Fabia verlagen

Joeri

Actief lid
Denk dat je altijd iets van comfort zal verliezen, vermits je ook "al" 16 inch velgen hebt. En door die velgen staat hij zowieso al een stukje hoger.
Ik weet dat er meestal (en dat is DENK IK het maximum voor de keuring) vier centimeter mag verlaagd worden. Moet je:
- veren kopen (van een goed merk dat TUV e.a. goedgekeurd is),
- laten plaatsen waar je een attest moet vragen van plaatsing,
- laten keuren op een ongevalkeuring (alsof je door een ongeluk bv je chassis hebt laten rechttrekken en voor de controle moet aanbieden).

MOET uiteraard allemaal niet, maar dit is de goede gang van zaken (in la Belgique).
Een vrij duur zaakje, komt wel ten goede aan de veiligheid, maar zit diep in je portemonneeeeeeeeeeee /forum/images/graemlins/frown.gif

Dutch4x4

Senior Member
Haha, dat is dan waarschijnlijk het enige dat in Nederland gemakkelijker is geregeld!

Setje verlagingsveren kopen, (laten) monteren en rijden maar...

RsLine: ik heb begrepen dat Eibach qua karakter wel goed past bij de Fabia. Pro-Kit verlaagt 30mm voor en achter. Er verdwijnt wel iets aan comfort, maar je krijgt er een veel strakker sturende auto voor in de plaats. Kost een paar honderd euro, in België waarschijnlijk flink goedkoper.

Hetzer

Forumguru
@RS-LINE Bekijk ook eens mijn eerder geplaatst bericht !! , Resumee, ik heb Weitec veren geplaatst (ook na een tip van DUTCH ) ik had onder m'n vorige Fabia Eibach veren , deze zijn perfect maar inderdaad errug stug , m'n huidige Weitec veren behouden meer comfort.

Dutch4x4

Senior Member
Inderdaad, Weitec is ook een goed idee!

Wat hebben die dingen je uiteindelijk gekost, Michael, inclusief montage?

Laus

Actief lid
hij staat idd wat hoog lijkt het. Ik heb de standaard veren, zelfde velgen en hij lijkt een stuk lager.

vw125

Forumguru
Hoi RsLine ik heb men octavia ook verlaagd met een schroefkit van FK, een duits merk dat zeer goede prijs-kwaliteit bied.
Ik heb er zoals Joeri zegt een TUV attest bij gekregen.
Als ik binne 4 jaar naar de keuring ga steek ik gewoon terug de originele veren en schokdempers ( als de wet ondertussen weer niet veranderd hier in Belgie natuurlijk)
Ik denk dat ik niveel comfort heb moetten inleveren( heb wel altijd met een verlaagde wagen gereden)
Mijne octavia is meer dan 5 cm lager naar moeder aarde gebracht en heb 17" pegasus velgen op men octavia.
Prijskaartje is het enige minpunt als je het als minpunt bekijkt eigenlijk. Heb de set plus montage en uitlijning 870€ betaald.
Voor foto's van men octavia kijk je maar even in de galerij bij auto's van leden.

Grtz vw125

Hetzer

Forumguru
het blijft ontzettend mooi een verlaagde auto met grote wielen , iets in mijn blijft dan ook altijd verlangen , naar die mooie 17 inch octi rs velgen /forum/images/graemlins/24.gif

Bijlagen

• 11127-E254950858.jpg
    11127-E254950858.jpg
    63 KB · Weergaven: 160

Erik

Lid
Voor de keuring is er geen max tot hoeveel je mag verlagen.

Tot 4 cm kan je met alleen veren verlagen, maar als je schokdempers niet al te nieuw meer zijn kan je deze beter meteen mee vervangen voor sportexcemplaren, omdat je dempers op een geheel andere plek gaan werken, wat resulteerd in lekkende en dus kapotte dempers in 9 vd 10 keren.

Wil je lager dan 40 mm, dan moet je verkorte schokdempers hebben, maar bij 40 mm is dit ook al aan te raden dus.

Lager dan 60 mm kan eigenlijk alleen met een schroefset, deze gaan vaak van een 30 tot 75mm, of zelf 100mm verlaging, afhankelijk van het merk en type.

Goede sportschokdempers zijn gele Koni's, (zijn korte) deze zijn verstelbaar kwa hardheid, en kunnen dus ook nog redelijk comfortabel ingesteld worden.

Maar er zijn nog meer bedrijven die setjes maken.

Voordeel met een schroefset is, dat je hem kan instellen op je eigen wensen. Neem je nog eens kleinere wielen, dan draai je je auto wat omlaag...

Voordeel bij grote wielen zoals bijv 17" is, dat je de auto heel ver kan laten zakken, dus optisch het wiel ver in de wielkuip, maar dan is de auto nog redelijk hoog door de grote wielen, waardoor de drempelvrijheid enzo nog netjes is.

Tot 16" heb je eigenlijk geen last van grotere wielen als totaal, omdat je hoe groter t wiel, hoe plattere band je kunt monteren...

Of men neemt airride haha, verstelbaar vanuit de auto, alleen voor racedoeleinden niet geschikt, omdat de wegligging niet echt strak is hiermee, maar wel makkelijk, auto bijna op de grond, komt er een heuvel, en dan kan je hm even omhoogzetten haha... Heb alleen geen idee of dit er ook voor Skoda's is.

Maar wil je dus alleen ietsie omlaag, dan zijn 30 of 40 mm verlagingsveertjes wel een goede en goedkope oplossing /forum/images/graemlins/cheer.gif

Karstieman

Forumguru
Dat Airride, dat had de Citroen BX van mijn pa vroeger ook. Alleen heette dat toen niet zo, maar je kon wel met een hendeltje de auto omhoog of omlaag laten gaan.
Heel leuk om mee te spelen, verder wel totaal nutteloos /forum/images/graemlins/wink.gif

Tallguy

Forumguru
Wie kan mij helpen aan wat sites (NL sites) van verlagingssets die goed passen op een FabiaCombi 2005 model. Auto heeft nu 16" lichtmetaal en wil graag 30mm zakken.
Indien mogelijk ook prijs indicatie. Weitec zag ik hier voorbij komen, maar op hun site kan ik niet eens kiezen voor Fabia als model.
Oh, veren moeten auto wel verlagen, maar niet té stug zijn.

Hetzer

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@RS-LINE Bekijk ook eens mijn eerder geplaatst bericht !! , Resumee, ik heb Weitec veren geplaatst (ook na een tip van DUTCH ) ik had onder m'n vorige Fabia Eibach veren , deze zijn perfect maar inderdaad errug stug , m'n huidige Weitec veren behouden meer comfort.

[/ QUOTE ]

blader maar eens door wat topics, is al redelijk wat over gepost!

Tallguy

Forumguru
Ah...ik had de seach verkeerd ingesteld. Idd een hoop over te lezen, maar dat wordt morgen ofzo.

Was vanmiddag even bij ProfileTyreCenter en die gaf aan dat de MAD veren het beste schijnen te zijn en dat zelfs de VAG groep deze schijnt te gebruiken voor a fabriek verlagingen.
Kostenplaatje: 450EUR incl uitlijnen etc.

Dutch4x4

Senior Member
MAD is inderdaad het huismerk van Skoda, maar er zijn allerlei (goedkopere) oplossingen die voldoen. Hoeveel kostten die Weitecs van jou ook alweer alles inclusief, Michael?

Hetzer

Forumguru
pffff effe denken ,ja de bon ligt thuis en daar ben ik even niet, veren waren zo'n 120 euro , montage bij de Skoda-dealer 150 euro incl uitlijnen

dus totaal 270 euro!!!!!!!!!!

Dutch4x4

Senior Member
Nou kijk. /forum/images/graemlins/smile.gif

Ja, in mijn geval betaalde de zaak, die alleen officiële spullen wilde, dus heb ik ook MAD laten monteren. Goed spul, daar niet van, maar particulier heb je van Weitec net zo veel plezier.

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nou kijk. /forum/images/graemlins/smile.gif

Ja, in mijn geval betaalde de zaak, die alleen officiële spullen wilde, dus heb ik ook MAD laten monteren. Goed spul, daar niet van, maar particulier heb je van Weitec net zo veel plezier.

[/ QUOTE ]

Scheelt idd een hoop zeg! Maar waarom dan dat verhaal dat niet-goede veren gaan inzakken in de loop der jaren (zeg dus de niet-MAD veren)? Is dat een verkoopverhaal? (en dat terwijl ik die kerel van Profile al jaren lang ken en zaken met 'm doe).

@Michel: Heb je toevallig foto's van before &amp; after het verlagen? En wat zijn jouw ervaringen? Mijn virnedin heeft een 1.4Combi en als ik met dat ding in DLD rijdt op topsnelheid vind ik 'm met de default veren nogal 'loskomen' qua gevoel. Had jij dat eerst ook?
Enne...waar had jij die Weitec veren eigenlijk gekocht?

Bovenaan Onderaan