Na 15 jaar in de schade's te hebben gewerkt wil ik er wel iets aan toevoegen.
Schade's worden middels Audatex getaxeerd, dit is een door verzekeraars en Focwa samengestelde onderdelen (en de daarvoor te berekenen prijzen) databank.
Erkende schadebedrijven nemen middels een specifiek per merk en type samengesteld formulier de beschadigde delen op en doen aan de hand hiervan een prijsopgave en deponeren deze in een landelijke digitale "Box". De maatschappijen (ook de tegenpartij) kan uit deze box putten. Wordt een bedrag te hoog gevonden volg er een controle/expertise door een taxateur. Is het bedrag in orde dan kan de hersteller onmiddellijk beginnen.
Eventuele meerkosten (arbeidsduur, onvoorziene beschadigingen aan chassis, accecoires enz.) kunnen dan achteraf nog doorgegeven worden.
Denk echter niet te eenvoudig over "een beetje schuren en plamuren", hierin (de voorbewerking) zit meestal het meeste arbeidsloon! Als er geplamuurd moet worden gaat dit meestal in 3 tot 5 stappen om de laag zo dun mogelijk te houden, anders zou 's zomers in de zon de (2 componenten) plamuur er zo weer af knappen/barsten!
Het afplakken van een auto duurt meestal ook al zo'n 1,5-2 uur, dan het spuiten, 2-3 lagen base-coat, dan drogen (tussentijds ook) en als finish de blanke lak in 2 lagen, en natuurlijk weer drogen/uitharden.(40-60 min) Dan moet alles er nog weer voorzichtig(lak is nog zacht) aangemonteerd worden en afgesteld.
Dus het is niet zo maar een klusje!
Door de erkende bedrijven valt er t.o.v. de verzekeringsmaatschappijen dan ook weinig te sjoemelen, een keer in de fout en je ligt eruit!