Fabia Kres

Kres

Lid
Zo ik ga ook maar een topic aan mijn Fabia wijden.

Er zijn paar puntjes waar mee bezig ben.

Om te beginne was de Bij wat alles wat mis kan gaan bij een deur mis. Speaker kapot. Cv deed het soms wel en soms niet en het raam mechanisme was stuk.
Dat heb ik gister allemaal opgelost. Deurplaat en het slotmechanisme van de sloop en alles in een uurtje gemaakt.
Dat is nu allemaal in orde.

Toen ging ik me wijden aan een mogelijk (bij Fabia schijnbaar bekend) probleem met de bedrading bij en onder de accu.
Een bundel gevonden die achter de accu over de chassis balk loopt. Daar was het beetje nat en de bedrading ligt er boven op. De bundel losgemaakt en gevoeld of ik beschadigingen voelde maar niks gevonden. Alles met siliconen ingespoten en de bundel zo vastgemaakt dat hij er net boven zweeft.
Nou is mijn vraag of dit de plek is waar het mis gaat of zit het echt in de goten onder de accu ?
Toen ook maar een blik geworpen in de gasklephuis. Die is super zwart en zit vol met aangekoekte roet.
Na dat ik hier en daar paar topics heb gelezen kwam ik er achter dat dit in combinatie met de egr klep voor aardig wat vermogens verlies kan zorgen. Laat het net zo zijn dat het mij laatst is opgevallen dat hij sloom optrekt en ook redelijk snel af wil slaan bij optrekken uit stilstand.

Dat is dus het gene dat ik nog wil doen.
Heb ook begrepen dat je de boel opnieuw moet in leren. Heb vcds tot mijn beschiking. Daar moet het ook mee kunnen.

Zijn er nog tips en ideeën hoe dit het beste gedaan kan worden? Hoe je het makkelijkst de aangekoekte zooi weg kan krijgen.

Het gaat om een Fabia uit 2004 met een 1.4 motor. Geen mpi.
 

Joske

Forumguru
Gasklephuis reinigen.. vergeet niet dat dit nadien opnieuw ingeleerd moet worden mbhv VCDS, anders zal je motor niet mooi lopen. Heel onregelmatig zelfs.

@turboturbo heeft eens een mooi topic gemaakt hoe hij dat aangepakt heeft
 

Cordoba

Forumguru
Kres, 1.4 motor en geen MPI, dat zal dus een 1.4 16V zijn? (in 75pk of 100 pk uitvoering)
Ik weet niet meer hoe Turboturbo het heeft aangepakt, maar vaak wordt remmenreiniger gebruikt om het gasklephuis te reinigen.
 

Kres

Lid
Ja doe topic was ook beetje mijn inspiratie om het te gaan doen.

Ja vandaag even snel in Vcds gekeken maar kon niet zo snel ontdekken op welke manier ik de boel moet in leren.

Google is je beste vriend.
 

Kres

Lid
Dat denk ik wel ja. Zal dan de 16V zijn. Zal zo even dubbel checken.
Binnenkort maar langs de Action voor paar bussen remreiniger.
 

turboturbo

Forumguru
Bij de 16V is het simpel(er). De EGR en gasklephuis zitten op elkaar gemonteerd (dacht ik tenminste, misschien kan @Joske je een explosie tekening presenteren), itt tot de 1.2 12V uit mijn Fabia.

In dat topic dat ik destijds aanmaakte, poste ik een bericht tijdens mijn voorbereidingen / veldwerk ;) hoe het bij een 1.4 16V gemonteerd zit, incl YouTube filmpje, met de vraag waar ik het zoeken moest. Waarop @Ronnie me uit de brand hielp en aangewezen heeft waar bij mijn motor de EGR zat.

Qua tips las ik vooral over reiningsmiddelen, maar die kan je echt allemaal aan de kant gooien. Die doen hoegenaamd niks meer als het zwarte koek is, daarbij zou remmenreiniger te agressief zijn.

Die zwarte koek moet je er maar gewoon afkrabben met een hard (maar liefst niet scherp) voorwerp. De 'zwarte koek' zeg maar zit gewoon als een soort laag op het aluminium, en komt er dan vanaf als een soort... ja waar leek het nou op, het leek op kool van de barbecue. Kan ook wel kloppen bedenk ik me nu :)

Ik krabte het er dus voorzichtig met de achterkant van een bot mesje af, maakte daarbij wel heel minimaal krasjes. Dus misschien is er een betere tool voor dat klusje.

De EGR uit mijn motor is een heel ander type dan uit de 1.4 16V dus daar kan ik je niet veel advies over geven.

Ben benieuwd!

EDIT: hier nog een draadje van iemand met dezelfde motor in z'n Polo (http://forum.mypolo.nl/polo-iv-9n-3/2722-egr-klep-schoonmaken-1-4-16v-polo-2003-a.html)
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
op zich niet zo heel moeilijk om te demonteren, op vastzittende bouten na natuurlijk..

mits exact bouwjaar en motorcode kan ik je mss nog wel een handleiding of overzicht uit Elsawin bezorgen.
 

Kres

Lid
Zal so buiten nog even in Dr kofferbak kijken.
Het is in ieder geval een 1.4 75 pk uitvoering. Bedankt voor jullie hulp alvast.
@turboturbo. Hoezo is de remreiniger te agressief? Maakt de boel mooi schoon juist of zijn er pakkingen die er niet zo goed tegen kúnnen?
 

turboturbo

Forumguru
Zal BBY zijn.

Ja waarom te agressief weet ik niet precies. In dat YouTube filmpje doen ze het ook inspuiten zie ik nu, dus zal wel loslopen.

Maar sowieso is demonteren het beste wil je 't goed schoon krijgen.
 

Joske

Forumguru
brakecleaner zal geen probleem zijn hoor, verdampt allemaal mooi, ik ga er wel van uit dat je het ding demonteert alvorens met de brakecleaner aan de slag te gaan natuurlijk ;)
 

Cordoba

Forumguru
Nu ik de discussie over remmenreiniger lees: ik geloof dat ik wel eens een verhaal gehoord heb bij iemand die het in overvloed had gebruikt en onvoldoende gedemonteerd, waardoor er uiteindelijk bij starten aardig wat remmenreiniger in de cilinders is terecht gekomen, en geloof dat de klopvastheid van remmenreiniger niet helemaal hetzelfde is als van euro95....
 

Kres

Lid
Bby idd.. Een 1390 cc viercilinder.
Zeer zeker dat ik de boel ga demonteren. Anders loopt het allemaal in de inlaatspruitstuk.
Nou maak ik me nog niet zo heel veel zorgen over de remreiniger maar meer over de vaste deeltjes die er in vallen.
Remreiniger is behoorlijk goed spul om oude motoren op gang te krijgen.
Starten daar aardig goed op.
 

Kres

Lid
Bedenk me net. Je heb van HG speciaal goedje om aan de binnenkant de ramen van hout kachels te reinigen. Is erg goed in verwijderen van roet. Even kijken of ik dat niet heel handig kan gebruiken. Daarna met remreiniger alles weer uitspuiten.
 
Bovenaan Onderaan