Garantie verlenging Skoda per 1-1-2017 in stilte stopgezet door Pon, triest !!

B.Stuurder

Forumguru
Die houding van de dealer is in feite wel logisch als je weet wat ze verdienen aan een auto. Of eigenlijk niet verdienen. Ze leven van het aantal auto's dat ze verkopen en de gekoppelde bonus, niet van de marge op een auto, dus als er een auto terugkomt met problemen, dan verdampen de verdiensten van 5 verkochte auto's als ze op hun kosten een probleem moeten oplossen. En omdat PON naar de dealers ook meer eisen geeft dan dat ze helpen, zit de dealer tussen wal en schip. PON is de lachende partij, want zij strijken alle winst op, de dealer moet bloeden en de klant zit met de ellende.
Wat ik wel zie is dat bij particuliere autobezitters (bij andere merken ook) vooral wordt aangestuurd op de onderhoudsbeurten. Elk jaar een grote beurt, ook wanneer je bijna niets rijdt bijvoorbeeld.
 

Noord26

Forumguru
@B.Stuurder

De marges zijn op alle auto's vergelijkbaar. Dus dat heeft weinig raakvlak met de onderliggende discussie.

Service is een mentaliteit/instelling, geen afdeling. Helaas heb ik veel afdelingen te woord mogen staan bij VAG de afgelopen paar jaar. Service heb ik genoten bij Suzuki en Honda.
 

B.Stuurder

Forumguru
@B.Stuurder

De marges zijn op alle auto's vergelijkbaar. Dus dat heeft weinig raakvlak met de onderliggende discussie.

Service is een mentaliteit/instelling, geen afdeling. Helaas heb ik veel afdelingen te woord mogen staan bij VAG de afgelopen paar jaar. Service heb ik genoten bij Suzuki en Honda.

Is dat zo? Ik weet wel dat marges bij alle merken niet royaal zijn, maar bij Skoda is het echt om te huilen hoor. Ik heb wel gehoord dat de marge bij Skoda op een nieuwe auto soms maar €61 is. En dan heb ik het niet over een Citigo.
Ik denk zelfs dat bij mijn auto er geld bij moest, zeker omdat ik nog een keer terug ben geweest om een puntje op te laten lossen.
 

Noord26

Forumguru
Is dat zo? Ik weet wel dat marges bij alle merken niet royaal zijn, maar bij Skoda is het echt om te huilen hoor. Ik heb wel gehoord dat de marge bij Skoda op een nieuwe auto soms maar €61 is. En dan heb ik het niet over een Citigo.
Ik denk zelfs dat bij mijn auto er geld bij moest, zeker omdat ik nog een keer terug ben geweest om een puntje op te laten lossen.
Je hebt een goede verkoper gehad. :maakmegek:
 
Is dat PON of de dealer? PON verzint niks, die levert een order zoals de dealer aangeeft, bovendien zijn er standaard zaken die PON levert, die door de dealer moeten worden aangepast. (Zoals banden) Mijn ervaring in het algemeen is, dat je overal achteraan moet zitten om te krijgen wat je wilt en dan nog gaat het soms fout. En niet alleen bij autodealers.
Oja het zal ook zeker bij de dealer liggen alleen verschuilen ze nog wel eens achter elkaar.
 

rudolfi

Forumguru
Is dat zo? Ik weet wel dat marges bij alle merken niet royaal zijn, maar bij Skoda is het echt om te huilen hoor. Ik heb wel gehoord dat de marge bij Skoda op een nieuwe auto soms maar €61 is. En dan heb ik het niet over een Citigo.
Ik denk zelfs dat bij mijn auto er geld bij moest, zeker omdat ik nog een keer terug ben geweest om een puntje op te laten lossen.

Toen ik mijn Octavia bij de Volvo dealer in Groningen kocht, is mij medegedeeld dat de leverende Skoda dealer er maar 250 euro aan heeft verdiend.
 

B.Stuurder

Forumguru
Je hebt een goede verkoper gehad. :maakmegek:
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Hij heeft een opvallende auto in de showroom gehad en ik heb hem ook al nieuwe klanten bezorgd. En ik ben minder geneigd moeilijk te doen bij problemen, dat is ook fijn voor hem hoor, geloof me :D:deuk:
 
KIA heeft er gewoon een succesvol USP van gemaakt
En één die ze in de praktijk ook waarmaken. Een kennis met een Cee'd van 8 jaar oud (dus buiten de garantie) had een gebroken veer. Bij de ANWB op de brug en daar hadden ze veel veren op voorraad, maar niet van een Kia. Leveranciers hadden ze ook niet (want komt nooit voor).

Uiteindelijk heeft de Kia dealer de veren geleverd. Kosteloos, want ze vonden dat zo kort na aflopen garantie dit niet had mogen gebeuren.

Dan sta je wel achter je product :jaja:

en, het gras bij de buren is echt niet altijd groener.
Op garantiegebied wel hoor. Maar de Kia Superb was nog niet uit :deuk:
 

Niels83

Forumguru
Is dat zo? Ik weet wel dat marges bij alle merken niet royaal zijn, maar bij Skoda is het echt om te huilen hoor. Ik heb wel gehoord dat de marge bij Skoda op een nieuwe auto soms maar €61 is. En dan heb ik het niet over een Citigo.
Ik denk zelfs dat bij mijn auto er geld bij moest, zeker omdat ik nog een keer terug ben geweest om een puntje op te laten lossen.

Ja tuurlijk...

Een dealer verkoopt denk ik in een goede week 10? Auto's. Dan zou die 600 euro verdienen per week. Dat betekent dus 2400 euro per maand en dat delen ze door zo'n 12 man.

Of houdt hij 60 euro na aftrek van alle salarissen, en kosten?

Vergeet overigens niet dat veel eigenaars toch het onderhoud laten doen. Voor een apk, onderhoudsbeurtje etc zijn we al gauw 250 euro kwijt zonder gekkigheid. Voorheen was ik daar ca 100 euro voor kwijt bij de merkloze garage.

Sorry het lukt me niet om medelijden met een dealer te hebben.

Maar het is toch zo dat de importeur verantwoordelijk is voor een garantie geval maar de dealer dit praktisch dient te organiseren?

Zo is het iig wel bij mijn camera spul. Toen garantie nodig had bracht ik hem bij de verkopende fotozaak. Die de garantie bij Canon claimde.
 

MarcoO2

Forumguru
@Superb III combi Jouw verhaal over Kia bewijst perfect mijn eerdere stelling (zie hieronder). De actie van Kia heeft veel meer te maken met klantgerichtheid en daadwerkelijk service dan met garantie. Daar komt PON bij lange na niet in de buurt...

Dat is exact de reden waarom ik aangeef dat die extra garantie pure geldklopperij is. Je hebt die "garantie" helemaal niet nodig. Als er iets is, ben je (met of zonder die garantie) afhankelijk van de bereidwilligheid van de dealer en/of PON, en we weten allemaal hoe het daarmee gesteld is.
 

B.Stuurder

Forumguru
Vergeet overigens niet dat veel eigenaars toch het onderhoud laten doen. Voor een apk, onderhoudsbeurtje etc zijn we al gauw 250 euro kwijt zonder gekkigheid. Voorheen was ik daar ca 100 euro voor kwijt bij de merkloze garage.

Sorry het lukt me niet om medelijden met een dealer te hebben.

Daarom maak ik meestal de deal dat ik onderhoud bij de dealer laat doen als ik bepaalde zaken van hem krijg. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat ik lease en het onderhoud dus niet zelf betaal, maar wel een leasebudget heb. Als eigenaar maakt dat niet uit. Dealers roepen dan altijd dat het onderhoud hen niks uitmaakt, maar elke keer kan ik toch een deal maken.

Medelijden? Nee, hadden ze maar een vak moeten leren.:deuk:
 

Cordoba

Forumguru
Die houding van de dealer is in feite wel logisch als je weet wat ze verdienen aan een auto. Of eigenlijk niet verdienen. Ze leven van het aantal auto's dat ze verkopen en de gekoppelde bonus, niet van de marge op een auto, dus als er een auto terugkomt met problemen, dan verdampen de verdiensten van 5 verkochte auto's als ze op hun kosten een probleem moeten oplossen. En omdat PON naar de dealers ook meer eisen geeft dan dat ze helpen, zit de dealer tussen wal en schip. PON is de lachende partij, want zij strijken alle winst op, de dealer moet bloeden en de klant zit met de ellende.
Wat ik wel zie is dat bij particuliere autobezitters (bij andere merken ook) vooral wordt aangestuurd op de onderhoudsbeurten. Elk jaar een grote beurt, ook wanneer je bijna niets rijdt bijvoorbeeld.

Allereerst is de verkopende partij (dus de dealer @Niels83 ) gewoon verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie, onverschillig om wat voor product het gaat. Dat de verkoper de garantie weer kan claimen bij de importeur/fabrikant is fijn voor de verkoper, maar wettelijk gezien totaal oninteressant voor de consument. Bij de Nederlandse vag-dealers, is het geheel nog schimmiger: een dealer kan wel klagen over lage verdiensten, maar het overgrote deel van de Skoda-/Seat-/Audi-/VW-dealers is eigendom van Pon, dus Pon verdient zowel aan de levering aan de dealers als aan de consument. Hoe ze de winsten verdelen tussen importeur en dealers is aan Pon, en door de prijs voor de dealers erg hoog te maken, maken ze het de dealers die nog geen eigendom van Pon zijn erg lastig om te blijven bestaan.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Cordoba ja precies! De informatie waar ik het over heb komt van dealers die niet bij PON in eigendom zijn.
En dan nog kunnen er afspraken bestaan, de familie die eigenaar is van het bedrijf waarvoor ik werk is dikke vrienden met de familie PON, daarom schijnt er meer marge op de auto te zitten voor de dealer en dan is er ook meer mogelijk.
Daarom kunnen wij met onze prima leaseregeling ook hele mooie auto's rijden, helaas betaal je uiteindelijk wel gewoon de bijtelling over de cataloguswaarde, afspraken met die roversbende met de blauwe enveloppen is nog niet rond. Althans niet op dit vlak, want op andere vlakken worden er gewoon afspraken gemaakt met hele grote bedrijven, dat is inmiddels algemeen bekend.
 
Bovenaan Onderaan