Fietsendrager Octavia 4 combi: dak of klep?

QOTSA

Actief lid
Graag zou ik incidenteel mijn racefiets of MTB meenemen. Een trekhaak is geen optie en achterin gooien ook niet. Dan kom je uit bij een dak fietsendrager of een achterklep drager. Heeft er iemand ervaring met (één van) deze opties en concrete aanbevelingen voor een specifiek model voor de Octavia 4 combi?

Alvast dank!
 

hemi24

Forumguru
Als een trekhaak geen optie is, blijft er volgens mij maar één echte optie over: dakdragers…
Gepruts op de achterklep zou ik niet eens willen overwegen!
 

QOTSA

Actief lid
Dat was ook mijn eerst gedachte maar ik las toch wat positieve ervaringen over een klep drager. Minder herrie, lager verbruik, kunt meerdere fietsen plaatsen zijn een paar van de genoemde voordelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou er niet aan beginnen: die achterklep is er niet op gemaakt, dakdragers wel.
Bovendien dikke kans dat je het zicht op één of beide achterlichten en/of de kentekenplaat belemmert en dat kan weer gez*ik opleveren. Trekhaakfietsdrager is m.i. de beste oplossing, set goede dakdragers is eervol tweede.
 

True

Lid
Inderdaad iets waar iedereen altijd overheen kijkt is de verplichting voor het goed zichtbaar hebben van de verlichting en de kentekenplaat. Die fietsendragers op de achterklep hebben niet standaard een lichtbalk dus kun je dat weer gaan uitzoeken en oplossen én niet vergeten dat je zonder trekhaakvoorbereiding ook geen stekker hebt voor die lichtbalk.
Enige realistische optie als je geen trekhaak kunt, wilt of mag plaatsen is op het dak. Maar gezien je het over een racefiets of MTB hebt, kun je niet relatief gemakkelijk het voorwiel loshalen en het stuur eventueel draaien dan is in de kofferbak (met een platte bank) ook nog wel mogelijk zonder veel passen of meten.
 

Www0

Lid
Sinds ik dakdragers heb, gaat er nooit meer een fietsendrager op de trekhaak. Fietsen staan allen nog maar op het dak in de rijrichting.
Ja verbruik is misschien iets hoger, maar de fietsen blijven een stuk netter. Mijn ervaring is dat fietsen achterop toch met enige regelmaat tegen elkaar aan schuren met schade aan lak/frame tot gevolg.

Nu is op het dak voor mij prima te doen met een O3C, met een suv had ik wellicht een andere oplossing gezocht.
 

QOTSA

Actief lid
Blij met jullie reacties. Verlichting en kenteken idd nog niet aan gedacht bij een achterklep drager ;)

Het gaat dus het dak worden. Is dat nog een beetje te doen met geluid op hogere snelheden? Richting vakantie mag ik graag een beetje doorrijden.

Ik heb ook zuignap systemen van rockbros en seasucker gezien. Zijn dat volwaardige alternatieven voor dakdragers? Ik vind het overigens niet ideaal om telkens m’n voorwiel te moeten verwijderen. Op vakantie zit je met een wiel in je kofferbak en bij een snel tochtje zit je vier keer met gehannes met je voorwiel.

Indien het dakdragers worden dan ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met specifieke merken/modellen dakdragers en fietsdragers voor op het dak. Ik hoef niet het neusje van de zalm te hebben maar wel praktisch en zo min mogelijk rijwind geluid.

Dank alvast!
 

Tees

Donateur
Zuignap systemen? Ik zou er niet aan beginnen! De krachten die op een dakdrager komen te staan zijn best flink, steek maar eens je hoofd uit t raam bij 130 km/u ;)
Gewoon normale dakdragers kopen, je wilt toch niet dat je mooie racefiets op het asfalt van de snelweg eindigt? Of, nog erger, op de helm van een motorrijder die toevallig achter je reed.

Qua merken dakdragers: Thule is de absolute top, maar daar betaal je ook voor. Ik heb prima ervaringen met Hapro, en er zijn er hier ook met goede ervaringen met Aguri. Dat zijn wel de bekendste merken dakdragers. Op Marktplaats is vaak het nodige te vinden, al is nu wellicht niet de beste tijd van t jaar, zo vlak voor de vakanties.
 

Canon-Eye

Forumguru
Sinds ik dakdragers heb, gaat er nooit meer een fietsendrager op de trekhaak.
Wacht maar tot je wat ouder wordt (en de fietsen wellicht iets zwaarder :) ), dan gaat dat boven je macht tillen niet meer zo soepel als nu. Trouwens, bij een goede fietsendrager zoals mijn (opvouwbare) Thule zijn de fietsen zodanig bevestigd dat ze elkaar niet raken. Niet goedkoop, wel rotsvast en oerdegelijk.

Ik vervoer al decennialang mijn kajak(s) op het dak. Ook toen ik nog in auto's zonder dakrails reed zoals Audi80, VW Polo en zo. Ook daarvoor altijd alleen Thule spul gebruikt. De voetjes zijn altijd exact toegesneden op het type auto waarvoor ze bedoeld zijn, onberispelijke pasvorm en dus stevige bevestiging en zo goed als onverwoestbaar. "Nadeel" daarvan is wel dat ik intussen een collectie van 3 verschillende lengtes aan vierkant buizen heb liggen. Het gaat niet stuk, dus ben ik nooit toegekomen aan een setje van die moderne geruisarme wingbars - weggooien doe ik ook niet zo snel...
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Een trekhaak is geen optie
Mag ik vragen waarom dat geen optie is? Achterop vervoeren is meestal het handigste en beste optie.

Het gaat dus het dak worden. Is dat nog een beetje te doen met geluid op hogere snelheden? Richting vakantie mag ik graag een beetje doorrijden.
Denk dat je met een fiets bovenop of achterop sowieso beter niet te hard kan rijden. Los van het extra verbruik wat je zelf al aan gaf, zijn deze systemen niet berekend op die snelheden.

Thule UpRide 599 handleiding als voorbeeld geeft aan dat 130Km/u de max is. Tevens mogen er geen spatborden op zitten. Vangen waarschijnlijk te veel wind op die snelheden.
Max 130Km/u geldt ook voor trekhaak dragers trouwens.

Ik heb geen ervaring met fiets op het dak, alleen dak koffer en fietsen achterop de trekhaak. Maar ik kan me goed indenken dat geluid eerder door de fiets wordt geproduceerd dan door het merk/type van de drager zelf. Die vangt alle wind en dus geluid denk ik.

Trouwens, bij een goede fietsendrager zoals mijn (opvouwbare) Thule zijn de fietsen zodanig bevestigd dat ze elkaar niet raken.
Klopt, heb een Hapro drager voor 3 fietsen, werkt perfect. Schuurt niets, elke fiets wordt op zijn plek gehouden met een eigen stang/grijper.
 

QOTSA

Actief lid
Mag ik vragen waarom dat geen optie is?
Zeker! Het is een leaseauto en wil niet investeren in iets waar ik over een paar jaar niets meer aan heb. Daar komt bij dat ik gebonden ben aan v/d Udenhout en ik ken meerdere collega’s die al maanden wachten op montage/levering van hun trekhaak. Geen zin in :-)

Dragers raak ik wel kwijt mocht dat nodig zijn.

Als het een privé auto zou zijn, zou ik overigens wel een trekhaak laten installeren.
 

QOTSA

Actief lid
De tijdwinst die dát uiteindelijk oplevert wordt doorgaans behoorlijk overschat...
Klopt maar in het holst van de nacht voelt 130km per uur op een vierbaansweg toch langzaam. Met nadruk op voelt want je hebt gelijk dat het per saldo weinig oplevert om 160 te rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat het per saldo weinig oplevert om 160 te rijden
Plus dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, dus ook je verbruik gaat skyhigh voor dat halve uurtje dat je er héél misschien mee wint, tussen de Baustellen in.
En mijn ervaring - na een jaar of 58 ook langere afstanden bij nacht en ontij te hebben gereden - is, dat je veel meer ontspannen aankomt als je het iets rustiger aandoet. Na aankomst ben je dan ook veel eerder toe aan genieten van je vakantie doordat je adrenalinelevel lager blijft. Zó gerekend haal je dat tijd"verlies" meteen alweer makkelijk in. En voor de passagiers zal het niet uitmaken, die slapen vermoedelijk toch wel...
 

True

Lid
Zeker! Het is een leaseauto en wil niet investeren in iets waar ik over een paar jaar niets meer aan heb. Daar komt bij dat ik gebonden ben aan v/d Udenhout en ik ken meerdere collega’s die al maanden wachten op montage/levering van hun trekhaak. Geen zin in :-)
Weet je dat zeker? Als je bij Udenhout zelf geleased hebt kan ik dat voorstellen, als je dat via een leasemaatschappij doet is er wel een mouw aan te passen, ze willen enkel dat het degelijk wordt uitgevoerd.
Stel je zit aan 1500€ kosten voor het monteren van een trekhaak (ruime ruime schatting) dat is ex. btw. 1240. Dan gaat de LM die 1240 doorberekenen aan de contractant. Je werkgever moet dan 1240 over de resterende maanden betalen. Je gaf hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/even-voorstellen-qotsa.46073/ aan dat er een op komt was en hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/octavia-4-besteld-en-nu-wachten-maar.40175/page-244#post-1010684 dat je 'm hebt. Dan zou je nu op z'n vroegst op maand 5 van je contractmaanden. Stel dat je 5 jaar mag rijden (I fucking hope so met die levertijden op de Octavia's ..) heb je nog een maand of 53 na installatie dus 1240/53= €23,40/mnd aan extra leasekosten. Een courante WG accepteert dat omdat je een lopende bestelling van een collega overneemt en dan betaal je geen euro meer, anders eventueel die 23€/mnd betalen. Als het als weggegooid geldt voelt moet je geen full operation lease gaan rijden :).
Als je 'm de volgende keer fabrieks af kunt krijgen betaal je maar 22% over 690€. Wat neerkomt op zo'n 12,65€/mnd bruto of 16,95€/mnd netto indien je meer dan 73k verdient/jr.
 

QOTSA

Actief lid
Ik weet het, helaas, zeker :jaja:
Los van het financiële geldt ook zeker het praktische aspect. Een trekhaak zou in mijn geval een soort van blackbox zijn qua levering/montage. Dakdragers heb ik bijwijzen van spreken morgen binnen als ik ze nieuw bestel of van marktplaats haal. En toch iets financieels; voor zo'n 300 euro zou ik dan helemaal klaar zijn. Montage trekhaak + een fietsendrager zal altijd een pak duurder zijn.
 
Bovenaan Onderaan