Fabia MK3 in de sneeuw

Freeze-o

Senior Member
Tot vandaag was ik enorm blij met mijn Fabia III.....

Vanavond moest ik 10km binnendoor waar die 25m kilo zout niet is gestrooit :)

Rijden "op" sneeuw gaat prima, ik stuur overal omheen en in. wat een plezier!
nu komt het... zodra je wil wegrijden vanuit stilstand grijpt de EPS heel gretig in. Zo erg dat ik op een gegeven moment niet meer weg kwam. ASR uitgezet en nu werd het ietsje beter maar EPS blijft aggresief ingrijpen.

Heeft iemand anders ook deze ervaring? Mijn vriendin werkt in de zorg en moet morgen op pad.... de Tesla Model S geef ik haar liever niet mee met dit weer maar de Skoda was waardeloos vanavond.
 

Niels83

Forumguru
Doet de ESP niet gewoon exact wat die moet doen? Als de auto wegglijd ingrijpen.

Wat heb je er zelf aan gedaan om het te voorkomen? Heb je winterbanden, mindergas geven, evt de koppeling wat anders losgelaten eerder naar zijn 2 geschakeld etc?

Wat doet de ESP precies waar je last van hebt? Bij mij mk2 kan ik gewoon doorrijden er komt alleen wat minder vermogen op de wielen, alsof je de koppeling half intrapt tijdens het gas geven.

Er is een rede dat het code rood is. Het is extreemglad. Bijna overal kwam ik ijs onder de sneeuw tegen, spekglad dus. Ik denk niet dat het een fout in het systeem is, maar een auto kan gewoon niet goed overweg met dit weer.
 

Freeze-o

Senior Member
Ik snap je reactie niels. Optrekken in de 2e versnelling is uiteraard de standaard. Wat er vervolgens gebeurd is dat de auto simpelweg niet reageert. De ESP gaat knipperen en er is totaal geen reactie op het gaspedaal. De wielen slippen dus ook niet. je staat simpelweg stil.
"normaal" kan je nog wel met je gas spelen om weg te komen. Met de fabia dus niet.
Wat wel prima ging was achteruit.... ik kon mijzelf dus vrij rijden achteruit om vervolgens letterlijk niet vooruit te kunnen.
Nadat ik ASR heb uitgezet in het menu werd die ietsje beter, ik kwam heel langzaam weg.
Dit is echt niet best, normaal zou je ESP uit moeten kunnen zetten in geval van "nood". bij de fabia had ik 2 duwende automobilisten nodig die het zat waren om mij te zien "stilstaan"
Ik denk dat mijn vriendin morgen 25km achteruit moet gaan rijden :)
 

Japanese Power

Donateur
Heeft iemand anders ook deze ervaring? Mijn vriendin werkt in de zorg en moet morgen op pad.... de Tesla Model S geef ik haar liever niet mee met dit weer maar de Skoda was waardeloos vanavond.
Why not. Wat is je meer waard?

Edit. Is geen antwoord op jouw vraag naar wel een vraag die bij mij als eerste opborrelt...
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Die tesla's zijn toch 1 grote computer? Die anticipeert wel op de sneeuw hoor.

Maar heeft de faab winterbanden want net weer een ritje gemaakt en 1 keer greep esp in.
 

Captain Hook

Forumguru
Weliswaar een wat oudere Roomster alhier. Maar die heeft een uitschakelbare ASR (voor als echt heel glad is en je b.v. wilt wegkomen door heen en weer te schommelen) en ESP (niet uitschakelbaar).

Maar op de Vredestein Quatracs was het best wel te doen. Ook al is een DSG wat lastiger doseerbaar dan een handbak met voetbediende koppeling.

Alles heeft te maken met het aanvoelen van je auto en de ondergrond door de bestuurder. En zijn/haar manier van sturen en doseren van de aandrijving.
Alles heel erg met beleid en voorzichtig. En dan gaat het best wel lukken. En nog meer anticiperen dan voorheen. Niet alleen voor jezelf, maar vooral voor anderen die dat niet kunnen/willen/doen. :shutup:

Er zijn hier bij ons in de wijk ook wat tricky plekjes. Zoals een rotonde en gelijk daarna een hellend vlak met schuine bochten en verkeersdrempels. En er wordt niet gestrooid alhier.
Dus ja, ik heb ze al zien schuiven richting stoeprand en er tegenaan/overheen. Voor de grap eens staan kijken hoe sommigen rijden en, het is bijna voorspelbaar, die gaat glijden, die gaat het wel lukken. Leuk spelletje.

Vooral zware auto's (EV's in het bijzonder), met veels te dikke sloffen, hebben het nu moeilijk. Je wilt nu vooral smalle (M&S/sneeuwvlok) banden met diepe lamellen; waardoor je druk per contactoppervlak met het wegdek zo hoog mogelijk is.
Ander nadeel: veel jonge(re) automobilisten zijn al zo gewend aan alle electronische rijassistenten en rijhulpjes, dat begrip van, en ervaring met gladde wegen vaak ontbeert.
 

hemi24

Forumguru
ESP gaat toch niet ingrijpen als je wegrijdt in de sneeuw?

De ASR moet je even uitzetten, anders "smoort" het systeem je motor af, maar op de rechte baan gaat ESP niet zoveel doen!
Krijg je wel de melding in je dashboard als je de ASR uitzet, met het bijbehorende gele icoontje wat dan continue aan gaat?
 

Freeze-o

Senior Member
als je ASR uitzet dan verbeterd het iets maar ESP grijpt nog steeds fanatiek in.
met ASR aan kwam de fabia niet van zijn plek (wel achteruit). met ASR uit komt hij heel traag van zijn plek. (oma's scootmobiel style)
 

Captain Hook

Forumguru
@Freeze-o Je geeft aan dat ESP fanatiek ingrijpt?
Geef je dan wellicht TE fanatiek gas? Want ESP, met uitgeschakelde ASR, tijdens het wegrijden op een glad oppervlak, doet niet zo heel veel. :pieker:

Het klinkt misschien flauw, maar of een beetje heen en weer wiebelen, om uit een kuiltje/gladde plek te komen, of met een fluwelen voet je gaspedaal bedienen. Zodra de wielen beginnen te spinnen, maak je de ondergrond alleen nog maar gladder...
Enne, rijdt je op zomerschoeisel of op 4-seizoens/winterrubber?
 

Freeze-o

Senior Member
Verdestein zomerschoenen.
De wielen spinnen niet, de skoda lijkt wel te ontkoppelen.... of ik nou weinig of veel gas geef :(
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ha ha, met zomerbanden wegrijden vanuit een laag sneeuw, is vrij kansloos (weet ik uit ervaring)
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rosinfield

† In Memoriam
Truc is dan inderdaad om heel voorzichtig te proberen achteruit te gaan. De kans dat dat lukt is groter met een voorwiel aangedreven Fabia.
 

Desperado

Forumguru
Ik sluit ma aan bij de mensen die de zomerbanden de schuld geven.
Met de all seasons vrijwel probleemloos gereden gisteren. Ook door hoge heuvels sneeuw.
 
Bovenaan Onderaan