Fabia MK3 in de sneeuw

Freeze-o

Senior Member
ik rij een tesla model s zonder peoblemen door hoge sneeuwduinen heen. met de a6 allroad lach ik mij rot.
de fabia komt niet van zijn plek af als ESP eenmaal heeft ingegrepen, de motor word volledig gesmoord.
zodra ik hem in zijn achteruit zet kom ik ook prima weg. gister heb ik het dorp achteruit doorgereden.
 

EdK

Forumguru
Met de Fab3 met handbak en vredesteins 4 seizoensbanden met een 6mm profiel nog vanmorgen.

Vooruit ging in eerste instantie niet vanwege een te hoge sneeuwmuur.
Dus stukje achteruit en stuur weer omgegooid en in zijn 2 weg gereden, geen ESP /ASR ingrepen.
Op gemakje met gangetje van 70 met de rest meegetuft over de snelweg naar werk toe.
Daar een collega ook met F3 maar zomerbanden kwam de parallel weg niet op en is met slippende banden in zijn achteruit weer de hoofdweg opgegaan en via een omweg op parkeerplaats op zaak aangekomen.
Ik met mijn 4 seizoens geen enkel probleem waar collega dat dus wel had en zonder problemen het parkeervak ingereden.

In mijn hele rit geen enkele ingreep gehad van de ASR of ESP dus....
Vermoed toch dat je het moet zoeken in de zomerslofkes
 

leon-cupra

Forumguru
Morgen met de Snowperb van mijn madam naar werk. Heeft winterbanden. De benz niet en heb nu geen zin om in de dijk te belanden. Moet zaterdag nog in zijn gehele naar de verkoper.
 

leon-cupra

Forumguru
Kzou niet graag in de miserie komen te zitten door wat sneeuw ... “hallo Carlo, benz zit in de dijk, 4K kosten aan , tja die overname gaat nog wel door zeker?”
“Uhhh ja ... aan 3k minder” :nono::nono:

snowperb staat hier anders toch maar.madam werkt 4 dagen van thuis uit.
 

Cordoba

Forumguru
Ook ik werk in de zorg, en vandaag zonder probleem met de F3 naar mijn werklocaties gereden, ik had vooral last van andere automobilisten die moeilijk vooruit kwamen.
Misschien iets te enthousiast op het gaspedaal? Ik had vanavond onderweg ook zo iemand: verkeerslicht sprong voor mij op rood, en voor de wachtende Volvo op groen, alleen gas ie zoveel gas en had zoveel wielspin dat het heel lang duurde voor ie wat snelheid had. Gevolg alle kruisende verkeer had al weer groen, en kwam de kruising op, toen hij met 10 km/u de kruising op kwam glibberen. Ik rij nu op all seasons, maar in het verleden met andere auto's op zomerbanden ook geen probleem. De truc is dat je voorzichtig moet zijn met het gaspedaal (en ook de rem), en meer afstand houden. Niet in de 2e versnelling wegrijden, maar gewoon in 1 beginnen, en als ie door gaat slippen (of ASR ingrijpt) door naar de volgende versnelling. Door met (te) veel gas in de 2e versnelling weg te rijden, kom je juist in de problemen, vroeger met auto's waarbij de versnellingsbakken niet zo op weinig mogelijk toeren gemaakt werden, werkte dat wegrijden in 2e versnelling vaak wel.

Mijn vermoeden is dat het probleem komt door banden met te weinig grip en/of rijkunsten die beter kunnen. Overigens toen ik de F3 kocht zaten daar (waardeloze) all seasons van Minerva onder, die zijn vervangen door all seasons van een ander merk, en dat is wel een wereld van verschil, veel meer grip, zelden of nooit meer ingrijpen van ABS-systeem en andere zaken.
 

Atria

Actief lid
Met de huidige motoren kun je toch gewoon rustig wegrijden in de 1 zonder gas geven. Koppeling rustig laten opkomen, geen geslip en je rijdt rijstig weg. Daarna gas bijgeven en schakelen. Esp zou niet veel moeten doen met wegrijden inderdaad. Ga morgen even de fabia van mijn schoonmoeder uitgraven uit de sneeuw en stukje rijden. Kijken hoe dat gaat :D
 

Freeze-o

Senior Member
Rijkunsten kunnen altijd beter ;)
ik denk dat er iets niet lekker zit met de ESP. het is niet normaal dat je wielen niet draaien als je in de sneeuw wil wegrijden nadat ze ietsje hebben geslipt. achteruit geen enkel probleem.
Ik zal vag-com er morgen aan hangen, ESP uit de optielist slopen en eens kijken hoe goed we door het dorp kunnen.
 

hemi24

Forumguru
Het ESP is niet je probleem!
Misschien toch maar eens goed nakijken in het boekje hoe je de ASR goed uitschakelt?
 

Freeze-o

Senior Member
ASR is een vinkje in het infotainment systeem en als die uit staat gaat de kerstboom uiteraard branden en verbeterd het wel iets. maar ESP blijft vervelend.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik denk dat dat dan ook het probleem is; ASR als onderdeel van infotainment!!! Wie verzint dat? Of zit het er als 'lollige' gadget in? :D
 

Atria

Actief lid
Vanmorgen even een rondje gereden met een Fabia 1.0 tsi op en in een flinke hoop sneeuw en nergens last van gehad. Wel met all season banden, maar stevig optrekken, ook in de sneeuw, gaf eigenlijk weinig tot geen geknipper van ASR/ESP. Dan lijkt er bij jou dus iets niet juist in de afstelling. Geen knoppies ingedrukt, behalve van de afstandsbediening ;).
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan lijkt er bij jou dus iets niet juist in de afstelling. Geen knoppies ingedrukt, behalve van de afstandsbediening ;).

Vooral met de banden; dat scheelt echt hoor. Vandaag stukje met de Up, waaronder ook all seasons, dwars door dikke laag sneeuw. Geen centje pijn en geen ASR lampje gezien
 

Freeze-o

Senior Member
een fysieke ASR knop... dat lijkt mij luxe :)

bandjes helpen altijd! alleen hoe kan het dan dat ik heel gemakkelijk achteruit het dorp doorrij en vooruit kompleet stil blijf staan.
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik moet de ESP ook uitzetten in de wagen opties via het infotainment. Geen fysieke knop aanwezig bij de Rapid (2016)

Alleen heb ik die nog nooit uitgezet. Ook niet bij sneeuw.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het lijkt me dat je met een voorwielaangedreven auto makkelijker achteruit dan vooruit door de sneeuw gaat. Of is dat een onjuiste veronderstelling?
 
Bovenaan Onderaan