Geurtjes, ozon en accu

Frup

Forumguru
Ik heb weer eens last van een stinkende natte hond in de auto. En ik heb niet eens een hond. Wél een airco. Op de één of ander manier heb ik daar vaker last van met diverse wagens.
Om de geur, nu en in de toekomst, goed te kunnen bestrijden wil ik nu een ozon generator aanschaffen.
Op Ali heb ik eens een goedkopie gekocht om te proberen, maar die is meer voor een aquarium.

Nu het probleem: het lijkt me het beste om tijdens de reiniging de ventilator en airco te laten draaien. Maar ik wil niet een hele dag/nacht de motor laten draaien. Zonder motor kom ik echter met een lege accu te zitten. Wat me al eens is overkomen, heel vervelend.
Vraag: kan ik nu een willekeurige acculader aansluiten op de accu, zodat de boel blijft draaien zonder dat de accu leeg loopt? En waar moet ik dan op letten?

p.s. vorige week geprobeerd met een Powerring lader, die was na een paar uur al kapot, waarna een lege accu. Geld terug gekregen.
 

Bakkertje

Forumguru
Euhm, de airco wordt toch aangedreven door de motor van de auto? Of is dat tegenwoordig ook al elektronisch?

Een acculader is juist bedoeld om langdurig te laden dus dat lijkt me best een goed idee om het zo te doen.
Er is ook iemand actief hier op het forum die helemaal los is op airco systemen en deze ook onderhoud, weet alleen even niet meer wie..
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Canon-Eye

Forumguru
Er is ook iemand actief hier op het forum die helemaal los is op airco systemen en deze ook onderhoud, weet alleen even niet meer wie..
Die aircospecialist is @TheoStek , maar die is al een tijd minder actief op het forum - gezondheidsproblemen, meen ik me te herinneren.
Maar misschien pikt hij deze tag toch nog op.
 

Eemspoort

Forumguru
Wanneer is het interieur-filter voor het laatst vervangen? En kijk eens in het filterhuis van voornoemd filter of die van binnen vochtig/nat is. Mijn vorige hobby-auto (een Polo Variant van '99) had ook last van nare luchtjes in het interieur.
Deze had geen airco, maar wel een interieur-luchtfilter. Deze bleek vies en vochtig te zijn. Ik heb hem destijds niet vervangen (had geen zin om een nieuwe op te halen...) maar verwijderd en de bak schoon en droog gemaakt.
Dat scheelde aanmerkelijk. Het filter heb ik laten drogen, uitgeklopt en voor verkoop terug gestoken.

Ik zeg niet dat dat het probleem is, maar wel een stuk eenvoudiger na te gaan en op te lossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Zwapp

Forumguru
Even een tip om nare airco geurtjes te voorkomen, 10min voor aankomst de airco uitzetten zodat het vocht wat vrij komt te kunnen verdampen, liefst nog met het raam op een kiertje!
 

Frup

Forumguru
Filter is volgens mij niet zo lang geleden vervangen bij aflevering of bij beurt. Pas nog gecheckt en zag er nieuw uit. Maar goed idee om die nog eens te checken.
Eigenlijk heb ik de airco met deze auto nagenoeg nooit gebruikt.
Airco uit voor aankomst doe ik idd wel als die aan is. Maar vergeet ik dan ook wel eens, daarom laat hem vaak uit. Raam op kier had ik nog niet aan gedacht. Ga ik doen (staat in garage). Goeie tip.
Mijn zorg nu is om de lucht weg te krijgen. Ozon lijkt heel geschikt. Ook om te herhalen als nodig.
Onduideljjk is nog hoe het zit met de acculader. Kan het zoals ik had bedacht?
 

Arjann

Forumguru
Met ozon kan je inderdaad vieze muffe geuren uit je bekleding halen, maar je verdamper (als dat de oorzaak is), kan je daar niet mee schoonmaken. Schimmels in je verdamper krijg je met ozon niet weg.

Kan je hem niet aansluiten op 220V?

Als je wilt reinigen en de airco wilt laten draaien zal toch de motor aan moeten staan, anders doet de airco niks namelijk.
 

Eemspoort

Forumguru
Bij mij staat de airco altijd aan (op automatisch). Dat heb ik bij mijn vorige 2 auto's ook altijd gedaan en nooit problemen mee gehad qua geurtjes e.d. Raam open om vocht te laten ontsnappen? Nergens voor nodig, dat regelt de airco wel. Ik heb zelden last van condens.
 

Captain Hook

Forumguru
...
(staat in garage).
...
Ik denk dat dat een hele goede aanwijzing is, waarom je vocht problemen hebt... :pieker:

Rijd zelf al jaren in auto's met airco (vrijwel altijd climatronic uitvoeringen) en ongeacht of ik nou wel of niet de airco braaf uitschakel enkele minuten, voor het aankomen op de bestemming, nooit last gehad van natte-dweil-luchtjes...
Nu staat onze auto altijd buiten, op een plek waar het veel waait; m.a.w. voldoende circulatie. Zelfs al was soms de kofferbakmat helemaal nat geworden van vervoerde spullen en tijdens skivakanties iedereen met zeiknatte kleding/schoenen in de auto. Nooit condens/vocht problemen.

Lijkt me dat je in ieder geval eens zou kunnen meten met een simpele hygrometer hoe vochtig het eigenlijk is in je auto, als 'ie stilstaat. Want tijdens stilstand hebben fungi rustig de tijd om te groeien...
Tijdens het rijden is er bijna altijd voldoende airflow door je auto interieur heen, om vochtophopingen te voorkomen. Wel controleren of zaken als interieurfilter schoon/droog is, luchtstroom niet geblokkeerd door hopen bladeren onder de luchtinlaat e.d.

Uiteraard zul je eerst de bron van de vieze luchtjes moeten verwijderen, om er in de toekomst van verschoond te blijven.
En nee, geurvreters en/of -maskeerders doen hooguit aan symptoom bestrijding; niet aan het bestrijden van schimmels. :nono:
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Zwapp

Forumguru
Ik vergeet ook de airco wel eens uit te zetten, als ik dan de volgende morgen de auto start word er eerst een strot vocht tegen de ramen geblazen, is dus restvocht wat de airco dus niet zelf regelt...
Laat je dit te lang of te vaak zitten kan ik me vieze geurtjes wel voorstellen hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Bij mij staat de airco altijd aan (op automatisch). Dat heb ik bij mijn vorige 2 auto's ook altijd gedaan en nooit problemen mee gehad qua geurtjes e.d. Raam open om vocht te laten ontsnappen? Nergens voor nodig, dat regelt de airco wel. Ik heb zelden last van condens.
In een vorige auto had ik de airco ook altijd aan. Nooit problemen mee gehad. Ik denk dat, als het er eenmaal inzit, het lastig weggaat en steeds terugkomt. Tenzij er het bij de bron en grondig wordt aangepakt.
 

Eemspoort

Forumguru
Ik heb in de afgelopen 10 jaar dat ik automatische airco heb, misschien een keer of 4 gehad dat de airco eerst vocht mee uit blies alvorens het weer te verwijderen. Dan kijk je wel even vreemd, maar zo weinig als dat voor komt ben ik er niet angstig voor. Zoals gezegd, nooit last van nare luchtjes e.d.
Naar mijn mening en ervaring moet je een airco gewoon zijn ding laten doen, zomer en winter. In mijn geval werkt het dan optimaal zonder enige overlast.
En wat mij met de jaren is opgevallen is dat juist de mensen die wat paranoïde met hun airco om gaan, de meeste problemen hebben. Vandaar dat ik er zo op hamer om het ding gewoon aan te laten. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor het systeem en je hebt vrijwel altijd een aangenaam klimaat in de auto.
Dit geldt dan wel voor de automatische varianten. De handbediende exemplaren heb ik nagenoeg geen ervaring mee.
 

Eemspoort

Forumguru
We tikten tegelijk, dus even een aparte reactie op jouw berichtje, Frup.
Idd, de bron weg nemen kan nog wel eens lastig zijn.
Wat je zou kunnen doen (is wel ietwat extreem, maar als het toch om vocht gaat, wel effectief) is op een koude(re) dag zoals vandaag gaan rijden met de airco uit, kachel volaan en de ramen een eind open. Even lekker droog stoken, zeg maar. En dan niet 5 minuten, dat werkt niet. De kachel moet wel op temperatuur zijn zodat al het vocht kan verdampen. En als het droog weer is en er staat een beetje wind, de auto buiten laten staan met de ramen open.
Zo heb ik de Polo ook van behoorlijk vochtig (sommige plekken zelfs nat) naar kurk droog gekregen.

Afijn, wellicht niet de meest conventionele manieren om wat te proberen, maar het kost niets, buiten wat tijd. :)
 

turboturbo

Forumguru
Heb eerder hier gelezen dat je de schimmel van de verdamper pas weg krijgt als je er lokaal met een reiniger op spuit.
Daarvoor zijn wel specialisten te vinden denk ik die met een flexibele telescoop eea kunnen.
Dan pak je de bron aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
Iemand hier ervaring met ozon? Met mijn vorige auto heb ik het namelijk met mijn mini-ozon-generator wel weg gekregen. Moest wel een tijd aanstaan. Daarom dacht ik een generator met meer capaciteit te kopen. Ozon wordt vaak gebruikt door professionele bedrijven. En dan kan ik het indien nodig herhalen. De auto van mijn vrouw heeft er ook wat last van. @Captain Hook 's opmerking over de garage kan wel eens raak zijn.
 

Frup

Forumguru
.. dat juist de mensen die wat paranoïde met hun airco om gaan, de meeste problemen hebben. ..
LOL. Na m'n vorige auto, dacht ik juist problemen te voorkomen, door de airco NIET altijd aan te zetten.
Van altijd airco wordt je misschien wel paranoia :deuk:
Vreemd trouwens dat dit toch een veel voorkomend probleem lijkt, maar er geen eenvoudige oplossingen zijn. De verdamper even makkelijk zelf reinigen lijkt onmogelijk.
 

Arjann

Forumguru
Heb eerder hier gelezen dat je de schimmel van de verdamper pas weg krijgt als je er lokaal met een reiniger op spuit.
Daarvoor zijn wel specialisten te vinden denk ik die met een flexibele telescoop eea kunnen.
Dan pak je de bron aan.

Van Innotec heb je dat geloof ik. Dan kan je het met een slangetje op de verdamper spuiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Arjann

Forumguru
Als je het interieurfilter eruit haalt kan je hem zien denk ik
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Frup

H@RM

Senior Member
Voor de optimale werking van een ozon behandeling met een niet al te grote ozon generator dienen alle ramen en ventilatiekanalen gesloten te blijven. Anders krijgt de generator het niet voor elkaar om alle zuurstof (02) om te zetten naar ozon (03) (buiten het feit om dat je ook een gezondheidsrisico creeërd rondom de auto)

Begin inderdaad eerst eens met het vervangen van het interieurfilter en het reinigen van de verdamper door middel van schuim. Dit zijn nog een paar mooie zaterdag klusjes. Daarna verval je in werkzaamheden waarbij het "gereedschap" veel geld kost.

Eventueel kun je ook een ozongenerator huren bij boels vanaf €41,14 per dag (inclusief btw) maar ik meen dat de borg er vroeger niet om loog (meerdere honderden euro's)
 
Bovenaan Onderaan