Gebruiks ervaring Octavia 3

hephie

Lid
Ik heb mijn Octavia elegance 2.0 handbak nu een dikke 2 maanden en er staat +- 10.000 km op de teller.
Qua rijden kan ik echt ik echt niks verkeerd zeggen, stuurt lekker, rijdt soepel en heeft in elke versnelling meer dan voldoende power. Terwijl ik er op aan het wachten as (2 maanden geleden) had ik enorm schrik dat de sportvering in combinatie me de 18" Alaris velgen de wagen zeer "stuiterig" zou maken. Dit is echt niet het geval!! Top!

De zetels zitten enorm comfortabel, de bestuurderszetel kan je echt perfect instellen met de elektrische bediening.
Alles is mooi afgewerkt, er rammelt of ratelt absoluut niks en het rijgeluid binnenin is (relatief) stil.
Heel af en toe op de autostrade voel en hoor je de wind wel goed. Dat had ik ook bij mijn vorige wagen (Superb van 2009). Zeker niet storend.

Ik rij elke dag +- 200km, voornamelijk autostrade, voornamelijk met de ACC (+ laneassist) actief. De ACC is echt heeeerlijk, zelf in combinatie met de handbak. Ik had liever de DSG gehad, maar die viel net buiten mijn budget.
Maar, ook in combinatie met de handbak raad ik iedereen aan dit te nemen. De ACC blijft gewoon actief, ook na het schakelen.
Bovendien is het bedienen zeer prettig en makkelijk met de extra hendel. Top dat je +1km/h, +10km/h of -10km/h kan doen met 1 beweging!

Van de lane assist ben ik iets minder tevreden. Die komt volgens mijn mening namelijk iets te vaak - heb het quasi elke dag wel meerdere keren - klagen van "hou je stuur vast". De beep die je dan krijgt is enorm luid en vervelend. Ook als ik m'n stuur gewoon normaal vast heb, en mooi binnen de lijnen rijd, heb ik de indruk dat de lane assist soms onvoelbare/minimale bijsturingen doet, en als hij dan 3x corrigeerd heeft --> beep + melding op maxi dot + lane assist wordt uigeschakeld tot je zelf een snokje aan het stuur geeft.
Vooral voor de passagiers is het ook wel wat schrikwekkend, die denken namelijk dat je in slaap gesukkeld bent ofzo. Ik verschrik me er als chauffeur soms zelf ook van, je verschrikt even, je kijkt dan naar je Maxi dot en eigenlijk let je onbewust ook even niet op het verkeer. Dat moet dus beter kunnen...

Ik heb ook de Driving Mode Selection, hier valt eigenlijk niet veel over te zeggen. Het was een zeer goedkope optie, en biedt naar mijn mening weinig of geen toegevoegde waarde.
Bij mij staat ie quasi altijd in Sport. Je voelt dan wel duidelijk een verschil met bijvoorbeeld eco. De motor reageert sneller (gasresponse), de xenons lampen draaien sneller mee (al is dat maar een minieme beweging), het sturen wordt iets sportiever/zwaarder en de ACC is iets agressiever.
Qua verbruik merk ik weinig of geen verschil. Daarbij kom ik tot mijn volgend minpuntje... Range

Volgens de specificaties zou de Octavia een tankinhoud hebben van 50 liter, en zou het verbruik op autostrade +- 4,5/100km moeten zijn. Nu naar mijn mening zijn deze cijfers altijd zeer opportunistisch... maar ik kom echt niet eens in de buurt daarvan...
Afgelopen weekend ben ik naar Parijs geweest, net geen +-375km enkel, en ik ben maar net heen en terug geraakt. Ik kon volgens de maxi dot nog 10km rijden toen ik 3 dagen later terug voor m'n deur stond. In het car menu van de navigatie vond ik +-750km gereden sinds laatste tankbeurt, nog 10km te rijden, en een gemiddeld verbruik van 5,9l/100km.
Ik heb me de hele afstand mooi aan de snelheid gehouden, 110-130km/h, met de DPS op ecostand.
De volgende dag ben ik dan gaan tanken, en kreeg ik net geen 44liter in de tank. Dat er wat reserve wordt genomen kan ik begrijpen, maar 6liter? Dat is namelijk nog (net) meer dan 100km rijden!!!!!

Ik vat hierna nog even alles kort samen, maar eerst nog twee andere puntjes van kritiek.
één: de zijdelingse censoren, deze beepen wat mij betreft veel te snel + de discovery pro geeft volgens mijn mening veel te snel een rode (zij)lijn.
Elke morgen als ik de aan de slagboom kom van de parkeergarage (en er vervolgens voorbij rij) is het een tuut-ta-tuut-ta van je welste :D
Ik weet wel dat je de geluidjes kan veranderen, het punt is dat gewoon te gevoelig zijn. Volgens mij wordt er gekeken naar het breedste punt van auto (spiegels)? En voor mij persoonlijk is dat niet juist. Ik zie heus wel dat ik met m'n spiegel ergens tegen zou rijden... maar bon, dat is misschien persoonlijk.
Bovendien heb ik ook al vaak voor gehad dat er gewoon helemaal niks te bespeuren is, en dat hij dan toch aan de rechter- of linker-achterdeur een signaal geeft. Als ik dan een paar meter verder rij, gaat het wel vanzelf weer weg, het geeft gewoon een onveilig gevoel, is er een paaltje, of niet, of ...

twee: de front assist.
Hier is al veel over rond gegaan op het forum, ik heb er ook al veel zitten over lezen, maar het blijft me onduidelijk hoe dit ding werkt, als het werkt, waarop het werkt, als het bij elke snelheid werkt, etc...
Ik heb al enkele keren de rode melding gehad in de maxi dot, en ik denk dat ik hem ook 1 van de keren heb voelen remmen, maar dat weet ik niet zeker.
Om te proberen had ik hier op de parking al eens een grote en lege kartonnen doos gezet (+- van 1m²), vervolgens tegen +- 20km/h erop af gereden. Ben ik even blij dat het geen auto of voetganger of ... was, want mijn voorkant zou wat korter geworden zijn... Octavia 1, kartonnen doos 0?

Om af te sluiten nog een compliment voor de makers van de Discovery Pro. Dit toestel werkt echt heerlijk, zeker als je het vergelijkt met de vorige Columbus/RNS510.
He toestel is supersnel opgestart, werkt daarna ook altijd snel, makkelijk, intuitief en heeft quasi onbeperkte mogelijkheden voor het afspelen van muziek (MDI (ipod aansluiting), bluetooth, jukebox/HDD, 2xSD, cd/DVD/mp3 lezer,...
Dat in combinatie met het Skoda Canton audio systeem, 11 luidsprekers + subwoofer in de koffer, maakt het ontzettend prettig luisteren (en soms ook kijken).

Samengevat:
Rijden en rijcomfort: top
Ruimte vooraan, achteraan + koffer: meer dan voldoende! top!
Afwerking binnen: top
Afwerking buiten: Dit is persoonlijk, maar ik vind het een heel mooie wagen, zeer mooie xenons vooraan en leds achteraan!!
ACC: heerlijk! doet wat het moet doen en wat je verwacht + makkelijk te bedienen! top!
(Zijdelingse) parkeersensoren: Te gevoelig + beepen soms onnodig, moet beter kunnen.
Lane assist: Kan beter, te gevoelig, soms onnodig bijsturen en onnodige meldingen wat mij betreft.
Front assist: Werkt het? Werkt het niet? Wanneer werkt het? Hopelijk ooit meer duidelijkheid en misschien verbetering na een firmware upgrade? (Nog) niet goed!!
Navigatie: Discovery Pro + Canton audio system: top top top!!! (tochwel mijn favoriete opties)


The end...
 

jelleg

Lid
Leuke review! Zelf heb ik ook een 2.0 TDI, en loop tegen hetzelfde aan als jij voor wat betreft de range. Haal ook maar net de 750 km. En dan kan er ook nog wel een liter of 7 in.
 

Leon!!

Lid
ik heb nu een seat leon 2.0 tdi en die reed ook totaal NIET zuinig. Pas vanaf een 30.000 km begon die ineens zuiniger te worden. Heb er nu 130.000 km op staan en ik rij er nu 800 en met veel snelweg 900km mee op een tank en sta ik net niet in reserve. Dus ik denk dat het best goed gaat komen
 

hephie

Lid
ik heb nu een seat leon 2.0 tdi en die reed ook totaal NIET zuinig. Pas vanaf een 30.000 km begon die ineens zuiniger te worden. Heb er nu 130.000 km op staan en ik rij er nu 800 en met veel snelweg 900km mee op een tank en sta ik net niet in reserve. Dus ik denk dat het best goed gaat komen
30.000km, dat is na je eerste grote onderhoud?! Toeval? Hmmmz
 

The-Spawn

Nieuw lid
Mijn eerste KM staan er inmiddels op. Nog geen echt lange rit gemaakt maar wat ik nu ervaar:

- Cruise controle (CC), deze is niet uit te schakelen met de koppeling. Dit was bij mijn vorige auto's (VW's 2008, 2009 en 2012 model) wel het geval en dit zorgt er bij mij voor dat ik bij het vertragen voor een rotonde of flauwe bocht bijvoorbeeld, door terug te schakelen en op de motor te remmen, de auto weer accelereert naar de CC snelheid. Heeft mij nu al een paar keer verrast. Ik rijd namelijk zo veel als mogelijk op CC, ook op 50km/h wegen.
Is niet aan te passen volgens de dealer. Dit is hoe VAG dit nu ziet en toepast zegt men.
- Dimmende buitenspiegels, heerlijk, geen felle reflectie in je ogen.
- Verlichting bij benaderen van de auto, en in de auto bij instappen, heerlijk luxe t.o.v. mijn Polo's,
- Instel mogelijkheden in Columbus,
- Bediening en werking van de Columbus, navigatie is duidelijk en snel,

Ervaring met de dealer/fleet sales:
- Iets minder aangaande de aflevering, lees mijn post in het O3 lever topic.
- VAG-COM aanpassing: 5x knipperen en Scandinavia Functie voor DRL+achterlichten in AUTO stand zijn niet mogelijk omdat dit niet ondersteund is vanuit de fabriek en daarmee bij problemen de garantie van de auto en dealerschap van de dealer in gevaar kunnen komen.

Ik post over een x aantal tankbeurten mijn ervaringen op dat moment....
 

Rick

Senior Member
Scandinavia Functie voor DRL+achterlichten in AUTO stand zijn niet mogelijk omdat dit niet ondersteund is vanuit de fabriek en daarmee bij problemen de garantie van de auto en dealerschap van de dealer in gevaar kunnen komen.

Is bij mij wel door de dealer gedaan.

En trouwens A-Point is volgens mij een onderdeel van PON en niet meer een zelfstandige dealer... dus ik denk dat het dealerschap niet zo snel in gevaar gaat komen. :cool:
 

frisok

Senior Member
Bij mij staan in de auto-stand DRL+achterlichten standaard aan. Door Maas in Nieuwkoop keurig aangepast.
 

Canon-Eye

Forumguru
VAG-COM aanpassing: 5x knipperen en Scandinavia Functie voor DRL+achterlichten in AUTO stand zijn niet mogelijk omdat dit niet ondersteund is vanuit de fabriek en daarmee bij problemen de garantie van de auto en dealerschap van de dealer in gevaar kunnen komen.
VAG-COM aanpassingen zijn uiteraard wel mogelijk (talloze topics op dit forum wijzen in die richting, zéker voor wat betreft het door mij overigens verfoeide "comfort-blinken"), maar blijkbaar heeft de betreffende dealer er geen zin in en hangt hij daarom maar een kletsverhaal op in de hoop ervan af te zijn.
Ik zou een meer klantgerichte dealer gaan zoeken...:jaja:
 
VAG-COM aanpassingen zijn uiteraard wel mogelijk (talloze topics op dit forum wijzen in die richting, zéker voor wat betreft het door mij overigens verfoeide "comfort-blinken"), maar blijkbaar heeft de betreffende dealer er geen zin in en hangt hij daarom maar een kletsverhaal op in de hoop ervan af te zijn.
Ik zou een meer klantgerichte dealer gaan zoeken...:jaja:

Ik ben nog in afwachting van mijn O3, maar wat is het verfoeide "comfort blinken"?
 

Remakil

Forumguru
Waarom is dat niet goed?
Vind het juist enorm handig...

Mis het zodra ik in de bussen van de zaak stap... ;)
 

Gieliovd

Forumguru
Gebruiksvraagje voor de kenners... hoe lang is de ruimte van de drempel tot de voorstoelen, bij de combi?

Dus met neergeklapte bank.

Ik moet morgen eigenlijk 50-100 gipsplaten halen van 2 meter lang en wil dat in de auto leggen..
 

Ronnie

Forumguru
Krijg je een zootje van....., hetzij je hebt witte bekleding.....
In 2007 zo'n beetje m'n hele huis (530m3) gesloopt en weer opgebouwd in 2 jaar tijd.
Heel veel gipsplaten vervoerd dus!
Beter toch maar een busje lenen/huren.......
 
Bovenaan Onderaan