Fabia II met Xenon

Chatslet

Forumguru
Mijn dealer (Lakeman Purmerend) wou er ook niet aan beginnen omdat ze er in het verleden te veel gezeik mee hebben gehad. De service manager was overigens wel heel erg geinteresseerd in het resultaat als ik het zelf zou gaan doen en was benieuwd of het met de can-bus lampcontrole zou lukken. De ledjes die ik toen in de interieurverlichting had gestoken vonden ze wel heel erg mooi. Nu heb ik in bijna alle lampen led en xenon in dim en mistlicht. nog 6000km dan mogen ze het allemaal bewonderen met de 1e beurt. Zelf inbouw is op zich goed te doen. Bijna zo simpel als een normaal lampje wisselen alleen wat extra bedrading. Het is alleen wel een rot werkje en niet iets wat je voor je lol doet. Vooral niet met een 1.2 TDI (greenline).
 

dcd

Nieuw lid
beste antera zit daar ok een beschrijving bij hoe het geinstaleerd moet worden een vriend wil me mee helpen daarmee maar weten beide niet precies hoe dit moet,
en welke kleur ist dan
vrgr dcd
 

dcd

Nieuw lid
Beste noord26,en of ander
ik kan voor 360euro pilot xenon pro canbus h7, led stadslichtjes insteek,enled dagrijverlichting in laten bouwen,
maar voor dagrij en stadslichtjes led is dan geen xenon toch??
ik weet dit niet namelijk wie raad mij wat aan??
vrgr dcd
 

Noord26

Forumguru
Nee dat is natuurlijk geen Xenon, dat is het nooit. Anders verblind je weg gebruikers. Een stadslichtje is een 5W halogeen lampje. Steek je daar een Xenon-lamp in (hetgeen niet gaat vanwege de passing en grootte), heb je het effect van een 165W halogeen lamp (Xenon is 3maal zo sterk als je 55W Halogeen- tegen 40% minder stroomverbruik) ipv je stadslicht van 5W.. Lol, 30maal zo sterk dus! Dagrijlicht is 20W en ook een halogeen lampje. Veel vervangen het voor uiterlijk vertoon door een ander gekleurd lampje (of LED). Zelf heb ik origineel, zie het nut van verandering van stads- en dagrijlicht namelijk niet in.

Dat is namelijk ook een normaal halogeen lampje als je auto af-fabriek Xenon heeft. Hierdoor is menigeen juist te herkennen als after-market als je ze vervangt voor LED's.
 

dcd

Nieuw lid
nou is besteld volgende week erin gebouwd,,,,,,
De levering en montage van een Xenon dimlichtset (H7) in de kleur 6000K en de montage van LED dagrijlampen en LED stadslichtlampen in bijpassende lichtkleur komt op een totaalprijs van €. 346,- inclusief BTW. Bij de set worden twee extra reserve-Xenonlampen geleverd. Deze set is uiteraard geschikt voor de in de Fabia aanwezige CAN-Bus electronica.

De levertijd van de set zal ongeveer 5 dagen zijn.
 

Noord26

Forumguru
346 voor een set met extra lampen en led's is fors te noemen. 360 incl inbouw met ook drl led's valt dan weer enorm mee. Dat is maar 16 meer.
 

Chatslet

Forumguru
Als je xenon plaatst en je doet de rest niet vind ik het persoonlijk meer een kerstboom met al die verschillende kleuren. Ik heb daarom ledjes in stads en dagrijlicht gestoken zodat die de kleur van de xenon matchen. Bij de dagrijlichtjes is dat echt heel erg goed gelukt met cree ledjes. Daar komt nu 5000k wit licht uit zoals je dat veel ziet met Mercedes en Audi. Doordat de Cree leds een vrij geconcentreerde lichtbundel geven valt de auto ook eerder op wat dus bij draagt aan de zichtbaarheid en veiligheid. Stadslichtjes is nog niet helemaal naar mijn zin. Die ik er nu in heb zijn enigsinds blauwig en gewoon niet mooi. Ik ga daar binnenkort een setje 5000k ledjes voor bestellen.
 

MacManiac78

Forumguru
Kies maar niet voor LED's die hebben een te lage licht opbrengst. SMD's, Super-Flux, Plasma-LED's of CREE is een veel beter oplossing.
 

Noord26

Forumguru
De ene LED is de andere niet. Er zijn LED's die zeer weinig licht geven, terwijl andere juist veel licht geven. Het is hetzelfde als zeggen dat je geen gloeilamp moet gebruiken. Die zijn er ook van 5 tot 500W.

Alle varianten die hier opgenoemd worden zijn namelijk ook LED's. ;)
 

MacManiac78

Forumguru
Joh? :cheer:Men zoekt op led, men koopt led.... teleurstelling. Zoekt men op de andere termen, geen teleurstelling.
LED is de verzamelnaam inderdaad. De gloeilamp vergelijking gaat niet op. De opbouw van een gloeilamp is van allemaal gelijk. Een gloeidraad een plus en minpool. Dat dat bij mijn opsomming duidelijk niet het geval. SMD "(LED)" :regels:[voor de taalknagers onder ons] heeft 3 pluspolen en 3 minpolen. Om die reden kunnen er 3 kleuren licht in 1 geplaatst worden. 3x wit is dus standaard al 3x feller dan de klassieke versie. Super-Flux heeft 2 + en - polen maar is gebundeld licht middels een lens. enz. CREE is de meest ontwikkelde vorm: LED + LENS + LENS. Een laag stroomverbruik en de meeste lichtopbrengst in lumen per Watt.
.....
 

andrehj

Forumguru
Ik weet niet hoe je aan die SMD wijsheid komt, maar ik gebruik dagelijks (professioneel) SMD led's die gewoon twee aansluitpunten (+ en -) hebben hoor.... Misschien dat er SMD led's bestaan met 6 aansluitingen, maar dat is zeker niet algemeen en ook zeker geen garantie dat een SMD led beter is dan een gewone led (wat dat ook mag zijn).
SMD led's zien er vaak ongeveer z uit: Bekijk bijlage 21547 . Soms stoppen ze een hele behuizing er mee vol: Bekijk bijlage 21548

En over die CREE led's: CREE is gewoon een fabrikant van led's en led-modules. CREE maakt (net als veel concurrenten overigens) inderdaad led-modules met lenzen, maar ook "gewone" arrays, of zelfs losse 5 mm led's. Dus om nou te zeggen dat een CREE led per definitie de meest ontwikkelde vorm van led is....

En over de gloeilamp: In tegenstelling tot een led heeft die nou juist geen plus- en minpool, maar gewoon twee aansluitingen die beide als plus en min gebruikt kunnen worden.

Edit: Wat een gepruts met die plaatjes. Als ik een plaatje uit m'n tekst verwijder, krijg ik em erbij als bijlage....
 

Bijlagen

  • E27_24_leds_5050_SMD_led_spot_light.jpg
    E27_24_leds_5050_SMD_led_spot_light.jpg
    13,6 KB · Weergaven: 44
  • plcc2white.jpg
    plcc2white.jpg
    36,3 KB · Weergaven: 42

EdK

Forumguru
Beste noord26,en of ander
ik kan voor 360euro pilot xenon pro canbus h7, led stadslichtjes insteek,enled dagrijverlichting in laten bouwen,
maar voor dagrij en stadslichtjes led is dan geen xenon toch??
ik weet dit niet namelijk wie raad mij wat aan??
vrgr dcd

FF weer naar zijn vraag ?
 

MacManiac78

Forumguru
LED is geen xenon, LED is wel in dezelfde kleuren te verkrijgen.
CANBUS xenon + die CANBUS LED's is naar mijn weten een beetje te duur. Die stadslichten koop je voor 10,- per set en de DRL uitvoering voor 20,-
Mistlampen in de maat H8 zijn alleen wat duurder als je vergelijkbare lichtopbrengst wenst.

eBay.com
T10 CANBUS (Stadslichten)
P21W (BAY15S) CANBUS (DRL)
H8 CANBUS (Mistlamp)

Een beetje doorzoeken doet wonderen.
PS. Ga niet zitten vervelen met weerstanden of iets.... als je toch een canbus storing krijgt. laat je canbus check dan gewoon even uitzetten voor die betreffende lamp.
 

EdK

Forumguru
En zijn die stadslichten van 10 eurie dan SMD en canbus geschikt ?
Want alle voor en achterverlichting wordt door canbus in de gaten gehouden !
 

EdK

Forumguru
Met andere woorden Mac jouw prijzen zijn gebasseerd op niet canbus leds en met de canbus melding uitgezet in VCDS
Dus als dcd zijn canbus melding wil behouden dan zal hij dus canbus leds moeten nemen en misschien nog wel de weerstanden erbij om de melding niet te krijgen !?
En is hij dus uiteindelijk duurder uit dan de prijzen die je nu opnoemt ( zonder link waar te krijgen )

En dit is niet om je te zitten vervelen maar puur om dcd een eerlijk overzicht te laten krijgen op kosten en wat hij krijgt als hij wat besteld !
 

MacManiac78

Forumguru
EdK..... eerst lezen, dan reageren aub.
Ik heb het complete verhaal erbij gezet... al moest ik eerst de links er weer even bijzoeken.
Niet twijfelen aan mijn verhaal, ik heb ze er zelf ook inzitten.
Bij de Mistlampen heb ik de canbus check uitgezet, die begonnen te knipperen. De rest doet het gewoon.
 
Bovenaan Onderaan