen inhaleren tijdens zo'n aircoreinigingsprocedure met ozon. Maar dat maken de veiligheidsvoorschriften al wel duidelijk en de ozongeur op zich moedigt mens en dier ook wel aan om de nodige afstand te houden.

Anderzijds hoef je absoluut niet te vrezen dat het zuurstofnivo rondom de auto "zeer laag" wordt (volgens jouw post #36):
  • Bedenk hierbij dat door de mens uitgeademde lucht nog altijd minimaal zo'n 17 à 18 % zuurstof bevat (van de 20+ die erin ging) - en dat is al ruim voldoende voor een zinvolle mond-op-mond beademing. Bij zuurstofmeting alvorens een besloten ruimte mag worden betreden geldt eveneens een wettelijk als veilig beschouwde minimumwaarde van 18% - en daar zit dus al een veiligheidsmarge in.
  • Met zo'n ozongeneratortje in de buitenlucht ga je er zelfs bij windstil weer eenvoudigweg niet in slagen om het zuurstofgehalte buiten een straal van enkele decimeters (een halve autobreedte?) naar een "gevaarlijk laag" nivo te krijgen, d.w.z. (ruim) minder dan 18%, om de redenen omschreven in #39.
 
Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Maar omdat ik graag tegen stelling van een ander aan schop;
Heeft iemand nog een hond, kat, kind of kleinkind te leen voor een experiment? Blijkbaar is het "veilig" genoeg om ze op die manier bloot te stellen aan ozon
Goed plan! Ik had nog een natte hond voor je experiment. Maar ik kan hem helaas niet meer vinden. :deuk:
Als je toch gaat experimenteren, een paar tips: zet recirculatie aan en alle portieren en ramen gesloten.
Steek de stekker van het ozonapparaat pas in het stopcontact als je zelf buiten de auto bent. Na afloop: trek eerst de stekker eruit en open de auto pas na een uur weer (om alles uit te schakelen en portieren en ramen open te zetten.
Ga tijdens de behandeling niet in de auto zitten. Ga pas in de auto als je net zo lang hebt geventileerd, als de behandeling heeft geduurd.
En laat ons even weten hoe het experiment is afgelopen?
 
Bovenaan Onderaan