Forse schade door vrachtwagen...

LenK

Forumguru
FF een vraagje dan: laten jullie je niet gigantisch ringeloren door die schadebedrijven.
Die schadeprijzen zijn toch meestal absurd. Een beetje schuren, plamuren en spuiten en je zit al aan de € 1000
 

Espott

Lid
De verzekeraar weet dat hij soms teveel zal betalen. Maar met de meeste zogenaamde "schadegarant" bedrijven zijn afspraken gemaakt. De reparateur geeft een offerte af in een computersysteem....hieraan zijn vaste bedragen gekoppeld per schadegeval. Wijkt dit af dan komt er automatisch een expert. Wat veel mensen en bedrijven zich niet realiseren is dat de verzekeringspremies samenhangen met de schadeuitkeringen....dus de mensen die bijdragen aan een hogere schade zijn verantwoordelijk voor premiestijgingen.... Bedrijven die de factuur met een paar honderd euro omhoogschroeven omdat het een verzekeringskwestie is, dragen dus bij aan de premiestijging die wij weer moeten betalen...
 

EdK

Forumguru
@ constant: Ja is het ook na heel veel oefenen, en als je dan zo'n ervaren persoon ziet werken dan lijkt het heel simpel.
Maar probeer maar eens een vlakke deur spiegelglad te krijgen , en als dat dan niet lukt dan moet je eens nagaan hoe een reparatie bedrijf eerst de deuken er zoveel mogelijk moet uithalen, dan moet plamuren en daarna moet schuren en modeleren in de vorm en lijn van je wagen
En daarna de excacte kleuraanmaken en druip en stofvrij de schade moet spuiten in je kleur !
Wel ik heb zeker geen linker handen, maar ik blijf respect voor deze lui hebben, want het is zeker geen huisdeur of muur in huis schilderen.
 

Ronnie

Forumguru
Na 15 jaar in de schade's te hebben gewerkt wil ik er wel iets aan toevoegen.
Schade's worden middels Audatex getaxeerd, dit is een door verzekeraars en Focwa samengestelde onderdelen (en de daarvoor te berekenen prijzen) databank.
Erkende schadebedrijven nemen middels een specifiek per merk en type samengesteld formulier de beschadigde delen op en doen aan de hand hiervan een prijsopgave en deponeren deze in een landelijke digitale "Box". De maatschappijen (ook de tegenpartij) kan uit deze box putten. Wordt een bedrag te hoog gevonden volg er een controle/expertise door een taxateur. Is het bedrag in orde dan kan de hersteller onmiddellijk beginnen.
Eventuele meerkosten (arbeidsduur, onvoorziene beschadigingen aan chassis, accecoires enz.) kunnen dan achteraf nog doorgegeven worden.
Denk echter niet te eenvoudig over "een beetje schuren en plamuren", hierin (de voorbewerking) zit meestal het meeste arbeidsloon! Als er geplamuurd moet worden gaat dit meestal in 3 tot 5 stappen om de laag zo dun mogelijk te houden, anders zou 's zomers in de zon de (2 componenten) plamuur er zo weer af knappen/barsten!
Het afplakken van een auto duurt meestal ook al zo'n 1,5-2 uur, dan het spuiten, 2-3 lagen base-coat, dan drogen (tussentijds ook) en als finish de blanke lak in 2 lagen, en natuurlijk weer drogen/uitharden.(40-60 min) Dan moet alles er nog weer voorzichtig(lak is nog zacht) aangemonteerd worden en afgesteld.
Dus het is niet zo maar een klusje!
Door de erkende bedrijven valt er t.o.v. de verzekeringsmaatschappijen dan ook weinig te sjoemelen, een keer in de fout en je ligt eruit!
 

Espott

Lid
Na 15 jaar in de schade's te hebben gewerkt wil ik er wel iets aan toevoegen.
Schade's worden middels Audatex getaxeerd, dit is een door verzekeraars en Focwa samengestelde onderdelen (en de daarvoor te berekenen prijzen) databank.
Erkende schadebedrijven nemen middels een specifiek per merk en type samengesteld formulier de beschadigde delen op en doen aan de hand hiervan een prijsopgave en deponeren deze in een landelijke digitale "Box". De maatschappijen (ook de tegenpartij) kan uit deze box putten. Wordt een bedrag te hoog gevonden volg er een controle/expertise door een taxateur. Is het bedrag in orde dan kan de hersteller onmiddellijk beginnen.
Eventuele meerkosten (arbeidsduur, onvoorziene beschadigingen aan chassis, accecoires enz.) kunnen dan achteraf nog doorgegeven worden.
Denk echter niet te eenvoudig over "een beetje schuren en plamuren", hierin (de voorbewerking) zit meestal het meeste arbeidsloon! Als er geplamuurd moet worden gaat dit meestal in 3 tot 5 stappen om de laag zo dun mogelijk te houden, anders zou 's zomers in de zon de (2 componenten) plamuur er zo weer af knappen/barsten!
Het afplakken van een auto duurt meestal ook al zo'n 1,5-2 uur, dan het spuiten, 2-3 lagen base-coat, dan drogen (tussentijds ook) en als finish de blanke lak in 2 lagen, en natuurlijk weer drogen/uitharden.(40-60 min) Dan moet alles er nog weer voorzichtig(lak is nog zacht) aangemonteerd worden en afgesteld.
Dus het is niet zo maar een klusje!
Door de erkende bedrijven valt er t.o.v. de verzekeringsmaatschappijen dan ook weinig te sjoemelen, een keer in de fout en je ligt eruit!

Dat bedoelde ik ;)
 

Espott

Lid
Vandaag de auto opgehaald......tjonge die ziet er weer uit als nieuw zeg!

Zat alleen nog een krasje op de nieuwe koplamp daar krijg ik nog een ander voor. En ik ontdek net een vlekje in mijn bekleding.....hoop niet dat het verf is! Toch maar ff aankaarten bij de Care....
 
Bovenaan Onderaan