Geen reservewiel = extra kosten mobiliteitsgarantie

Constant

Erelid
FredV zei:
Wel relevant is de vraag hoe het zit met de mobiliteitsgarantie.
Die vraag is al duidelijk beantwoord, lekke banden hebben nooit tot de mobiliteitsgarantie behoort. Mobiliteitsgarantie is een sjiek woord voor garantie op regelmatig onderhoud door de dealer. Dat je je bekocht voelt door de matige prestaties van reparatiesets doet daar niets aan af.

FredV zei:
hoe groot is de kans dat je ee klpaband krijgt of je band scheurt en niet met de reparatieset te repareren is.
Ik reed in 2002 een klapband die met zo'n set niet te repareren zou zijn. En vorig jaar zat er een scheur in mijn band die als hij geknald was, dan had ik alleen nog een kale velg gehad (gelukkig tijdig ontdekt).
 

FredV

Banned
@constant, ik voel me niet bekocht. Het gaat erom dat bij de greenline de optie van reservewiel niet aangeboden wordt. Ik heb dus geen keus. Dat een lekke band niet onder de mobiliteitsgarantie valt, logisch, daarvoor heb je de reparatieset. Het feit dat ik geen keus heb tov andere modellen en de klapband uitgesloten wordt, is m.i. een onredeljke verzekeringsvoorwaarde en daar gaat het om in dit draadje dat door NielsW is gestart.
 

FredV

Banned
Ik reed in 2002 een klapband die met zo'n set niet te repareren zou zijn. En vorig jaar zat er een scheur in mijn band die als hij geknald was, dan had ik alleen nog een kale velg gehad (gelukkig tijdig ontdekt).

Maar toen had je wel een reservewiel....De GL heeft die optie niet.
Ik heb al ruim 40 jaar een auto en rij gemiddeld meer dan 25000 km per jaar en heb gelukkig nog nooit een klapband of scheur gehad, wel 2x een lekke band.
 

Constant

Erelid
Maar wat is dan de onredelijke verzekeringsvoorwaarde? Voor wegenwachthulp kun je je bij diverse partijen verzekeren (die overigens ook niet blij lijken met de extra kosten van het bergen van auto's zonder reservewiel).
 

FredV

Banned
@constant, de onredelijke voorwaarde is dat de mobiliteitsgarantie voor dit type iets uitsluit wat ik niet zelf kan verhelpen, immers ik heb geen reservewiel. Voor de overige modellen geldt dit niet en het heet: mobiliteitsgarantie. En heb ik nu juist de WW niet nodig omdat ik mobiliteitsgarantie heb? als ik de keuze heb tussen reservewiel/reparatieset, of thuisdkomertje, dan ligt het risico bij mij. Maar nu heb ik die keuze niet. Of zie ik het nu te zwart/wit?
 

Hetzer

Forumguru
Is er in de Greenline een plaats voor het reservewiel? Dezelfde als bij de andere Combi's? Of is de constructie wezenlijk anders? Ik voel er weinig voor om kofferruimte op te offeren aan een reservewiel.

Er is in de GL gewoon ruimte voor een reserve wiel en krik e.d,
Heb zelf ook gewoon een volwaardig reserve wiel en krik in mij GL zitten.
 

Constant

Erelid
En heb ik nu juist de WW niet nodig omdat ik mobiliteitsgarantie heb?
Doordat de mobiliteitsverzekering veel zaken niet dekt, kan een pechhulpabonnement geen kwaad. Je bent helaas deels dubbelverzekerd, maar het blijft appels met peren vergelijken.

Ik kan me de eerste brochures nog goed herinneren toen Volkswagen ermee begon. En de teleurstelling, want mijn wagen (defecte koppeling) werd niet door de VW dealer in 3 dagen gerepareerd en vervangend vervoer binnen de mobiliteitsgarantie gold maar 3 dagen (gevolg was een vervelende discussie met de dealer en na een lang wellis-nietus gesprek, gewoon gesteld dat zij te lang over de reparatie deden omdat de norm blijkbaar binnen 3 dagen repareren is.).

Zeker op vakantie in het buitenland kan men mijn inziens niet zonder een pechhulpabonnement, er zijn nog meer pechgevallen uitgesloten in de mobiliteitsgarantie.

Overigens denk ik dat juridisch gezien de kwaliteit van de reparatiesets mogen worden aangepakt, nog nooit een goede test of positief praktijkgeval gezien of gehoord.
 

jbbrans

Nieuw lid
Had gisteren bij de bestelling van de GL een vreemde discussie hierover met een van de verkopers. Die wilde mij geen 16" velgen verkopen omdat de auto dan niet meer aan de eisen voor de bpm-vrijsteling zou doen en ik bij controle door de belastingdient een bpm- naheffing zou krijgen. Ik vond en vind dit redelijk bizar. Toen ik opperde dat je met die gedachte zelfs geen reservewiel mee kon nemen zonder bang te zijn voor een belastingcontroleur zei de verkoper doodleuk dat het vervangen van de reparatieset door een reservewiel inderdaad opgevat zou kunnen worden als belastingontduiking :ahum: Tja, ik denk er het mijne van, denk dat de belastingdienst wel wat beters te doen heeft dan greenline's te controleren op de velgmaat en en de aanwezigheid van een reservewiel.
Dan ben ik eigenlijk benieuwd met welk merk en type band de homologatie is uitgevoerd.
In de folders en persberichten wordt gesproken over een energie besparende band, terwijl ze blijkbaar afgeleverd worden met standaard VAG Dunlops.

Ik denk niet dat de belastingdienst zo gaat muggenziften, want dan kunnen ze ook elke BMW 3 serie aanpakken, want daar werd afgelopen week ook van bekend dat hun modellen meer verbruiken dan gehomoligeerd en dat door andere banden. http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/7255818/__Laag_verbruik_BMW_320d_EDE_twijfelachtig__.html
 

LenK

Forumguru
:ot: Behalve oneerlijk, onnodig is die milieu bevoordeling 1 grote ladenlichterij. Afschaffen die regeling. Liever vandaag dan morgen :mad:
 

NielsW

Lid
Ik heb het gelezen op het draadje wat je net doorstuurde.

Voor mij is een lekke band een lekke band. Of dit door een klapband, scheur of gaatje wordt veroorzaakt maakt niets uit.
 

FredV

Banned
@NielsW, t onderscheid is dat er bij de voorwaarden staat, door eigen schuld, bijv lege accu, zonder benzine etc. Oke, lekke band is geen eigen schuld, maar waarschijlnijk valt dit dan onder 'oorzaken van buitenaf'...'t blijft schemer
 

djdakkie

Nieuw lid
Waarom belt iemand het betreffende nummer met deze vraag niet gewoon. Soms zijn oplossingen snel te vinden... of de betreffende heer/dame die opneemt het waardeert dat er geen sprake is van een pechgeval maar van een informatievraag moet je dan maar voor lief nemen.
 

FredV

Banned
die informatie vragen we hier, zonder iemand die ervoor werkt lastig te vallen. Ik heb de voorwaarden niet in mn bezit. We proberen onderling eea te verhelderen. En als je wilt, mag jij ook even bellen?
 

Wimus

Actief lid
De meeste mobiliteits garanties dekken lekke/klap banden niet.
De in veel auto's geleverde compressortjes met Bandenreparatiesets brengen in de meeste gevallen ook geen hulp, en als het al werkt, brengt het alleen maar een hoop meerkosten met zich mee, daar het alleen werkt tot de dichtsbijzijnde garage, waar je dan extra de beurs mag trekken voor het reinigen van de velg, de band kun je dan sowieso weggooien, reparatie, door er bijvoorbeeld een plug in te schieten, is NIET meer mogelijk.
:722:Je hebt dus de keuze: afslepen naar de dichtsbijzijnde bandenboer of garage en proberen of de band gerepareerd kan worden (extra afsleepkosten), of reparatieset gebruiken en naar diezelfde bandenboer of garage rijden, waar je sowieso een nieuwe band moet kopen + het reinigen van de velg mag betalen.:722:
Dat is voor mij een reden om GEEN auto te kopen waar geen reservewiel bij zit, of bijgeleverd kan worden.
 
Bovenaan Onderaan