Garantie verlenging Skoda per 1-1-2017 in stilte stopgezet door Pon, triest !!

MarcoO2

Forumguru
Gevalletje rijdende rechter, maar nu serieus: wellicht is het mogelijk de importeur in gebreke te stellen, hij heeft immers geen bericht gedaan aan de eigenaar. Op basis van dit verwijt kan een rechter zomaar met zijn vinger naar Pon en/of dealer wijzen. Er zijn echter wel een paar voorwaarden, is er bijv. op het koopcontract of ander document bij aanschaf de mogelijkheid tot verlenging omschreven? Een 'ingebrekestelling' dient altijd schriftelijk te worden gedaan met een goede onderbouwing en de verwachtingen van de koper. Wijs ook op de kosten die een eventuele rechtszaak met zich meebrengen, en leg deze ten laste van de wederpartij. Als je een rechtshulpverzekering hebt, dan kunnen deze je zeker ondersteunen bij een geschil.
Zo simpel is het niet. Uiteraard kan je altijd iedereen in gebreke stellen, maar dan moet je dat wel kunnen concretiseren. Er zou sprake moeten zijn van wanprestatie en/of een onrechtmatige daad. Die zie ik hier niet.
Eerlijk gezegd voorkomt Pon/dealer dat de klant nodeloos geld uitgeeft: in de meeste gevallen waar de verlengde garantie van toepassing is, zou dit volgens Europees consumentenrecht al onder de standaard verkoopvoorwaarden vallen, en is het schermen met extra garantie alleen maar een methode om de consument extra geld uit de zak te kloppen.

Dat dealers/Pon zich niet zoveel aan het consumentenrecht laten liggen is een ander verhaal, maar wat let de consument om zijn recht te gebruiken om elders te shoppen?
Dit dus. Extra garantie is veel minder zinvol dan velen denken. Zie ook mij post (incl linkjes) hier.
 
Ben het helemaal eens dat verlengde garantie minder toevoegt dan je vaak op basis van het verkooppraatje zou verwachten.

Maar als het voor Pon financial services alleen maar verdienen was (premie innen en claims afwijzen) dan zouden ze hier vast niet mee gestopt zijn. Als het aantal claims (ruim) boven de prognose zit daarentegen :koffie:

De oplossing, je knip trekken en laten tunen tot 400pk of meer door vakkundige mensen. Je garantie vervalt (maar dat is niet zo'n grote stap bij Pon) en alles zit extra stevig in elkaar en blijft heel. Works for @Corné de Kluijver ;)

Of een Kia kopen natuurlijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bij PON is het per definitie een zooitje, als je ziet wat er bij mijn auto allemaal mis is gegaan dan schieten de tranen je in de ogen, hoe moeilijk is het om volgens een offerte een auto te leveren... nou voor PON is dat echt hogere wiskunde.

Ik zou grijze stiksels krijgen, helaas het is rood geworden.
Ik zou 245 banden eronder krijgen, helaas het is 225 geworden iets met wieluitslag bla bla en dan nog banden zonder velgbescherming :banghead:
Dan is momenteel een discussie gaande over de cataloguswaarde.
 

Niels83

Forumguru
Als het vertrouwen in het eigen product groot genoeg is, geven ze uit zichzelf wel een langere garantietermijn - zie Kia. Al kun je er blind op vertrouwen dat die daarvoor heus ook wel een bedragje in de kostprijsberekening hebben meegenomen, dat kan niet anders wanneer je je bedrijf op langere termijn overeind wil houden. Dus ook daaraan heb je zelf een beetje meebetaald - zij het minder naarmate de fabriek zorgvuldiger werkt en dus minder fouten hoeft te corrigeren.

Het bijkopen van extra garantie is in wezen niets anders dan een verzekering tegen pech. Heeft weinig of niets te maken met vertrouwen (c.q. gebrek aan vertrouwen) in het eigen product; het is gewoon niets anders dan een financiële dienstverlening, die ze heus wel zo hebben berekend dat ze er over het geheel genomen nog wat aan overhouden.
Ik ben van het - nogal on-Nederlandse** - soort dat in beginsel alleen die risico's verzekert die te groot zijn om zelf te dragen (bv. ziektekosten, opstal- en inboedel, aansprakelijkheid). De rest is voor mij totaal overbodig, dus zo'n pechverzekering verlengde garantie zal ik dan ook niet nemen.

** Heel veel Nederlanders verzekeren zich te pas en te onpas tegen van alles en nog wat, vaak nog met overlappende dekkingen ook.

Mijn Opel had xx veel jaren garantie op de bodem Ed. Moest je wel die volledige periode ieder jaar de bodem laten controleren en die zat niet in de jaarlijkse onderhoud inspectie. Je betaalde de garantie zo gewoon zelf
 

ertromp

Forumguru
Mijn Opel had xx veel jaren garantie op de bodem Ed. Moest je wel die volledige periode ieder jaar de bodem laten controleren en die zat niet in de jaarlijkse onderhoud inspectie. Je betaalde de garantie zo gewoon zelf
Ook de 2 jaar garantie op een nieuwe Skoda betaal je zelf hoor :lezen:
 

Canon-Eye

Forumguru
Je betaalde de garantie zo gewoon zelf
Ook de 2 jaar garantie op een nieuwe Skoda betaal je zelf hoor
Dat is nou net de kern van de zaak: je betaalt elke garantie altijd zelf - het zit als een opslag in de prijs ingecalculeerd.
De fabrikant verstrekt die garantie echt niet uit de goedheid zijns harten, hoor...
Hij berekent het heus wel zo dat hij er over het totaal genomen aan over verwacht te houden.
 
Vraag ik me wel af wat een Skoda zou moeten kosten met standaard 7 jaar garantie. Of hoeveel er nog van een Kia af kan als ze het met twee jaar afmaken..

En welke onderdelen weggelaten worden bij een Seat om de langere garantie te betalen :D
 

ertromp

Forumguru
Dat is nou net de kern van de zaak: je betaalt elke garantie altijd zelf - het zit als een opslag in de prijs ingecalculeerd.
De fabrikant verstrekt die garantie echt niet uit de goedheid zijns harten, hoor...
Hij berekent het heus wel zo dat hij er over het totaal genomen aan over verwacht te houden.
En daarom kappen met die garantie onzin en die prijzen omlaag
 

Niels83

Forumguru
Uiteraard wordt de evt schadepost garantie ruimschoots door berekend. Overigens betaal jij niet alleen de kosten. Het zal als een verzekering werken.. 1 op de 100 auto's hebben 10.000 euro aan garantie vragen. En dus betaal je dus 110 euro garantie. Is het getal lager betaal je alsnog 110 euro.

Maar garantie is overigens gewoon verplicht. Kia doet niets anders dan de verplichtingen nakomen. Die worden door Pon en vriendjes genegeerd.

De NL wetgeving geeft aan dat een fabrikant minimaal 2 jaar garantie moet geven en maximaal de verwachtte levensduur van een product. De EU zegt overigens minstens 3 jaar garantie. Dat wil zeggen dat als je het uit vecht de eu wetgeving leidend zou zijn.
 

MarcoO2

Forumguru
De Nederlandse wet geeft niet aan dat er minimaal twee jaar garantie moet zijn. De Europese Richtlijn Koop en Garantie is in Nederland geïmplementeerd middels het conformiteitsbeginsel, zonder dat daarin een concrete termijn is opgenomen. Overigens gaat die Europese richtlijn uit van twee jaar, niet van drie.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij PON is het per definitie een zooitje, als je ziet wat er bij mijn auto allemaal mis is gegaan dan schieten de tranen je in de ogen, hoe moeilijk is het om volgens een offerte een auto te leveren... nou voor PON is dat echt hogere wiskunde.

Ik zou grijze stiksels krijgen, helaas het is rood geworden.
Ik zou 245 banden eronder krijgen, helaas het is 225 geworden iets met wieluitslag bla bla en dan nog banden zonder velgbescherming :banghead:
Dan is momenteel een discussie gaande over de cataloguswaarde.
Is dat PON of de dealer? PON verzint niks, die levert een order zoals de dealer aangeeft, bovendien zijn er standaard zaken die PON levert, die door de dealer moeten worden aangepast. (Zoals banden) Mijn ervaring in het algemeen is, dat je overal achteraan moet zitten om te krijgen wat je wilt en dan nog gaat het soms fout. En niet alleen bij autodealers.
 

B.Stuurder

Forumguru
De Nederlandse wet geeft niet aan dat er minimaal twee jaar garantie moet zijn. De Europese Richtlijn Koop en Garantie is in Nederland geïmplementeerd middels het conformiteitsbeginsel, zonder dat daarin een concrete termijn is opgenomen. Overigens gaat die Europese richtlijn uit van twee jaar, niet van drie.
Hoe dan ook, er is een te verwachten levensduur en die is meestal meer dan de garantietermijn. Je moet dan wel bij de verkopende partij declareren en niet bij een importeur, tenzij je daar direct hebt verkocht. Dus als je bodem doorrot binnen 5 jaar en je hebt geen hobby om door de branding te rijden elke week, dan mag je verwachten dat dit op kosten van de verkoper wordt opgelost.
 

0ri0n88

Forumguru
Vergis je niet. Ook bij Kia is er van alles uitgesloten van die 7 jaar "garantie".
Er zijn uitzonderingen ja en een kilometerbeperking van 150k, maar veel merken kunnen een voorbeeld nemen aan hun garantiestelling.
Banden accu en dat soort spul is idd uitgesloten, maar in grote lijnen hebben ze een heel sterk garantie verhaal inclusief mobiliteitsservice.

De nederlandse wet biedt idd veel mogelijlheden omtrent het leveren van een deudgdelijk product, wel moet je er veel tijd, energie en aangetekende brieven insteken alvorens er iets gebeurt, daar waar veel mensen op afhaken en de moeite niet nemen.

Zelf mee gemaakt met Alfa romeo en pas na aangetekende brieven naar de president van het concern in Italië was er ineens heel veel mogelijk en werd ieder wissewasje vergoed en de desbetreffende dealer is er niet meer....
 

B.Stuurder

Forumguru
daar waar veel mensen op afhaken en de moeite niet nemen.

Zelf mee gemaakt met Alfa romeo en pas na aangetekende brieven naar de president van het concern in Italië was er ineens heel veel mogelijk en werd ieder wissewasje vergoed en de desbetreffende dealer is er niet meer....

Nou ik haak niet af, ik maak er mijn nieuwe hobby van als het moet! En je ziet het, uiteindelijk escaleer je het ver genoeg en win je toch.
 

MarcoO2

Forumguru
Hoe dan ook, er is een te verwachten levensduur en die is meestal meer dan de garantietermijn. Je moet dan wel bij de verkopende partij declareren en niet bij een importeur, tenzij je daar direct hebt verkocht. Dus als je bodem doorrot binnen 5 jaar en je hebt geen hobby om door de branding te rijden elke week, dan mag je verwachten dat dit op kosten van de verkoper wordt opgelost.
Dat is exact de reden waarom ik aangeef dat die extra garantie pure geldklopperij is. Je hebt die "garantie" helemaal niet nodig. Als er iets is, ben je (met of zonder die garantie) afhankelijk van de bereidwilligheid van de dealer en/of PON, en we weten allemaal hoe het daarmee gesteld is.
Er zijn uitzonderingen ja en een kilometerbeperking van 150k, maar veel merken kunnen een voorbeeld nemen aan hun garantiestelling.
Banden accu en dat soort spul is idd uitgesloten, maar in grote lijnen hebben ze een heel sterk garantie verhaal inclusief mobiliteitsservice.
Een jaar of wat geleden heeft Autovisie of Autoweek een uitgebreid onderzoek gedaan naar de diverse garanties. De conclusie daarvan was dat de garantie van KIA heel mooi lijkt, maar in het totale plaatje van de Nederlandse wetgeving niets toevoegt aan hetgeen je bij de concurrenten krijgt. KIA heeft er gewoon een succesvol USP van gemaakt, en dat dat heeft gewerkt blijkt wel uit reacties als de jouwe.

Kijk maar eens op de website van KIA en zoek naar de exacte voorwaarden. Je vindt daar wel direct de positieve punten, maar voor een concrete lijst met uitsluitingen wordt je op de website verwezen naar... het garantieboekje in je auto, wat je dus krijgt bij aflevering. Dat is dus te laat. Bovendien hanteert KIA voorwaarden die in strijd zijn met de Europese regelgeving.

Maar goed, genoeg over KIA, de moraal van het verhaal is vooral: laat je niet gek maken door mooie verkoopverhalen - en, het gras bij de buren is echt niet altijd groener.
 

0ri0n88

Forumguru
Nou ik haak niet af, ik maak er mijn nieuwe hobby van als het moet! En je ziet het, uiteindelijk escaleer je het ver genoeg en win je toch.
Ja klopt maar weinig doen het en vandaar de vaak starre houding en lange adem van de "grote" jongens.

De conclusie daarvan was dat de garantie van KIA heel mooi lijkt, maar in het totale plaatje van de Nederlandse wetgeving niets toevoegt aan hetgeen je bij de concurrenten krijgt
Dat is al best een oud artikel en inmiddels best veel veranderd en ook daar geldt dat je idd geen uitzonderingen mag maken in strijd met de wet. Veel kia rijders zijn erg positief met name omdat relatief dure reparaties wel gewoon onder garantie vallen (denk aan versnellingsbakken en distributie ed.) en niemand zich echt druk maakt om een kapot lampje of iets. Zei niet dat het gras groener is daar, maar ze staan meer achter hun product is mijn bescheiden mening.
Hier een lijst met wat er wel in valt en bij VAG dus na 2/4jaar weg valt of misschien onder coulance valt.
7, ZOWEL VAN BINNEN ALS VAN BUITEN
De 7 jaar Kia garantie is niet alleen de langste van Europa,
maar volgens ons ook de beste van Europa.

Elke Kia wordt geleverd met een fabrieksgarantie van 7 jaar.
Maar weinig onderdelen zijn uitgesloten van dit unieke aanbod.
Er zijn geen verborgen kleine lettertjes of verrassingen achteraf.
Gemoedsrust wordt nu dus standaard geleverd bij elke nieuwe Kia.

1. Motor
2. Elektronische besturingseenheid (ECU)
3. Versnellingsbak
4. Elektrisch systeem
5. Interieurafwerking en bekleding
6. Carrosserie incl. doorroesten en glas
7. Ophanging incl. schokbrekers en veren
 

Noord26

Forumguru
Dat is exact de reden waarom ik aangeef dat die extra garantie pure geldklopperij is. Je hebt die "garantie" helemaal niet nodig. Als er iets is, ben je (met of zonder die garantie) afhankelijk van de bereidwilligheid van de dealer en/of PON, en we weten allemaal hoe het daarmee gesteld is.
Idd zitten er haken en ogen aan 7 jaar garantie. Maar toch, na ruim 5 jaar een kapot wiellager en storingen in de ECU van de Rio van mijn schoonbroer, was het gewoon garantie. Dat zie ik Skoda (VAG) niet doen..

Maar de hoofdmoot om een auto te gaan zoeken buiten VAG is de houding van de dealer en importeur. Toen bleek dat er wat defecten waren binnen de 2 jaar extra garantie, wisten ze in eerste instantie niet dat die 2 jaar extra afgesloten was. Toen wilde de dealer zich opeens achter de importeur verschuilen en de kleine lettertjes uit de voorwaarden van deze verlenging. Telefoontje naar rechtsbijstand heeft dit in een paar uur tijd opgelost vanuit mijn zijde. Maar om dat te moeten doen, is de vertrouwensband natuurlijk al lang verbroken.
 
Bovenaan Onderaan