Frankrijk - boete vermijden, hoeveel max?

Canon-Eye

Forumguru
Wordt de kogeldruk dan niet te hoog? :pieker:

Bij mij is de trekhaak trouwens al bezet. Verder ben ik op het erf nog thuis, de oprit telt niet echt als 'onderweg'. Maar da's mer een kwestie van definities zonderveelpraktische gevolgen.
 

Jewepe

Forumguru
Terug on topic. Ben vandaag aangeland op mijn vakantiebestemming in Zuid Frankrijk en mijn ervaring is dat er erg veel gecontroleerd wordt (veel flitspalen, motoragenten en mobiele units) en dat de schrik in Frankrijk er volgens mij goed in zit. Ik kom al 15 jaar in Frankrijk en vond het nu opvallend hoe weinig kamikazepiloten ik ben tegengekomen. Nog opvallender was dat alle Fransen acuut van het gas afgingen als er een maximum snelheid werd aangekondigd. Speciaal bij het binnengaan van de bebouwde kom, maar ook op de autoroute. Wel veilig overigens. Mijn advies: rij gewoon de maximum snelheid, al dan niet volgens GPS, en niks er overheen. Volgens mij ben je anders in no time "het bokje" in La Douce France
 

milanseegers

Forumguru
Zo hoort het ook natuurlijk. In Frankrijk en in Nederland.

Als ik rustig de tijd een beetje kan vergeten is de vakantie wat mij betreft geslaagd ;).

Fijne vakantie gewenst en veilige reis in de Skoda natuurlijk!
 

bartvw

Forumguru
@Testedoene Als je een risico wilt lopen om een half uurtje te winnen op een totale reis van een X aantal kilometers , zou het dan niet slimmer zijn om eerder (vroeger ) van huis te vertrekken?
Het belangrijkste blijft tenslotte dat je veilig op je bestemming komt, desnoods wat later.


Grt Bart
 

sitechris

Donateur
Alhoewel je op dit soort weekenden blij mag zijn als je niet in de file staat. Echt hardrijden is er op deze dagen niet bij, maar als er een keer ruimte is voor je rechtervoet is dat heerlijk.

Ik ben recent ook nog een stukje door Frankrijk geweest, maar 150 km/h vind ik een lekkere cruisesnelheid in Frankrijk. Vaak kondigen ze flitspalen aan, dus dan kun je netjes remmen en de boetes en consequenties blijven dan in het groene bereik en toch schiet je lekker op. In mijn ervaring is het juist ontspannend en lekker om iets harder dan de rest te rijden. Dan heb je zelf altijd initiatief en controle op de weg. Dat is mijn inziens meer ontspannen dan dat je altijd van anderen afhankelijk bent (inhalen, invoegen etc).
 

Niels83

Forumguru
Bedankt Philippe!
Ik ga 144 op de gps aanhouden. Dan zit ik onder de 10%-marge en haal ik het maximale eruit zonder zorgen!

Dat is alleen die mobiele controles doe gericht zijn op bewuste overtreders

Verder is het complete onzin, je rijdt een bepaalde snelheid voor de veiligheid niet voor de politie.

Ik houd zelf meestal 140 aan op de teller, daar waar mogelijk. Het grote voordeel is dat ze in Frankrijk de Radar controle goed aangeven
 

turboturbo

Forumguru
Ons zoontje sliep tijdens de rit amper 15 minuten. De hel!
Ik hoop dat jij meer geluk hebt!
Dit soort situaties is ons ook niet onbekend - vandaar dat wij al sedert 3 jaar binnen NL op vakantie gaan (max 2,5 uur rijden enkele reis naar de bestemming) :) Naar opa en oma rijden is al een beproeving..... Die kinderen zijn niet in slaap te rammen bij ons :D Als ze wat groter zijn, gaan we weer eens over de grens.

Een andere gedachte die bij me op kwam; als je probeert zo hard mogelijk (Vmax + 10 km) door te trappen en je gemiddelde snelheid zo hoog mogelijk te houden, moet je dan uiteindelijk ook niet vaker tanken door het veel hogere verbruik? Het viel mij vroeger al eens op dat ik als hardrijder (want terugweg, en graag zo vroeg mogelijk thuis die dag :rockon:) over de Duitse autobahn, vaak na een korte stop of tankbeurt, telkens hetzelfde riedeltje auto's inhaalde die een stuk rustiger reden, maar kennelijk minder vaak stopten / hoefden te stoppen. Soms tot 3 a 4 keer toe (op diezelfde dag dan) en dan denk je bij jezelf: ik doe toch iets verkeerd, maar wat.....?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Hahahaha, mijn vakantie begint op het moment dat ik alles ingepakt heb, de klep net dichtkan en vrouwlief met een laatste tas aankomt die ook nog mee moet.

Zonder gekheid, qua rijden gewoon de maximum snelheid aanhouden, 1 flinke file en de tijd die je daarmee kwijt bent haal je nooit meer in.
Dat geldt overigens ook tijden het dagelijks verkeer, 2 a 3 verkeerslichten tegen maak je op de snelweg nooit goed in NL..
 

Spierings

Forumguru
Qua snelheid gewoon het tempo rijden wat je fijn vind, zeker op een lange rit....

Op een lange rit hou ik zelf van een actieve rijstijl waarbij ik regelmatig inhaal en rij dan meestal iets sneller. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoe druk het is.. Op deze manier blijf ik ook het fitste en meest ontspannen achter het stuur...

Het sneller rijden gaat mij dan ook niet om er eerder te zijn maar eerder om actief bezig te blijven ipv in te dippen doordat je al een uur tegen dezelfde auto aan zit te kijken..
 

DannyG

Forumguru
Het is ook wel wat afhankelijk van het department waar je in Frankrijk rijdt. Zelf kar ik één maal per jaar via Luxemburg naar Nancy, Besançon, Bourg-en-Bresse en dan de alpen in. Op dat traject kan je maar beter heel sterk uit kijken. Op de autowegen (niet payage) geldt een beperking van 110km/u en die wordt heel nauwgezet door (niet aangekondigde) flitspalen gecontroleerd. En zeker op de gewone D-wegen binnen de bebouwde kom uitkijken. Soms is het 50km/u maar in de alpen is ook 30 km/u niet ongewoon.

Afronding zijn 3% als ik het nog goed herinner (ben in 2012 geflitst tegen 118km/u waar je maar 110 mocht rijden. 'k Was even kwaad op de Fransmannen met hun flitspalen tot ik besefte dat het eigenlijk aan mezelf lag ... en daar kan ik moeilijk kwaad op worden :D.

Dat van sneller rijden omdat het ontspannender is, ga ik ook wel in mee. Vroeger reed ik altijd via Duitsland naar Zwitserland en dan doe je zonder nadenken 160 of meer. Maar sinds die ene boete in Frankrijk, ook al was de overtreding nog zo klein, hou ik me gewoon aan de opgelegde snelheidslimieten (hier in België trouwens ook). Noem het saai ... of noem het "prijsbewust" :laugh:.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja, ik ben na mijn 206 euro boete voor een beetje te snel in Zwitserland wel genezen ..

En zoals gezegd het levert je vrij weinig op qua tijd, dus gewoon rijden en vooral niet druk maken, als je daar eenmaal aan begint is het einde zoek en duurt de reis alleen maar langer..
 

Testedoene

Forumguru
"vous passez devant un radar à 137 km/h (pour 130), la vitesse retenue sera de 130. Donc : pas d'infraction. Mais, à partir de 138 km/h réels, le PV tombe !"

143 km/h op de CC dus.

Dit draadje mag dicht...
 

Niels83

Forumguru
Sja, ik ben na mijn 206 euro boete voor een beetje te snel in Zwitserland wel genezen ..
..

Doet me denken aan die keer dat wij na een druk stuk Duitsland over de verlaten snelwegen van Oostenrijk scheurde met 160-170 (corsa ging niet veel harder) en mijn vrouw uit de camping gids opleest. Dat er veel gecontroleerd worde en de bekeuringen hoog zijn. Ow inmiddels waren oostenrijk bijna weer uit.
 
Vergeet niet dat de marge eigenlijk dient om de precisie van de radar te compenseren...
Meestal zijn die apparaten zeer precies, maar als je pech hebt hang je voor een paar KM.
Laatst voor een paar km gepakt op de weg naar vakantie (reed waarschijnlijk wel te snel), toen ik thuis kwam lag de boete in de bus, viel wel mee maar toch, domdomdom voor de paar km.
 

EdK

Forumguru
Meestal zijn die apparaten zeer precies, maar als je pech hebt hang je voor een paar KM.
Maar goed als je op deze wijze rijd dan rijd je ook op de grens en ben je afhankelijk van je nauwkeurigheid van je Navi.
En die zijn niet geijkt dus hebben zo en zo tollerantie....
Dus als je dan echt op die grens wil rijden dan weet je dat er consequenties aan hangen...
Dus kun je beter een marge lager gaan zitten in het veilige gebied, weet je zeker dat die bekeuringen niet binnenkomen.
En ach tijdswinst ????

Tijd terug eens test gedaan met collega, beide gelijkertijd uit Oost Duinkerken ( België ) vandaan gereden...
Collega op de limieten rijdend en soms harder, ikzelf lekker ontspannen op CC gereden en netjes de geldende snelheden aangehouden.
Beide één keer onderweg getankt en we waren met 10 minuten verschil maar op Hoofddorp aangekomen.
Hij gestrest en duurder uit met zijn verbruik en ik heerlijk ontspannen aangekomen....
 
Bovenaan Onderaan