Garantie verlenging Skoda per 1-1-2017 in stilte stopgezet door Pon, triest !!

Groen13

Forumguru
Aankomende 12 maart 2017 heb ik mijn Skoda Fabia alweer 2 jaar.
30 januari 2017 krijg ik netjes van mijn "oude" Skoda dealer G. van den Akker uit Helmond een mailtje met het bericht dat mijn standaard fabrieksgarantie bijna afloopt. Indien gewenst zij met mij eventuele verlenging garantie wilde bekijken, 1 of 2 jaar.
Van mijn huidige dealer, Skoda Noordhoek uit Den Bosch, waar ik sinds september 2016 zit, niets vernomen :thumbsdown::(.
Gisteren en vandaag gebeld met Skoda dealer Noordhoek met de vraag om de fabrieksgarantie te verlengen met twee jaar ivm het verlopen van de standaard termijn van 2 jaar.
Werd ik teruggebeld met de mededeling dat dit per 1-1-2017 niet meer mogelijk was. De importeur Pon heeft eenzijdig bepaald dat niemand per 1-1-2017 zijn garantie nog kan verlengen. Alleen wanneer men een nieuwe Skoda koopt moet deze verlenging binnen 2 maanden na aanschaf gedaan zijn.

Ik ben met stomheid geslagen. Geen enkele brief of mailwisseling van de importeur hier vooraf over.
Maar ook geen enkele brief of mailwisseling vanuit mijn huidige dealer hierover.
Ook geen enkele melding in je persoonlijke Skoda account.

Wel graag je uiteraard de standaard aanbiedingen per post en mail over matten en wintercheck.

Ik ben echt met stomheid geslagen.

Graag jullie reacties en tips.
 

Fmoon

Forumguru
Dat is wel vreemd dat het per 1-1-17 is. Ik heb in december ook de vraag bij mijn dealer neergelegd. Toen kon het ook al niet meer
 

Groen13

Forumguru
Op de site van o.a. Skoda Financial Services staat ook de datum van 1-1-2017.

Ik ben enorm boos en teleurgesteld in de importeur en dealer dat zij mij niet eens in kennis hebben gesteld van het
voorgenomen besluit. En ook niet het aanbod hebben gedaan om dit in december wel te regelen.
 

octavia99

Senior Member
Er is verschil tussen 2 jaar extra garantie en 2 jaar zekerheidspolis.
De Zekerheidspolis was voor auto's van ouder dan 2 maanden.
En deze service is inderdaad niet meer terug te vinden op de site van Skoda.
 

EdK

Forumguru
Ik ben enorm boos en teleurgesteld in de importeur en dealer dat zij mij niet eens in kennis hebben gesteld van het
voorgenomen besluit.
Waarom ??
Volgens mij staan ze in hun volste recht om dit te doen.
Als je dan zo graag die verlenging had willen hebben dan moet je dit gewoon bij de koop meteen mee kopen.

Als je witgoed of audio koopt dan heb je ook alleen de mogelijkheid om bij de koop de extra garantie bij te kopen en niet naderhand nog eens.
En bij echt grote nalatigheden kun je nog steeds aanspraak doen op je consumentenrecht.
Tsja dat dit waarschijnlijk een langdurig gevecht kan worden met de dealer is een tweede in dit.
 

kansberg

Forumguru
Gevalletje rijdende rechter, maar nu serieus: wellicht is het mogelijk de importeur in gebreke te stellen, hij heeft immers geen bericht gedaan aan de eigenaar. Op basis van dit verwijt kan een rechter zomaar met zijn vinger naar Pon en/of dealer wijzen. Er zijn echter wel een paar voorwaarden, is er bijv. op het koopcontract of ander document bij aanschaf de mogelijkheid tot verlenging omschreven? Een 'ingebrekestelling' dient altijd schriftelijk te worden gedaan met een goede onderbouwing en de verwachtingen van de koper. Wijs ook op de kosten die een eventuele rechtszaak met zich meebrengen, en leg deze ten laste van de wederpartij. Als je een rechtshulpverzekering hebt, dan kunnen deze je zeker ondersteunen bij een geschil.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het vertrouwen in het eigen product groot genoeg is, geven ze uit zichzelf wel een langere garantietermijn - zie Kia. Al kun je er blind op vertrouwen dat die daarvoor heus ook wel een bedragje in de kostprijsberekening hebben meegenomen, dat kan niet anders wanneer je je bedrijf op langere termijn overeind wil houden. Dus ook daaraan heb je zelf een beetje meebetaald - zij het minder naarmate de fabriek zorgvuldiger werkt en dus minder fouten hoeft te corrigeren.

Het bijkopen van extra garantie is in wezen niets anders dan een verzekering tegen pech. Heeft weinig of niets te maken met vertrouwen (c.q. gebrek aan vertrouwen) in het eigen product; het is gewoon niets anders dan een financiële dienstverlening, die ze heus wel zo hebben berekend dat ze er over het geheel genomen nog wat aan overhouden.
Ik ben van het - nogal on-Nederlandse** - soort dat in beginsel alleen die risico's verzekert die te groot zijn om zelf te dragen (bv. ziektekosten, opstal- en inboedel, aansprakelijkheid). De rest is voor mij totaal overbodig, dus zo'n pechverzekering verlengde garantie zal ik dan ook niet nemen.

** Heel veel Nederlanders verzekeren zich te pas en te onpas tegen van alles en nog wat, vaak nog met overlappende dekkingen ook.
 

ertromp

Forumguru
Tja wat is "garantie" bij PON :deuk:
Bij pechgevallen na die twee jaar moet je beroep doen op de coulance van de dealert. Als jij bij een dealert al langere tijd komt dan zullen ze je echt niet laten staan.
Voor mij persoonlijk mogen ze die garantie al bij verkoop schrappen als er ook voor die 2 jaar laten we zeggen dat dan weer ca. €1.200 weer van die nieuwprijs af kan
 

reeseend

Forumguru
Hier ook prive overgestapt naar een Kia met 7 jaar garantie. Zakelijk wordt het wel een een VAG-je maar dan is het garantie gedeelte niet mijn pakkie an :)
Ben wel klaar met de instelling van zowel Dealer als PON die maar doen alsof zij de enige zijn die auto's verkopen. En zonder enige opgave garantie opties afschaffen waar een klant altijd een keuze in had blijkt maar weer van weinig klantbeleving.
 

EdK

Forumguru
Als het vertrouwen in het eigen product groot genoeg is, geven ze uit zichzelf wel een langere garantietermijn - zie Kia.
Kun je ook al Seat voor in de plaats zetten, zover ik weet is hun garantie langer dan bij Skoda !
En dat verschil kan ik niet helemaal begrijpen
 

octavia99

Senior Member
@Canon-Eye dat is inderdaad een keuze.

Ik kocht mijn Rapid in 2015 als demo auto (8 maanden oud)
Vorige week is de versnellingsbaksteun en rubber van de stabilisator stang vervangen wegen bonken.
Zijn totaal 3 uur bezig geweest.
Die € 150,- heb ik dus al weer terug verdient.
 

ertromp

Forumguru
Wel Marco kom er dan ook maar in ......
Maar heer Tromp, nu even serieus.... gelijkwaardige producten, beide VAG producten waarom dan dit verschil van 2 jaar
Verkoop politiek :pieker: Echt onzin die verschillen als onderstellen / motoren / aandrijflijnen / electronica hetzelfde zijn. Al die zooi wordt ook nog eens bij dezelfde toeleveranciers ingekocht
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. was toch altijd een mooie om mee te starten aan de onderhandelingstafel, bij een anderhalf jaar oude bolide.

Als er niets meer mee verdient kan worden begrijp ik de wijziging wel. In ons geval heeft het een wiellager en 2 waterpompen uit gespaard.

Voor ons persoonlijk des te meer reden om buiten VAG te gaan shoppen, zeker nu verlengde garantie (die ik wel nodig acht) niet meer mogelijk is. Zeker met zaken als distrubitekettingen, olieverbruik en een stugge dealer met garantie verhalen.

Stugge dealer: die constateerde zelf tijdens een beurt dat de waterpomp lekte, wiellager defect was en lekkage aan het panorama dak. Alleen toen ik langs ging en aan gaf dat er verlengde garantie op zat wilden ze opeens terug krabbelen; dat deze zaken niet onder de verlengde garantie zouden vallen. Belletje naar rechtsbijstand heeft toen wonderen gedaan met excuses van de dealer en een diner bon vanuit PON. Die laatste heb ik geweigerd uit principe met de opmerking dat klanten krijgen geen kunst is, maar klanten houden is een heel ander kunstje. Met aanvullend dat het leed voor hun al geschied was, omdat familie en vrienden/kennissen dit natuurlijk ook te horen gingen krijgen van dit vreemde gedrag.
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Hmm inderdaad spijtig.

Heb mijn auto gekocht bij auto Primair in Sittard voor het Wealer werd. Die hadden toen nog als standaard de 2+2 jaar garantie. Ze verkochten alle auto's hier standaard mee en weken hier alleen maar van af als de klant dat perce wilde.

Heb hiervoor een Opel gehad. Daar kon ik ieder jaar met 1 jaar verlengen tot een max van 5 jaar. Weet niet of dat nog zo is.
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd voorkomt Pon/dealer dat de klant nodeloos geld uitgeeft: in de meeste gevallen waar de verlengde garantie van toepassing is, zou dit volgens Europees consumentenrecht al onder de standaard verkoopvoorwaarden vallen, en is het schermen met extra garantie alleen maar een methode om de consument extra geld uit de zak te kloppen.

Dat dealers/Pon zich niet zoveel aan het consumentenrecht laten liggen is een ander verhaal, maar wat let de consument om zijn recht te gebruiken om elders te shoppen?
 
Bovenaan Onderaan