Fabia combi 2007 gevonden - diverse vragen

Nieuwe vraag: hebben jullie tips mbt velgmaat en bandenmaat? De tabel met toegelaten maten heb ik.

Ik zit te denken aan 14" lichtmetaal omdat ik dan wat hogere banden heb wat wat meer comfort moet geven. Of zouden jullie voor 15" gaan? En welke bandenmaat dan?

Ik heb nu winterband 195/50 op 15" staal, die zijn goed, zitten nu net goed na een hoop draaien en balanceren en doen dus laat ik zitten.

Ohja ik heb het idee dat lichtmetalen velgen wat meer onafgeveerd gewicht geven dus ook wat fijner....
 

woutr

Forumguru
Onze ene fabia heeft 15 en de andere 16. 16 is toch wel mooier en qua comfort vergeleken met 15 inch merk ik niet veel verschil. Makkie dus.. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb al mijn Fabia's (3 in totaal tot nu toe) consequent op 15" gereden, zowel staal als lichtmetaal. Prima comfort...

Velen gaan mee met de hype "hoe groter hoe mooier", maar dat vind ik niet.
15" of desnoods 16" past m.i. goed bij dit formaat auto. Terug naar 14" zou ik ook niet zo snel doen, je wint er weinig mee en het wordt dan ook wel erg klein.
Als ik me goed herinner had onze Twingo 14" wielen en dat stond wel - maar dat is dan ook een klasse kleinere auto.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb 14" stalen velgen met winterbanden en 16" lm velgen met zomerbanden. Maar het verschil in comfort is zeker wel merkbaar. Maar ik vind voor beide wat te zeggen.
Op de winterbanden rij je veel sponziger, maar ook soepeler. En als dan de zomervelgen er weer ondergaan heb je wel het gevoel dat je weer wat strakker door de bochten kunt maar ook de hobbels in de weg wat meer door dreunen.

Dus het is maar net wat je fijn vindt.

Ik merk wel een klein verschil in verbruik tussen 14" en 16". 820km t.o.v. 780km op een tank. Maar met de warme winter van afgelopen jaar was het verschil ook al niet meer merkbaar.
 

turboturbo

Forumguru
Kleinere inch maat is altijd gunstiger want minder gewicht en doorgaans smallere bandenmaat. En smallere banden = hogere wang en dat geeft weer meer comfort en minder weerstand (kleiner contact oppervlak met der weg) en dat is zuiniger.

Ik reed eens achter een Fabia I met vermoedelijk 14" wielen en ik vond het erg fragiel staan, net fietswieltjes. De dunne bandenmaat leek iets onderbemeten voor de auto.

Ik vind zelf 15" met 185/55 of 195/50 banden het meest passend staan bij een Fabia I en een mooi compromis tussen comfort en wat betere wegligging.

Voor mijn Octavia I heb ik proefgereden op 15" modellen en één met 16" wielen. Ik vond de wegligging van het met 16" wielen uitgevoerde model meteen beter vwb doorhangen in de bochten vergeleken met de ballonbanden op de 15" wielen van de andere Octavia's. Dat sluit aan bij het verhaal van @ArjanGr .
 
Duidelijk verhaal, ik ga op zoek naar 15".

Past 6J x 15 H2 ET38 (dus ipv ET43) denken jullie? (Komen van een Polo) Bandenboer vertelde me dat een afwijking van max 5mm in ET acceptabel is.

Overigens zie ik in de toegelaten maten ook ET35 bij 14 inch en ET 38 bij 14 inch...
 
Laatst bewerkt:
correctie:
bevestigingspunten voor het Isofix montagesysteem zitten er volgens de Fabia-uitvoeringsfolder 03/00 standaard op.

Het genoemde accessoirenummer betreft enkel de montagebeugels voor een Isofix-zitje.

Goedemiddag. Meteen mijn eerste post hier. Omdat ik niet een nieuw topic wil openen, even de zoekfunctie gebruikt. Weten jullie of een Fabia 1.4 2006 Equipe Isfox heeft? Ik lees verschillende verhalen en de dealer vertelde mij dat dat er niet in zit.
 

EdK

Forumguru
Kijk op de achterbank of je de isofixlabels ziet zitten !!

En vereer ons even met een bezoekje aan de " meet en greet " dit word zeer op prijs gesteld door velen leden hier ! ( klein voorstel rondje )
 

Tees

Donateur
Ik meen me ter herinneren dat in de Fabia I standaard IsoFix op de achterbank zit (zowel links als rechts), maar NIET standaard op de bijrijdersstoel (en eerlijk gezegd kan je dat ook beter niet gebruiken, de veiligheid is beter gegarandeerd achter).
Maar ik kan t niet zo 1-2-3 terugvinden met een Google'tje (een paar jaar terug had MaxiCosi een modellijst op hun website staan, maar helaas niet meer). Ik weet het dus niet 100% zeker.
 
Bovenaan Onderaan