RefleCs
Forumguru
Deze week rij ik een Ford Focus Wagon 1.0 uit de zomer van 2015 omdat mijn eigen auto voor lak garantie bij de dealer staat. En als je dan toch een andere auto rijdt, waarom dan niet je bevindingen erover delen met anderen 
Allereerst de 1.0 benzinemotor. Daarvan moet ik zeggen dat ik toch wel verbaasd ben dat het motortje nog best aardig meekomt in het verkeer. Je moet er geen top prestaties van verwachten en bij inhaal acties merk je echt wel dat je er een motor in ligt met zuigers zo groot als een reageerbuisje
. Maar al met al ben ik over de motor best te spreken. Het enige grote minpunt is het geluid wat deze motor produceert....
Dan het weggedrag. Dat is iets wat me niet kan bekoren. Het kan aan deze specifieke auto liggen uiteraard maar ik vindt de auto vrij onrustig aanvoelen op de rechte lijn. Ga je harder rijden dan ebt dat een beetje weg, maar ja.... zo hard mag je in NL niet
. Bochten daarentegen gaan zonder problemen en ik merk dat ik ten opzichte van andere auto's extra moet bijremmen omdat je niet in de gaten hebt dat je wat harder door de bocht komt.
Het interieur en comfort in de auto zijn netjes. Wel geven de stoelen in dit model erg weinig steun. Het is enorm stil in de auto. De bediening van de Ford navigatie is even wennen maar spreekt voor zich. De knoppen op het stuur daarentegen heb ik dan wel weer moeite mee. Ik ben, van alle auto's die ik heb gereden, gewend dat de radio bediening op het stuur aan de linker zijde zit. Hier zit volgens mij het idee achter dat die knoppen het meest gebruikt worden en dat je de linkerhand het meeste aan het stuur hebt bij een handbak. Je begrijpt het al in de Ford zit de bediening voor de radio dus aan de rechter zijde van het stuur. Dat zijn nou niet de dingen waar je als eerste over nadenkt. Voor de rest is het dashboard overzichtelijk en alle onderdelen goed bedienbaar. Iets wat volledig aan smaak gebonden is maar waar ik me mateloos aan irriteer zijn de aqua blauwe wijzers in het instrumentarium. Geen idee waarom maar ik kan daar niet aan wennen.
De zithouding.... laat ik het zo zeggen.... ik zie mij in deze auto geen 1000km rijden naar de vakantiebestemming want dan zou ik er gebroken uitkomen. Voor mijn gevoel kan ik het stuur niet ver genoeg naar mij toe halen. Dat zorgt ervoor dat ik dus verder naar voren moet gaan zitten wat voor mij geen prettige zithouding oplevert. Ik ben nou niet bizar lang met mijn 1.80m.
De beenruimte voor de achterpassagiers sluit hier mooi op aan. Ik kan prima achter mijzelf zitten. Ben je echter langer dan houdt het qua beenruimte achterin niet over.
Qua kofferruimte is er voldoende. Het is absoluut niet de grootste in zijn segment maar de ruimte is wel praktisch. Toch hadden ze er best een cm of 5 af mogen halen om zo meer beenruimte voor de achter passagiers te realiseren.
Exterieur dan ten slotte nog. Saai is eigenlijk wat bij mij op komt. De buitenspiegels zijn erg klein waardoor je bij achteruit rijden echt het overzicht mist. Ook heeft de achteruitrij verlichting niet genoeg capaciteit om de zaken achter je goed uit te lichten. In het schemerdonker achteruit inparkeren heb ik dan ook als onprettig ervaren.
Conclusie: De Ford Focus Wagon is een prima auto als je niet al te veel eisen stelt. Helaas ben ik al voor het leven verpest en kan de auto mij persoonlijk niet bekoren. De rijeigenschappen zijn goed maar ook niet meer dan dat. Het comfort is prima te noemen.

Allereerst de 1.0 benzinemotor. Daarvan moet ik zeggen dat ik toch wel verbaasd ben dat het motortje nog best aardig meekomt in het verkeer. Je moet er geen top prestaties van verwachten en bij inhaal acties merk je echt wel dat je er een motor in ligt met zuigers zo groot als een reageerbuisje

Dan het weggedrag. Dat is iets wat me niet kan bekoren. Het kan aan deze specifieke auto liggen uiteraard maar ik vindt de auto vrij onrustig aanvoelen op de rechte lijn. Ga je harder rijden dan ebt dat een beetje weg, maar ja.... zo hard mag je in NL niet

Het interieur en comfort in de auto zijn netjes. Wel geven de stoelen in dit model erg weinig steun. Het is enorm stil in de auto. De bediening van de Ford navigatie is even wennen maar spreekt voor zich. De knoppen op het stuur daarentegen heb ik dan wel weer moeite mee. Ik ben, van alle auto's die ik heb gereden, gewend dat de radio bediening op het stuur aan de linker zijde zit. Hier zit volgens mij het idee achter dat die knoppen het meest gebruikt worden en dat je de linkerhand het meeste aan het stuur hebt bij een handbak. Je begrijpt het al in de Ford zit de bediening voor de radio dus aan de rechter zijde van het stuur. Dat zijn nou niet de dingen waar je als eerste over nadenkt. Voor de rest is het dashboard overzichtelijk en alle onderdelen goed bedienbaar. Iets wat volledig aan smaak gebonden is maar waar ik me mateloos aan irriteer zijn de aqua blauwe wijzers in het instrumentarium. Geen idee waarom maar ik kan daar niet aan wennen.
De zithouding.... laat ik het zo zeggen.... ik zie mij in deze auto geen 1000km rijden naar de vakantiebestemming want dan zou ik er gebroken uitkomen. Voor mijn gevoel kan ik het stuur niet ver genoeg naar mij toe halen. Dat zorgt ervoor dat ik dus verder naar voren moet gaan zitten wat voor mij geen prettige zithouding oplevert. Ik ben nou niet bizar lang met mijn 1.80m.
De beenruimte voor de achterpassagiers sluit hier mooi op aan. Ik kan prima achter mijzelf zitten. Ben je echter langer dan houdt het qua beenruimte achterin niet over.
Qua kofferruimte is er voldoende. Het is absoluut niet de grootste in zijn segment maar de ruimte is wel praktisch. Toch hadden ze er best een cm of 5 af mogen halen om zo meer beenruimte voor de achter passagiers te realiseren.
Exterieur dan ten slotte nog. Saai is eigenlijk wat bij mij op komt. De buitenspiegels zijn erg klein waardoor je bij achteruit rijden echt het overzicht mist. Ook heeft de achteruitrij verlichting niet genoeg capaciteit om de zaken achter je goed uit te lichten. In het schemerdonker achteruit inparkeren heb ik dan ook als onprettig ervaren.
Conclusie: De Ford Focus Wagon is een prima auto als je niet al te veel eisen stelt. Helaas ben ik al voor het leven verpest en kan de auto mij persoonlijk niet bekoren. De rijeigenschappen zijn goed maar ook niet meer dan dat. Het comfort is prima te noemen.