Fietsen drager in kofferruimte

Fabia 123

Forumguru
Dat kan ook maar ik vind het zeker geen veilige optie. Zou zeker voor een vaste drager gaan. Ik weet niet hoe vaak je fietsen mee gaat nemen maar ik raad het je niet aan.

In de zomer zie ik altijd veel Duitsers, Fransen, en Belgen 130 met een fietsendrager op de kofferbak over snelwegen gaan.
 

Japanese Power

Donateur
Kan best wezen. Heb je weleens op YouTube gekeken wat er gebeurt als ze moeten remmen of uitwijken? Rechtdoor gaat allemaal prima. En helaas heeft m'n zwager wel die ervaring. Ok, hij is een tikkeltje eigenwijs, maar toch.
 

leon-cupra

Forumguru
@Fabia 123 ,

Zelf geen ervaring mee, met zo een fietsenrek voor op een koffer, maar ken genoeg mensen die dit wel gehad hebben en allemaal zijn ze snel overgeschakeld op een gewoon rek en omwille van de reeds vermelde redenen: krasse en onhandig te monteren.
 

Niels83

Forumguru
een koers fiets is toch gewoon een race of wielren fiets? die is bij mij een stuk hoger dan mijn gewone fiets. dat gaat nooit staand passen als je langer bent dan 160 en of niet een slooping frame hebt.

Ik heb jaren met thule voor op de klep gereden. De gekste dingen mee gedaan
Monteren in 5 minuten. 1 keer een krasje maar dat was om dat ik door mijn enkel ging op de stoeprand met dat rek in mijn hand en mij opving op de auto. stukje fietsband om de haakjes en geen krassen. Nood rem met 160 zinder ABS geen probleem hoor. Je moet de fiets alleen wel even met een paar extra span banden vast zetten. Enige nadeel is dat je klep niet open blijft staan.

Rcht onveilig geloof ik niet. die duitsers mogen (of mochten tot voor kort) niet een met een drager op een trekhaak rijden.

maar als ik geen trekhaak had en ik moest alleen een fiets vervoeren dus niet 6 kinderen en vakantie troep dan gingen de wielen er uit en de fiets gewoon in de achterbak. Wel een trekhaak en 6 kids? dan gewoon een fietsendrager aanschaffen.
 

Ridley

Forumguru
Mijn pa heeft zelf een soortgelijk systeem gemaakt zoals topicstarter laat zien in de F3 combi. Twee racefietsen passen er perfect in. Hij verwijdert wel het zitgedeelte vd achterbank.

Kosten voor dit alles: €30
 
Wat me vooral tegenhoud om de fiets op een fietsendrager op trekhaak te zetten is het gebrek aan stabiliteit, ik ga in september voor een week naar Oostenrijk en moet wel een paar stevige bergpassen over vooraleer ik men hotel bereik, vermits ik niet meest rustige bestuurder ben heb ik wel wat schrik als de fietsendrager gedurende 1-2 uur van links naar rechts wordt gesleurd in de bergen.
 

Japanese Power

Donateur
Wat me vooral tegenhoud om de fiets op een fietsendrager op trekhaak te zetten is het gebrek aan stabiliteit, ik ga in september voor een week naar Oostenrijk en moet wel een paar stevige bergpassen over vooraleer ik men hotel bereik, vermits ik niet meest rustige bestuurder ben heb ik wel wat schrik als de fietsendrager gedurende 1-2 uur van links naar rechts wordt gesleurd in de bergen.
Waar baseer je dat op? Zie mijn ervaringen in reactie 12 van deze topic.
Heb het even bij elkaar opgeteld en ik heb ruim 15.000 KM in de afgelopen 5 jaar met een (trekhaak)drager gereden.
Zonder 1 enkele vervelende ervaring.
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Als je een week naar oostenrijk gaat en je wilt je fiets in de koffer leggen, waar gaat je vrouw al haar kleren kwijt geraken in de wagen?? :deuk:
Fietsenrek is absoluut geen probleem. Koop een goede thule en je zal geen problemen hebben. (Andere merken wss ook niet)
 

leon-cupra

Forumguru
Thuis als je naar een nudistencamping of resort gaat..............
is nog een goed gedacht. Zitten hier net met de rompslomp van koffers pakken, mooi in de koffer sorteren zodat alles mee kan, madam nog speciaal de was doen, strijken ... Nudistenkamp zou idd stuk gemakkelijker geweest zijn :deuk:
 

Niels83

Forumguru
is nog een goed gedacht. Zitten hier net met de rompslomp van koffers pakken, mooi in de koffer sorteren zodat alles mee kan, madam nog speciaal de was doen, strijken ... Nudistenkamp zou idd stuk gemakkelijker geweest zijn :deuk:

maar dan ook in adams kostuum op de fiets.

je moet je niet teveel zorgen maken. die fietsen drager komt niet los. ik heb zelf nu een spinder die is wat wiebelig maar een thule echt niet. sterker nog je vergeet dat ding ws totdat je in de spiegel je fiets in eens weer ziet.

hoe hard ga je net een fabia door de bergen? sneller dan 80 zal het niet zien, of je moet een rally auto rijden. Bedoel je anders misschien die heuveltjes waar iedere bejaarde zijn caravan over heen gooit met 110 en jij schrik hebt voor een fietsenrek met een race fiets er op van 12kilo (zwaarder zal die niet zijn anders kun je beter iets goed huren).
 
Daar zoek ik nog een oplossing voor hoe ik dat ga oplossen :pieker: er zit een slot op van thule maar als ik eens met een niet zo frisse kop vergeet dat er een slot op zit dan draai ik het gewoon kappot vrees ik :banghead:
 

Japanese Power

Donateur
Herkenbaar: ik heb destijds 2 lange kabelfietssloten gekocht die we met MTB-en altijd meenemen.
Als we ergens stoppen omdat te eten hangen we deze 2 sloten door wielen, frame en drager heen.
Alleen een Thule slot vertrouw ik ook niet. 2 Cube's LTD 29" zijn mij toch te dierbaar ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
ik zou onderweg geen stop durven maken met zo'n mooie fiets op de drager
Daar zoek ik nog een oplossing voor hoe ik dat ga oplossen
Die Thule-sloten verhinderen de gelegenheidsdief wel om ze er effe vlug af te halen omdat de draaiknoppen doordraaien. De klemmen gaan dus gewoon niet los. Bij mijn Thule opvouwbare drager is de bevestigingshendel ook met een slot geblokkeerd, dus de hele drager met fietsen en al van de trekhaak tillen is ook niet zo makkelijk. En inderdaad een van de kettingsloten die we toch al hebben als extraatje er doorheen moet het dan maar afronden...
 
dat heeft mijn drager ook een vergrendelbare bevestigingshendel, ik denk dat ik gewoon nog een kettingslotje ga halen en helemaal aan de auto ga vast maken (trekoog aan de auto rechts onder) het gaat hier tenslotte wel om een kapitaaltje aan materiaal.
 
Bovenaan Onderaan