Fabia MK3 in de sneeuw

Canon-Eye

Forumguru
De wielen draaien in de achteruit bij hetzelfde motortoerental aanzienlijk langzamer dan in de 1e versnelling, dat kan ook een rol spelen. Rustiger wegrijden dus?
 

EdK

Forumguru
Oftewel vooruit weg willen rijden in de sneeuw, zet hem in zijn twee en laat die koppeling langzaam slippend opkomen zonder gas bij te geven of een heel klein beetje.....
 

Freeze-o

Senior Member
Wat er gebeurd is dat de motor smoort, de wielen spinnen niet. Als ik gas geef dan klimt de motor niet in toeren en het slip icoontje brand.
Als ik ASR uitzet dan is het probleem minder aanwezig en heb ik iets wheelspin maar zelfs dan grijpt ESP in en smoort de motor.
Het probleem is voornamelijk met wegrijden in losse sneeuw. Wat ik nu dus doe is achteruit rijden naar een plekje waar geen sneeuw ligt en dan wegrijden. Eenmaal opgang rijd de wagen prima.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is het precies zoals Peter zegt. Alleen lees ik ook op meerdere fora dat ESP altijd ASR behelst (maar niet andersom). Alleen vraag ik me dan af wat die ASR-uitknop doet...misschien de werking van de ASR verminderen? Zijn zat autos tegenwoordig waar ASR en ESP niet meer volledig uit kunnen.

Vraag me ook af: zou er iets mis zijn met (een van) je ABS sensoren? Die worden tenslotte voornamelijk gebruikt bij de ASR regeling.
 

Captain Hook

Forumguru
't Is al heel wat jaartjes geleden, maar ik heb het ooit meegemaakt dat de kabel naar de ABS sensor (en de ring daarachter) beschadigd was bij een Golfje. Waardoor de ECU de ASR/ABS signalen niet goed binnenkreeg en daardoor 'raar' deed.

Zou er misschien zoiets aan de hand kunnen zijn?
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden waardoor een bonk ijs en/of steentje de boel aldaar beschadigd heeft c.q. blokkeert?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Of is er toch iets niet helemaal goed gegaan bij de herprogrammering na die DIY trekhaakmontage?
 

Freeze-o

Senior Member
Excuses.... een paar dagen aan het sleutelen geweest aan de 4.2 v8. Wat een klus :eek:

@hemi24 de trekhaak bekabeling is nog niet aangesloten omdat ik al weken wacht op een kabel uit polen voor de achteruitrijcamera.

Nu komt het rare... vandaag met de skoda door wat hogere sneeuw lopen wroeten en het probleem is als sneeuw voor de zon verdwenen... :eek: ik snap er helemaal niks van.... ik zet mijn inleg op een ABS sensor die niet helemaal lekker is. Vagcom geeft geen errors....
 
Bovenaan Onderaan