Ford Focus Wagon 1.0

Bakkertje

Forumguru
Ik heb ooit (in 2007) een Focus gehad, een nieuwe met 1.6 TDCI (90 sloffende paarden) en in Ghia uitvoering.
Mijn korte conclusie: Stoelen zijn echt slecht, bijzonder vermoeiend.
Die 1.6 was ook echt dramatisch, onderin echt helemaal niemand thuis..
 

Bakkertje

Forumguru
Nee natuurlijk niet @Skoda-MAN maar destijds werd de focus geroemd om z'n wegligging. Die was inderdaad ok, maar voor de rest...
Overigens kunnen de standaard stoelen in een Octavia mij ook niet helemaal bekoren, maar dat even terzijde ..
 
E

Ex-lid 2926

Over stoelen gesproken. De stoelen in een Focus Titanium (volgens Ford sportstoelen) zitten prima, maar zijn qua lengte van de zitting minder dan van mijn (nu nog) Octavia 2. Maar ook de stoelen van de Octavia 3 kunnen in mijn ogen niet tippen aan die in mijn Octavia. Ik heb wel een half jaar lang op Autoscout en Autotrack gezocht naar een jonge, complete Octavia hatchback met weinig kilometers binnen mijn budget. Ik wilde absoluut geen Combi omdat ik bij de Octavia de hatcback veel mooier vind. De Focus stond ook al lang op mijn verlanglijstje, evenals de Astra, Megane, 308, Auris en Cee'd. Met name het zeer stille interieur, de complete uitrusting en de comfortabele maar toch dynamische rijeigenschappen lieten de balans doorslaan richting de Focus. En de ecoboost 125 vind ik voldoende krachtig, hangt lekker aan het gas en draait mooi en stil.
 
E

Ex-lid 2926

Na anderhalfjaar nog eens ingelogd op Skodaforum om jullie bijdragen over deze mooie auto's nog eens door te nemen. De Skoda's blijven nog steeds onder mijn aandacht. Na anderhalf jaar en bijna 40.000 km in de Focus te hebben gereden kan ik wel een goed oordeel geven over deze auto. Ik vind het een zeer prettig rijdende auto. De vering is bijzonder comfortabel en toch niet slap of deinerig. Het weggedrag en de stuureigenschappen zijn geweldig.
De 1.0 125 pk ecoboost is bij een gematigde rijstijl zeer zuinig. 1:17 is geen probleem. Ook klinkt de motor mooi.
Kracht is er voldoende en al heel wat kilometers gemaakt met de caravan aan de trekhaak. Daar heeft de Focus geen enkele moeite mee. Die moderne 3 cilinder turbomotoren zijn heel wat mans.
Verder is de auto stil en nog steeds kraak en rammelvrij. Ik ben dus zeer tevreden met de Ford.
Maar qua binnenruimte is de Octavia natuurlijk heer en meester.
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb ooit (in 2007) een Focus gehad, een nieuwe met 1.6 TDCI (90 sloffende paarden) en in Ghia uitvoering.
Mijn korte conclusie: Stoelen zijn echt slecht, bijzonder vermoeiend.
Die 1.6 was ook echt dramatisch, onderin echt helemaal niemand thuis..

Ik heb een 1.6 TDCI uit 2011 gehad, herken mij niet in je klacht?
Heb er een caravan van 1200 kilo mee door de Alpen getrokken.
Waarschijnlijk had jij zo’n spaardiesel van 14%?
Die van mij was een Titanium uitvoering, stoelen gaven redelijk steun en het orgel voorin had 85 KW.
 

Bakkertje

Forumguru
@deusjevo ik had een Ghia uitvoering met welgeteld 90 slapende ponnies (66kW) voorin
De 110 pk uitvoering die jij had is inderdaad een stuk beter, maar je had ook andere stoelen dan ik in mijn Ghia.
 

deusjevo

Forumguru
@Bakkertje

Dan had jij denk ik inderdaad de 14% uitvoering.
Die mocht ook maar heel weinig trekken, meen 800 kilo.
Was Ghia niet de meest luxe versie of toch wellicht de Titanium?
Ik had het idee dat er een soort van sportstoelen in de Titanium zaten.
Kreeg de auto tijdelijk nadat ik mijn O2 total loss gereden had dus had verder geen keus.
 

Bakkertje

Forumguru
De Ghia was de meest luxe uitvoering, 14% bijtelling deden ze toen niet aan zover ik me kan herinneren.
Wat ik nog wel weet is dat de Focus precies in mijn budget paste en ik ook zonder problemen de auto kon laten staan toen ik uit dienst ging.

De titanium was inderdaad de sportuitvoering, ik weet even niet meer waarom ik destijds voor de Ghia ben gegaan ipv de Titanium.
Hoe dan ook heeft die auto het nooit gehaald in vergelijk met de O2 die ik daarna heb gehad.
 

deusjevo

Forumguru
Leuke review, ding is er echt op vooruit gegaan.

Wel weer een overweldigende hoeveelheid knopjes en schakelaartjes op het stuur en dashboard.:sterretjes:
 

Rallye

Forumguru
Mooi om te lezen dat de stoel nu eindelijk ook laag kan. Dat vond ik de laatste vijftien jaar echt belachelijk bij de Focus (zelfs de sportieve versies): de veel te hoge zitpositie!
 
Ik heb in de nieuwe Focus gereden recent. Waanzinnig fijne stuurmansauto. Simpelweg briljant en in mijn bescheiden optiek de beste in het segment.

https://driveaholic.nl/rijtest-ford-focus-1-0-ecoboost-125-pk-st-line-2019/

Ik rijd zelf nu sinds half november tijdelijk in de nieuwe Focus. Betreft de wagon met 100pk in Trend Edition Business. Inderdaad zeer goed sturende auto en je krijgt heel veel auto voor je geld. Wel een paar minpunten:
- harde stoelen met weinig steun in de rug, heb nog geen fijne zit kunnen vinden voor lange afstanden (bij luxere uitvoeringen mogelijk betere stoelen?)
- bij lage toeren (eigenlijk onder de 2000) bromt en trilt de motor behoorlijk, gas geven vanaf dit toerental is niet prettig en gaat gepaard met schokken.
- materiaal gebruik en afwerking blijft wel iets achter, zit hem overal in
- persoonlijk vind ik de auto iets te hard, zou wel iets meer comfort willen
 

hemi24

Forumguru
Gisteren op de Salon in Brussel in een nieuwe Focus Station gezeten; snel weer uitgestapt, wat een grote teleurstelling qua afwerking/toegepaste materialen..!
En met de afdekhoes in de kofferbak hebben ze het bij Ford na al die jaren ook nog niet gesnapt.

:cry:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zag ook op het Focus forum (Focus Club) wel erg veel probleempjes/kinderziekten. Vergeleken met wat je hier tegenkomt, wel behoorlijk wat
 

sitechris

Donateur
Dat is minder als een auto kinderziektes heeft. Dat is iets wat je even goed in de gaten moet houden. Wat betreft interieur. Beter dan het was maar niet top. Qua rijden echter magistraal!
 
Bovenaan Onderaan