Fabia combi 2007 gevonden - diverse vragen

Zoals hier geschreven ben ik op zoek naar een Fabia combi op benzine:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/soepkip-op-zoek-naar-fabia-combi.29252/

Vandaag proefgereden in een 1.4 16V uit 2005, op zich nette auto.
Wel een rarigheidje: bij het openen van de olievuldop varieert de motor even in toeren.
Bij het terugplaatsen van de dop zakt hij even in toeren om vervolgens weer stationair door te draaien.
Dit was wel met enigzins koude motor, airco aan.
Ideeën? Carterdruk leek okay, geen stoom ofzo uit pijlstok of vuldop.
 

Skoder

Lid
Vertel mij eens waarom je bij een draaiende motor de olievuldop moet openen ? Waar dient dit voor ?
 

marsvers

Nieuw lid
Als je de werkelijke staat van een motor wil weten zou je een compressie test moeten laten uitvoeren.
 
Ter controle op overmatige carterdruk hetgeen kan wijzen op versleten zuigerveren bijvoorbeeld

Daarom dus.

Nieuwe vraag: is isofix standaard vanaf een bepaald bouwjaar of uitrustingsniveau? Is het achteraf in te bouwen (bij Volvo bijvoorbeeld wel..)?
 

Erik_NL

Forumguru
is isofix standaard vanaf een bepaald bouwjaar of uitrustingsniveau? Is het achteraf in te bouwen?

De eerste jaren van de Fabia I was Isofix niet standaard. Op onze Elegance, destijds de meest complete uitvoering, zit standaard bijvoorbeeld wel een elektrisch schuif/kanteldak maar geen Isofix.
In de accessoirecatalogus 03/00 staat dat het Isofix montagesysteem wel als extra leverbaar was: nummer DDA 300 001.
Het is aannemelijk dat Isofix ook achteraf in te bouwen is.
 

turboturbo

Forumguru
Isofix zat in mijn '03 Fabia (dus vóór de facelift) uitvoering Creation (verder een niet heel luxe uitvoering)
 
Laatst bewerkt:

ArjanGr

Actief lid
In mijn fabia uit 2006 uitvoering Ambient zit ook Isofix. En meen dat de Ambient niet de alleruitgebreidste versie is na de facelift.
 

Erik_NL

Forumguru
correctie:
bevestigingspunten voor het Isofix montagesysteem zitten er volgens de Fabia-uitvoeringsfolder 03/00 standaard op.

Het genoemde accessoirenummer betreft enkel de montagebeugels voor een Isofix-zitje.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Lijkt me ook niet als accessoire achteraf te plaatsen. De beugels zitten nl aan het chassis gelast als ik me niet vergis.
 

Erik_NL

Forumguru
In de Fabia-accessoirecatalogus van maart 2000 staan o.a. bijgevoegde afbeeldingen

(excuses voor het formaat, thumbnail lukte niet )

Isofix in Skoda Fabia accessoirecatalogus maart 2000.jpg met excuses voor het formaat
 

Skoder

Lid
Als je de werkelijke staat van een motor wil weten zou je een compressie test moeten laten uitvoeren.
Dat is in mijn optiek de enige juiste manier om een motor conditie van een potentiële auto te testen.
Gelukkig ben ik niet de enige die hier zo overdenkt........

Een oliedop openen tijdens een draaiende motor valt bij mij in de categorie bandentrappers.
 
Dat is in mijn optiek de enige juiste manier om een motor conditie van een potentiële auto te testen.
Gelukkig ben ik niet de enige die hier zo overdenkt........

Een oliedop openen tijdens een draaiende motor valt bij mij in de categorie bandentrappers.

Hoe groot is die gereedschapskoffer die je meeneemt naar je vier uur durende proefrit? :lezen:
 

marsvers

Nieuw lid
Compressie test kan je gewoon als onderdeel van een aankoop keuring laten uitvoeren. Of de auto zo'n keuring waard is laat ik aan jezelf over
 
Aankoopkeuring is inderdaad een mogelijkheid bij een serieuze kandidaat. Maar als een 'quick check' al allerlei gebreken of twijfelpuntjes naar voren brengt, is dat exemplaar misschien geen keuring waard inderdaad...
 
Tja aankoopkeuring is wel duur en bij een auto die je serieus overweegt de moeite waard.
Verder moet je ook mazzel hebben bij de aankoop.
Mijne heeft de geest gegeven na 167.000. Na reparatie van de kop bleek de cylinderbus van de vierde cylinder kapot te zijn.
Dat was aanvankelijk niet vast te stellen. Zowel de kop als de cylinderbus achter elkaar kapot
Komt eigenlijk nooit voor. De cylinderbus was niet verschoven maar bij nadere inspektie gescheurd.
Wat ik maar wil zeggen: hoe goed je ook kijkt je neemt toch een gok.
 
Bovenaan Onderaan