Geen reservewiel = extra kosten mobiliteitsgarantie

NielsW

Lid
Ik zat gisteren te lezen in de voorwaarden bij mobiliteitsgarantie.
Ik kwam hier ineens tegen dat wanneer je een lekke/klapband hebt dit niet onder de mobiliteitsgarantie van dan skoda valt.
Ben ik de enige (toekomstige) greenline rijder die dit nogal krom vindt omdat je dus geen reservewiel in je auto hebt.
Wanneer je dus een scheur in je band hebt of een klapband mag je tegen extra kosten de mobiliteitsservice laten komen.
 

Constant

Erelid
Bij een lege accu ook niet. De mobiliteitsservice kun je niet vergelijken met een pechhulp-abonnement. Het is een soort garantie op je onderhoudsbeurten.
 

LenK

Forumguru
Hebben die lelijke reparatiesetjes onderhand niet hun langste tijd gehad?
Zag bij Renault dat je tegen bijbetaling van € 0.00 een reservewiel erbij krijgt.
Nieuwe Kia heeft 5 LM velgen.
Dus hopenlijk is dat zotte idee om mensen met zo'n als je het nodig hebt waardeloze oplossing op te zadelen van de baan aan het raken.
 

Constant

Erelid
Wie geen reservewiel wenst, kan mijn inziens het beste zgn runflat banden kopen, daarmee kun je nog een eindje veilig doorrijden na een lek. Maar er gaat mijn inziens niets boven een echt reservewiel (ook die mini-thuiskomertjes zijn mega-eng).

Ik ben trouwens benieuwd wat de buitenland pechhulp-verzekering zegt als je auto strandt in het buitenland bij gebrek aan een reservewiel.....
 

NielsW

Lid
Ook daar maak ik me zorgen over constant.
En misschien heb je het niet meegekregen maar in de fabia greenline zit geen reservewiel en is het ook geen optie.

Als je een reservewiel los zou kopen, wat zou dat kosten (velg + band) ?
 

FredV

Banned
@NielsW, kosten ca €100.
Is toch van de zotte dat je geen mobiliteitsgarantie hebt?
Een lekke band, oke, die kun je ter plaatse repareren, dus daar kun je mee wegkomen, maar een klapband/scheur? Wie brengt je dan thuis? De optie reserveband bieden ze niet, maar sluiten het wel uit in de voorwaarden. Dit is volgens mij een onredelijke voorwaarde. Misschien iets voor een consumentenprogramma?
Hoe zwengelen we dit aan?
 

Bart_G

Lid
Bij een bandenboer kun je wel een tweedehands band kopen. Als een soort van thuiskomer werkt dat volgens mij prima.Dan ben je 4 tientjes kwijt. Een stalen velg zal de wereld ook niet kosten (bij een demontagebedrijf koop je vaak al 4 voor 50 euro ofzo, dus voof €15 zou je wel een op moeten kunnen scharrelen) en eventueel een wieldop.
 

corsaar

Senior Member
NielsW@

Je kan toch een resevewiel bestellen voor de Fabia II Combi

Kost volgens de prijslijst 50 euro thuiskomer of volwaardig.
Of kan dat niet volgens je dealer ?
 

FredV

Banned
Is er in de Greenline een plaats voor het reservewiel? Dezelfde als bij de andere Combi's? Of is de constructie wezenlijk anders? Ik voel er weinig voor om kofferruimte op te offeren aan een reservewiel.
 

LenK

Forumguru
Die bak in het plaatwerk zit er altijd. Alleen wordt dat meestal opgevuld met een schuimvorm met vakken.
Behalve wiel+band heb je ook krik en bevestigings moer nodig + opvullings schuim met plaats voor krik e.d.
 

V50

Lid
Had gisteren bij de bestelling van de GL een vreemde discussie hierover met een van de verkopers. Die wilde mij geen 16" velgen verkopen omdat de auto dan niet meer aan de eisen voor de bpm-vrijsteling zou doen en ik bij controle door de belastingdient een bpm- naheffing zou krijgen. Ik vond en vind dit redelijk bizar. Toen ik opperde dat je met die gedachte zelfs geen reservewiel mee kon nemen zonder bang te zijn voor een belastingcontroleur zei de verkoper doodleuk dat het vervangen van de reparatieset door een reservewiel inderdaad opgevat zou kunnen worden als belastingontduiking :ahum: Tja, ik denk er het mijne van, denk dat de belastingdienst wel wat beters te doen heeft dan greenline's te controleren op de velgmaat en en de aanwezigheid van een reservewiel.
 

Constant

Erelid
Eens in de zoveel tijd is er een verkeersfuik waarin werkelijk alles wordt gecontroleerd. Het treft een paar honderd automobilisten, maar zulke controles worden gedaan.

Naarmate het probleem van frauderende greenliners toeneemt, zal ook de kans op controle toenemen.

Wat mij betreft wordt het een wettelijke plicht om een thuiskomertje of een reservewiel bij je te hebben.
 

FredV

Banned
Afgezien van die verkeerscontroles heb je ook over 3 jaar de APK. Ik weet niet of een afwijkende wielmaat ook onder de keuring valt. En wat het vervangen van de reparatieset betreft, onzin, je mag toch bagage meenemen en dat is je reservewiel. Als de reparatieset de bottleneck is, dan laat je die in de auto. Kan me niet voorstellen dat dat het probleem zal kunnen zijn.
 

corsaar

Senior Member
FredV schrijft Ik voel er weinig voor om kofferruimte op te offeren aan een reservewiel.

Dat kan toch niet anders waar nu lucht zit komt het resevewiel + toebeh.
 

FredV

Banned
@consant: de vraag is wat frauderen in deze is. Er worden diverse accessoires aangeboden. Staat er ergens in ons aankoopcontract dat het aanbrengen daarvan verboden is omdat je dan de belasting ontduikt? de discussie al of geen verplicht reservewiel staat los van het bpm-verhaal. Wel relevant is de vraag hoe het zit met de mobiliteitsgarantie.
 

van_der_P

Senior Member
V50@ Hoever wil men het doorvoeren, de trekhaak, het dakkoffer misschien in mindere maten ook de climatronic, want die loopt altijd en als het warm is, zorgt dat voor een behoorlijk meer verbruik en dito uitstoot.
Daarbij komt dat er ook nog een soort marge zit in de vervuiling. In de idealen situatie produceert de GL 89 gr per km. De grens ligt bij 95 gr per km.
Laat ze maar komen, als het over het mileu gaat. Lekke banden bel de wegenwacht. Die moet die band ook ergens halen. Want die ligt niet standaard in zijn auto. Dus dat op en neer rijden van de WW levert ook vervuiling. Hoe wil men dat dan hebben ?
In mijn GL ligt het reservewiel van de RR kompleet met krik en wielmoersleutel. De RR heeft de reparatieset van de GL met het extra schuim uit de GL.
Een nieuw stalen wiel kost 45 euro, als je daar de goedkoopste band bij koopt, krik van de sloop, en kruissleutel, ben je voor minder dan 100 euro klaar/
 

FredV

Banned
@coraar: vlgs LenK is er plaats voor t reservewiel waar die ook bij de niet greenline combi's zit. En ik neem aan dat die onder de vloer van de kofferruimte zit. In dat geval lever ik dus geen kofferruimte in.
 

corsaar

Senior Member
Onder de dubbelle bodem kan je op de plaats van je reserve wiel
Een heleboel boodschappen kwijt. Je levert geen ruimte in van je
normale kofferbak maar wel daaronder. Dan kies je voor
een resevewiel op die plaats of 5 pakken melk en 6 pakken koffie.
 

FredV

Banned
shit, ik koop nooit 6 pakken koffie.:) Oke, op die manier. nou, voor mij dan toch maar daar t reservewiel als de mobilitietsgarantie niet van toepassing is. Alhoewel, hoe groot is de kans dat je ee klpaband krijgt of je band scheurt en niet met de reparatieset te repareren is. Dan is die extra ruimte in de dubbele bodem wel prettig.
 
Bovenaan Onderaan