Frankrijk - boete vermijden, hoeveel max?

JanV

Actief lid
Op de hoofdwegen (peage) staan de meeste flitsers aangegeven met grote borden. Daarbuiten kun je best harder rijden, maar je loopt in Frankrijk (zeker in deze tijd van het jaar) de kans om op diverse andere manieren gepakt te worden. Dat kan met laserguns: je kunt dan bij de tolpoort gelijk afrekenen bij de gendarmerie.
Het gebeurt ook steeds vaker met auto's die surveilleren. Je snelheid wordt dan afgebeeld op de zijruit van de auto die jou inhaalt - je wordt opgeschreven in een boekje en bij de eerstvolgende stop kun je dan vaak ook afrekenen.
Daarnaast las ik onlangs (voor degenen die wat Frans lezen: http://www.flitspaleninfrankrijk.nl/RMNG_Infographie_181013.pdf) over een nieuwe techniek waarbij er vanuit rijdende auto's beide kanten op geflitst kan worden.

Zeker in deze tijd zou ik je aanraden gewoon die limiet aan te houden, het is daar druk zat met allerlei vakantiegangers die nauwelijks in hun spiegels kijken.

laagvlieger

Forumguru
Lekker op vakantie, dat begint bij mij vanaf het instappen in de auto. Dus lekker rustig en vaak kom ik niet eens in de buurt van de maximumsnelheid. Ik ben misschien een uitzondering, maar ik geniet enorm van 'het onderweg zijn'. Daarom dat ik ook niet te lang op één plek kan blijven. Gewoon rustig het landschap ontdekken en zien veranderen. Hier eens stoppen, daar eens kijken, even in het treintje op de rechterbaan blijven en rustig muziek luisteren. Ga dus alstublieft voorbij want ik gebruik de linkerbaan echt maar heel zelden. :pardon:

Niels83

Forumguru
ik rijdt wel door. en ben ook blij dat we dit jaar naar Kroatië gaan. Even lekker door kachelen op de Duitse autobahn. Maar mijn ervaring is dat je ook daar maar zelden langer dan een paar km 150 kan rijden.

Ook in Frankrijk kun je op niet veel plaatsen lang 130 rijden, er is steeds wel weer iemand die met 110 een vrachtwagen inhaalt.

Op weg naar mijn werk (ca 50km snelweg) rijd ik nu ook steeds 110. Merk dat het ook op de 130km wegen niet veel harder gaat, soms even naar de 130 om in te halen, maar dat hoeft maar zelden. Het is nog steeds zo dat vrachtauto's op 2 baans wegen mogen inhalen. zolang dat het geval is. Maakt het allemaal geen drol uit hoe hard je rijdt.

Daarnaast kan ik op vakantie dan wel doortrappen, mijn vrouw rijdt altijd keurig 120-130 ook in Duitsland.

op vakantie gaan we met de faab 1.4TDI die rijdt prima, maar is geen snelheidsduivel.

Niels83

Forumguru
Maar er even uitgaande dat het ca 750 km door Duitsland is. Dus 100km in Nederland en 100km Tsjechie heb je gemiddeld 150 gereden.. maar dan ben ik er van uitgegaan dat je in nl en Tsjechie gemiddeld 100 reed wat me stug lijkt als je in Praag moest zijn.

Als je ipv de stukken waar ik 150 rijdt 170 reed kom je daar wel aan.
En je vergeet dat oostwaarts een stuk minder druk is dan zuidelijk.. ik moet langs verschillende grote steden, en heb het gevoel dat er veel meer vrachtwagens rijden. Daar moet he gewoon vaak voor afremmen.

Octavia32

Forumguru
Ter info,
De bekeuringen in Frankrijk vallen ook wel mee hoor,
Heb vorig jaar een bekeuring gehad voor 20km/h te hard op de route du Soleil dit was €46 overigens.
Zat even niet op te letten maar zoals hiervoor aangegeven de flitsers worden heel groot aangegeven.

Niels83

Forumguru
In Tsjechië rijden de Tsjechen ook niet traag se ! Er liggen daar nieuwe autostrades die supergoed bollen.

Dan heb je op de autobahn nog langzamer gereden. Dan je eerst deed over komen. Mooi verhaal, maar 7 uur over 950 km is door Duitsland wel snel maar veranderd mijn verhaal over dat je daar geen tientallen km's 150 kan rijden niet

sitechris

Donateur
Je kunt op de Autobahn langdurig harder dan 150 km/h rijden. Is echt geen probleem in de praktijk. Op de linkerbaan ligt het tempo meestal hoger, ook als het al vrij druk is (wat meestal het geval is). Soms moet je ook wat geluk hebben. Vorig jaar reed ik terug van Zwitserland en was het de hele weg vrij rustig. Ik denk - zonder overdrijven - dat ik minimaal 30 keer 250 km/h of meer heb aangetikt op de teller (het helpt dat je met 400 pk in een Seat Leon geen enkele moeite hebt om die snelheden te bereiken). Natuurlijk zijn dat niet snelheden die je lang kunt en wilt rijden, maar het geeft wel aan dat je echt nog wel hard kan rijden op de Autobahn als de omstandigheden goed zijn.

Testedoene

Forumguru
Te hard rijden ga ik niet doen maar wel zo dicht mogelijk tegen de 130km/h aan.
Met de kinderen op de achterbank ga ik geen risico's nemen.

Vroeger werd ik regelmatig eens geflitst, zowel met de camera als met de speedgun en dit zowel op/in Corfu, Cyprus, Peloponessos, Luxemburg en België. De Griekse bekeuringen, daar heb ik me kunnen uitlullen. Bizar genoeg nog nooit in Frankrijk geflitst, enkel en alleen eens mijn nrplaat op de infoborden boven de autosnelweg zien verschijnen :dankje:. Dat was ondertussen ook al jaren terug met m'n Golfje.
De Octavia heeft nog geen boete op z'n conto en ik wil dat graag zo (lang mogelijk zo) houden! :angel:

Eduardo

Forumguru
Ons zoontje sliep tijdens de rit amper 15 minuten. De hel!
Ik hoop dat jij meer geluk hebt!

Testedoene: Als het zo'n martelgang is ging ik zeker vliegen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Tuurlijk weet ik dat je dan lang niet zoveel kan meenemene, maar als je een goede selectie maakt is dat ook te doen....
Lekker in een paar uur tijd op je bestemming.....

andrehj

Forumguru
Je kúnt er met kleine kinderen natuurlijk ook voor kiezen om niet twee dagen gestressed in de auto te zitten, maar gewoon je vakantie op een paar uurtjes van huis op een camping te vieren.
Dat hebben wij ook gedaan toen de kinderen nog kleiner waren. Nooit spijt van gehad.

Testedoene

Forumguru
Je kúnt er met kleine kinderen natuurlijk ook voor kiezen om niet twee dagen gestressed in de auto te zitten, maar gewoon je vakantie op een paar uurtjes van huis op een camping te vieren.
Dat hebben wij ook gedaan toen de kinderen nog kleiner waren. Nooit spijt van gehad.
Jammer genoeg weet je dat pas wanneer je onderweg bent. :pardon:
Nu is het een plezier maar toen hebben we echt stress gehad, dat kan ik u verzekeren!

3deskoda?

Senior Member
Niet schrikken als je je aan de snelheid houdt en toch wordt geflitst. Vooral waar voor +3,5t een andere beperking geldt dan voor de wagen. Vorig jaar geflitst terwijl ik ongeveer 90 reed waar dat voor mij de maximumsnelheid was. Vrachtwagens mochten er maar 70 en daar was de flitser op afgesteld. Ik kreeg dus geen fotootje thuis maar was wel geschrokken van de flits.

Niels83

Forumguru
Is toch maar net hoe je vakantie wil vieren?

Ik camper altijd, mijn auto wordt dus volgeladen met cool box, tent,racefiets od duikuitrusting, kano etc etc etc.. zonder die spullen is mijn vakantie niet mijn vakantie. Ik kan best prima aan het zwembad zitten als ik maar wel iets te doen heb voor of na het zitten.

Maar ik ga bij een vliegreis mijn auto wel het meest missen. We rijden vaak veel km's naar bezienswaardigheden,stranden, restaurants etc.

Bovenaan Onderaan