Frankrijk - boete vermijden, hoeveel max?

Testedoene

Forumguru
Hallo,

als ik op de autostrade in Frankrijk rij aan 137km/h op de teller komt dit overeen met 130 km/h op de GPS.
In Frankrijk hanteert men nog een veiligheidsmarge.

Heeft iemand een idee hoeveel veiligheidsmarge men neemt?

Maw: hoeveel is de max snelheid die je op je gps mag staan hebben vooraleer je een flitsboete mag verwachten?

Stel dat dit 136km/h is, dan kan ik 142km/h op de cruise aanhouden zonder me zorgen te moeten maken?

Alvast bedankt voor de reactie!
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee eigenlijk. Voor zover mij bekend zijn ze daar toch minder tolerant dan bv. in NL. Dus ik zou me zelf toch wel richten op de Vmax op de gps plus maximaal 1 of 2.

Maar euhh... hoeveel tijd denk je over de hele reis te besparen door je (piek)snelheid met die paar km/u te verhogen?
Afgezien van het spelelement ("hoe ver kan ik gaan?") lijkt het me niet zo'n zinvolle excercitie.
 

Testedoene

Forumguru
Ik weet dat het verschil klein lijkt maar in totaal zal dit toch zo'n 30-35 min bedragen op de totale rit.
Toch genoeg om m'n kinderen 2x 15min extra vrije tijd te geven tijdens onze rustpauzes zonder later aan te komen op de bestemming.
Vorig jaar kwam een tussenstop naar het zuiden op een kostprijs van meer dan 300 euro uit (slaapplaats, eten, ...).
Dit jaar zouden we de tussenstop rechtstreeks doen:
-Als ik door iets sneller te rijden 50 euro benzine meer moet spenderen levert de rit me toch nog 250 euro op.
-Als ik door iets sneller te rijden 30 minuten heb om extra te ontspannen komt dit me ook goed uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
-Als ik door iets sneller te rijden 30 minuten heb om extra te ontspannen
Die ga je dan extra hard nodig hebben aangezien hogere snelheid ook een hogere concentratie vergt, hetgeen extra vermoeiend is. Nog los van het feit dat het een nogal theoretische berekening is met verwaarlozing van de vele onbekende factoren onderweg waarop je geen invloed hebt, maar die wel de reistijd zodanig kunnen beïnvloeden dat de uitkomst op voorhand onzeker blijft.

Ik ben zelf van de meer relaxte benadering: de vakantie is begonnen op het moment dat ik het erf afrij.
Stukken beter voor mijn hartslag en bloeddruk, en ook voor mijn humeur zowel onderweg als op de eerste dagen ná aankomst...
 

philippe bakker

Forumguru
ik heb al tienduizenden km's gereden in frankrijk en na de laatste keer aan de kant te hebben gezet aan 197 km/u ben ik dat afgeleerd. (dat was 15 jaar geleden ondertussen) en sinsdien daar geen boete meer gehad en leg toch zeker 5000 km per jaar af in frankrijk. ik rijd gewoon 140 en heb nog nooit problemen gehad. op de kleine wegen als men de radar aangeeft moet je echt de max snelheid rijden want er komt er 100% zeker eentje. ook op de snelweg durft men staan vlak voor de peage's dus waar er borden staan 90 70 50 km daar durft men staan. 20 jaar geleden reden alle fransmannen zelf als zotten op de snelwegen en das al lang gedaan. sneller rijden dan 140 ga je geen uren kunnen zonder een ticket daar
 

Testedoene

Forumguru
Alles hangt af van wanneer je vertrekt.
Wij rijden op een weekdag op en af zodat we veel minder verkeer hebben en die extra concentratie wel redelijk meevalt.
Uiteraard moet je dit niet doen op een zaterdag, daar ben ik me terdege van bewust.

Zonder kinderen ben ik ook vanaf de eerste km ontspannen maar met kinderen op de achterbank begint mijn verlof toch maar echt van zodra ik de koffer mag beginnen leegmaken :bloos:
 

Testedoene

Forumguru
ik heb al tienduizenden km's gereden in frankrijk en na de laatste keer aan de kant te hebben gezet aan 197 km/u ben ik dat afgeleerd. (dat was 15 jaar geleden ondertussen) en sinsdien daar geen boete meer gehad en leg toch zeker 5000 km per jaar af in frankrijk. ik rijd gewoon 140 en heb nog nooit problemen gehad. op de kleine wegen als men de radar aangeeft moet je echt de max snelheid rijden want er komt er 100% zeker eentje. ook op de snelweg durft men staan vlak voor de peage's dus waar er borden staan 90 70 50 km daar durft men staan. 20 jaar geleden reden alle fransmannen zelf als zotten op de snelwegen en das al lang gedaan. sneller rijden dan 140 ga je geen uren kunnen zonder een ticket daar
Hallo Philippe,
vroeger heb ik dat ook nog gedaan maar nu is het echt enkel de bedoeling om net onder de snelheid te blijven van waarop je een boete riskeert. Erboven zou ik niet gaan maar wil er wel alles uit persen. 130 + de veiligheidsmarge op de gps en die dan omzetten naar de cruise. Als de marge daar 10% is zou ik dus 142 (ipv 143, just in case...) op de gps aanhouden (150 op teller?). Ik vind echter niet onmiddellijk een site terug waarop de marge terug te vinden is.
 

Testedoene

Forumguru
Laat mij de vraag gewoon eenvoudig stellen...
Vanaf hoeveel per uur wordt men in Frankrijk geflitst op de autosnelweg waar men 130km/h mag?
Wie heeft er ervaring en hoeveel reden jullie? De laagste snelheid is voor mij belangrijk.
 

philippe bakker

Forumguru
  • Nieuwe mobiele flitscontrole: 160 exemplaren
    Renault Mégane en Peugeot 208 en Citroën Berlingo, in het bezit van politie en gendarmerie, die al rijdend auto’s kunnen flitsen. Doel: overtreders aanpakken die veel te snel rijden (vanaf 146 km/u op autosnelweg, 124 km/u op expressweg, 102 km/u op routes nationales en 61 km/u in steden).
gehaald vanuit de VAB
 

Testedoene

Forumguru
  • Nieuwe mobiele flitscontrole: 160 exemplaren
    Renault Mégane en Peugeot 208 en Citroën Berlingo, in het bezit van politie en gendarmerie, die al rijdend auto’s kunnen flitsen. Doel: overtreders aanpakken die veel te snel rijden (vanaf 146 km/u op autosnelweg, 124 km/u op expressweg, 102 km/u op routes nationales en 61 km/u in steden).
gehaald vanuit de VAB
Bedankt Philippe!
Ik ga 144 op de gps aanhouden. Dan zit ik onder de 10%-marge en haal ik het maximale eruit zonder zorgen!
 
G.P.: berekening gemiddelde snelheid tussen peages doen ze tegenwoordig niet meer zo frequent. Het kan nog wel, maar de kans is zeer klein.
Speedgun daarentegen gebruiken ze daar wel heel graag. En liefst op plaatsen waar je over een heuveltje komt, met de zon recht in je gezicht.
Rond Lille en Parijs (en waarschijnlijk ook rondom andere steden waar veel toeristen passeren), waar de snelheid beperkt is tot 90 of 70, kan je best ook wel effe je voet omhoog houden, gegarandeerd controle, vooral op dagen waarvan ze weten dat er veel toeristen vertrekken/terugkomen. Soms 2 camera's na elkaar, met een kleine km er tussen, wat wil zeggen: 2 keer langs de kassa passeren....
Ik zet mijn begrenzer (heb 2 octavia's gehad, de I en de II en rij nu in afwachting van m'n nieuwe, de III, met een megane, die standaard een begrenzer heeft welke ik veel meer gebruik dan mijn cruise control) 4km boven de max snelheid, gevolg: no stress at all.
Frankrijk is een land waar je niet wil geflitst worden. Als je per se sneller wil rijden, download dan toch maar al de app "amendes.gouv", dan kan je meteen met je gsm de boete(s) betalen. geloof me, ik spreek uit ervaring :(


off topic: het ontbreken van een begrenzer was vrij lang een breekpunt om toch maar voor een nieuwe megane te gaan. Dat is, naast de sublieme audio en telefoonbediening aan het stuurwiel, zowat het enige wat ik zeker ga missen wanneer ik m'n nieuwe Octavia mag gaan ophalen...
 

philippe bakker

Forumguru
In Frankrijk mijd ik Parijs want ik krijg daar stress. Ik hou Vd Dordogne- lot streek en rijd dan langs Reims troyes en zo op een tussen autostrade waar geen kat rijdt. Daar zet ik de cruise controle op 140. En zalig hoe hij zelf afremt en terug gas bijgeeft. Zonder cruise controle moet ik wreed hard opletten want ik rijd zo gemakkelijk te snel
 
Bovenaan Onderaan