Fabia Kres

Joske

Forumguru
2 liter, ongeacht de code van de versnellingsbak zie ik hier

deze zou wel in principe levenslang mee moeten gaan en dus eigenlijk niet vervangen hoeven te worden. Maar het lijkt me niet slecht om deze vloeistof na 10 jaar eens te vervangen ;)

Joske

Forumguru
en hier nog even de handleiding, er zijn trouwens 2 soorten olievulpluggen. Met binnenzeskant en met torque.

Bijlagen

• versnellingsbakolie controleren.pdf
    46,4 KB · Weergaven: 4

Kres

Lid
Mijn excuses...
Ik had beetje snel gereageerd op jou bericht omdat het onder werktijd was.
Dus bij deze. .. Ben je zeer dankbaar voor het delen van deze en andere informatie. Bijzonder nuttig.

Nogmaals bedankt.

Kres

Lid
Druk bezig.. dus.
Olie afgetapt. Filter vervangen. Die is overigens best slecht te bereiken. Maar goed. Of een dop 30 of een oliefilter tang. Ik heb dat laatste.
Dan aan de erg en de gasklephuis begonnen. Damn wat is dat vies en zwart. Vooral de onderkant van het gasklephuis. Nu alles schoon gemaakt.
Een ding viel me op. Heb pakkinge besteld maar tussen het gasklephuis en inlaat zit er rubberen pakking. Zo ook bij de aansluiting tussen de inlaat en de buis die naar de egr klep loopt. Dus geen pakkingen nodig in mijn geval. pakkingen
Egr klep was beetje mottig maar niet heel erg. Beetje schoongemaakt zo goed als dat kon. Nu alles in elkaar zetten.

Kres

Lid
Zo. Het is allemaal goed gelukt. Hij is onder in wat pittiger geworden. Reageerst sneller op de gas pedaal en pakt sneller op als je de gaspedaal intrapt.

Aan de egr klep kon ik niet zo gek veel schoonmaken. Alleen de voorste gedeeltes waar je beetje bij kan. Heb er van alles op losgelaten. Van remreiniger tot contact spray. Daarna met een stukje scotchbrite geschuurd.

Heb meteen de olie en de bougies gedaan. Ohh ja en de remolie ook.

Kan lastig zéggen waar het exact aan ligt maar hij loopt nu stuk fijner en beter. Geluid van de motor is ook verandert. Minder rauw.

Hoe wordt de distributie ketting gesmeerd?
Ergens een olie drupelaar ?

Al met al een heel geslaagd dagje.

Kres

Lid
Inmiddels 800 kilometer verder en hij loopt heerlijk.
Wat ik even snel had ontdekt is dat ik een riem heb en geen ketting. Dat wordt voorzichtig aan mijn nieuwe project.

Even een kleine tip.
Doffe koplampen klaren weer aardig op als je ze met siliconen spray inspuit. Even met een doekje er over en ze kunnen er weer tegen.
Natuurlijk is polijsten het mooist maar ik ben er nog niet helemaal over uit wat de beste coating is die je na het polijsten weer aan moet brengen.

Bovenaan Onderaan