Ford Focus Wagon 1.0

RefleCs

Forumguru
Deze week rij ik een Ford Focus Wagon 1.0 uit de zomer van 2015 omdat mijn eigen auto voor lak garantie bij de dealer staat. En als je dan toch een andere auto rijdt, waarom dan niet je bevindingen erover delen met anderen :)

Allereerst de 1.0 benzinemotor. Daarvan moet ik zeggen dat ik toch wel verbaasd ben dat het motortje nog best aardig meekomt in het verkeer. Je moet er geen top prestaties van verwachten en bij inhaal acties merk je echt wel dat je er een motor in ligt met zuigers zo groot als een reageerbuisje :tongue:. Maar al met al ben ik over de motor best te spreken. Het enige grote minpunt is het geluid wat deze motor produceert....

Dan het weggedrag. Dat is iets wat me niet kan bekoren. Het kan aan deze specifieke auto liggen uiteraard maar ik vindt de auto vrij onrustig aanvoelen op de rechte lijn. Ga je harder rijden dan ebt dat een beetje weg, maar ja.... zo hard mag je in NL niet :pieker:. Bochten daarentegen gaan zonder problemen en ik merk dat ik ten opzichte van andere auto's extra moet bijremmen omdat je niet in de gaten hebt dat je wat harder door de bocht komt.

Het interieur en comfort in de auto zijn netjes. Wel geven de stoelen in dit model erg weinig steun. Het is enorm stil in de auto. De bediening van de Ford navigatie is even wennen maar spreekt voor zich. De knoppen op het stuur daarentegen heb ik dan wel weer moeite mee. Ik ben, van alle auto's die ik heb gereden, gewend dat de radio bediening op het stuur aan de linker zijde zit. Hier zit volgens mij het idee achter dat die knoppen het meest gebruikt worden en dat je de linkerhand het meeste aan het stuur hebt bij een handbak. Je begrijpt het al in de Ford zit de bediening voor de radio dus aan de rechter zijde van het stuur. Dat zijn nou niet de dingen waar je als eerste over nadenkt. Voor de rest is het dashboard overzichtelijk en alle onderdelen goed bedienbaar. Iets wat volledig aan smaak gebonden is maar waar ik me mateloos aan irriteer zijn de aqua blauwe wijzers in het instrumentarium. Geen idee waarom maar ik kan daar niet aan wennen.

De zithouding.... laat ik het zo zeggen.... ik zie mij in deze auto geen 1000km rijden naar de vakantiebestemming want dan zou ik er gebroken uitkomen. Voor mijn gevoel kan ik het stuur niet ver genoeg naar mij toe halen. Dat zorgt ervoor dat ik dus verder naar voren moet gaan zitten wat voor mij geen prettige zithouding oplevert. Ik ben nou niet bizar lang met mijn 1.80m.

De beenruimte voor de achterpassagiers sluit hier mooi op aan. Ik kan prima achter mijzelf zitten. Ben je echter langer dan houdt het qua beenruimte achterin niet over.

Qua kofferruimte is er voldoende. Het is absoluut niet de grootste in zijn segment maar de ruimte is wel praktisch. Toch hadden ze er best een cm of 5 af mogen halen om zo meer beenruimte voor de achter passagiers te realiseren.

Exterieur dan ten slotte nog. Saai is eigenlijk wat bij mij op komt. De buitenspiegels zijn erg klein waardoor je bij achteruit rijden echt het overzicht mist. Ook heeft de achteruitrij verlichting niet genoeg capaciteit om de zaken achter je goed uit te lichten. In het schemerdonker achteruit inparkeren heb ik dan ook als onprettig ervaren.

Conclusie: De Ford Focus Wagon is een prima auto als je niet al te veel eisen stelt. Helaas ben ik al voor het leven verpest en kan de auto mij persoonlijk niet bekoren. De rijeigenschappen zijn goed maar ook niet meer dan dat. Het comfort is prima te noemen.
 

MarcoO2

Forumguru
Grappig. Ik heb dezelfde auto als leenauto gehad voor een dag, en herken alles wat je schrijft. Het enige waar ik echt positief over verrast was, was dat 1.0 blokkie. In de stad is dat echt een prima blok. Op de snelweg houdt het niet over natuurlijk.
 

hemi24

Forumguru
Dan het weggedrag. Dat is iets wat me niet kan bekoren. Het kan aan deze specifieke auto liggen uiteraard maar ik vindt de auto vrij onrustig aanvoelen op de rechte lijn. Ga je harder rijden dan ebt dat een beetje weg, maar ja.... zo hard mag je in NL niet :pieker:. Bochten daarentegen gaan zonder problemen en ik merk dat ik ten opzichte van andere auto's extra moet bijremmen omdat je niet in de gaten hebt dat je wat harder door de bocht komt.


Heel herkenbaar; ik heb in 2½ jaar bijna 170k gereden in een C-Max: Superieur op klaverbladen, maar rechtuit een ramp!

Iets wat ook typisch Ford is: veroudering met hoop rammels en kraakjes. Na 140k kreeg ik bij een servicebeurt exact dezelfde auto mee als leenauto, met 3.000km op de klok. Het was alsof je op slag doof was geworden, zo stil was die auto (nog).
Waar ik wel super over te spreken was was de dieselmotor in de C-Max, alleen is dat een component uit de schappen van PSA...
 
E

Ex-lid 2926

Toevallig vanmorgen bij mijn dealer (Broekhuis Hoogeveen, dealer van Volvo, Ford en Skoda) de Focus (Titanium Editon) eens goed bekeken en vergeleken met een Octavia. Ik had alle tijd, mijn eigen Octavia kreeg een onderhoudsbeurt en ik moet zeggen, de Focus heeft wel zoveel indruk op mij gemaakt dat ik toch eens een proefrit ga maken in een Ecoboost driepitter. Bij de Ford dealers is aardig wat keuze in hele jonge auto's waar een flinke hap van de nieuwprijs af is. Natuurlijk ook een nieuwe Octavia hatchback in een luxe uitvoering (Style-business-pakketjes etc) bekeken en dat is toch een iets andere (hogere) klasse. Dat zie je dan ook terug in de prijzen van een jonge gebruikte Octavia III, als ze al te vinden zijn. Die raakt helaas toch een beetje buiten mijn bereik.
Ik wil dus toch een keer gaan rijden in een Focus.
 

Cordoba

Forumguru
@Harrie D Ik denk als je nog 1 á 2 jaar geduld hebt, de prijzen voor een O3 occasion sterk zullen dalen, rond die tijd zullen de eerste leasebakken de markt opstromen, en gezien de grote aantallen O3's in de lease, zullen die prijzen flink dalen.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb de Focus vandaag weer in mogen wisselen voor mijn i40. En ik moet zeggen dat ook de i40 echt veel meer auto is dan de Focus. Jammer dat de Hyundai Dealer hier in Amersfoort mij totaal niet het gevoel geeft dat ik welkom ben als klant. Anders had ik misschien best nog wel Hyundai weer overwogen. Maar zoals het er tot nu toe uit ziet val ik toch weer terug op het o zo vertrouwde Skoda :)
 
E

Ex-lid 2926

@Cordoba. Veel "leasebakken" zijn 1.6 TDI Greenlines. Bij de Greenlines is het maximale trekgewicht teruggebracht naar 1000 kg en mag ik zelfs mijn kleine caravan (Hobby 380) niet meer trekken.
Staat dus niet op mijn lijstje.
En omdat ik zelf veel kilometer rij (momenteel zo'n 30.000 per jaar) en lang met een auto doe, ben ik geinteresseerd in auto's van ongeveer een jaar oud en maximaal 30 a 35.000 km op de teller.
Daarbij heb ik zo'n voorgevoel dat het rijden op diesel in het verdomhoekje terecht komt en door allerlei extra heffingen en gebiedsverboden duur en onaantrekkelijk wordt. Ik hoop dat ik het helemaal mis heb, maar ik heb zo'n idee dat onze politici al aan het broeden zijn op een flinke accijnsverhoging nu de literprijs van diesel gezakt is tot een Euro en de staat hierdoor heel wat belastinginkomsten mis loopt (de subsidies voor EV's moeten wel betaald worden). En dat straks presenteren onder de noemer "de vervuiler betaalt en wijzend op de NOx uitstoot. Investeren in een "nieuwe" diesel vind ik op de lange termijn iets teveel risico.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb zo'n idee dat onze politici al aan het broeden zijn op een flinke accijnsverhoging nu de literprijs van diesel gezakt is tot een Euro en de staat hierdoor heel wat belastinginkomsten mis loopt
Dat valt wel mee hoor, alleen de BTW is gerelateerd aan de pompprijs. Het grootste deel van de belasting op brandstof bestaat uit accijns en dat is gewoon een vast bedrag per hectoliter bij 15 graden Celsius. Volledig onafhankelijk van de prijsfluctuaties dus.
 

Cordoba

Forumguru
@Harrie D Dat van het trekgewicht, noemde je eerder niet, wel de prijs van een occasion. Vroeger toen ik meer km's maakte had ik een vergelijkbaar probleem: voor de jaren dat ik ermee kon rijden, waardoor een nieuwe op de lange termijn goedkoper was, dan een jonge occasion met niet te veel km's. Ik weet niet of de variant met groengas/biogas een optie voor je is (ik weet niet eens of ie in NL ook in het programma zit, maar in Belgie wordt ie wel geleverd, al is het in kleine aantallen.
 
E

Ex-lid 2926

@Cordoba. Jullie hebben in België het voordeel dat er buiten de BTW geen BPM geheven wordt. Ik heb er persoonlijk wat moeite mee om bij de aanschaf van een nieuwe auto vele duizenden euro's over te maken naar de staat. Daarbij vinden ze het in ons land ook nog eens nodig om bij een C segment auto zo'n beetje 1000 Euro afleverkosten in rekening te brengen. Bij de aanschaf van een gebruikte auto is in ieder geval een deel van de BPM af "betaald" door de eerste eigenaar en zijn de afleverkosten ongeveer de helft. Niet voor niets dat Nederlandse dealers massaal jonge gebruikte auto's vanuit het buitenland (o.a. België) halen. Een nieuwe auto is voor veel particuliere kopers gewoon te duur geworden. Niet voor niets dat de particuliere autoaankopen in ons land steeds verder teruglopen. Tweederde van de verkopen zijn inmiddels "zakelijk".
Bij mijn eigen dealer (Skoda, Ford en Volvo) staan een paar Focussen in de Titanium of First Edition uitvoering. Zo'n 10 maanden oud, rond de 20.000 km op de teller voor prijzen van 20.000 (HB) tot 21.000 Euro (Station). Nog ruim in de fabrieksgarantie en uiterlijk en innerlijk als nieuw. Zo heb ik mijn huidige Octavia ook gekocht en mij voorgenomen nooit (alhoewel; zeg nooit nooit) weer een nieuwe auto te kopen.
 

Kogamyata

Senior Member
De mens denkt in verschillen. Daarom weet ik niet of je 'n Hyundai i40 kunt en mag vergelijken met die Focus 1 liter.

Ook Skoda heeft dingetjes die beter kunnen. Zo meen ik alsmaar dat het gaspedaal van de Fabia teveel in het interieur steekt. M.a.w. als je de stoel en het stuur goed hebt staan vind ik de koppeling lekker ver weg maar het gaspedaal te dichtbij waardoor je je voet onnatuurlijk moet krommen.

Ook het grote in mijn geval Amundsen scherm, springt als ik goed zit teveel naar links in waardoor mijn knie er hinderlijk tegenaan komt. Maar ik heb geen Octavia gereden laat staan 'n Superb, dus misschien is het daar niet aan de orde.

Iemand had het over Gas (lpg of cng), daar ben ik in de toekomst ook in geïnteresseerd. Heeft Fabia al zoiets of begint dat pas bij Octavia? Wie weet er meer van?
 

EdZ

Donateur
@Helmond42: Vandaar dat ik m'n RR de Swing vervangen heb door een after market in een 1,5 DIN console. Beter voor m'n knie en een handig vakje erbij. Wel jammer van de visuele aanduiding van de pdc, daarentegen nu wel bluetooth telefoonverbinding...
 
E

Ex-lid 2926

@Cordoba. Mijn verontschuldigingen. Heel stom van mij natuurlijk. Ik had even op je avatar moeten klikken om te zien dat je uit de randstad komt. En de Fabia heeft ook nog een gele kentekenplaat....
Het zal wel door de vorst komen. Dan raken we hier in Fryslan helemaal in de war. Iets met rayonhoofden en klunen.
 

Skoda79

Senior Member
Ik heb in november jl. twee proefritten gemaakt en wel in een Ford Focus Wagon en in een Skoda Octavia Combi. Het is niet toevallig dat ik me ingeschreven heb op dit forum :)
 
E

Ex-lid 2926

Gisteren nog even een bezoekje gebracht aan de dealer in Hoogeveen, een afspraak gemaakt voor de 200.000 beurt en meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om een proefrit te maken in een Focus Ecoboost 1.0 125 pk Titanium. Was nog een extra luxe first edition uitvoering. De auto heeft mij positief verrast. De 1.0 3 cilinder is voor mij sterk genoeg en vergeleken met mijn 1.9 TDI heel stil. Het stuurkarakter is ook heel verschillend met de O II. De Octavia is wat rustiger, de Focus voelt wendbaarder, speelser, lichter en directer. Het interieur en vooral de bagageruimte is kleiner dan in de Octavia.
Maar het belangrijkste verschil. De stoelzitting in de Focus is veel korter dan in mijn O2. Mijn Octavia zit gewoon lekkerder. Maar dat heb ik eigenlijk bij iedere auto die ik vergelijk met mijn huidige auto. Ook de OIII stoelen vind ik niet erg prettig. Nu zit ik niet iedere dag 500 km in de auto. In de meeste auto's voel ik dat als een inspanning, in mijn OII als ontspanning.
 
E

Ex-lid 2926

Nog even in de markt geweest voor een jonge Octavia 3 hatchback die nog binnen mijn budget paste, maar helaas. Toen ik "ja" wilde zeggen was iemand mij net voor. En een jong exemplaar met weinig km's is zeldzaam. Ook lang getwijfeld over de nieuwe Renault Megane hatchback. Ik vind het een mooie auto, maar mijn echtgenote vond 'm wat minder en had liever geen Renault of Peugeot. En dat terwijl een 308 hatchback ook hoog op mijn verlanglijstje stond. Toch weer naar een Ford gekeken en gedubd tussen een jonge C-Max en een Focus. Een proefrit in de Focus gaf de doorslag. De auto rijdt heerlijk. Zeer stil, zeer comfortabel onderstel en rijk uitgerust. Het is een exemplaar van ruim anderhalf jaar oud en nog maar 8000 km op het klokje. Rijdt en voelt nog als nieuw. Van een koppelrijke 105 pk TDI naar een 3 cilinder 1.0 Ecoboost 125 pk benzine. Ik rij nu wat minder kilometers per jaar, mag ook graag met de motor naar het werk rijden, dus is een diesel niet meer noodzakelijk. Daarbij komt dat ik het gevoel heb dat diesel steeds meer in het verdomhoekje komt en straks extra heffingen en toeslagen uit de hoge hoed van de politici komen. Ik hoop dat ik het mis heb. De Octavia heeft mij 7 jaar 200.000 km overal gebracht waar ik moest zijn. Een fantastische auto, zeer zuinig, ruim en comfortabel. Betrouwbaar, ondanks een paar mankementjes (sensoren, abs ringen/wiellagers) en zeer aan te bevelen.
Ik rij altijd vrij lang door met de auto's en koop eigenlijk nooit weer een auto van hetzelfde merk. Ik vind het mooi om weer eens in wat anders te rijden.
 
Bovenaan Onderaan