Foutmelding : "wagen alleen in positie P verlaten"

DSG 7 microschakelaar ?

  • DSG 7 microschakelaar ?

    Stemmen: 0 0,0%
  • Microschakelaar dsg 7 vervangen

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    0

Monteurtje

Forumguru
@maup72. Als bij jou de storing voorkomt, heb je dan ook een poosje stil gestaan met de motor uit. Voordat je de keuzehendel in de P hebt gezet??

Bij de Scala is hier ook een schrijven van. Deze is iets anders dan het schrijven van de Octavia, Rapid, e.d.

Bij de Octavia was het eerder de complete keuzehendel. Storing zit in een microschakelaar in de keuzehendel.
Sinds een paar maanden is het mogelijk om bij een bepaald type keuzehendel (Octavia sowieso) een schakelaartje op de keuzehendel te monteren en af te stellen zodat de keuzehendel niet vervangen hoeft te worden
 

maup72

Lid
Oh Echt? Ik heb nu de auto een uur of 2 stil laten staan maar het bleek wel dat bij alleen op de plaats een meter naar voor en naar achter rijden geen reet uitmaakte. Een paar honderd meter rijden dus wel. Als je zegt dat het met een schakelaartje geregeld is prima. Ik rij private lease dus heb van kosten (als het goed is) geen last. Het zou echter belachelijk zijn als het met een simpel schakelaartje verholpen zou zijn terwijl een ander een dikke rekening krijgt. Ik zal het in ieder geval voorleggen aan de dealer
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Monteurtje

Forumguru
@maup72 Bij de Scala wordt dus niet over die schakelaar gesproken.
Daarom vroeg ik je of de auto een poosje stilstaat voor je die in de P zet.
Het zou kunnen dat dat te lang duurt en auto in soort van rust komt. En als je dan in de P zet wordt dat niet herkend en kan de auto niet op slot bijvoorbeeld.
Ik wil wel voor je kijken of het dat schrijven inmiddels misschien al veranderd is. Op z'n vroegst vrijdag. Dan zou je mij een PB met kenteken moeten sturen, dan kan ik het makkelijker uitzoeken. Zonder lukt opzich ook wel.
 

maup72

Lid
Oooh zo. Als je bedoelt in minuten nee zeker niet. We praten echt over seconden werk. Ik vind het bijzonder dat het opeens optreed zonder vooraankondiging. Daarbij is er daarvoor de halve dag gereden. Geparkeerd etc. Wellicht is het "slechts" een software fout maar dan nog denk ik dat dit absoluut niet zou moeten kunnen.
Dank voor je aanbod. Maandag gaat ie onder private lease gewoon naar de dealer. T Kan Niet zo zijn dat hier kosten voor gemaakt moeten worden.
 

Rainesh

Forumguru
Nee geen softwarefout, is de welbekende switch error in je versnellingspook. Komt praktisch bij ieder MQB platform auto voor met een DQ200 (droge 7 traps) of DQ250 (natte 6 traps) voor. Ik heb het 2 maanden terug nog gehad op mijn Audi.

Gelukkig onder garantie laten vervangen. Afhankelijk van je pook fabrikant (kennelijk zijn er 2) is het veel werk of weinig werk. Bij de een moet volledige kabelboom vervangen worden en bij de ander enkel een onderdeeltje. Bij mij was het natuurlijk weer volledige kabelboom............
 

maup72

Lid
De Scala vanmorgen bij Wittebrug gebracht. Het probleem is bekend binnen de VAG groep maar niet bij de Scala specifiek. Men was bekend met de storing bij Audi, Seat Leon, Octavia en ook de Rapid. Men dacht dat het probleem bij de Scala eruit gehaald was maar ja...wie weet wat ze in Tsjechie allemaal nog inbouwen.
Zojuist gebeld dat de auto weer klaar staat. we gaan hem dus zo maar even ophalen en horen wat er vervangen is. De chef werkplaats had het idd over de pook zelf dus ik denk inderdaad dan ook dat de gehele pook incl onderliggende switches etc vervangen is. we gaan het zo horen.
 

maup72

Lid
Nouuuu..de deceptie.
Niets vervangen want codes konden niet worden uitgelezen. Het enige wat hij kon zien is dat de auto 1x in neutraal was gezet en daarna uit. Dat klopt. Dat gebeurde op de 2e dag nadat we hem in bezit hadden...
Nu dus in de gaten houden en hopen dat het niet gebeurt als we ergens in de middle of nowhere staan
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb mijn Fabia nu 2 jaar en 50.000 km gereden. Ik heb 1 x melding gehad rond de 25000 km. Verder nooit weer. Gemeld bij de garage, maar die kon er idd niks mee.
 

kylimo

Senior Member
Ik had het bij bijna iedere rit, maar om dit te bewijzen heb ik mijn Iphone gericht op het display van de auto laten opnemen. Gevolg: geen melding, behalve als ik mijn Iphone een keer niet liet opnemen :cry:. Maar Skoda Rijnwoud heeft direct de sensor (de kleine ingreep dus) vervangen. Beter dan altijd maar het display opnemen :tegek:.

Groeten
 

jongetje

Forumguru
Toevallig had ik die melding vorige week en vandaag ook bij wegrijden. Verdwijnt sneller dan ik er een foto van kan maken. Morgen maar even met de leasemaatschappij/dealer bellen.
 
Laatst bewerkt:

maup72

Lid
In de scala schijnt het dus een software dingetje te zijn. Als je de auto in N zet, dan een seconde of 20 wacht en m Dan pas in P zet en uitzet, gaat de automaat software matig in een slaapstand. Die is dus te verhelpen door even een paar 100 mtr te rijden.
 

MarcoO2

Forumguru
Als dat zo is, zou het reproduceerbaar moeten zijn. Is dat zo?

Het is in ieder geval niet wat ik herken van de keren dat ik er last van had.
 

maup72

Lid
Is wat na controle bij garage verteld word. Issue bij andere modellen uit de VAG groep bekend. Van de Scala zou het niet bekend zijn omdat er software matig iets veranderd is. Overigens zou t bijzonder zijn omdat onze auto destijds met 1100km had gereden. Inmiddels over 1500 en niet meer gebeurt
 

dirk27

Forumguru
Even reageren op dit topic: mijn Octavia 1.6TDI 116 pk DSG van december 2018 heeft sinds deze week ook deze melding. Momenteel 72.000 km op de teller en de auto gaat volgende week hiervoor binnen bij de lokale Skoda/VW/Seat/Audi verdeler.

Melding op dashboard:
! Wagen alleen in positie P verlaten.
Een werkplaats opzoeken, alstublieft.

! Error: workshop!
Leave vehicle only when selector lever is in position P.

Ik heb even via VCDS gekeken wat er gaande is, ter informatie voor alle anderen hier.

16-Steering wheel -- Status Malfunction 0010
1 Fault Found:
617752 - Selector Lever Park Position Lock Switch
B1162 29 009 - Signal Implausible
Fault Priority: 2
 
Laatst bewerkt:

jongetje

Forumguru
Toevallig had ik die melding vorige week en vandaag ook bij wegrijden. Verdwijnt sneller dan ik er een foto van kan maken. Morgen maar even met de leasemaatschappij/dealer bellen.
Ik zie dat ik hier nooit meer op teruggekomen ben. Bij mij zijn toen de contacten in de DSG pook vernieuwd en toen was het opgelost. Is een bekend probleem.
 

dirk27

Forumguru
De auto is vandaag bij de Skoda garage geweest:
- 250 euro excl. btw voor microschakelaar in de versnellingsbak
+ 4 uur werkuren
 

rossi

Nieuw lid
Auto geeft aan wagen in positie P verlaten. Werkplaats opzoeken svp.
Ook gaat er een orange gevaren driehoek branden.
Computer uitgelezen en geeft hiervoor geen fout aan! Auto rijd perfect al 40000km.
Dealer geeft aan dat er een microschakelaar vervangen moet worden in dsg bak.
Mijn vraag ,weet iemand bestel artikel nr van deze schakelaar?
Misschien weet iemand hier meer over ,dan hoor ik het graag. Mvg rogier
 

Tees

Donateur
Ik heb ETKA er even op nageslagen, maar daar staat alleen de gehele versnellingsbak op, geen onderdelen daarvan, dus daar komen we niet verder mee...
 
Bovenaan Onderaan